Bukefalos 28 år!

träningstips unghäst

Gullan86

Trådstartare
Har lite idé torka så behöver lite tränings tips för unghäst! Glampi är ju 4,5år nu! Gärna övningar både från marken och ryggen!
 
Sv: träningstips unghäst

Antar du menar förutom "vanlig" ridning? :) Detta gör jag med min i samma ålder:

Samspelsövningar med halsring/repgrimma
Öva trail-moment (från mark och rygg)
Handhästridning
Longering för att öva in galoppfattningar

I ridningen: Fokus på lösgjordhet och framåttänk i alla gångarter snarare än samling, men gärna böjda och raka spår, sidoförflyttningar etc, allt handlar ju om att öka belastningen successivt. :)
 
Sv: träningstips unghäst

Min Laukur är ju också en 07a och eftersom jag är gravid rider jag inte honom nu längre (längtar tills jag kan börja med han igen) så jag gör bara lite saker från marken.

*Vanlig longering i lina, ibland med ett litet hinder eller bommar
*Löslongering/släppa på ridbanan (om man har tillgång till nåt bra inhängnat) Laukur tycker det är superkul för han får busa av sig lite energi och när han är nöjd kör vi följa john. Hangår dit jag går, svänger när jag svänger, backar när jag backar mm. Jättebra som kontaktövning!
*Promenad i skogen, bra för både tvåbent och fyrbent;)

Sen är ju handhästridning jättekul!
 
Sv: träningstips unghäst

Vet inte hur mycket riden/tränad han är. Det här gör vi med unghästarna.
Från marken: Jobba i lång töm och kort töm, mycket stopp, gå fram, backa, sidoförflyttningar och ställning åt båda hållen. Grunden ska sitta som en smäck. Viktigt med uppmärksamhet för alla hjälper. Lätt hand. Lära dem att stå still. "Kyssa stigbygeln". i början rider och jobbar vi alla unghästar med repgrimma under tränset och tygeln fäst i repgrimman som går genom bettringarna . (lite klurigt att förklara)
Samma från ryggen.
Ha med som handhäst.
Tömköra i skritt/trav/galopp och träna övergångar på kommando.

Mycket fokus ligger på kontakten mun-bett. Att hästen är lätt i handen och söker sig fram, nedåt.

Andra bra övningar från ryggen är att tempoförändringar, men som sagt, det beror på hur länge hästen är riden.
:)
 
Sv: träningstips unghäst

Det har jag en bild på :)

img_0055_188545489.jpg
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
546
Senast: Blyger
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
888
Senast: Tilly_85
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
974
Senast: Valle
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
912
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp