J

Jessica

Jag har precis fått min häst att förstå att han ska lyfta bakbenen när jag "duttar" med spöt på rumpan.

Han har även kopplat att han ska lyfta bakbenen när jag lägger till skänklarna. Höger skänkel = lyfter höger bakben, vänster skänkel = lyfter vänster bakben.

Mitt problem är att han gärna tänker bakåt när han gör detta.

Kan det vara korrekt att utifrån ovanstående situation försöka uppmuntra hästen att från trav samla sig för att tillslut övergå i tramp? Jag har som sagt problem med att få honom att tänka framåt om jag försöker från stillastående.

mvh Jessica
 
Det blir gärna att hästarna tänker bakåt när man gör detta från stilla stående en av de större fallgroparna med att lära in trampet "mekanisk".

Så det med att lära in det från trav för att samla mer och mer är en bra väg.
 
Tack för svaret.

Har provat att samla traven även innan jag lärde in trampet "mekaniskt", men han bröt bara av då. Nu verkar det som om han förstår bättre att jag vill att han ska fortsätta trampa när jag ber om mer och mer samling.

Men han orkar inte mer än ett par steg, kanske två gånger i följd än, men det är väl normalt antar jag.

Han ser ganska rolig ut när han står och viftar med sina bakben under magen. De andra som rider i ridhuset undrar vad jag sysslar med, det syns när de tittar på mig. :D Det syns i ansiktena på dem att de tänker att "hon är ju inte riktigt klok".

Det är lite tråkigt att jag är den ende som håller på med AR-inriktning där jag rider, det finns ingen att dela tankar och åsikter med. :cry:

mvh Jessica
 
Självklart! Egentligen tycker jag det är vettigare att ta trampet från traven i början eftersom det är "enklare" att se var bristerna sitter då (tar man det ur skritten är det lätt att komma till för hög samlingsgrad för tidigt och istället skapa spänningar och obehag hos hästen).

Men tänk alltid alltid på att inte "bromsa in i trampet" - utan istället "driva fram bakbenen in i trampet". Handens uppgift är att behålla en lång överlinje och bra sökning framåt - skänkelns uppgift är att driva in bakbenen och korta skjuttiden.
Bäst är att utgå från sin egen sits, sitt eget bäcken och rida växlingar samlat-framåt genom att vinkla och öppna upp sitt bäcken.
 
Det är du långt ifrån ensam om.. Förvisso har jag en del elever där jag håller till men de kan ändå inte (eller vågar kanske inte) svara på mina frågor. Enda svar jag får är "det ser bra ut".. Men det är ju inte mkt. till hjälp.. Tyvärr har vi endast speglar rakt framifrån (vilket i och för sig är bättre än inga alls) men när man försöker träna tramp och kadenstrav så hjälper de inte mkt. *suck* :crazy: FRUKTANSVÄRT FRUSTRERANDE!
 
Jag har alldeles nyss skaffat mig en vuxen medryttare som är ganska grön vad gäller all ridning. Jag tänkte jag skulle indoktrinera henne till att bli mitt bollplank vad gäller AR. Har precis lånat ut Bents bok "Akademisk Ridkonst" till henne och hoppas att hon blir sugen. :devil:

Om man inte hittar någon som vill diskutera med en så får man "forma" en person själv. :D

mvh Jessica
 
Det är helt normalt att de bara orkar två steg i följd och vad du än gör; tvinga inte fram mer!!

Hrm...har man gjort det en gång ångrar man det sen. :(

Nåja...jag fick äntligen ordning på trampet och en eller två gånger så var det mer likt en piaff än halva steg, men som evis säger så får man se mycket av bristerna också så just nu jobbar vi på de för att sedan kunna fortsätta.

tralopp och Jessica
Tidgare hade jag ingen att prata med om det efterosm jag var ensam i stallet. Nu har jag ju flyttat till Ume och har "smitta" ner närstan hela stallet med AR, men tyvärr så är de ju nybörjare nästan allihopa. De hjälper mig visserligen, men det blir itne riktigt samma sak som att disuktera med någon som har varit där man är själv.

Så nu lilla evis hoppas jag att du snart kommer och berikar vårt stall också!
 
åh, vi kommer nog ikapp så småningom. Eller åtminstone blir bättre. ;P
Jag instämmer dock; du är välkommen evis! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 492
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Vi har i våras skaffat en till häst, ett 5-årigt sto som kommer ur ett dödsbo och vars historia vi tyvärr inte vet så mycket om. Det...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 758
Senast: Karoliten
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
60 627
Senast: Fiador
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp