Träningstävling

N

Notorius

Jag och nåra polare ska ordna träningstävling i januari.
Höjderna kommer vara 30, 50 och 70 alltså kommer det antagligen komma oerfarna ekipage. Så då har vi tänkt ha 7 hinder i alla klasser förutom 30, där är det bara 5 st. Är det för lite lr för mkt hinder ?
Har aldrig fixat en tävling förut så det här ska bli jättekul :bump:
(som tur är har man ju pappa med som speaker och domare ;) )
 
Sv: Träningstävling

Det låter väl ok...
Brukar ju va mellan 8-10 hinder på träningstävlingar :)
 
Sv: Träningstävling

Okej, kanske ska öka då, men eftersom det är så låga hinder antar (och hoppas) jag att det kommer såna med hästar som inte är så rutinerade och inte bara "rosett-jägare" därav det låga antalet hinder. Men det är ju ett tag kvar, vi hinner nog ändra det många gånger ;)
 
Sv: Träningstävling

Ok... Vart ska tävlingen vara?
Bara nyfiken:)
 
Sv: Träningstävling

I värmland, ungefär i Karlstad, vi har inte riktigt bestämt oss för i vilket ridhus, men det gör vi denna vecka iaf, men i Karlstads regionen blir det :)
 
Sv: Träningstävling

Ok... Hoppas det går bra :) Lycka till!!!
 
Sv: Träningstävling

Okej, vad bra, banorna är väldigt enkla också, mest rakt fram och lite svängar :)
 
Sv: Träningstävling

Hoppas att det går bra, lycka till!
Bra att banorna blir lätta! Ett tips: Gör gärna inbjudande, lite mer "lätthoppade" hinder som ger ryttare och häst självförtroende.
 
Sv: Träningstävling

Jo, det har vi också tänkt på, min kompis ville ha skitsvåra vägar i 30 klassen, (hon hade sett en banskiss för en 120 klass som hon ville ha) men vem ställer upp med en häst som är jätterutinerad i en 30 klass?
Vad för hinder är lätthoppade ? De hinder vi tänkt ha med är kryss, oxer, rätuppstående, plank och grind. Men de två sista kanske är i svåraste laget`?
 
Sv: Träningstävling

hihi...där skulle jag vilja va med! i 30-klassen....fast det blir lite långt att åka i så fall! Men det skulle ju va kul träning med kbl travaren som precis lärt sig skutta över hindrena istället för att springa igenom! Och galoppen är också på väg!! :banana:
 
Sv: Träningstävling

Undvik "titthinder". Många hästar kan kolla till lite extra på en grind, och plank är ofta lättare att riva... Men jag tror du kan ha med dom hindren du räknat upp.
Utnyttja ridbanan/ridhuset ordentligt så det är långa vägar där ekipaget har tid att rätta till ev problem...
 
Sv: Träningstävling

Okej, då tar vi bort grinden. I 30 klassen kommer banan vara (antagligen) uppför ena långsidan, sen förbi kortsidan och efter det snett igenom, sen kortsida igen, snett igenom igen och sedan en långsida igen. Dålig förklaring, men det är så det blir iaf :)
 
Sv: Träningstävling

Om jag fattade rätt :o så tycker jag att det verkar bra!
Då har man ju tid att rätta eventuelle fel och det blir inga krångliga vägar! Lycka till!
 
Sv: Träningstävling

Hehe, du förstod nog :D
Vägarna är superlätta, precis som det ska vara i en superlätt klass, vi vill ju att folk ska vilja komma igen om vi har tävling fler gånger och inte bli bortskrämda av tex svåra banor, läskiga hinder etc.
 
Sv: Träningstävling

Hur stor är banan då?
När vi har cm-hoppningar/träningstävlingar på ridklubben brukar vi ha
ca 5-6 hinder i 30-40 cm och från 50 cm brukar det tillkomma två hinder,
dvs. i 50 och upp till en meter brukar vi ha 8 hinder.
Detta är då vi har tävlingar i ridhuset som är 20 x 40 m, ibland brukar
det tillkomma något hinder ute på utebanan, för den är avsevärt mycket större.
 
Sv: Träningstävling

Är det en klubb eller ni själva som kommer att anordna detta?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 754
Senast: Mia_R
·
Hästvård Är lite osäker på hur jag ska börja denna tråd då det är den första jag startat här, men får ge det ett försök. För ett år sedan köpte...
Svar
13
· Visningar
1 294
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 460
Senast: tuaphua
·
Hoppning har inte tävlat hoppning på säkert 7 år, och då var det "stalltävlingar" dvs för ridskoleeleverna på stallet. Inga krav på klädsel där...
Svar
6
· Visningar
1 590
Senast: vinkelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp