Trafikvett

Jag kör bil främst i två städer, Göteborg och Kungsbacka. I Göteborg uppfattar jag trafiken som helt rimligt artig och liksom social, även om det är mycket trafik och kan bli trångt och köer därför.

I Kungsbacka tar varje bil ungefär tre gånger så mycket plats som en bil i Göteborg, i princip oavsett om de åker eller står stilla (jag ägnade sommaren åt att göra ett litet bildcollage benämnt "Så här parkerar man i Kungsbacka). Oartig och osocial körstil. Det är bara tack vare att det är så förhållandevis lite trafik som det funkar överhuvudtaget.

Håller med om Göteborg, har faktiskt hört av andra från andra städer att folk är väldigt artiga. Släpper fram och hjälpts åt, liksom. Däremot brukar jag alltid tycka att det är så himla enkelt och käckt att köra i Kungsbacka! :up:
 
Folk är dåliga på att planera sin tid.
Eller så har man skaffat sig vanan att "alltid" köra lite fortare.
Och så är det många som tycker att hastighetsregler och andra trafikregler än dumheter som någon har hittat på för att jäklas, och därmed inte behöver följas.

Det sista var något överdrivet men nog hör i alla fall jag många människor som resonerar att " de låga hastighetsbegränsningarna är det av någon anledning, 90 är det för att det inte är något särskilt och då är det fri fart".
Helt ärligt hör jag detta resonemang.
Så jag tror mer på att folk anser att man inte behöver följa trafikreglerna, än på att folk skulle vara så "egoistiska".
Vanan tror jag det ligger lite i tyvärr, jag ser positivt på fler fartkameror på våra vägar. Speciellt nu när trafikpoliserna bara blir färre och färre. :(

Eller dom som är väldigt noga med att hålla hastigheten i 30-50 områden men på landsvägar dundrar de på i minst 120.
 
Förmodligen är det samma egoism som gör att många människor inte bryr sig om att tacka när man, om man har möjlighet och god sikt, anstränger sig mer än vad som krävs för att underlätta deras omkörning.
Jag tackar alltid, speciellt när jag kör lastbil för att uppskatta det dom faktiskt gör. Nu senast idag fick vi höra på jobbet att vi fått beröm för hur våra bilar beter sig vid ett vägarbete, att vi alltid körde sakta förbi osv. De som jobbar på vägen är inte där för att jävlas, de är ju där för att göra det bättre, men vissa verkar helt nochalera det, vilket jag tycker är skrämmande.
 
Jag hatar verkligen sådant, jag har ett par gånger åkt med folk som kör livsfarligt, dubbel omkörning, hatar dem och hatar när jag ligger nära nog att se eländet och därmed hamna i olyckan om de skapar en, och tyvärr finns ingenting att göra utom att blunda och hoppas man överlever. En gång har jag sagt till vilket resulterade i att personen började köra ännu mer livsfarligt. Antyder man ens att det går för snabbt så drar de upp tempot tio km till. Det är ingen idé att prata med dem, deras manlighet/kvinnlighet blir ifrågasatt och de blir helt hysteriska. Bättre med en livsfarlig förare som inte är hysterisk.

(En gång har jag också fått säga till när en släkting skulle köra om barn på ponny, Ponny! sakta ned! sakta ned SAKTA NED! NU bromsa NU! Borde inte sagt till när jag tänker efter. Nu var han ju tvungen att tänka på att trampa på gasen när någon sa till honom att bromsa och hade inte hjärnceller kvar att köra med. De blir blockerade.)
Jag hade blivit skogstokig, troligen sagt till dom att stanna bilen bums, jag går. Hade de inte lyssnat hade jag nog dragit handbromsen eller kanske hotat med att ringa polisen och om de inte lyssnar, verkligen ringa och tipsa. :devil:
Men det är riktigt tragiskt, finns en anledning till varför jag sällan åker med och helst kör själv numera.
 
Visst, ett visst mån av risktagande ingår - annars skulle man inte sätta sig och köra bil.
Men personer som pressar sig förbi över heldragen linje, inför och vid korsningar, över spärrområden och liknande (utan att ha fordon som inte kan framföras säkert utan att köra över spärrområden) innebär inte ett bra risktagande.
Det är vanligt att jag blir omkörd eller "påputtad" bakifrån när jag kör till jobbet. Många passar på där det är helstreckat.
Jag kör i 90 km/h på 90-väg.
Men de flesta andra är tydligen sämre på att planera sin tid och behöver köra fortare.
Nej, självklart ska man inte gå över gränset åt andra håller heller.
Jag blir omkörd när jag kör personbil/lastbil på en 80 väg och ligger i 80-83 km/h. Något säger mig att snart kommer omkörningarna minska drastiskt, när halkan, snön kommer, mohahaha. :devil:
 
Jag tackar alltid, speciellt när jag kör lastbil för att uppskatta det dom faktiskt gör. Nu senast idag fick vi höra på jobbet att vi fått beröm för hur våra bilar beter sig vid ett vägarbete, att vi alltid körde sakta förbi osv. De som jobbar på vägen är inte där för att jävlas, de är ju där för att göra det bättre, men vissa verkar helt nochalera det, vilket jag tycker är skrämmande.

Jag upplever att lastbilsförare generellt sett är väldigt trevliga i trafiken och inte minst glada över folk som tackar dem, man får ofta en blink tillbaka. :D
 
Jag upplever att lastbilsförare generellt sett är väldigt trevliga i trafiken och inte minst glada över folk som tackar dem, man får ofta en blink tillbaka. :D
Ja, eftersom vi syns så väl så måste man uppföra sig också. Tackar alltid när en personbil släpper fram mig, men visst kan väl hända jag rynkar på näsan när en personbil tränger sig "bara för att den kan", men å andra sidan, jag är ju redan på jobbet så vad gör det. :p
Dom lastbilschaufförer som inte uppför sig hamnar snabbt under kategorin "vägens rövhål" och de är inte mycket att hänga i julgranen, det är sådana som dom, som förstör för oss som försöker sköta oss och visa hänsyn.
 
Vanan tror jag det ligger lite i tyvärr, jag ser positivt på fler fartkameror på våra vägar. Speciellt nu när trafikpoliserna bara blir färre och färre. :(

Eller dom som är väldigt noga med att hålla hastigheten i 30-50 områden men på landsvägar dundrar de på i minst 120.

Jag vill bestämt påstå att motsatsen är i klar majoritet. De flesta håller 90 eller under, men hittar helt plötsligt gasen när det blir 30, 40 eller 50 och "gasar satan" då istället. Trafikverket ger tydliga signaler om att detta är helt OK också när man envist sätter fartkameror på i stort sett bara 90-vägar (i detta länet i alla fall, några få undantag finns, dock sitter kameror endast på riksvägarna), även vägar som är erkänt "långsamma", där möjligheten att köra för fort är ytterst begränsad iom att vägen är så starkt trafikerad.
Här har vi däremot stora problem med genomfarten i byn som är begränsad till 40. Flertalet bilister (och många långtradare) kör alldeles för fort, trots tät bebyggelse och skymda utfarter på hela sträckan). Polisen har aldrig några fartkontroller här och trafikverket totalvägrar att genomföra några åtgärder för att få ned farten. Trottoar finns inte, utan alla måste samsas om vägen. Från kommunens håll begärdes nyligen att i alla fall få sätta upp "glad/sur gubbe"-skylt, men även här blev det nobben av trafikverket.

Överhuvudtaget så får man ständigt andra bilister "i bakluckan" när man sänker farten på 30-50 sträckor, trots att man tidigare kört om desamma på 90-sträckan där de kanske endast kört I 75 (vanligt här). Det verkar som att många bilister kör enligt någon sorts medelhastighetsprincip...
 
Vanan tror jag det ligger lite i tyvärr, jag ser positivt på fler fartkameror på våra vägar. Speciellt nu när trafikpoliserna bara blir färre och färre. :(

Eller dom som är väldigt noga med att hålla hastigheten i 30-50 områden men på landsvägar dundrar de på i minst 120.

Eller tvärtom. Kör hela Ekerö i 55 där det är 70, rak väg och fri sikt, och håller glatt samma 55 kmh när det är både 50- och 30-sträcka sedan.
 
Eller tvärtom. Kör hela Ekerö i 55 där det är 70, rak väg och fri sikt, och håller glatt samma 55 kmh när det är både 50- och 30-sträcka sedan.
Ja, det finns alla sorter, fick en irriterande bil framför mig idag som höll 70 km/h på 80-väg och bara möte så man inte kommer om, underbart när man är tidspressad. :up:
 
Jag vill bestämt påstå att motsatsen är i klar majoritet. De flesta håller 90 eller under, men hittar helt plötsligt gasen när det blir 30, 40 eller 50 och "gasar satan" då istället. Trafikverket ger tydliga signaler om att detta är helt OK också när man envist sätter fartkameror på i stort sett bara 90-vägar (i detta länet i alla fall, några få undantag finns, dock sitter kameror endast på riksvägarna), även vägar som är erkänt "långsamma", där möjligheten att köra för fort är ytterst begränsad iom att vägen är så starkt trafikerad.
Här har vi däremot stora problem med genomfarten i byn som är begränsad till 40. Flertalet bilister (och många långtradare) kör alldeles för fort, trots tät bebyggelse och skymda utfarter på hela sträckan). Polisen har aldrig några fartkontroller här och trafikverket totalvägrar att genomföra några åtgärder för att få ned farten. Trottoar finns inte, utan alla måste samsas om vägen. Från kommunens håll begärdes nyligen att i alla fall få sätta upp "glad/sur gubbe"-skylt, men även här blev det nobben av trafikverket.

Överhuvudtaget så får man ständigt andra bilister "i bakluckan" när man sänker farten på 30-50 sträckor, trots att man tidigare kört om desamma på 90-sträckan där de kanske endast kört I 75 (vanligt här). Det verkar som att många bilister kör enligt någon sorts medelhastighetsprincip...
Jag har sett fartkameror på 50 och 60 områden (dock sällsynta), men aldrig där dom egentligen skulle behövas (tex utanför skolor där det är 30).
 
Där fungerar mina grannars vakande och fördömande ögon minst lika bra. Huga.
Fast vissa skiter rent ut sagt i vilket tyvärr, va som idag. Pågick en bärgning på vägen mot 153 mot Ullared, visade sig vara ett däckbyte. Jag körde ute i dikeskanten för att ta mig förbi med 24metaren, de hade ställt ut en kona för att man skulle sänka farten. Jag repsekterade det och åkte väldigt sakta förbi, dock skrämmande att se dom mötande bilarna knappt sakta ner.
Kan i och för sig erkänna att det kändes rätt gött att ha gjort det, för alla bilarna som var bakom mig var tvungen att sänka farten också. Bärgare och vägarbetare är inte på vägen för att jävlas, de är där för att hjälpa till och då förtjänar de lite respekt, som jag gärna ger dom. :)
 
Ni som kör olika typer av bilar osv, upplever ni att andra bilister kör på olika sätt runt er?
Jag körde länge en Nissan Micra. Jag skämtar inte om jag säger att jag dagligen svor högljutt över folk som gjorde idiotomkörningar, bilar som låg galet nära bakom osv. Sedan bytte jag till Subaru Impreza. POFF så slutade idiotomkörningarna, folk släppte fram mig, det händer sällan att någon ligger två millimeter bakom osv. Jag själv kör på samma sätt, på samma vägar, samma tider osv. Körde Micran igen förra veckan och det dröjde inte många meter innan det var idioter överallt igen.

Jag tycker det är fascinerande, för ska de välja att ligga nära någon av de bilarna borde de välja min Subaru eftersom den är mycket säkrare än min Micra. Men nej, de väljer att köra dumt runt den osäkra bilen...

Kör förövrigt gärna i Stockholm (dock inte i rusningstrafik eftersom jag hatar köer) :p
 
Jag kan inte låta bli att undra över den lilla bilen som skulle byta fil för att hamna rätt i rondellen och som valde att vänta tills det allra sämsta tillfället. Kom en polisbil i full kareta bakom oss innan bilen började blinkade vänster ganska långt före rondellen. Men där låg den kvar i högerfilen och blinkade, tänkte att den självklart väntar på att släppa förbi polisen även om den låg och tvekade på mittlinjen ibland. Gissa vad den gör härnäst? Jo den smyger ut precis framför polisbilen så de måste typ tvärbromsa, var nästan helt säker på att det skulle smälla :nailbiting: Förstår inte vad den föraren höll på med! Så länge som den låg och tvekade så kan hen bara inte ha missat polisbilen. Det var fortfarande långt kvar till rondellen och bara vi tre på en lång sträcka så var ju inte precis bråttom att knö sig in nånstans. Usch!
 
Jag kan inte låta bli att undra över den lilla bilen som skulle byta fil för att hamna rätt i rondellen och som valde att vänta tills det allra sämsta tillfället. Kom en polisbil i full kareta bakom oss innan bilen började blinkade vänster ganska långt före rondellen. Men där låg den kvar i högerfilen och blinkade, tänkte att den självklart väntar på att släppa förbi polisen även om den låg och tvekade på mittlinjen ibland. Gissa vad den gör härnäst? Jo den smyger ut precis framför polisbilen så de måste typ tvärbromsa, var nästan helt säker på att det skulle smälla :nailbiting: Förstår inte vad den föraren höll på med! Så länge som den låg och tvekade så kan hen bara inte ha missat polisbilen. Det var fortfarande långt kvar till rondellen och bara vi tre på en lång sträcka så var ju inte precis bråttom att knö sig in nånstans. Usch!

Fem spänn på att föraren satt och skickade ett sms under tiden det där utspelade sig...
 
Ni som kör olika typer av bilar osv, upplever ni att andra bilister kör på olika sätt runt er?
Jag körde länge en Nissan Micra. Jag skämtar inte om jag säger att jag dagligen svor högljutt över folk som gjorde idiotomkörningar, bilar som låg galet nära bakom osv. Sedan bytte jag till Subaru Impreza. POFF så slutade idiotomkörningarna, folk släppte fram mig, det händer sällan att någon ligger två millimeter bakom osv. Jag själv kör på samma sätt, på samma vägar, samma tider osv. Körde Micran igen förra veckan och det dröjde inte många meter innan det var idioter överallt igen.

Jag tycker det är fascinerande, för ska de välja att ligga nära någon av de bilarna borde de välja min Subaru eftersom den är mycket säkrare än min Micra. Men nej, de väljer att köra dumt runt den osäkra bilen...

Kör förövrigt gärna i Stockholm (dock inte i rusningstrafik eftersom jag hatar köer) :p

Oh ja. Jag får betydligt mer respekt från andra trafikanter om jag kommer i King Caben på två ton (betydligt mer om den är lastad) jämfört med Saaben :devil:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: Myrten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 845
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 432
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp