Bukefalos 28 år!

Träningsavgift proffs

Tagliabue

Trådstartare
Jag har börjat fundera på att skicka min häst i proffsträning, är dock emot det då jag inbillar mig att hästen trivs bättre i mindre stall och med andra rutiner. Han är inte helt lätt att träna därav jag funderar på att skicka iväg honom, orkar inte höra på folk som gnäller över hur jag tränar hästen för tillfället.

Just för tillfället körs han ingenting hemma, startar tätt och mellan starterna tömkör och rider jag lugnt (har som mål att han ska börja jobba rätt när man både tömkör och rider) i kuperad terräng.

Han har sedan i somras gjort 3 starter (livs 5) varav han gick ut och vann ett lopp på en 18-tid från snällt lopp efter 5 månaders frånvaro, en vecka senare blev han 2:a på 16 efter sjukt bra lopp från hans del, tredje starten var de kuskbyte (jättenöjd med han som bruka köra men hade lovat en annan), kusken som körde nu i fredags trodde han satt bakom en mille (vilket de känns som), skyllde på att han blev het o körde ut i dödens där han gick sista 1000 men soppan tog slut .. han kämpade dock tappert o blev 7a men äckligt trött.

Problemet är att han går inte att köra utan att man bråkar sönder med honom, han blir het och elak, väser, pullar som en gris ja .. behöver jag förklara mer? Det finns absolut ingen broms på honom, skarpa bett fungerar ej, nerdövad är han osv.

Till saken så har jag hittat en proffstränare i skogarna runt Dannero som jag tror skulle passa perfekt för min häst, ridträning under sadel: galopp och skritt i en grotesk backe.

Hur fasen ska jag göra? Jag orkar inte ta mer skit av folk, och jag är inte tillräckligt morsk att rida galoppintervaller på honom. Men jag är arbetslös just för tillfället och det kostar ju en del att ha häst i proffsträning.

Vad kostar det ca beroende på tränare?
 
Sv: Träningsavgift proffs

Varför åker du inte dit eller ringer och frågar vad han tar?

För övrigt, jag kanske har missuppfattat, men tre starter på sex månader (sedan i somras skrev du), är inte tätt:angel:???

Antingen ringer du och frågar tränaren eller så kör du på ditt race... Svårare är det inte, folk ska man inte bry sig om;)
 
Sv: Träningsavgift proffs

Varför???

Missförstå mig inte nu men hästen kommer inte få den skötseln du lägger ner på honom, inte ens i närheten!! Du vet att han kom ingenstans hos bullen och det är inte för att han var där hos honom, utan för att jag tror inte den hästen funkar i verksamhet. För hade han gjort det så hade han funkat hos honom. Bättre kunde han inte ha det. Supekompetent personal och P vet precis vad han håller på med.

Du ska inte lyssna på nån som lägger sig i hur du tränar din häst. Du vet hur han funkar, du ger honom det han behöver och vad har det resulterat i?? Jo vinst och en andraplats på TRE starter. INGEN annan hade fått hästen dit. Alla andra som kritiserar dig eller lägger sig i hade skjutit hästen för flera år sedan för att han hade vart bedrövlig i deras ägo. Jag tycker du ska sträcka på dig och vara NÖJD! Du har gett hästen allt han behöver och nu får du börja skörda för det. Han kan ju inte gå bättre i lopp än vad han gör. Och funkar de i lopp, ja då funkar träningen. Hur mycket mer tycker du att du behöver bevisa?
Vad är det som säger att alla hästar SKA gå två rakbanejobb i veckan? Det finns flertalet hästar som gått ''normal'' träning och inte funkat. Flyttat från proffsträningen och hamnat hos någon som tränar de helt annorlunda, för att den individen behöver det. Den klarar inte av den ''normala'' träningen. Och helt plötsligt börjar de funka. Se bara på Sanna Wermelin när de tog hem Global Darby. Han funkade inte längre. Sanna som rider dressyr på svår nivå började ridträna honom. Han reds bara dressyr och i skogen första året och tjänade en miljon. Inget säger att man måste träna som alla andra, man ska träna på det sätt hästen funkar. Och då spelar det ingen roll om det är enbart pullert, dressyr, galoppintervaller, tömkörning what so ever. Det som funkar, det funkar. Och beviset har du på ditt resultat!

Sen om jag var du skulle jag skita i å starta om inte P kan köra (iafl nu i början tills B känns stadig och du vet precis vad han klarar och inte). B är väldigt speciell och jag hade inte velat riskera att knäcka han för att någon som inte känner han sitter och tror saker som kanske inte riktigt finns i hästen ännu. Men hans bakgrund kanske det är lite mycket att spela på i nuläget. Men det där är en sak bara du kan avgöra!

Folk kommer alltid att tycka saker, men varför gör de det? För att de vill känna sig lite bättre. Knäpp dem på näsan med erat fina resultat istället. Ha kul med B för jag vet hur mycket du älskar honom. Jag tror inte han kommer funka i proffsträning. Han har visat det tidigare och varför skulle det bli skillnad nu? Vad skulle hända om han knäcks? Ska du börja om med allt du lagt ner på honom med en stor risk att han aldrig kommer igen? Jag skulle tänka över detta noga många många gånger innan du gör nåt förhastat bara pga några idioter som lägger sig i.


Jag tycker du ska gå till dig själv istället. Tycker du att det är kul att hålla på? Då ska du göra det. Hade inte din träning räckt för B så skulle han inte gå å vinna lopp. Det kanske är helt rätt ditt upplägg att ta det lugnt och bara inrikta dig på att jobba rätt och inte låta han hetsa upp sig och sen få ta loppen som hårda jobb. Han kanske kommer bli helt oridbar efter några galoppjobb under sadel. Men då har inte du hunnit med och avgjort där. För de kommer rida på. Om du skulle skött galoppjobben hade du känt direkt om det funkar eller ej och avslutat om du känner att det bara gör honom värre.
Problemet om man är för morsk att rida om de är heta är att man låter dom gå på ut av fasen och tycker att det är ingen big deal, men din häst som är väldigt speciell kanske inte pallar med det och blir helt förstörd. Och kanske oridbar.

Och ett annat problem med en häst som din, om man är för stark och klarar av att köra honom i jobb och låter han gå och väsa, bli för het och jävlig och ändå kör på för att man kan - det kan resultera i att hästen blir halt. Han kommer inte jobba avslappnat och då kommer han inte utvecklas som han gör hos dig nu när allt fokus läggs på att jobba rätt = hållbar häst. För har har väl haft problem med sin kropp? Nu är det inte säkert att just de du vill sätta honom hos kommer att köra på med honom även om han är het. Men grejjen är den som jag upplevt i proffsstallen är att där är det inte lika hemskt eller hur man ska uttrycka det är det pullar. man kör på ändå för vissa hästar är så. Man blundar och håller i sig istället. Tror du det funkar på B? Är det värt att prova om det funkar på honom om de kör på även om det inte funkar? Ställ dig dem frågorna och svara vad DU hade gjort. Detsamma ska du göra för hästen.


Nu får du ursäkta att jag tänker värsta senariot här, men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är en stor risk för den här hästen. Okej om du kände att du inte kommer längre, han kommer inte till start och du klarar inte av honom. Då har man inte nåt att förlora. Eller om du sket i om hästen skulle palla med trycket eller ej. Men nu har du bevisat att han fungerar, han går BRA, han mår bra, han är frisk. Vad mer behöver ni?? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsavgift proffs

Varför åker du inte dit eller ringer och frågar vad han tar?

För övrigt, jag kanske har missuppfattat, men tre starter på sex månader (sedan i somras skrev du), är inte tätt:angel:???

Antingen ringer du och frågar tränaren eller så kör du på ditt race... Svårare är det inte, folk ska man inte bry sig om;)
Han gjorde två starter för ett halvår sedan, funkade inte. Var sjuk tror jag?? TS lär fylla i ;) Men sedan började han starta igen här nu i vinter (en månad sen kanske) och har gjort 3 täta starter med en vecka eller 10 dar emellan. Och gått RUGGIGT bra!
 
Sv: Träningsavgift proffs

Varför åker du inte dit eller ringer och frågar vad han tar?

För övrigt, jag kanske har missuppfattat, men tre starter på sex månader (sedan i somras skrev du), är inte tätt:angel:???

Antingen ringer du och frågar tränaren eller så kör du på ditt race... Svårare är det inte, folk ska man inte bry sig om;)

Hästen kvalade i juni, gjorde en start på Sä 2v senare, gjorde därefter en start på D och var bedrövlig, bestämde oss för att träna 1-2 månader till och sedan köra jobb och se var han står. Det hela slutade med att han kom ut 5 månader senare och vinner hemma på B, en vecka senare 2:a på B och 2v senare startade han igen. Jag anser att det är täta starter iaf på denna häst, han har gått MKT jobb och provlopp innan han började starta igen just för att han inte går att köra hemma.
 
Sv: Träningsavgift proffs

Han gjorde två starter för ett halvår sedan, funkade inte. Var sjuk tror jag?? TS lär fylla i ;) Men sedan började han starta igen här nu i vinter (en månad sen kanske) och har gjort 3 täta starter med en vecka eller 10 dar emellan. Och gått RUGGIGT bra!

Japp han var sjuk i somras, stannade på upploppet som favorit i somras. Nu i "comebacken" trodde jag då rakt inte han skulle gå ut och vinna men han gjorde de :eek:
 
Sv: Träningsavgift proffs

Nominous: :bow::bow::bow:

Vad "folk säger" ska man inte lysna på...

Jag har folk på banan som slutar att hälsa/prata när mina hästar vinner och de som är den totala motsatsen och bara hälsar när hästarna går bra. :rofl:
 
Sv: Träningsavgift proffs

Nej sätt på dig hörselkåpor, helst dom med radio i. Vad "folk" säger är oväsentligt, välj att lyssna på dom som verkar vettiga och strunta i resten.
Gäller förresten i allt.

Om jag ska generalisera så är det bättre för "krångel-hästar" att få specialbehandling som passar individen. Och det är ganska svårt att få i proffstall, såvida du inte hittar en väldigt engagerad skötare/tränare som orkar och vill.

Är du arbetslös så kan du ju ta lååånga skritt-turer i solen och njuta med din häst. Lycka till.
 
Sv: Träningsavgift proffs

Danneros altmeister som jag tror att du menar tar 340 kr/dag + 10% av inkörda prispengar.
OM du ska lämna i proffsträning tycker jag att det är ett utmärkt val. GM är en otroligt duktig hästkarl och tillika en mycket kompetent tränare. Däremot är det inte det enklaste att få honom att ta häst i träning då han bara har 12 hästar på sin träningslista.
I övrigt ska man lyssna på goda råd men filtera bort skitsnacket. Det är ändå din häst i slutändan.
 
Sv: Träningsavgift proffs

Nej sätt på dig hörselkåpor, helst dom med radio i. Vad "folk" säger är oväsentligt, välj att lyssna på dom som verkar vettiga och strunta i resten.
Gäller förresten i allt.

Om jag ska generalisera så är det bättre för "krångel-hästar" att få specialbehandling som passar individen. Och det är ganska svårt att få i proffstall, såvida du inte hittar en väldigt engagerad skötare/tränare som orkar och vill.

Är du arbetslös så kan du ju ta lååånga skritt-turer i solen och njuta med din häst. Lycka till.

Det är de jag tycker med, men ibland blir jag så less och tycker d vore så skönt att inte behöva höra på allt jävla skitsnack osv och bara vara, slippa "bördan" helt enkelt.

Tränaren jag funderar på tror jag skulle kunna lägga ner bra med tid och verklign lyssna på en som hästägare, han har inte mkt häst i träning heller.

Åhjo långa skritturer blir det, hästen är helt underbar å markarbeta och vi går mkt i skogen :)
 
Sv: Träningsavgift proffs

Danneros altmeister som jag tror att du menar tar 340 kr/dag + 10% av inkörda prispengar.
OM du ska lämna i proffsträning tycker jag att det är ett utmärkt val. GM är en otroligt duktig hästkarl och tillika en mycket kompetent tränare. Däremot är det inte det enklaste att få honom att ta häst i träning då han bara har 12 hästar på sin träningslista.
I övrigt ska man lyssna på goda råd men filtera bort skitsnacket. Det är ändå din häst i slutändan.

Jupp det är honom jag tänker på. Ok .. ungefär som jag misstänkte då, inte aktuellt nu med 0 kr i inkomst.

Jaså? Hade jag ingen aning om att de va svårt, men jag har en halv tå inne i de släktet så jag kanske lyckas den vägen om de skulle bli aktuellt senare ;)
 
Sv: Träningsavgift proffs

Nu varierar det kraftigt mellan olika tränare, men man ska definitivt ha i åtanke att det inte är "all inclusive" på dygnsavgiften. Det tillkommer allt som oftast en massa övriga kostnader också som man bör kolla upp och ha med i kalkylen. Oftast är dessa "övriga kostnader" större hos större tränare och framförallt för framgångsrika hästar.
 
Sv: Träningsavgift proffs

Nu varierar det kraftigt mellan olika tränare, men man ska definitivt ha i åtanke att det inte är "all inclusive" på dygnsavgiften. Det tillkommer allt som oftast en massa övriga kostnader också som man bör kolla upp och ha med i kalkylen. Oftast är dessa "övriga kostnader" större hos större tränare och framförallt för framgångsrika hästar.

Ska givetvis ha detta i åtanke :)
 
Sv: Träningsavgift proffs

För att inte bli överraskad så räkna på minst 15 000+ resor i månaden (eftrsom skoning, utrustning, massage, ET och allt som kan tänkas till en speciell häst tillkommer). Utan veterinärvård.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningsavgift proffs

Hej igen, ja, det är ett sånt huvudlag jag har, kallas för HHBB, eller på "svenska", Harness Horse Bitless Bridle! Det är en god vän till mig här uppe i Boden som tillsammans med professorn i Amerika har provat ut det! Jag var lite skeptisk till det själv i början, men nu tycker jag det funkar jättebra, var mer en spärr hos mig själv, att kommer jag att ha full kontroll på hästen med det här? Men som sagt, det har funkat bra!
Ang. kraftfodret så ger jag dom inget kraftfoder alls, utan dom äter enbart hösilage! Samt lite betfor och salt dom dagar i veckan jag kör dom. Inför start ger jag dom inte heller kraftfoder, utan dom både tränar och tävlar på enbart hösilage! Funkar utmärkt, och man behöver aldrig oroa sig för korsförlamning eller kolik av den anledningen iaf! Hästars mage mår bäst på grovfoder, lycka till med din häst!:)
 
Sv: Träningsavgift proffs

Hej igen, ja, det är ett sånt huvudlag jag har, kallas för HHBB, eller på "svenska", Harness Horse Bitless Bridle! Det är en god vän till mig här uppe i Boden som tillsammans med professorn i Amerika har provat ut det! Jag var lite skeptisk till det själv i början, men nu tycker jag det funkar jättebra, var mer en spärr hos mig själv, att kommer jag att ha full kontroll på hästen med det här? Men som sagt, det har funkat bra!
Ang. kraftfodret så ger jag dom inget kraftfoder alls, utan dom äter enbart hösilage! Samt lite betfor och salt dom dagar i veckan jag kör dom. Inför start ger jag dom inte heller kraftfoder, utan dom både tränar och tävlar på enbart hösilage! Funkar utmärkt, och man behöver aldrig oroa sig för korsförlamning eller kolik av den anledningen iaf! Hästars mage mår bäst på grovfoder, lycka till med din häst!:)

Jag skulle så gärna vilja testa ett sådant på min hetsporre, men jag vet inte om det är bettet som är problemet för honom, visst han blir elak som fan om man har skarpa bett och tar i honom, han körs på banan med ett rakt järn och tömkörs/rids hemma på ett tredelat. På banan blir han tuff men kontrollerbar, så jag vet inte, det skulle dock kunna ha en positvi psykisk effekt på honom att han inte behöver kväva sig osv.

Även den saken har jag fått påpekat hos den jag står inhyrd hos nu .. att jag måste ju ge honom kraftfoder då han ska starta, minst 3-4 kg .. då gav jag honom ett foder som heter St Hippolyt där man inte skulle ge många 100g/100 kg häst alls, de hela slutade md att han fick 3 kg av det (det är en musliblandning med örter), men det kostade skjortan så nu har jag bytt till fibergi ..
 
Sv: Träningsavgift proffs

Känns som att jag är redo att lägga ut hästarna på annons och alla grejer typ när som helst .. bara göra mig av med allt för å slippa allt jävla gnäll och tjat om att jag int tränar hästen, bara anmäler ut och låter honom starta otränad bla bla bla. Fick höra nyss att de va absolut inte bra för en sån orutinerad starthäst att stanna så som han gjorde senast på upploppet och dessutom slå med svansen, blev utfrågad om jag ens red/tömkörde hästen svettig, att han borde göra mer mellan starterna istället för att bara dra benen efter sig i hagen och allt vad han nu gör ..

Blir så förbannat jävla less, och jag har förklarat tusen gånger för denna människa att min häst är uppenbarligen speciell, jag kör mitt race och det har ju gett resultat, men bara pga stammen måste han ha 5 jävla raka när han kommer ut och startar som 5 åring eller!? GAH! Jag blir tokig .. det är inte ens kul längre, samtidigt är jag så jävla egoistisk att jag vill inte sälja hästen för jag vill inte se någon annan misslyckas/lyckas med honom, dvs jag vill inte se någon köra sönder honom igen.
 
Sv: Träningsavgift proffs

Danneros altmeister som jag tror att du menar tar 340 kr/dag + 10% av inkörda prispengar.
OM du ska lämna i proffsträning tycker jag att det är ett utmärkt val. GM är en otroligt duktig hästkarl och tillika en mycket kompetent tränare. Däremot är det inte det enklaste att få honom att ta häst i träning då han bara har 12 hästar på sin träningslista.
I övrigt ska man lyssna på goda råd men filtera bort skitsnacket. Det är ändå din häst i slutändan.

Och han har en kö utan dess like på hästägare som vill ha in sina hästar, t.om dom som har fölungar födda 2010 som anmäler sig intresserade redan :angel: och som han själv säger så tar han bara in det som han ser extra intressant ut såhär på äldre dagar
 
Sv: Träningsavgift proffs

Och han har en kö utan dess like på hästägare som vill ha in sina hästar, t.om dom som har fölungar födda 2010 som anmäler sig intresserade redan :angel: och som han själv säger så tar han bara in det som han ser extra intressant ut såhär på äldre dagar

Det är inte för inte som han ligger på topplistorna :)
Inkört per start: 26525 kr (Trea i Sverige på det)
Inkört per häst: 229883 (Tvåa i Sverige)
Inkört per starthäst: 344825 (trea)
 

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 816
Senast: shia
·
Trav Jag har fått en äldre häst i träning som är minst sagt dum att köra. Eller dum tror jag är fel ord för jag tror tidigare tränare dragit...
2
Svar
20
· Visningar
6 950
Senast: ghost
·
Trav Min älskade lilla kokohäst har kommit på att man ska galoppera i starten nu för tiden .. innan ni säger de ena å de andra så; -...
Svar
9
· Visningar
1 779
Senast: Alfred
·
Trav Hej alla travfantaster! Fick idag ett samtal från en amatörtränare som ville att jag ska börja ridträna hans 7-åriga ostartade sto...
Svar
1
· Visningar
1 593
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp