Träns arabiskt fullblod

Carolininen

Trådstartare
Dotterns nya D-ponny, arabiskt fullblod, behöver ett nytt träns.
Ni som har erfarenhet av arabiska fullblod, har ni tips på vilka träns som sitter bra med tanke på deras breda panna och smala nos.
Tänker att det finns någon därute som sitter på värdefulla tips om hur ni brukar göra.
Mvh C
 
Hej o grattis till arab :heart
Jag har 2 araber, min lilla dam som är i D-ponnystorlek personiferar det som du nämner om liten nos/bred panna. Till henne hade jag länge ett Knights ponnyträns men där jag hade tagit bort pannbandet och ersatt med en Cob. För några år sedan började jag med Micklem, där skaffade jag "Small Horse" som det hette då vilket motsvarar cob. Jag tyckte att pannbandet på det tränset var också för litet så bytte ut det mot ett vanligt Cob pannband.
Grabben som är lite större och grövre överlag har också Micklem i Cob (han kan ha hennes träns) men även där bytte jag pannband.
Viktigt det där med att inte ha ett pannband som drar upp sidostyckena mot ögonen eftersom araber brukar ha stora ögon.

Inte alls ovanligt bland arabfolk att man liksom plockar ihop ett träns med olika stora delar.
 
Hej!
Min stora arab har cob i träns men full i pannband. Många pannband blir det ;-).
Den lille har inte fått ett träns än, men han är mer ponnystorlek än.
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 958
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 115
Senast: LiviaFilippa
·
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 250
Senast: Lisalei
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 132
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp