Bukefalos 28 år!

Träningar, tränare och tävling.

Det här är svårt tycker jag, typ en dilemmafråga. :P

@L8P8 Jag har tagit uttrycket "ofärdiga" från den debatten som pågår i FB-gruppen fälttävlanssringen, där en del vill att fälttävlansupplägget ska ändras så inga "ofärdiga" släpps ut i terrängen. Eftersom det tydligen är flera ekipage som några tycker inte är klara för utmaningen som ändå är ute och tävlar..och då ökar riskerna för olyckor. Men jag tror inte det är lösningen.

Själv tycker jag att upplägget för fälttävlan ska behållas, fast kanske förändras i straffräkningen, men jag tror inte vi kommer minska olycksriskerna genom att ta bort dressyren.
Alltså tycker jag att det måste vara i en annan ända problemet med "ofärdiga" ekipage ska lösas. Jag tänker att tränarna ska vara hårdare när man tar ft-kortet kanske? Eller så kanske tränarna rakt ut säga, du är inte mogen för att starta med den hästen än. Men som någon påpekade så är det väl inte så bra för inkomsterna att säga sådant.

Kvalgränserna kanske ska ses över? För det är väl ytterst sällan att någon dött i H90?
Jag tror inte man kan eliminera alla olycksrisker.
Och det behöver inte vara de minst rutinerade som ramlar av och bryter kroppsdelar. Jag anser t.ex. att @fio är väldans rutinerad, men hon är den enda jag känner till som blivit skadad i centimeterklass i år.

Jag och min häst hade aldrig utvecklats så som vi gjort om vi inte fått vara ute och tävla. Det är också på tävling jag insett att jag behöver träna mer banhoppning och få mer fart i terrängmomentet.
Jag är jätteglad att jag fått möjligheten att göra det,och tror att vi aldrig kommit så långt om banhoppningen skulle varit det utslagsgivande. ( det är det svåraste momentet för oss)
Jag är helt säker på att jag och Lassehästen (dressyrstam) anses som ett "ofärdigt" ekipage, men vi har djäkligt kul när vi tävlar iaf. ( För det är som @Novali01 påpekar, jag förstår ännu inte svårigheterna, hon måste berätta dem för mig när vi går banan)
 
@Krumelur jag är den enda som talat om att jag brutit något, viss skillnad :D

Ft ryttare tävlar gärna vidare med div brutna kroppsdelar.. Jag tycker det är oansvarigt faktiskt! Men nu syftar väl inte diskussionen på ft ringen direkt på brutna kroppsdelar utan mer på dödsfall. Jag lovar dig att jag var inte ens i närheten att dö, jag hade bara otur att jag landade med fingret på mitt spö ;)

Hur menar du med kvalregler? Du måste kvala först till 1* klass, det är ju fritt fram under det om du är senior!
 
Då tycker jag att tränarna har en stor del i detta. De måste våga säga till om man inte är färdig för nästa klass! Och klarar man kvalet till * på två försök, så är det ju inte säkert att man är redo att gå upp för det. Vi har ju förr haft diskussioner om att olika banor är olika svåra och klarar man kvalet på två lätta och kanske korta 100 banor och sedan råkar hamna på en lång och svår *, så kan nog vem som helst räkna ut att det är lätt hänt att det kan gå snett... Där tycker jag att tränarna måste våga bromsa ekipagen som vill upp i klasserna. Jag vet att det kan vara känsligt, men det är trots allt tränarna vi måste våga lita på.

Ang ft-kort så hörde jag en förrättare säga: "Rider du på din egen häst klarar du inte det, rider du på den hästen du lånat ett par gånger, kan jag släppa igenom dig". Jag fattar ff inte hur den förrättaren tänkte. Ska man rida upp på en lånehäst och klara kortet och sedan tävla på sin egen häst - den som man inte blivit godkänd med på uppridningen??? Innan alla får spunk, så blev det ingen uppridning alls, men resonemanget är ff ologiskt för mig.
 
Det är inte i 1* man får problem utan sedan! Har sett otaliga exempel på detta! Även från rutinerade landslagsryttare! Hästarna blir skrämda och sedan får dom gå ner i 100 klass och blir sällan vad dom var efter det!
 
@fio Jag vet att jag inte behöver kvala förrän till stjärnklasser, men man kanske skulle behöva kvala till H100? Om det nu är så många ofärdiga ekipage därute? Eller göra om kvalreglerna på något sätt i stjärnklasserna? Jag har aldrig behövt sätta mig in i kvalregler så jag vet inte hur de ser ut och jag tycker dessutom att alla jag sett rida, rider bättre än mig.

---- Lösningen kanske är att jag slutar tävla, så finns det inga ofärdiga ekipage kvar att störa sig på? ---
:D:sneaky:

Och @L8P8 säger precis som jag vill att det ska vara, jag vill lita på min tränare, jag vill att hen ska bromsa mig eller peppa mig. Men viktigast är att hen verkligen är ärlig. Jag blir hellre lite ledsen för att jag inte anses mogen än, än att göra fetbort mig på tävling. Men jag har ingen terrängtränare som jag har den relationen till. Så där blir det svårt.
Och att olika tävlingar är olika svåra, helt klart, det märkte jag redan i min andra start i H90. Men förstår alla det? Vissa gamla rävar ( @Novali01 o @fio ) väljer ju bort vissa tävlingsplatser har jag tyckt mig förstå, för att just den hästen kanske inte är mogen för just den banan.

Och om det är som @fio säger att problemen börjar med "ofärdiga" ryttare efter 1* , så undrar jag verkligen hur man ska lösa det. Då borde man ju ha olika tränare omkring sig på ett helt annat sätt än vad H90ekipage har.
 
Sorry @fio, jag menade ekipage jag med.

@Novali01 , som jag utsett till min mentor i FT :
När ska jag börja anmäla mig till H100? :angel::p
Kom ju före dig sist och det måste väl vara avgörande?:laugh:
---- Vad jag vill säga med detta är att jag - och antagligen flera med mig-- inte har någon som överhuvudtaget säger något till dom om hur, var och när det är dags att tävla eller gå upp en klass.
 
@fio Jag vet att jag inte behöver kvala förrän till stjärnklasser, men man kanske skulle behöva kvala till H100? Om det nu är så många ofärdiga ekipage därute? Eller göra om kvalreglerna på något sätt i stjärnklasserna? Jag har aldrig behövt sätta mig in i kvalregler så jag vet inte hur de ser ut och jag tycker dessutom att alla jag sett rida, rider bättre än mig.

---- Lösningen kanske är att jag slutar tävla, så finns det inga ofärdiga ekipage kvar att störa sig på? ---
:D:sneaky:

Och @L8P8 säger precis som jag vill att det ska vara, jag vill lita på min tränare, jag vill att hen ska bromsa mig eller peppa mig. Men viktigast är att hen verkligen är ärlig. Jag blir hellre lite ledsen för att jag inte anses mogen än, än att göra fetbort mig på tävling. Men jag har ingen terrängtränare som jag har den relationen till. Så där blir det svårt.
Och att olika tävlingar är olika svåra, helt klart, det märkte jag redan i min andra start i H90. Men förstår alla det? Vissa gamla rävar ( @Novali01 o @fio ) väljer ju bort vissa tävlingsplatser har jag tyckt mig förstå, för att just den hästen kanske inte är mogen för just den banan.

Och om det är som @fio säger att problemen börjar med "ofärdiga" ryttare efter 1* , så undrar jag verkligen hur man ska lösa det. Då borde man ju ha olika tränare omkring sig på ett helt annat sätt än vad H90ekipage har.

Eftersom du själv tar upp dig som exempel så använder jag dig....:devil: Förra året var du ofärdig. Du kunde på tok för lite om tävlingsformen, du hade tränat för dåligt och du hade inte förstått konceptet. MEN du var inte kaxig utan tog glatt emot info, frågade och ifrågasatte och insåg till slut att du var tvungen att träna mer.
I år kom du ut som en ny @Krumelur, en Krumelur som använt vintern åt att fundera, träna och förbättra dig och resultatet ser vi ju, en fin 5:e placering på din för året sista fälttävlan.
Så hur skulle du ha kommit ut mer färdig förra året? Jo genom att du borde haft en tränare som talat om allt det jag har talat om för dig, INNAN du tävlade.

Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt.

Men det var inte det de diskuterade i FT ringen utan det var hur man ska eliminiera dödsfallen och då är det bättre terränghästar, fler MIM hinder och nån slags förändring till som ska till.
 
Sorry @fio, jag menade ekipage jag med.

@Novali01 , som jag utsett till min mentor i FT :
När ska jag börja anmäla mig till H100? :angel::p
Kom ju före dig sist och det måste väl vara avgörande?:laugh:
---- Vad jag vill säga med detta är att jag - och antagligen flera med mig-- inte har någon som överhuvudtaget säger något till dom om hur, var och när det är dags att tävla eller gå upp en klass.

Plättlätt. När du kan åka till vilken 90 bana som helst o glida runt o tycker att hindren är pyttesmå...då är det dags att gå upp en klass.

Eller när du, som jag, kan rida en häst i 2 månader o ta dig runt alla dina 3 starter.....:devil:
 
Man kan inte eliminera dödsfallen. Vi ska alla dö.
Och man kan dö på framridningen till vanlig banhoppning, som Hanna gjorde i Björbäck :(

Men jag tror faktiskt att en del av problemet är just det du @Novali01 skrev :
"Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt."
Om det finns sådan ekipage, som inte har tränare omkring sig som bromsar, så kommer MIM-hinder, upplägg och stam på hästen inte betyda något. De kommer ändå bli olyckor.
 
Man kan inte eliminera dödsfallen. Vi ska alla dö.
Och man kan dö på framridningen till vanlig banhoppning, som Hanna gjorde i Björbäck :(

Men jag tror faktiskt att en del av problemet är just det du @Novali01 skrev :
"Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt."
Om det finns sådan ekipage, som inte har tränare omkring sig som bromsar, så kommer MIM-hinder, upplägg och stam på hästen inte betyda något. De kommer ändå bli olyckor.
Det är mer vanligt än ovanligt att det finns såna ekipage. Men MIM hinder och stam på hästar kan ju iaf hjälpa till att hålla nere olycksfallen. En häst som har lite självbevarelsedrift kanske låter bli att hoppa i alla lägen och om den inte har det o hoppar ändå så kanske MIM hindret förhindrar en värre olycka.
 
Plättlätt. När du kan åka till vilken 90 bana som helst o glida runt o tycker att hindren är pyttesmå...då är det dags att gå upp en klass.

Eller när du, som jag, kan rida en häst i 2 månader o ta dig runt alla dina 3 starter.....:devil:

Jag kan rida en häst 1 dag och sen ta mig runt om den hoppat terräng tidigare, fattar inte att du behöver 2 månader för samma sak :angel: :p
 
Man kan inte eliminera dödsfallen. Vi ska alla dö.
Och man kan dö på framridningen till vanlig banhoppning, som Hanna gjorde i Björbäck :(

Men jag tror faktiskt att en del av problemet är just det du @Novali01 skrev :
"Om du istället tänker dig en Krumelur som hasar sig igenom två 90 klasser, går upp till 100 klass och på nåt konstigt sätt lyckas komma i mål och kvala på 2 starter och sen kaxigt glider ut i *-igt så har du kontentan av hur fälttävlan blir farligt."
Om det finns sådan ekipage, som inte har tränare omkring sig som bromsar, så kommer MIM-hinder, upplägg och stam på hästen inte betyda något. De kommer ändå bli olyckor.


Fast helt krasst så är det ju inte dom som dör! Det är såpass små hinder att hästarna hasar sig över iallafall! Problemet är att det är hyfsat rutinerat folk som dör. Tjejen som dog i Australien hade ner 6 hinder i banhoppningen innan hon gav sig ut i terrängen på sin 2* debut. Någon skulle stoppat redan där... ( tror det var debut i 2* eller någon av de första starterna iallafall)
 
Fast helt krasst så är det ju inte dom som dör! Det är såpass små hinder att hästarna hasar sig över iallafall! Problemet är att det är hyfsat rutinerat folk som dör. Tjejen som dog i Australien hade ner 6 hinder i banhoppningen innan hon gav sig ut i terrängen på sin 2* debut. Någon skulle stoppat redan där... ( tror det var debut i 2* eller någon av de första starterna iallafall)

Nu flyter trådarna ihop lite här tycker jag.

Jag vill inte att alla våra diskussioner ska fokuseras på att begränsa dödsfallen (ffa i högre klasser).

Jag hade velat se en diskussion med ett fokus på hur tävlingsformen och i denna tråden ffa "träningsupplägget" leder till bättre ridning. Det är ju tex jävligt trist att bara se till så folk köper såpass vettiga hästar att de kan fortsätta rida lika illa men hästen räddar dem gång på gång. Visst de dör inte men högre ambition än så när man tävlar med djur hade jag velat se.
 
Ang träningsupplägget så gäller det att välja en tränare som verkligen säger som det är, inte den som säger: Kom en gång till, braaaaaa!
I dressyr gäller samma sak. Den som står o bräker braaaaa i ett hörn hjälper dig ingenting. Den tränare som utmanar dig, ser till att grundridningen sitter där den ska och sen får er vidare är den man ska träna för.
I hoppningen samma sak, den tränare som förstår att vintern är uppbyggnadstid då man tränar serier, linjer, på låga hinder. Sen tar en vidare på våren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 568
Senast: nullo-modo
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 247
Senast: shia
·
Kropp & Själ Lägger tråden här, då problemet för mig inte är hästrelaterat. Jag har haft lite otur med skador på mig själv senaste åren. Har ridit...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 321
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar (Lägger tråden här eftersom den gäller flera olika grenar, moderatorn får gärna flytta om jag gjort fel.) Jag funderar på likheter...
Svar
10
· Visningar
5 014
Senast: Iaraphel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp