Träning & hälsa tråd 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan inte hunden vara hemma? Ursäkta om du skrivit det, minns inte. Eller hitta nån granne som kan ta den nån timme ibland?

Ja, när hon har lust :cautious: Om hon inte har nån lust att följa med så är det inga problem, men det är ju svårplanerat. När hon blir sur över att inte få följa så skäller hon. Och jag bor i lägenhet. Innan jag flyttade var det lättare, eftersom hon ofta vägrade följa med när jag hade träningskläder. Sen flyttade jag och har dels mkt snällare tysta grannar så jag vill värna om dem, samtidigt som hon inte är lika van att lämnas där. Mest är det för grannarnas skull. Det ger sig väl med tid men är så tröttsamt på nåt vis, även om hon bara skäller i 5-10 min.
 
Ja, när hon har lust :cautious: Om hon inte har nån lust att följa med så är det inga problem, men det är ju svårplanerat. När hon blir sur över att inte få följa så skäller hon. Och jag bor i lägenhet. Innan jag flyttade var det lättare, eftersom hon ofta vägrade följa med när jag hade träningskläder. Sen flyttade jag och har dels mkt snällare tysta grannar så jag vill värna om dem, samtidigt som hon inte är lika van att lämnas där. Mest är det för grannarnas skull. Det ger sig väl med tid men är så tröttsamt på nåt vis, även om hon bara skäller i 5-10 min.
Aha okej, förstår.
 
Tänkte kolla om någon vet något bra budget löp-band för max 3000 kr? Kommer snittas i höst, och våra grusvägar här ute blir så kletiga och lite svampliknande på hösten/vintern. Samt att det är backar åt vilket håll jag än går vilket är tufft för mig som nysnittad. Har testat :down:
 
Tänkte kolla om någon vet något bra budget löp-band för max 3000 kr? Kommer snittas i höst, och våra grusvägar här ute blir så kletiga och lite svampliknande på hösten/vintern. Samt att det är backar åt vilket håll jag än går vilket är tufft för mig som nysnittad. Har testat :down:
Jag har ett från Jula. Köpte det begagnat, men tror inte att det kan ha varit så dyrt i nypris. Jag tycker att det duger!
 
Tog mig i kragen idag och gjorde ett 30 min överkroppspass med minibands. Tog sedan det vanliga 10 min-passet för magen. På det har jag promenerat 2 tim. Känns ju rätt okej ändå. Imorgon åker jag hem från semesterfirandet och då blir det nog bättre rutiner på styrketräningen, har blivit ungefär 1 gng i veckan nu sista 3v tror jag. Int helt bra men inte helt fel heller. Jag tänker att det största syftet det fyller är att det inte bli lika svårt att öka på träningen jämfört med hur det hade blivit att börja om ifall jag pausat helt :)
 
Jag har köpt en smartklocka och gör därför inträde i tråden igen. ☺️ Ville veta hur mycket jag går nu egentligen då jag kände en stor skillnad mellan jobb och semester. Fick nämligen så ont i fötterna att jag fick skaffa innesandaler. Sedan jag köpte klockan snittar jag på 9600 steg om dagen. Jag har även börjat gå kvällspromenad på 2,2 km varje dag och är nu oftast uppe över 10 000 steg per dag, samt har tagit upp yoga.

Har varit på två pass utomhusyoga och har bokat in 1-3 pass per vecka de kommande veckorna. :) Fick sånt begär efter det då jag idag redan under det andra yogapasset kände stor skillnad i rörligheten i bröstryggen och en starkare känsla efter passet. Det känns grymt bra och jag tänker ge mig själv alla förutsättningar för att fortsätta även när jag jobbar.
Kvällspromenaden är som smör för själen och jag är redan beroende. Går samma runda varje dag så jag behöver inte fundera, bara gå. Eftersom jag har klockan stannar telefonen hemma och det känns riktigt befriande att gå själv med hunden utan distraktioner. 👍
 
Jag vet inte om det är den intensiva träningen eller dålig sömn, eller lite av varje, men senaste dagarna har jag känt av mina skador lite mer än vanligt, så jag tror att jag pausar träningen några dagar. Var kanske too good to be true att jag skulle klara tre så långa pass i veckan. Men känner mig rastlös av bara tanken på att vila. Suck.
 
Tack vare @Unafraid så drog jag till Julas outlet och fann ett löpband för mer än 50% rabatt. Över budget egentligen men när den är nedsatt med 4500 kr så fick den ändå följa med hem :D

Har även hunnit med ett styrkepass på förmiddagen så jag får testa löpbandet först imorgon.
 
Barnen blev av med sitt pysselrum då vi tidigare delat men nu är det enbart ett träningsrum eftersom löpbandet var så attans stort :D
 

Bifogade filer

  • IMG_20210726_193726.jpg
    IMG_20210726_193726.jpg
    167,5 KB · Visningar: 17
Kan ha missat, men är det någon som dansar hemma?
Har tidigare kört Just Dance på YT. Men vill gärna ha fler alternativ. Så tar gärna emot tips. 🙂
 
Jag hade visst rört till det med sommaruppehållet, så igår var jag på crossfit igen. Med min ena ordinarie coach. Det var svinjobbigt såklart men kändes ändå jättebra! Alla andra var flera nivåer över mig men jag lyckades pusha mig själv ganska bra också genom att utmana med högre box på step up, lägre höjd på skivstången när jag gjorde wall push ups (som jag alltså inte gör mot väggen då utan med skivstång i riggen) och tyngre hantel när det var db snatch.
 
Har inte tränat alls på 5 veckor. 😔
Har varit oerhört nära den berömda väggen och bara tanken på att övht ta på mig träningskläder har varit övermäktig.

Kroppen börjar dock bli sämre så något måste göras. Idag har jag smugit igång med att promenera den korta slingan iförd träningskläderna. Det gick bra, hade hoppats få den där känslan av att det var härligt för kroppen men den uteblev tyvärr. Är åskvarmt i luften så hoppas det är därför.

Tanken är minst 1 till promenad denna veckan och sedan får vi se.
 
Tog en promenad 1 tim 40 min imorse innan värmen blev olidlig för hund. Joggingpasset var dock bara att glömma om jag inte ville ge mig ut kl 5 och det vill jag inte... :cautious: Var sedan till stallet och red ett kort pass inomhus i varmt ridhus pga underlaget på utebanan torkat ihop till stenhård dammöken. Har nu tagit mig igenom en timme minibands inkl uppvärmning här hemma, i 26-gradig värme inne. Får se om vädret tillåter promenad ikväll med hunden, ser ju ut att mulna ihop tackolov. Men gud så jag ser fram emot regnet som kommer nu i veckan så jag kan jogga igen... och kanske slippa bli kokt i ridhuset. Hunden gillar inte regn men hon är knappast nöjd med 30 grader sol heller så det är pest eller kolera där.

---

Ni som tränar framför teven hemma i vanliga rum, vilka pass gör ni? Jag undviker hopp, springa och sånt som det behövs en träningslokal till. Jag fuskar med de hoppövningar som är med i vissa pass jag gör, dels för jag hatar sånt och dels för att jag har ett jättefint original parkettgolv från 50-talet. Jag vill inte hålla på att hoppa runt på det. Så jag gör lite mindre yviga hoppövningar på en ryamatta. Spring eller sidsosteg med snabba stopp gör jag inte alls. Bor i en 2a så det är det enda rum jag ryms att träna i öht.
Jag gör mest core som är liggnde på matta eller minibands utan puls. Jag tänker att pulsen kan jag träna ute på mina joggingrundor. Jag har ändå svårt med motivationen till att ta i riktigt framför teven :o
 
Senast ändrad:
Yoga idag, äntligen! Blir så sur på mig själv som slarvar när jag märker hur mycket jag behöver det! Vill få till mer styrka också men behöver tänka stabiliserande då, har gummiband som jag kör med och det ger en del. Tyvärr är det så stora hopp, ett band är för lätt, nästa är för tungt. Svårt!! Ridit varje dag i Juli iallafall!
 
Jag har insett att min kropp i princip inte har några muskler på överkroppen och att mina skulderblad står ut som vingar vilket leder till massa problem och smärta. Enda gången jag inte har ont är när jag har 1700tals korsetter på mig för då behöver min kropps muskler inte jobba med att hålla mig uppe själv utan bärs upp och stöttas av korsetten. Funderar på att få tag på någon vettig kiropraktor eller fysioterapeut som ska få kolla igenom kroppen innan jag börjar rehaba och bygga muskler på ställen jag tror det behövs på...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min astma har plötsligt blivit rejält försämrad (efter en rejäl förkylning) och nu funderar jag på hur jag ska lyckas kombinera det med...
Svar
6
· Visningar
397
Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
870
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 236
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp