Trafikträning

Sv: Trafikträning

Att hästarna har gått i en hage vid en starkt trafikerad väg är ingen garanti för att den är fordonsvan.
Min val. har gått vid E4.an o klara av att stå vid vägen när fordon passerar, men däremot att möt6a sotra fordon är förenat med risk.

tömkörde på en grusväg o mötte en van, hästen kastar sig då inåt o ska vända så.
Höll på att bli "klippt" av backspegeln.

När man vet om de tendenserna är det svårt att slappna av helt.
Det kan gå blixtsnabbt.
Mötte ridande en stor hästbuss i en kurva/backe. Hästen höll då på att hoppa över staketet på hö. sida, men jag fick honom att dra framåt in på en avstickare från vägen.

Min förra häst hade aldrig sett trafik, men var totalt orädd för alla typer av fordon.
Ett bra sätt är att jaga fordon. Sen om man har mkt trafik så blir det vardagsmat.
 
Sv: Trafikträning

Om det är en unghäst så kan man ha med dom som handhäst när man rider ut med en trafikvan häst eller om det är en älder så kan man rida ut med nån några andra som har trafikvana hästar.

Tänk bara på att man skall börja på vägar som inte har så mycket trafik och utöka där i från.

Kram
 
Sv: Trafikträning

Glömde :D man kan ju oxå köra ut med bil, traktor eller nåt annat med hö till hästarna när dom går i hagen.

Kram
 
Sv: Trafikträning

Men det lär väll knappast vara lämpligt att rida med handhäst som är ovan vid trafik när man ska lära den att bli mer van? Jag menar, tänk om den blir rädd och sticker då eller liknande? :crazy:
 
Sv: Trafikträning

Ingen särskild träning men jag brukar ta med unghäst som handhäst till min helt trafiksäkre vallak, handhästen i en isländsk handhästgjord, på höger sida om hästen jag rider (den jag rider hamnar alltså mellan trafiken och unghästen).
 
Sv: Trafikträning

När jag har haft unghästar som hand häst har det inte hänt att dom har blivit rädda för bilarna som kommer då den häststen jag sitter på inte bryr sig så gör inte unghästen det häller.

Man kan ju även tappa en häst som man leder. och man börjar ju inte på en 70 väg utan på en väg med lite trafik.

Kram
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
880
Senast: Valle
·
Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
2
Svar
20
· Visningar
1 949
Tjatter Saker vi vill göra innan vi dör! Jag skulle gärna vilja åka hundspann i snön och bo någon natt på ishotellet i Jukkasjärvi 😃
2 3
Svar
48
· Visningar
2 112
Senast: hastflicka
·
Mat Jag skulle gärna vilja göra en paj att ha på buffébordet i påsk, t.ex. med fyllning av spenat och kanske fetaost. "Problemet" är att de...
2
Svar
25
· Visningar
1 138
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp