Bukefalos 28 år!

Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

S

_Sarah_

Tänkte göra en tråd som alla har nytta av oavsett typ av ridning om det så är engelsk, western horsemanchip, NH osv. Skriv ner dina bästa tips om utbildning i vardagen av din unghäst. Hur gör ni när det uppstår problem? Vart börjar ni den förtsa veckan och framåt? Träningsschema?Longering?Promenader? Inkörning? Inridning osv.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Jag tycker inte om 'vecka för vecka'-scheman etc.

Utan mina råd är:

Krångla inte till det! Gör inte en stor sak av det. Hästen kan, så det handlar bara om att ge enkla, tydliga direktiv och ge hästen optimal möjlighet att klara av samt förstå det som efterfrågas.

och, ett steg i taget. Lägg tiiid på grunden. En häst som är väl grunduppfostrad, lärt sig gå undan för och ge efter för tryck, som har förtroende för människor, som kan stå både lös och uppbunden, är van att matte hittar på olika saker och som är bekväm med att man rör den överallt är oftast inga problem att rida in. Men många hoppar över grunden. Men om hästen inte står still lös på stallgången när du ryktar, varför tror man den ska stå still lös när matte ska kliva upp i sadeln?

Och glöm inte att det ska vara ROLIGT, för både människa & häst! Roligt, enkelt, kort och massor med beröm i början. Omväxling och låt hästen växa in i uppgiften.

Känns det inte bra att sitta upp en dag - låt bli och rätta till problemen i grunden.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Om ni tror att ni har bra koordination och vet vilken hjälp som gör vad när ni rider så kan ni prova att ha vänster tygel i höger hand och höger tygel i vänster hand.... Kaos! Kan jag lova... Fast väldigt skoj, och förmodligen nyttigt för koordinationen. Prova gärna att rida dressyr så...
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Om ni tror att ni har bra koordination och vet vilken hjälp som gör vad när ni rider så kan ni prova att ha vänster tygel i höger hand och höger tygel i vänster hand.... Kaos! Kan jag lova... Fast väldigt skoj, och förmodligen nyttigt för koordinationen. Prova gärna att rida dressyr så...

Har gjort detta på vuxen färdigutbildad häst, och var väldigt nyttigt. Men - ska man verkligen prova detta på en unghäst? Blir det inte förvirrande och konstigt?
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Har gjort detta på vuxen färdigutbildad häst, och var väldigt nyttigt. Men - ska man verkligen prova detta på en unghäst? Blir det inte förvirrande och konstigt?

Åh, förlåt!! :o

Jag slarvade nog när jag läste! Jag menar naturligtvis inte att man ska göra detta på en unghäst! Du har alldeles rätt! Tur att det finns folk som har koll när man själv inte tycks ha det... :bow:
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

nej det var inte meningen heller att det skulle vara vecka för vecka schema utan jag håller med dig att man får ta en sak i taget och inte göra en så stor grej av det hela.

Ingen som har några tips om avvänjning från de andra hästarna om man bortser från att de ska gå ensamma i hagen?
Min tjej blir nämligen så orolig när vi lämnar hennes "nya" mamma så hon kan inte koncentrera sig på vad de är hon ska göra.
Har börjat att gå ut och gå och rida iväg med den "nya" mamman så hon blir ensam en stund inte alls nå länge utan bara en halvtimme max en timme hade tänkt att hon skulle inte bry sig så mycket om det för just nu så springer hon runt å gnäggar ända tills vi kommer hem.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Ingen som har några tips om avvänjning från de andra hästarna om man bortser från att de ska gå ensamma i hagen?
Min tjej blir nämligen så orolig när vi lämnar hennes "nya" mamma så hon kan inte koncentrera sig på vad de är hon ska göra.
Har börjat att gå ut och gå och rida iväg med den "nya" mamman så hon blir ensam en stund inte alls nå länge utan bara en halvtimme max en timme hade tänkt att hon skulle inte bry sig så mycket om det för just nu så springer hon runt å gnäggar ända tills vi kommer hem.


Jag är brutal och lär dem den hårda vägen. De får springa och skrika bäst de vill (sålänge de inte blir farliga fr sig själva), de inser efter ett tag att det är lönlöst, och att den andra hästen kommer tillbaka helt enkelt.

Är de så upprörda att de blir farliga får man hålla koll och ev ta det några minuter i taget och öka på, men MIN erfarenhet är att det tar längre tid för dem att greppa då.

Vissa fungerar bättre själva inne, andra bättre själva ute, bara att prova. Något som kan göra skillnad i början är att den unga hästen LÄMNAR, inte blir lämnad. Dvs ta in båda från hagen t ex, och SLÄPP UT den som inte ska ridas igen.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Hej.. Tack för ditt svar Alexandra. Nej jag brukar inte vara så pjåskig men du vet hur det är när mna inte är van vid de här småttingarna. Ja min ena häst fick kolik i söndags så då fick hon lov att vara ensam i hagen och hon gnäggade och sprang i tre timmar men alltid med en hötuss i munnen så det är nog som du säger att så länge de inte blir farliga för sig själva osv så är det lugnt.
Tycker att det är helt lugnt att lämna henne i hagen och jag går/rider med den andra hästern det är just när jag tar ut henne och ska gå ensam när "mamman" är kvar i hagen som hon blir totalt okoncetrerad och totalt förrvirad men kanske är det inget att bry sig i?
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Som sagt, så länge det inte är risk de skadar sig själva så skulle jag utan tvekan rida/motionera den andra hästen.

Min dam fick ju när hon var 6 månader lära sig att ibland blev man ensam, och hur mycket man än gapade, skrek eller sprang så hjälpte det inte. Men kompisen kom alltid tillbaka. Efter några veckor så var hon bara upprörd och vrålade när någon såg. Dvs såfort vi kommit iväg (jag & anda hästen) så var hon lugn, och så drog hon igång showen när vi kom tillbaka :angel: Efter några månader lyfta hon inte ens huvudet när vi försvann.

Nya fbl är INTE van att vara själv, hon vrålar och springer. Om det INTE vore så att det är lerigt, och det är för stor risk för senskador med slidestops i hagen, och att hon lyckades dratta omkull på de 5 min hon var själv, så hade jag låtit henne springa där och våla tills hon ledsnade. Men just nu är det pga underlaget ett sådant där läge där skaderisken är för stor. Men med bättre underlag sen kommer hon också få lära sig.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Som Alexandra är inne på, ha inte så j*vla bråttom!

Du vill säkert att den ska hålla i massor av år, det är inte så himla viktigt att göra just "det" just "då". Utan läs din häst och lär känna var gränserna går.

Ett ex var här på Buke, en tjej som skulle åka med sin treåring till ridhus, den hade varit exemplarisk att lasta och helt plötslig var det tvärstopp. Eter timmar av div olika metoder hade den gått in.

Om hon hade tänkt till då, så skulle hon, och sällskapet, pustat ut gett hästen fyra äpplen och lastat av och gått hem. End of the day.
Men nu åkte hon i alla fall till ridhus, för så var ju planen, och det hela slutade med att hon inte fick med sig hästen hem.

Det här tycker jag är ett typexempel, hon ville ju så himla gärna åka till ridhus, det kanske redan var bokat och betalt. Men det är vid ett sådant här tillfälle man helt enkelt får ändra planen.

Solen kanske skiner och du vill ut i skogen, men din häst har växtvärk, ja, då blir det ingen skogsrunda.

I övrig, ut och galoppera i skogen, hacka inte runt så mycket på banan. Häng ett fegsnöre runt halsen, som du kan hålla i när det går undan, sen är det bara att gasa, så hästen lär sig att riktningen är frammåt.

Och typ tvåhundra andra saker jag kommer att tänka på, men jag lämnar plats åt andra kloka Bukisar.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

I övrig, ut och galoppera i skogen, hacka inte runt så mycket på banan. Häng ett fegsnöre runt halsen, som du kan hålla i när det går undan, sen är det bara att gasa, så hästen lär sig att riktningen är frammåt.

Och typ tvåhundra andra saker jag kommer att tänka på, men jag lämnar plats åt andra kloka Bukisar.

Det tipset håller jag helt med om!

Vill gärna höra mer tips av dig :)

Mitt bidrag är att lära din häst stå still och slappna av, det gör allt mkt mkt lättare!
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Tycker inte jag har bråttom överhuvudtaget. Tar allt lugnt men bestämt och allt funkar jätte bra men jag skulle aldrig ut och galoppera med unghästern i skogen.
Än så länge har jag inte ens lagt på henne sadel och träns nog för att vi snart ska böja med det också lite smått men jag utgår ifrån vad jag har för häst och jag skulle tro när jag gemför henne med andra i hennes ålder så är hon mycket senare utvecklad och sedan får man ju faktiskt tänka på att hon är en arab och de är inte klara varken i kropp eller psyke för sådant som att ridas in och galoppera än i den här åldern.
Tycker inte man ska ha så bråtom men de är i mina ögon alla får ju göra som de vill. har ju bara haft henne 3veckor och hon var helt ohanterad när jag fick hem henne så jag beundrar henne för hon är otroligt duktig och trevlig sen det där med att vara ifrån den andra hästern det kommer med träningen som vi håller på med.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

?

Det var ju inget direkt svar till dig, fattade det som att man skulle ge allmänna tips i tråden :o

Generellt så tycker jag de mesta "fegar" för mkt med unghästar. Jag menar inte att man ska ut i skogen o rida lusen ur dem för att de ska bli snälla, absolut inte! :eek: Jag menar att många man ser "utgår" i från att de ska hitta på bus för att slänga av en och därför sitter i tjuvhåller. Unghästar är inte dumma och vill inte slänga ev en (om man suttit/ridit in den rätt så den inte är rädd) utan gör det ngt så brukar det vara av ren glädje. Den glädjen tycker jag man ska behålla genom att låta dem gå fram och utveckla busigheten till positiv framåtbjudning, en positiv syn på ridning o ryttare. Inte ngt tråkigt, segt motsträvande som det lätt blir om man inte vågar lite på sin häst o låta den röra sig lite fritt :)

Det var meningen med att jag håll med Blandrastik i hennes tips :)
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Nej visst är detta är tråd till alla med lite tips och sådant det var så jag hade tänkt men nu vart det ett litet missförstånd här och jag trodde allt riktades mot oss... men nu vet jag bättre... sorrry om jag missförstod mig.
Ja jag kan hålla med dig om att det är många som fegar med sina unghästar, även jag ibland men jag vill att allt ska bli så bra som möjligt och jag vill absolut inte ta bort det roliga och det lilla busiga för unghästern så därför tar jag det lugnt tills vi lärt känna varanda bättre och tills unghästern verkligen förstått att det är jag som bestämmer och jag som är ledaren så att det inte går fel och man inte vågar utan sitter och tjuvhåller.
Det är ju meningen att man ska ha roligt tillsammans och bli ett team så vi tar hellre det lugnt, det tar lite längre tid men vi kanske istället får ett bättre resultat.
 
Sv: Träningstips i grundutbildningen av unghästern!

Ett ex var här på Buke, en tjej som skulle åka med sin treåring till ridhus, den hade varit exemplarisk att lasta och helt plötslig var det tvärstopp. Eter timmar av div olika metoder hade den gått in.

Om hon hade tänkt till då, så skulle hon, och sällskapet, pustat ut gett hästen fyra äpplen och lastat av och gått hem. End of the day.
Men nu åkte hon i alla fall till ridhus, för så var ju planen, och det hela slutade med att hon inte fick med sig hästen hem.

Det här tycker jag är ett typexempel, hon ville ju så himla gärna åka till ridhus, det kanske redan var bokat och betalt. Men det är vid ett sådant här tillfälle man helt enkelt får ändra planen.

Solen kanske skiner och du vill ut i skogen, men din häst har växtvärk, ja, då blir det ingen skogsrunda.

Mycket klokt sagt!! Men oj så svårt det kan vara att tänka så när man är en hästtjej med totalt kontrollbehov...
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 997
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 392
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 414
Senast: Jamtland
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 695
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp