Trafikolyckor

MJLee

Trådstartare
Vad är det som händer, har folk glömt hur man kör bil under corona? Varje dag är det trafikolyckor känns det som. Ingen nollvision 2020. Vad beror alla olyckor på?
 
Det var väl många färre under årets första månader och sedan har det ökat kraftigt under sommaren/hösten
Är det en fråga eller ett påstående?

Tittar du på Trafikverkets egen statistik så var det flest olyckor i januari. I mars var det nästan inga alls. Och tittar man på resten av året är det väldigt jämt.
 
Vad är det som händer, har folk glömt hur man kör bil under corona? Varje dag är det trafikolyckor känns det som. Ingen nollvision 2020. Vad beror alla olyckor på?
Det som har hänt är att det på grund av nyhetstorka under corona rapporteras mycket mer om de olyckor som inträffar, inte bara dödsolyckor. De får också mycket större utrymme. Det som vanligtvis hade blivit en liten notis kan bli flera uppföljande artiklar. Vilket är bra, trafikolyckor har stor påverkan på människors hälsa, även rädslan för att råka ut för en olycka kan påverka hälsan.
I en del andra länder, bla olika städer i USA, så rapporterades inledningsvis under corona fler (allvarliga) olyckor vilket dels sannolikt berodde på högre hastigheter när det var mindre trafik och dels på att kollektivtrafiken stängde ner vilket gjorde att fler gående rörde sig ute på gatorna. Jag vet faktiskt inte hur detta har följts upp, eller i vilken grad dessa rapporter var en faktisk ökning eller bara att de fick mer uppmärksamhet (påminner mig om att jag skulle försöka kolla upp det). Många städer i USA har förskräckliga problem med trafiksäkerheten på grund av höga hastigheter bland oskyddade trafikanter och noll respekt för trafikregler, speciellt de som syftar till att underlätta för gående (och cyklister om det finns några).
Vad som orsakar olyckor? Om vi begränsar oss till olyckor med personskador eller dödsfall så är hastigheten nästan alltid en bov. Både för att orsaka olyckan och för utgången (skadade personer). Det finns förstås många andra (bidragande) orsaker, men ska man välja ut en så är det hastigheten, flera andra brister/misstag hade kanske inte orsakat en olycka/personskada vid en lägre hastighet. Mötes och omkörningsolyckor på landsvägar utan mittseparering är fortfarande ett problem, även om det hela tiden byggs mitträcken på fler och fler vägar. Det finns många mil väg i Sverige ....
Sedan är det många som skadas i singelolyckor med cykel, men det brukar det inte stå i tidningen om.
 
Vad är det som händer, har folk glömt hur man kör bil under corona? Varje dag är det trafikolyckor känns det som. Ingen nollvision 2020. Vad beror alla olyckor på?
Det är inte fler det rapporteras bara mer i vanliga medier. Jag har pendlat längs en olycksdrabbad väg under många år, i våras var det väldigt lugnt i och med att de flesta arbetade hemifrån. Men idag är det tillbaka på samma höga trafikflöde och det sker olyckor i samma utsträckning som tidigare men nu rapporteras det om det på nyheterna, tidigare var det enbart trafikinformationen som gick ut och den facebookgrupp jag följer som rapporterar om det står still så man har en chans att välja andra vägar.

Möjligtvis är det en lite större andel ovana chaufförer i trafiken, såna som tidigare har åkt kollektivt men nu väljer att ta bilen, de märks mest inne i städer där de gör konstiga filbyten osv men det blir sällan några större olyckor utan mest ett irritationsmoment.
 
Kan det inte vara så att många av de som tidigare mest åkt kollektivtrafik nu väljer bil? Samt att folk väljer att åka bil på andra tider än de vanliga? Tidigare när "alla" jobbat kontorstider så har det ju naturligt blivit så att alla kör bil ungefär samtidigt, vilket påverkar både vägval, trafikrytm osv. Nu har allt det luckrats upp och ändrats, vilket såklart kan påverka vilka som kör och hur personer kör.

Procentuellt sett skulle det förvåna mig om det sker fler olyckor nu jämfört med tidigare år, och jag upplever att folk alltid (så fort utrymme finns) kör som idioter...
 
I en del andra länder, bla olika städer i USA, så rapporterades inledningsvis under corona fler (allvarliga) olyckor vilket dels sannolikt berodde på högre hastigheter när det var mindre trafik och dels på att kollektivtrafiken stängde ner vilket gjorde att fler gående rörde sig ute på gatorna. Jag vet faktiskt inte hur detta har följts upp, eller i vilken grad dessa rapporter var en faktisk ökning eller bara att de fick mer uppmärksamhet (påminner mig om att jag skulle försöka kolla upp det).
Dubbelkollade de rapporter som jag refererade till. De rapporterade en ökning jämfört med 2019.
 
Tycker det varit färre olyckor med vilt iallafall, tycker inte alls det inkommit i närheten av så många samtal som det brukar om viltolyckor trots vildsvinsantalet bara ökar.

Annars som vanligt då det allt som oftast kommer på radion på väg hem om stopp på vägen på olika ställen, som vanligt så vanligare på fredagar av någon anledning.

Detta egen uppfattning.
 
På vad baserar du din slutsats?
Statistik, nyhetsflödet eller annat? Eller är det som i trådstarten - din egen känsla
Ärlig fråga.

Enbart egna funderingar eftersom jag tycker det rapporteras om trafikolyckor i år nästan varje dag. Har inte alls kollat någon statistik. Kanske för att det verkar vara fler hästtransporter/hästar inblandade att det fastnar istället för att fladdra förbi. Eller att det inte rapporterades många under första delen av året.

Det brukar väl alltid vara fler på sommaren och gå ner på hösten/vintern förutom vid lov/högtider. Men känslan jag får är att det rapporteras i princip varje dag.
 
Blåsljusnyheter är enkla billiga nyheter för journalister/tidningar med dåliga resurser.
Ofta är även dessa nyheter öppna och inte låsta bakom en betalvägg, vilket nog kan göra att andelen olycksnyheter här på Bukefalos ökat en del då antalet andra tillgängliga hästnyheter nog även minskat en del.
 
Ser dagligen hur trafikregler bara ses som rekommendationer. Stoppskyltar, heldraget, hastighet, mobilanvändandet, ja, listan är lång. Undrar hur det blev så 🤔
Färre poliser på vägarna, inte så stor risk att man åker dit är min gissning. Om fler hade åkt dit och fått böter eller polisen syns mer på vägarna tror jag det hade lugnat sig direkt.
Märker bara det är en polisbil ute på vägarna, det blir en helt annan trafikrytm då.
 
Vad är det som händer, har folk glömt hur man kör bil under corona? Varje dag är det trafikolyckor känns det som. Ingen nollvision 2020. Vad beror alla olyckor på?
Det som händer är nog att det finns mindre ”riktiga” nyheter nu när många länder går på halvfart så då får mindre olyckor och andra vardagshändelser mer utrymme i media.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 313
Senast: Rosett
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 989
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 604
Senast: Wille
·
Fordon Vad gör man? Tänker antingen tunna men fodrade vantar med skinn eller liknande för bra grepp i handen. Blir väldigt kall om händerna...
2
Svar
20
· Visningar
1 223
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp