Bukefalos 28 år!

Träningstips och synpunkter (film)

Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Oh, jag tycker det ser härligt ut! Vilken glad liten hund:love:
Jag tycker det ser superfint ut, ut och tävla med er! :bump: (ni kanske redan tävlar?) Vad har du för mål med träningen? Är det bara på skoj eller vill du komma upp i klasserna?

Jag har kollat på filmen tre gånger och hittar verkligen ingenting att anmärka på (vad annorlunda det är med så liten hund! :)).
Kommandona hörs dåligt så jag kan inte anmärka nånting där heller. Har du handkommando på ställandet? Det enda jag tänkte på är att jag alltid brukar försöka gå bakåt efter ett ställande för att undvika att hunden går framåt när den har stannat (förstår du hur jag menar?), samt att vara tydlig med att det är ett "nytt moment" genom att ge frikommando och "sätta om hunden" mellan momenten, men det ser ut som att du gör det på filmen också.
 
Senast ändrad:
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Åh, tack:o

Jo vi tävlar för fullt, har två förstapris och klassvinster och två, erhm, mindre lyckade tävlingar där han har nollat moment när han dragit ett ärevarv istället :D
Så det är lite all or nothing med denna lilla hund :D

Har satt som mål att innan han dör ska han bannemig var SLCH :D
Men vi ska passa på att plocka alla LP:n vi kan på vägen ifall vi inte lyckas så bra som jag tänkt.

Jo, kommandona hörs dåligt, men jag kan lova att jag inte gjort nåt dubbelkommando:d
Har handtecken på ställandet,tycker det har funkat bäst än så länge :)

Fattar inte riktigt hur du menar med att gå bakåt efter ställandet? Typ att ni går framåt, du ställer hunden sen backar du tillbaka till där ni kom ifrån?:D
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Hm, var lurigt att förklara hur jag menar. På filmen, efter du har gått tillbaka till hunden och gett frikommando så går ni rakt framåt. Jag brukar försöka undvika det för att minimera risken att hunden går framåt även innan jag har hunnit tillbaka. Men ni verkar ju ha koll på det där, så det är nog överflödigt i det här sammanhanget:D

Det hade inte gjort något om du hade på dig lite tajtare byxor, de vida benen gör det var lite lurigt att se hundens position !

I övrigt är det som sagt jättekul att se er när ni tränar. Kontakten är ju helt underbar och han verkar tycka det är skitkul hela tiden!
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Jag tycker det ser trevligt ut! :)

Du kan ju vara lite snällare mot hunden genom att vara nogare och något långsammare i svängarna, t ex i "helt om", att du trampar runt på stället något istället för att bara svänga. Så det inte blir ett onödigt VP där när han svävar ut lite i svängen. Sättandena kan du också vara lite snällare och göra en "halvhalt" för att få honom mer uppmärksam. Han sätter sig gärna lite snett nu någon gång ibland när han "kommer på sig själv" med att skulla sätta sig ner.
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Priscilla
Joo, jag är medveten om det där med byxorna. Hade inte planerat den här filmen utan det var mest ett infall som jag fick.
Brukar annars bara träna i släta byxor och utan täcken eller dylikt på hunden, för han går så nära ibland att vi liksom fastnar ihop:D

Squarepants
Åh, det där med att jag inte ska svänga/stanna så tvärt är jag också medveten om, men i stundens hetta glömmer jag bort det lite:crazy:
Tror det handlar mycket om att jag tänker att; "han är ju liten och kvick så han borde ju hänga med ändå", men det är nog bara att inse att vi har tränat för dåligt för att det ska funka så bra redan:o

Sneda sättanden har vi haft ganska mycket problem med förut, men det har blivit mycket bättre. En sak som gör det svårt att få bort när han fortfarande gör det ibland är att han rättar sig själv, och sätter om innan jag har knappt hunnit reagera.
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Förresten, tränar inför tvåan nu också, har lite problem med fjärren.

Han är ju så energisk att när han ska sitta upp från liggande så typ studsar han upp och lite framåt varje gång. Kör med bakomliggande belöning, men det hjälper inte riktigt.

Vill ju att han bara ska backa sig upp med frambenen:grin:
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Gör så att du börjar om på kort avstånd, att du sitter framför honom precis så han inte kan hoppa framåt.
Belöna endast när han sätter sig upp långsamt eller "backar" upp. Fortsätt med godisskål bakom/boll bakåt.
Hur sätter han sig upp vid sidan? Hoppar han upp då eller "backar" han upp? T ex uppsättande vid platsliggningen.

Min hund har lite samma problem, fast vid ligg-stå. Och där håller jag på och lär in ligg-stå-backa som ett moment i stort sett, fast med kommandon för varje grej. Och det verkar funka bra! Alltså när han ställer sig upp tänker han bakåt eftersom han väntar på kommandot "backa", och tar ibland till och med ett steg bakåt självmant, vilket jag endast som positivt. :)

Jag funderar på om det går att göra något liknande med uppsättandet, men jag vet inte riktigt...
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Jag brukar sitta på golvet med honom och träna uppsittningar, men det är som att han inte tänker på hur han gör det. Det är ju så svårt när han gör det så himla snabbt också :S

Han gör nog allltid ett litet skutt när han sätter sig upp, även när han ska upp till fotposition...

Ska testa imorrn och se om det funkar att backa från sitt :)

Har funderat på om man ska börja om helt från scratch med ett annat kommando, typ upp men det kanske bara blir krångligt :cool:

Nåväl, jag har ju massa tid på mig att testa mig fram till en lösning på det här, blir ju inte förrän nästa sommar vi ska köra tvåan på riktigt :)
 
Sv: Träningstips och synpunkter (film)

Jag tror att det kan vara smart att lägga om till ett nytt kommando!
Jag vet många som har "bakåt" i just det momentet, det känns lite lugnt och sansat sådär.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 482
Senast: s957
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 599
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
13 342
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 524
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp