Bukefalos 28 år!

Träning på het häst

Tagliabue

Trådstartare
Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom förut här en hel del), han är 5 år och ostartad, jordens mest lätthanterliga häst och gör knappt en fluga förnär.

Saken är den att han fick en gaffelbandsskada för drygt 1 år sedan som nu ser bra ut, hästen är tränad efter skadan (har gått luuuugna intervaller) hos killen som hade honom förut. Han har då kört honom på ett entömsbett med bygel, jag köpte ett entömsbett vilket jag har kört honom på förut men jag tycker verklgien inte att han trivs med det bettet, så jag köpte ett äppelbett utan smak och kärna och har till de en lekkedja. Har kört tokheta hästar på just det bettet tidigare och dom har blivit som bilar att köra, så jag tänkte att de kunde passa även på min kuse, VILKET det har gjort .. MEN han blir så fruktansvärt laddad så de finns inte.

Jag tänker fortsätta tjura på och köra honom på det bettet då jag inte villa nvända något skarpare/mildare bett för den delen. Denna häst har ALLTID gått med huvudet bland molnen, hos killen som tränade upp honom efter gaffelbandsskadan har han gått med tömmarna längs sidorna (tänk tömkörning) när han har blivit körd för att tvinga honom att sänka huvudet och jobba mer med ryggen. Vilket har fungerat.

Hästen har stått hos mig i en månad nu, har sedan stått 1 år hos en annan och innan dess varit min passhäst i 2 år så jag känner hästen och vet hur han är. Saken är den nu att han är riktigt laddad att köra nu, jag fodrar honom med Hippo Bas Cool, fri tllgång på hösilage och han får en blandning av vetekli, betfor, melass, B vitamin (det är ytterst lite han får, ca 1 dl). Han står ute från 6-17.00 minst. Körs varannan dag i princip. Vi har tillgång till 2 olika rundbanor och 2 olika rakbanor att träna på, plus nu vintertid kan vi köra milslånga turer på bilvägarna. På sommarn kan jag rida iväg till en strand och bada med hästarna. Rakbanorna samt rundbanorna är lite kuperade och stigande, dock så pass dålig stigning så att man skulle kunna kalla de för backe.

Hästen körs nu nerdövad med bomull och huva, rakt "fejk-äppel"bett, lekkedja (säkerhet och i hopp om att leka med kedjan istället för att hetsa), använder nu även en ridgummistropp som är utspänd maximalt för att få honom sänka huvudet lite grann - vilket fungerar.

Om man tar i honom när han blir laddad är risken att han blir hetare och hetare större, har långa tömmar på honom, han börjar väsa (ytterst lite, men han trycker ihop huvudet och hals när man tar i honom).

Nu sitter jag och funderar på hur sjutton jag ska kunna träna honom, hur jag ska lägga upp träningen .. jag har just nu 2 stora mål med honom; 1. Få honom lugnare 2. Få honom till kval.

Jag sitter och tvekar och funderar gör jag verkligen rätt som försöker att få honom lugnare nu i första hand och liksom knuffar träningen lite åt sidan? Hur ska jag kunna träna honom till start utan att hetsa upp honom alldeles för mkt? (Glömde säga att i rygg är han lugn som en filbunke).

Hästen är lyst och kollad båda gaffelbanden bak, ändå är jag livrädd att han ska bräcka igen och att jag kör för hårt med honom. Har någon slags plan att om jag får honom till start i sommar så ska jag varva med att rida honom i vattnet (väldigt långgrunt). Har ni några idéer på hur ja ska få honom lugn och sansad?
 
Sv: Träning på het häst

Vi hade en sådan där jag jobbade och den fick gå på släp, var det dags för banjobb var det bara ryggar som gällde.

Allt för att slippa dra sig och hästen blåa.
 
Sv: Träning på het häst

Det funkar att köra honom i rygg, men det är inte alltid jag har en rygg att gå samt att den häst som min går i rygg på inte går samma träning. Kan oftast bara vara med på värmning och sedan får jag fortsätta köra eller far hem, det blir liksom inte bra hur jag än gör. Tycker att han är bättre att köra på vägarna, alltså låååånga sträckor nya kurvor osv samt att man kan köra en lång slinga utan att vända, medan jag kör på en rundbana (trots kuperad) så blir han hetare efter varje varv.

Jag har bara 2 hästar, varav den andre är ett russ ... skulle ju kunna testa att köra honom på släpp bakom ponnyn men det blir ju egentligen ett litet för långsamt tempo även om ponnyn kutar på i lite snabbare tempo.

Ang. släpkörning; Vad för utrustning på släpähästen? Huvudlag + grimskaft eller bara grimma och grimskaft? Sliter sig släphästen känns e ju bäs att ha bara grimma så den inte trampar sönder munnen (sett häst som gjort de med stigbett), åh andra sidan är det lättare att hålla släphästen med huvudlag?
 
Sv: Träning på het häst

JAg har bara haft grimma o grimskaft på de hästar jag haft med på släp. Det har funkat bra på dem iaf.
Går hästen rida? Kan ju vara ett alternativ, de brukar vara betydligt lugnare med ryttare.
Några av mina "hetsporrar" har jag faktiskt haft bäst resultat med när de gått helt bettlöst. HAr kört med Xylofoniagrimma, sidepull och även med hackamore. En liten chanstagning är det ju allt men det KAN få hästen att lugna ner sig när det inte tar ont i munnen.
 
Sv: Träning på het häst

Jo han går att rida, har dock inte ridit honom på över ett år. Känns dock som att jag inte får ut någon vettig träning att enbart träna honom under sadel om jag ska få honom till start. Vill kunna köra intervaller med honom (givetvis lugna sådana, då han inte ska gå så fort på våran rakbana) osv.
 
Sv: Träning på het häst

Jag ska helt klart testa att ha honom på släp, gört imorrn. Hoppas det fungerar så får jag träna honom så ett tag tills jag förhoppningsvis har kommit på en bättre lösning på det hela.
 
Sv: Träning på het häst

Jag tror att det möjligen skulle kunna göra nåt på skallen på hästen, men att kalla det ett varmblod gör bakom en ponny för träning+ Nej det skulle jag inte göra.

Jag vet vilket helvete min mamma hade när vi skulle sparra ponnyn med varmbloden på den tiden det begav sig. och då hade min 1.45 i rekord. Och det var inte direkt starthästen vi sparrade med.
 
Sv: Träning på het häst

hade och har en liknande häst, den jag hade förut trodde inte det fanns något över 20 tempo ungefär, även om vi bara skulle lalla lite i skogen på hemmaplan, han körde upp huvuvdet och drog iväg. V75 häst och många starter på sig, och ett jävla löphuvud. Han hade jag vanliga tömmar på givetvis, sen hade jag longeringstömmar, går bra med två vanliga långa, trär en töm genom varje bettring, och knäpper haken i selen, och sen har dem som vanliga tömmar, alltså kör med två.

Dock får man ta det försitkigt i början kanske, ju mer du drar i extratömmarna ju mer tvingar du ner huvudet på dem, därför ta det lite lugnt. Funkar jättebra, använder det på hästar som jag vill få ner huvuvdet på och arbeta bättre, heta hästar kan dock bli stressade av dem, men bara vänja in.

Jobbigt med hästar som bara kör upp huvuvdet, jag är gudavälsignad med en av mina, han går i korrekt form, med tömmarna hängandes, och trampar under sig som värdlens dressyrhäst:love:
 
Sv: Träning på het häst

JAg har bara haft grimma o grimskaft på de hästar jag haft med på släp. Det har funkat bra på dem iaf.
Går hästen rida? Kan ju vara ett alternativ, de brukar vara betydligt lugnare med ryttare.
Några av mina "hetsporrar" har jag faktiskt haft bäst resultat med när de gått helt bettlöst. HAr kört med Xylofoniagrimma, sidepull och även med hackamore. En liten chanstagning är det ju allt men det KAN få hästen att lugna ner sig när det inte tar ont i munnen.

När du kört med hackamore är det vanligt ponnyhack du använt då? Jag rider min ofta med hack och han är mycket lugnare med det. Men har aldrig vågat köra honom med det. Min är väldigt het och stressar mot bettet.

MVH Russin8
 
Sv: Träning på het häst

hade och har en liknande häst, den jag hade förut trodde inte det fanns något över 20 tempo ungefär, även om vi bara skulle lalla lite i skogen på hemmaplan, han körde upp huvuvdet och drog iväg. V75 häst och många starter på sig, och ett jävla löphuvud. Han hade jag vanliga tömmar på givetvis, sen hade jag longeringstömmar, går bra med två vanliga långa, trär en töm genom varje bettring, och knäpper haken i selen, och sen har dem som vanliga tömmar, alltså kör med två.

Dock får man ta det försitkigt i början kanske, ju mer du drar i extratömmarna ju mer tvingar du ner huvudet på dem, därför ta det lite lugnt. Funkar jättebra, använder det på hästar som jag vill få ner huvuvdet på och arbeta bättre, heta hästar kan dock bli stressade av dem, men bara vänja in.

Jobbigt med hästar som bara kör upp huvuvdet, jag är gudavälsignad med en av mina, han går i korrekt form, med tömmarna hängandes, och trampar under sig som värdlens dressyrhäst:love:

Det ska jag absolut testa! Men, du har alltså en slags tömkörningsfattning på extratömmarna? Sätter du haken högt eller lågt i selen?

Såklart så blev det kaos idag när jag skulle testa att köra honom på släp bakom ponnyn, dyngtjock i båda fram + lite temp, troligtvis har han fått en reaktion av arnikan som jag råkade svetta utan att tänka mig för, han är van detta bak men inte fram. Dessutom tappsko och jordens balltramp ... USCH vad han är billig nu :cool::angel:
 
Sv: Träning på het häst

När du kört med hackamore är det vanligt ponnyhack du använt då? Jag rider min ofta med hack och han är mycket lugnare med det. Men har aldrig vågat köra honom med det. Min är väldigt het och stressar mot bettet.

MVH Russin8

JA det var ett vanligt ponnyhack. Om det är ett sånt med läderrem över nosen och korta skänklar du menar...
JAg spände det nog lite högre upp än vad man gör vid ridning då jag fegade ur lite men det funkade fint på den hästen.
 
Sv: Träning på het häst

det beror på hur långt jag vill få ner huvudet, men oftast sätter jag den i spännet där du spänner bukgjorden.

Svårt att beskriva på internet, men om du söker på tömkärning får du säkert fram någon bild där man trätt tömmarna genom bettringen och fäster i selen, det är så jag menar.

Det är kanonbra, då det tvingar ner huvudet på dem, men som sagt, ta det försiktigt, och dra inte ner dom för mycket, då de kanske inte förstår så då kan det vara svårt kanske att få upp huvuvdet på dem. De hästar jag har kört detta på, har jag användt mig av detta i två tre dagar, sen har de fattat vinken och söker sig neråt, inte i korrekt form direkt, men bara de söker sig neråt är det ju lätt att jobba därifrnå.
 
Sv: Träning på het häst

Det ska jag absolut testa på honom. Just nu får han gå på släp bakom ponnyn, testade detta idag och han höll sig lugn (konstigt vore det ju annars) och det är helt klart stressrelaterat att han beter sig som han gör i vagn, frågan är hur jag ska få bukt med detta.
 
Sv: Träning på het häst

Intressant!
Jag upplever det precis tvärt om, att många heta hästar sänker huvudet och/eller drar in näsan och pullar som lok utan problem.:crazy:
Inget jag skulle vilja uppmuntra hästen att göra då det kan bli svårt för den att få tillräckligt med luft.
Men visst, om hästen blir lugn som en filbunke och slutar pulla av att ta ner skallen så kan det kanske funka?


SJ: Vad tror du om att testa en löst spänd springrem (ev. i kombination med lång käk) som i alla fall hindrar honom från att ha huvudet bland molnen?
Den inverkar ju inte om han håller huvudet i neutralt läge och heller inte i munnen.
 
Sv: Träning på het häst

Jag har kört båda sorterna, de flesta jag kört dock har kört upp huvudet och varit heta. Men har även kört en gris (usch har aldrig tyckt om denna häst =P) som borrade ner huvudet mellan frambenen efter att först ha haft huvudet bland molnen, kan säga att jag fick inte stopp alls när hon borrade ner huvudet.

Min angående min häst så vill jag ha ner huvudet på honom då han verkligen har det skyhögt och ju mer man tar i honom ju högre sätter han huvudet, sedan dras huvudet in mot halsen och han väser. Jag inbillar mig dock att om jag får ner huvudet på honom så kanske han inte väser lika mkt.

Ska dock enbart låta honom gå på släp nu varannan dag och sedan de andra dagarna ska jag skritta honom i rockarden tills jag kommer på något annat.

Self Posessed: Det skulle säkerligen kunna fungera, men de känns som att ridsportens "gummisnodd" är lite mildare än en springrem, får nog dock använda springrem i lopp på honom.
 
Sv: Träning på het häst

Psykträning! Skulle tro att tömkörning, träna "start och stopp", halvhalter, lugna motionsturer och skritt är melodin. Verkar som om han blir väldigt spänd i vagn. Ett annat tips (som jag inte testat) är att ta bort handstropparna.
 
Sv: Träning på het häst

Varför skulle snodden vara mildare än springremmen???

Det är väl same, same?
 
Sv: Träning på het häst

Psykträning! Skulle tro att tömkörning, träna "start och stopp", halvhalter, lugna motionsturer och skritt är melodin. Verkar som om han blir väldigt spänd i vagn. Ett annat tips (som jag inte testat) är att ta bort handstropparna.

Precis vad jag ska pyssla med. Han ska få gå långa turar i tungrockard enbart skritt, sen gå på släp och travas då.

Ska våga ge mig upp på honom igen och ta långa turer i skogen, även testa att tömköra honom då det blir lite bättre underlag.

Jag tror inte att jag vågar köra honom utan handstroppar, tror säkerligen att det fungerar im att man får ett annat handlag där. Menjag tänker inte testa det nu, jag vill kunna få stopp om jag verkligen behöver det.
 
Sv: Träning på het häst

Varför skulle snodden vara mildare än springremmen???

Det är väl same, same?

Jag vet inte om snodden är mildare, men jag får känslan av att den är det. Snodden är ju verkligen helelastisk hela den medan en springrem är elastiskt på ett ställe och resten är stum. Om man inte har en cykelslang då.
 
Sv: Träning på het häst

Har ett problem.
Kör minst 1 timme skritt i rockard varannan dag. Testat både med och utan snodd, fungerar med båda.
Övriga dagar går han på släp i joggingtempo där fokus är på att han ska röra sig och hålla sig lugn, samt gå rakt.

Detta har fungerat. MEN nu när jag är ute och skrittar honom så kan han vara lugn i 50 min och sedan bli helt käpprätt galen, de kan även bara gå 15 min. Han borrar ner huvudet mellan frambenen, ruskar på huvudet, detta resulterar i att han vinglar som en kägla, han blir stressad och går nästan i passgång, jag håller ingenting i honom, bara lite lätt kontakt och han svarar med att sparka med ett bakben .. denna häst har aldrig gjort något liknande förut, aldrig slagit eller så .. När han blivit så här är an svår att få lugn igen, de bästa man kan göra då är att börja jogga honom lite snabbt hemåt för att undvika att han slår.

VARFÖR beter han sig så här? Från att vara lugn som en filbunke till en komplett idiot som man bara vill knoppa i huvet.
Känns helt klart som att en stor del är överskottsenergi. Hästen får nu 2 kg (2 vita krafftmått) Hippo bas cool, fri tillgång på väldigt torrt hösilage (mer som typ grönt hö), samt samma hö inne vet exakt inte hur mkt de väger men de är så pass så han klarar sig.

Funderar på att åka in 1-2 gånger i veckan på banan och bara köra i bakvarv tills det blir bättre körvägar hemma igen, har verkligen ingen lust att sätta mig och skumpa runt bakom honom på våra banor nu (smala kuperade rundbanor) som just nu är is/snö belagda och osladdade = fruktansvärt skumpigt =/ Skulle de kunna fungera att åka in 1-2 gånger och köra motion och sedan varva de övriga dagarna med släp och rockard?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
12
· Visningar
1 265
Senast: Human
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 430
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp