Aslan

Trådstartare
Jag har helt tappat motivationen till allt vad träning innebär nu i höstrusket. Jag satt därför här om kvällen och kikade på lite kurser, då jag tänker att det brukar få upp inspirationen en hel del. Tyvärr inser jag att jag är för sent ute, alla kurser är redan i full gång. Jag började därför kika på privata alternativ.

Ni som gått privat, hur har det varit? Hur har era upplägg sett ut? Får man ut mer av att gå privat än en vanlig kurs? Vilket tycker ni har varit bäst? Vad bör man tänka på?

Jag och hunden är allt i allo, vi har gåttkurser inom dom flesta "vanligaste" grenarna. Just nu är jag inne i en rallyperiod när jag tycker det är roligast och det som inspirerar mig mest just nu. Någon som tagit nån träning privat för nån rallyinstruktör?
 
Rally har jag aldrig gett mig in på, men inom brukslydnad har jag anlitat privata alternativ. Det kan ge så oerhört mycket mer. Vad man måste tänka på är att instruktören "har samma tänk" som man själv har och att den har erfarenhet. Visst är det dyrare, men det är ju inget som hindrar att man delar tiden med någon/några träningskamrater.
 
Jag säger också att privata alternativ ger så mycket mer, nu är det visserligen IPO och tjänsteskydd/lydnad som är min bit.
Har gått en del sbk-kurser med men där måste i alla fall jag mycket köra mitt eget race och bara plocka russinen ur kakan liksom. Men som @Springer säger det är bra att få koll så dom har ett tänk som stämmer överens med ens eget, men det går ju också att testa. Man kan alltid lämna om det absolut inte ger något :)

/Camilla
 
Tyvärr går mina träningskamrater (vi är ett gäng på fem stycken) redan i egna kurser, vilket såklart inte hindrar oss från att träna ihop. Det är bara de att det blir av så sällan tyvärr. Alla har sitt eget, hem, familj, med mera. Vi kommer inland iväg på någon träningskväll på bruks, men när motivationen är låg så blir det ändå inte så mycket av det, tyvärr.

Jag har pratat med två stycken privata nu, och den ena finns hyfsat nära och verkar (iaf i telefon) stämma överens med både min och hundens kemi. Men det svårt att avgöra. Vi skulle eventuellt ta en kväll nu nästa vecka och träffas, prata lite och träna. Sen skulle jag få utvärdera om jag ville fortsätta eller ej och därefter skulle vi lägga upp en planering. min plan är att träna hos henne tills vårens kurser på bruks drar igång. Men hon har egna liknande kurser som bruks, och jag vet inte.. Det känns lite taskigt att bara "lämna" henne sen om ni förstår hur jag menar :p samtidigt är man ju inte gjord utav pengar så att köra både privat OCH på bruks är inget alternativ, utan jag får nog välja antingen eller :p
 
Jag har helt tappat motivationen till allt vad träning innebär nu i höstrusket. Jag satt därför här om kvällen och kikade på lite kurser, då jag tänker att det brukar få upp inspirationen en hel del. Tyvärr inser jag att jag är för sent ute, alla kurser är redan i full gång. Jag började därför kika på privata alternativ.

Ni som gått privat, hur har det varit? Hur har era upplägg sett ut? Får man ut mer av att gå privat än en vanlig kurs? Vilket tycker ni har varit bäst? Vad bör man tänka på?

Jag och hunden är allt i allo, vi har gåttkurser inom dom flesta "vanligaste" grenarna. Just nu är jag inne i en rallyperiod när jag tycker det är roligast och det som inspirerar mig mest just nu. Någon som tagit nån träning privat för nån rallyinstruktör?

Jag har tränat både rally och agility och andra kurser (belöningsvärdering, fotgående och lite annat) för olika privata tränare (i grupp) och tycker att det är skitbra. Det är ofta bra mycket dyrare än kurser i klubbregi, men jag upplever ändå att det är ger valuta för pengarna.
 
Nu har jag visserligen endast anlitat privat för att få hjälp med beteenden, men har även gått kurs för samma hundpsykolog. Och har gått kurser på två olika klubbar utöver det. Som flera skriver är det viktigaste att filosofin stämmer! Han jag jobbar med nu är på helt samma blad som jag och vi jobbar endast med positiv förstärkning och helt utan bestraffning och det känns så otroligt rätt rakt igenom!

Sen upplever jag att kurs vs privat beror lite på vad man själv vill. Jag tänker lite som att rida i grupp på ridskola eller privat. Grupp känns bättre för mig om jag mer vill ha något kul att hitta på och privat om det finns specifika moment som behöver jobbas med.
Men det är tränaren som avgör allt. Klickar man inte med tränaren kan man lika gärna hoppa av. Jag gick en agilitykurs på bruksklubben och gick endast hälften av tillfällena för jag trivdes inte med tränarna. Med de tränarna hade det inte spelat någon roll om det var grupp eller privat, jag hade varit missnöjd oavsett.
 
Jag har gått flera kurser på Hundens Hus som finns lite här och var i landet. Har gått tävlingslydnad och nu agility och är mycket nöjd. Det har varit helt rätt tänk (positiva metoder) på alla kurser.

Har även gått en valpkurs för tävlingsintresserade för annan privat instruktör (som började på hundens hus men nu har eget) och varit mycket nöjd även där.
 
Att hålla kurser i privat regi betyder egentligen inte att man är bra, bara att man behåller alla pengar själv. Brukshundklubbens instruktörer ska alltid ha genomgått en ganska lång utbildning, samma krav finns inte för privata aktörer.

Med detta sagt så finns det såklart guldkorn även bland de privata aktörerna. Jag tycker kanske inte att en kurs i privat regi är så spännande men använder ofta privat träning (enskild träning) där allt fokus ligger på mig och min träning under den betalda tiden. Oftast så hyr jag och några hundbekanta in en instruktör en hel dag och delar på kostnaden så vi får en timmes privatundervisning var. De som inte har tiden just då tittar på och lär sig. På så sätt utvecklas man också som träningsgrupp. På liknande sätt brukar det fungera vid helgläger och liknande och för mig är det sättet som ger mest valuta för pengarna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
1 727
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Som 60 tycker jag att jag är hyfsat vältränad och rätt så aktiv - simmar, cyklar, springer, tränar på gym (med hjälp av fysioterapeut...
Svar
8
· Visningar
1 046
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
1 853
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp