Trafikvett

Stora säkra bilar med hög komfort gör att folk invaggas i falsk trygghet bakom ratten. Det i kombination med "jag är ju så klart lite bättre bilförare än genomsnittet" och snopp tror jag leder till de flesta dumheterna i trafiken.

Det är liksom mycket mindre risk att man gör vansinnesgrejer i en skramlig caddy från 02 med usel komfort och samma ljudnivå i kupén som om man åker i en konservburk, än när man kör en skön modern personbil. Undantaget är väl unga killar som nyss bytt epan mot en gammal volvo.

Jag ser dagligen trafiksituationer orsakade av idioter. Situationer som lett till dödsfall om det inte vore för uppmärksamma medtrafikanter som kastar sig ur vägen eller på annat sätt anpassar sig för att slippa dö. Jag blir oxtokig varje gång det kommer fina bilar och slickar min i röven, gärna ivrigt ljustutande. Det är MITT liv de riskerar!
 
Förstår det, verkar vara likadant i Borås. De vågar inte åka trots att det är en hel fil som är ledig... du har inte sett den varianten när de släpper bilar från höger (trots att det är tvärtom i en rondell att bilarna från vänster har företräde)? De är också rätt spännande..

Det finns ju rondeller där högerregeln faktiskt gäller, fast vi har väl inga sådana i Sverige.

Halvt KL
Min pappa berättade att när dom byggt byns första (fortfarande enda) rondell så var det lite jobbigt innan folk lärt sig att köra i den. Han trodde själv från början att det var högerregeln som gällde, så när det kom en bil i rondellen och inte bromsade för att släppa in honom så vart han så irriterad att han tutade och vinkade så den andra bilden inte vågade annat än att stanna och släppa in honom i rondellen.
Det värsta är att detta inte är så länge sedan, min pappa är inte 50 år ens....
 
Det finns ju rondeller där högerregeln faktiskt gäller, fast vi har väl inga sådana i Sverige.

Halvt KL
Min pappa berättade att när dom byggt byns första (fortfarande enda) rondell så var det lite jobbigt innan folk lärt sig att köra i den. Han trodde själv från början att det var högerregeln som gällde, så när det kom en bil i rondellen och inte bromsade för att släppa in honom så vart han så irriterad att han tutade och vinkade så den andra bilden inte vågade annat än att stanna och släppa in honom i rondellen.
Det värsta är att detta inte är så länge sedan, min pappa är inte 50 år ens....
Nej vi har inga sådana här i Sverige såvitt jag vet i alla fall. Sen är det förstås många som inte kan högerregeln heller och vet när den gäller eller inte. :/
 
Det finns ju rondeller där högerregeln faktiskt gäller, fast vi har väl inga sådana i Sverige.

Halvt KL
Min pappa berättade att när dom byggt byns första (fortfarande enda) rondell så var det lite jobbigt innan folk lärt sig att köra i den. Han trodde själv från början att det var högerregeln som gällde, så när det kom en bil i rondellen och inte bromsade för att släppa in honom så vart han så irriterad att han tutade och vinkade så den andra bilden inte vågade annat än att stanna och släppa in honom i rondellen.
Det värsta är att detta inte är så länge sedan, min pappa är inte 50 år ens....

Det finns en "rondell" här i Malmö där bilisterna i "rondellen", vid två (om jag minns rätt) av infarterna ska lämna företräde till bilisterna på väg in i "rondellen". Det är alltså ingen riktig rondell (cirkulationsplats) men är ändå byggd som en sådan.
 
Nej vi har inga sådana här i Sverige såvitt jag vet i alla fall. Sen är det förstås många som inte kan högerregeln heller och vet när den gäller eller inte. :/

Min pappa har koll på när högerregeln gäller annars, men han och de allra flesta i byn tog körkort på lokala trafikskolan och behövde inte lära sig om varken rondeller eller rödljus eftersom dessa inte fanns inom i alla fall 5 mils radie :-P
 
Min pappa har koll på när högerregeln gäller annars, men han och de allra flesta i byn tog körkort på lokala trafikskolan och behövde inte lära sig om varken rondeller eller rödljus eftersom dessa inte fanns inom i alla fall 5 mils radie :-P
Nu syftade jag förstås inte specifikt på din far utan lite mer allmänt, många vet inte ens när var och hur högerregeln gäller, så det är blir nästan farligt när man vet att högerregeln gäller och kör och de som kommer från vänster blir sura och tror att de har företräde osv.
Vissa vägar här hemma gjorde de om så att det är väjningsplikt istället för högerregeln. Jobbiga är när man åker på en stor väg som inte är huvudled trots att den är bred och sen vägarna som ansluter är mindre och det är högerregeln som gäller då, det är många som tror att bara för att de åker på en stor bred väg så har den vägen företräde, trots att det inte finns några skyltar som talar om att det är t ex huvudled eller att vägarna som ansluter har väjningsplikt osv.
 
Jag ser dagligen trafiksituationer orsakade av idioter. Situationer som lett till dödsfall om det inte vore för uppmärksamma medtrafikanter som kastar sig ur vägen eller på annat sätt anpassar sig för att slippa dö. Jag blir oxtokig varje gång det kommer fina bilar och slickar min i röven, gärna ivrigt ljustutande. Det är MITT liv de riskerar!
Exakt! De tycks tänka att de har fullt upp med att köra. Säkerhetstänkandet överlämnas med kall hand till mottrafikanter.
 
I Nyköping så blir det trafikstockning om 2 bilar kommer till en rondell samtidigt.
De väntar på att rondellen skall bli helt tom innan de åker in i den.
Det höll på att göra mig galen när jag körde buss där.

Då rekommenderar jag Sundsvall. Där kör alla rakt in i rondellen oavsett hur många bilar som fanns där innan och om det fanns något utrymme i mellan dem.

(Fast i och för sig råder tron på väjningsplikt i rondell i Sundsvall, vilket gör att de som redan är i rondellen har pallnitat långt innan den nya bilen tränger sig in.)
 
Jag säger stressen, tidspressen, egoism. En stressad människa i trafiken gör mindre bra omdömen och ofta är det dom som gör tokiga omkörningar, kanske är de även lite egoistiska som "jag ska fram först" och kör ut framför osv. De kan vara stressade för att de har dålig planering att vara ute i god tid och måste då stressa.

Ser dagligen, folk som inte har så bra omdöme i trafiken, då det är min arbetsplats.

Förmodligen är det samma egoism som gör att många människor inte bryr sig om att tacka när man, om man har möjlighet och god sikt, anstränger sig mer än vad som krävs för att underlätta deras omkörning.
 
Oftast när jag sett idiotomkörningar så har det oftast varit fler i bilen än den som kör, har själv suttit som passagerare vid en idiotomkörning, skällde ut chauffören efter noter då jag var livrädd under hela omkörningen och frågade om mitt liv inte var värt nått? Nä chauffören hade inte tänkt så just under det ögonblicket, jag minns jag var så arg.
Jag gillar inte idiotomkörningar och jag ser sådana minst en om dagen när jag jobbar, för när jag kör lastbilen så känns det som om det sitter en osynlig skylt längst bak som säger något i stil med "detta är en lastbil, du MÅSTE köra om till varje pris". Det är många som ligger precis i röven och där ser de inget och då ligger de med halva bilen ute i mötande fil för att kunna se. Bättre att ligga lite bakom och se, sen använda gasen och köra om riskfritt.

Jag hatar verkligen sådant, jag har ett par gånger åkt med folk som kör livsfarligt, dubbel omkörning, hatar dem och hatar när jag ligger nära nog att se eländet och därmed hamna i olyckan om de skapar en, och tyvärr finns ingenting att göra utom att blunda och hoppas man överlever. En gång har jag sagt till vilket resulterade i att personen började köra ännu mer livsfarligt. Antyder man ens att det går för snabbt så drar de upp tempot tio km till. Det är ingen idé att prata med dem, deras manlighet/kvinnlighet blir ifrågasatt och de blir helt hysteriska. Bättre med en livsfarlig förare som inte är hysterisk.

(En gång har jag också fått säga till när en släkting skulle köra om barn på ponny, Ponny! sakta ned! sakta ned SAKTA NED! NU bromsa NU! Borde inte sagt till när jag tänker efter. Nu var han ju tvungen att tänka på att trampa på gasen när någon sa till honom att bromsa och hade inte hjärnceller kvar att köra med. De blir blockerade.)
 
Själv är jag faktiskt pinsamt nog dålig på högerregeln. När jag körde körskola så var det praktiskt taget bara huvudleder och detsamma sedan dess. Nu bor jag i ett litet område som har högerregel inklusive på en stor led som ser ut som en huvudled. Det ligger verkligen inte i ryggmärgen.
 
Ja, en del verkar vara så viktiga att de till och med glömmer bort att de har en blinkers. Råkade ut för det med bilar som inte blinkar och sen svänger de, hade de blinkat hade jag kunnat köra och inte stoppa upp trafiken bakom mig så, men men.

I trafiken måste man våga ta för sig, det går inte att fega, ska man fega för mycket så kanske man inte ska ha körkort. Visst är det väl bra att ta det säkra före det osäkra, men det finns gränser för hur långt man ska dra det, vissa drar det lite längre tyvärr. :/

Visst, ett visst mån av risktagande ingår - annars skulle man inte sätta sig och köra bil.
Men personer som pressar sig förbi över heldragen linje, inför och vid korsningar, över spärrområden och liknande (utan att ha fordon som inte kan framföras säkert utan att köra över spärrområden) innebär inte ett bra risktagande.
Det är vanligt att jag blir omkörd eller "påputtad" bakifrån när jag kör till jobbet. Många passar på där det är helstreckat.
Jag kör i 90 km/h på 90-väg.
Men de flesta andra är tydligen sämre på att planera sin tid och behöver köra fortare.
 
Jag säger stressen, tidspressen, egoism. En stressad människa i trafiken gör mindre bra omdömen och ofta är det dom som gör tokiga omkörningar, kanske är de även lite egoistiska som "jag ska fram först" och kör ut framför osv. De kan vara stressade för att de har dålig planering att vara ute i god tid och måste då stressa.

Ser dagligen, folk som inte har så bra omdöme i trafiken, då det är min arbetsplats.

Folk är dåliga på att planera sin tid.
Eller så har man skaffat sig vanan att "alltid" köra lite fortare.
Och så är det många som tycker att hastighetsregler och andra trafikregler än dumheter som någon har hittat på för att jäklas, och därmed inte behöver följas.

Det sista var något överdrivet men nog hör i alla fall jag många människor som resonerar att " de låga hastighetsbegränsningarna är det av någon anledning, 90 är det för att det inte är något särskilt och då är det fri fart".
Helt ärligt hör jag detta resonemang.
Så jag tror mer på att folk anser att man inte behöver följa trafikreglerna, än på att folk skulle vara så "egoistiska".
 
Det finns en "rondell" här i Malmö där bilisterna i "rondellen", vid två (om jag minns rätt) av infarterna ska lämna företräde till bilisterna på väg in i "rondellen". Det är alltså ingen riktig rondell (cirkulationsplats) men är ändå byggd som en sådan.

Det finns några stycken i Stockholm, bland annat Karlaplan. De ser ut som cirkulationsplatser men är i själva verket cirkelformade korsningar. I Karlaplans "rondell" gäller högerregeln, fast folk kör som om det vore en rondell.
 
Själv är jag faktiskt pinsamt nog dålig på högerregeln. När jag körde körskola så var det praktiskt taget bara huvudleder och detsamma sedan dess. Nu bor jag i ett litet område som har högerregel inklusive på en stor led som ser ut som en huvudled. Det ligger verkligen inte i ryggmärgen.
Det är du inte ensam om. När jag jobbade bilburet så körde jag där det egentligen bara var högerregeln som gällde. Men vissa vägar kunde man inte köra ut på utan att riskera livet. Eller ganska många vägar. Det borde finnas ett vägmärke som sa INTE huvudled.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 480
Senast: Myrten
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
746
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 849
Relationer Hej! Undrar om någon här varit i liknande sits och som kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har träffat min kille snart ett år, i...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
5 432
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp