Bukefalos 28 år!

träningstrött

P

puckis

Under hela våren har vi nu tränat intensivt med goda resultat :love: men jag börjar känna mig riktigt less på träning och nu när det i fint väder bara vara ute på härliga uteritter. Jag tycker dock att H blir stel och motsträvig när vi inte tränat dressyr på ett tag. Jag vill ju inte behöva "börja om från början" igen efter sommarens uteritter och vila. Hur fungerar era hästar? Kan man verkligen sabba träningen genom att strunta i dressyren två månader :confused:
 
Stelheten kommer ju av att han tappar lösgjordheten, så rid ut och arbeta med lösgjordheten, du kan rida zick-zack över vägen i skolor t.ex.

Det ena behöver inte utesluta det andra.
 
Om man inte tränar på två månader hamnar man lite bakåt under ett tag, men det brukar rätt snart komma tillbaka.

Låter som både du och hästen behöver ha sommarlov!

Är jag trött på träningen skiter jag i det tills jag känner för det. Brukar i och för sig inte gå mer än en vecka. :o :D

Så länge han får rört på sig ute så har jag svårt för att tro att det går jätte mycket bakåt, men det går givetvis bakåt eftersom han inte får samma träning.

Ta ledigt ett tag. Du känner säkert för det igen snart. ;)
 
Ni har rätt bägge två. Säkert har han tappat lösgjordheten också eftersom jag känner mig less och sitter och tänker på annat istället för att rida.
När man rider ut så tränar man ju faktiskt också :smirk:

Jag tar semester från dressyren under sommaren och tränar konditionsträning istället och om dressyren har gått helt åt h-vete skyller jag på er ;) :angel:

Fast.. man kanske får rida lite dressyr minst en gång i veckan iallafall...
 
Men varför ska du strunta i dressyren även om ni rider ut? Det förstår inte jag varför det skulle finnas nåt motsatsförhållande...

Härliga uteritter är ju kanontillfällen att sitta och jobba lite smått tex med skolorna, att samla och öka på, leka med sitsen och hästens följsamhet för den osv. Hjälper, sits osv är detsamma var du än rider.

Jag rider mycket hellre ut än rider på ridbanan numer, och finner många fördelar med att skola hästen ute i terrängen.
Visst är det så att vissa hästar blir mycket mer otrygga när man rider ut, och rätt många ryttare har samma problem - och där finns det såklart befog för att sköta den mesta skolningen på ridbanan i början, men i övrigt tycker jag man ska använda sej så mycket man kan av naturen!

Att du är "less på träning" är för mej ett tecken på att ni gjort något fel - det ska ju vara kul att skolas, att utvecklas, att lära sej saker. Är det inte det MÅSTE man förändra något!
 
:p Ibland kan man tröttna på det roligaste.

Fast jag kan hålla med om att det oftast är något man kört fast med.

Verkar vara värre med ston än andra hästar...vet inte varför. *himlar med ögonen*

Tycker det beror lite på vilken häst man har om det är bra att jobba dem ute. Eller ja givetvis är det bra att jobba dem ute också, men om man jämför mellan ute och paddock. Aminette tycker bara att jag är en allmän plåga om jag vill att hon ska jobba ute för hon tycker att ute ska man bara slappa och ha kul samtidigt. :D

När jag har svackor gör jag så att jag rider ut ett tag utan några krav alls och är inte alls i paddocken. Sen när jag känner att jag börjar känna för det så börjar jag lite försiktigt be om det ute. Får man en positiv respons från hästen då brukar det räcka för att det ska bli paddocken nästa. :angel:


Fast som sagt olika med olika hästar och du har jag har och har inte haft alls lika hästar det är ett som är säkert. :D
 
Men varför ska du strunta i dressyren även om ni rider ut? Det förstår inte jag varför det skulle finnas nåt motsatsförhållande...

För att man vill släppa kraven HELT ett tag *veta* :p
Finns dom som bara vill slappa emellanåt- jag hör också till dem :smirk:. Ibland man inte energi över till hästens och sin egen utveckling helt enkelt (jobb, familj, boende osv osv)
 
Druvans svar är även mitt till Evis.
Jag är en sådan person som blir otroligt ambitiös när jag går in i något men nu har energin helt tagit slut.
Att hästen ska gå i form även ute tycker jag är en självklarhet och kan inte heller låta bli att böja, ställa, göra lite öppna, sluta på vägarna för att riktigt känna efter ifall han är lösgjord men det är inte riktigt samma sak som att köra finlir på dressyrbanan.
Nu känner jag bara för att brassa iväg på "galoppängen" i full fräs och bara njuta av farten för det är ju faktiskt helt underbart... men förödande för formen då jag har ett fullblod som lätt blir het ;)
Säg nu inte "att visst det går att galoppera men i form bla, bla." Det gör vi också men att släppa tyglarna helt är frihet och lillpojken blir så glad av det när han får sträcka ut. Tack och lov har jag en häst som är lätt att hålla så det handlar inte om okontrollerat race... Eller att bara vara ute på en härlig skrittur i skogen och upptäcka nya vägar..åhh, det lockar mer än att tänka på sits och form i en tråkig sandlåda...
 
Glömde tillägga, att nej, jag tror inte att jag gjort något fel eftersom vi har utvecklats något enormt bara sedan januari. Möjligtvis att vi gått för fort fram.
 
Jo jag förstår - men visst kan man vara ute på "allmänt sköntur" och ändå "skola"? varför ska det vara "negativt" att skola? Då är det nåt fel -anser jag! :P Så ska det ju inte vara - det är ju KUL att "kommunicera" med hästen, att utveckla samstämmigheten, att få en känsligare och starkare, friskare häst... Och det är väl vad skolningen på ridbanan går ut på också?

Och har man en häst som är lösgjord, följsam och stark även när man rider ut så går det inte åt särskilt mycket "energi"... Jag är väl den lataste ryttaren som fötts på denna jord -jag gör aldrig mer än jag behöver och sitter ju mest och "åker" häst. Men nog kan det vara skolning ändå :).

Visst kan jag också känna att jag vill komma bort från alla krav och all stress, men då är det ju faktiskt ypperligt att passa på att skritta ut i skogen (off road) och jobba på hästens följsamhet för sitsen -och i det arbetet kommer ju automatiskt arbete med samling, skolor, böjning in. Mycket roligt, utvecklande, skolande -och utan märkliga krav och stress.
Men jag tycker ju man kan göra detsamma arbetet på banan också - ha lika roligt, och krav och stress-löst, där...

Därtill, kanske beror det på mina hästar med deras speciella problem -men jag vill ta ALLA tillfällen jag får att påverka deras nervsystem, deras vanor och deras sätt att använda sina kroppar. Därför ser jag ingen anledning varför min ridning skulle vara annorlunda när jag rider ut än när jag rider på banan - vill jag påverka nervsystemet långsiktigt lär jag försöka arbeta i den riktningen närhelst jag arbetar med dem.

Men det är kanske bara jag som är "skolningsnörd"...
 
Ja, du är en ÄKTA skolningsnörd Evis :smirk:. Uppenbarligen aldrig lidit av äkta energibrist som ibland uppkommer ju äldre man blir :p.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 163
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: KAROLIJNAH
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 274
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp