Trailer med Stepup

Bukefalos 30 år!

Piffpuffen

Trådstartare
Funderar på att byta till en trailer med step-up istället för vanlig ramp efter gårdagens hemska händelse.

Vill kunna stänga en dörr bakom den hästen som är lastade under tiden man lastar nästa.

Tanken har funnits länge men nu ska vi på allvar kolla runt.
Har en Henra (största modellen) idag som är superduper, förutom just detta med att man har en vanlig läm.

Jag vill ha en STORA transport med boggi, stor sadelkammare, step up, och gärna fronturlastning (inget krav).

Vad rekommenderar ni?

Sv: Trailer med Stepup

Vi ska antagligen byta upp oss till en Boj i sommar med sådan ramp.
Tror det kallas kombiramp? Det är iaf step up med 2 dörrar som även går att sätta ihop och fälla ner som vanlig ramp.

Jag upplever att de flesta hästar är villigare att gå på med step up.

Det var iaf ett stort och rymligt släp, så nu fattas bara BE kortet :D

Jag har en Ifor Williams HB510, den är stooor inuti och har både kombi-ramp och fronturlastning, men tyvärr inte sadelkammare. Totalvikten går att få upp till 2500 kg. Jag är extremt nöjd med släpet, det ligger som en pansarvagn på vägen. :laugh:

Har kollat lite på dom, och dom verkar ju bra men jag måste ha sadelkammare.
Åker man med två hästar blir det så jäkla mycket saker och jag vill inte ha det i bilen.

Boj är ju fina men dyra:crazy:

Tipset är att kolla begagnat vad gäller Boj. Det går att komma ner rejält om man håller sig framme.

Fautras är himla fina släp med step up. Finns både med diagonalåkande och vanliga.

Fast ingen sadelkammare

Joho en jättestor sadelkammare. Har en fautras oblic och där kan man få in mycket grejor i den sadelkammaren. Hade tidigare en Fautras provan och den sadelkammaren var lite mindre men det var två sadelhängare och och det mesta fick plats.

Senast ändrad:

På vissa modeller är det standard och på andra kan man välja det som tillval. När jag köpte min Provan fick jag välja till sadelkammare, på oblic är det standard.

Boj eller Ume har vanlig läm, men dörrar invändigt. Med stepup föredrar jag Fautras framför Ifor Williams då Fautras är lägre.

Fast Boj har ju med dörrar istället för läm, om man vill. Fast man har ju kombiläm, så det blir både läm och dörrar, beroende på hur man kopplar ihop dem.

• Thule Premium och Excellent går att få med komiläm.
  • Boj går att få med kombiläm

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!