Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft en inflammation mellan skulderblad, men behövde idag för första gången på fyra dagar inte berätta för #carl att jag hoppade över träningen. :up: En joggingtur på 7,7 km med hängande armar blev det.

:D

Jag var nära att göra en #carl idag, men lyckades släpa mig iväg till gymmet och väl där hade jag ett av de bästa passen på länge! :up: Allt kändes stabilt, fokuserat och helt enkelt jäkligt bra. Framförallt är jag nöjd med bänken som kändes bättre än vad den gjort på säkert en månad eller två. Har nämligen gjort små justeringar i tekniken och just bänk är så jäkla känsligt för det, känner jag. Nu börjar jag dock få till det och det känns himla gött. :)

@Trollunge och lite @Sleepan också. Ni håller ju på/har hållt på med crossfit. En del av mig är sugen att testa crossfit, för att det verkar vara grymt bra och rolig träning, där man lätt kan bli apslut och svinstark om man kämpar lite. En annan del av mig är lite mer tveksam, för jag tycker det verkar vara rätt så mycket tävlingsinriktat och prestation i de där boxarna. Typ att man är två och två och ska helst matcha hyfsat i tid, eller att alla väntar tills man är klar osv... Det finns en risk att prestationsfokus och jämförelsemomentet kan slå så.jävla.fel hos mig, så jag vet inte om jag vågar. Har ni några tankar, ni redan frälsta? Andra som provat på eller funderat på det får också bidra.

I övrigt, BodyCombat och yoga idag, så har inget att berätta för #carl.

Jag behöver heller inte berätta nåt för #carl för vi körde ett snabbt överkroppspass på gymmet förut och avslutade med att springa stafett ihop med barnen :D

Idag var vi bara där i lite mer än två timmar, framsteg :D Det känns som jag kommer behöva en plan, för det blir väldigt planlöst just nu. Jag valde iallafall att inte springa idag eftersom jag sprang igår, och mina fotleder klarar inte för mycket. Synd, det var trevligt att springa på band och jag gillade att man kunde ställa in ett tempo att hålla :D

Annars har jag upptäckt att jag är väldigt mycket svagare i vänster arm. Höger är ganska stark, men vänster sida hamnar efter och hänger inte med, så där måste jag träna upp mig. Benen är helt klart starkast iallafall, benpress är kul och det var kul att kunna höja upp vikten en del jämfört med alla andra övningar som vi får köra nästan på lägsta :D

Vad är det för app?
Den heter 7 minuter. Håller på med en 30-dagarsutmaning nu det finns olika träningspass på olika nivåer. Dessutom mer riktade träningspass för olika delar av kroppen och stretchprogram. Den är gratis. Funkar bra att göra övningarna hemma i vardagsrummet med kroppen som motstånd.

@Trollunge och lite @Sleepan också. Ni håller ju på/har hållt på med crossfit. En del av mig är sugen att testa crossfit, för att det verkar vara grymt bra och rolig träning, där man lätt kan bli apslut och svinstark om man kämpar lite. En annan del av mig är lite mer tveksam, för jag tycker det verkar vara rätt så mycket tävlingsinriktat och prestation i de där boxarna. Typ att man är två och två och ska helst matcha hyfsat i tid, eller att alla väntar tills man är klar osv... Det finns en risk att prestationsfokus och jämförelsemomentet kan slå så.jävla.fel hos mig, så jag vet inte om jag vågar. Har ni några tankar, ni redan frälsta? Andra som provat på eller funderat på det får också bidra.

Alltså, ja och nej, typ.
I min box (och troligtvis alla andra också) är stämningen helt fantastisk. Man hejar, pushar och hjälper varandra och passen var så himla roliga!

Dock är jag en person som kan se ner ganska mycket på mig själv ibland, och kunde därför tycka att de work outs där man skulle bli klar så snabbt som möjligt var ganska jobbiga. Jag tyckte det var jobbigt att "vara sämst" och komma sist. Men jag vet ju att ingen annan såg det så, att jag var sämst, utan att det bara satt i mitt huvud.

Jag rekommenderar att prova, ge det en chans! Jag saknar det och hoppas att jag kommer börja igen i framtiden!

Dagens träning blev ridning! Jag var så jäkla trött när jag kom hem att yogan uteblev. Imorn blir det av dock. Målet för veckan är att röra på mig alla dagar ( utom nyårsdagen - det jobbigaste jag gjorde var att gå och hämta pizzan 500 m bort) så det måste bli yoga imorn, haha.

Jobbat och gymmat! :D Dödade nog benen för det var jäkla jobbigt att gå från garaget och in.. och trappan ska vi inte snacka om! Haha, så gött!
Nu snabb dusch sen krascha i säng! Pålle i eftermiddag :) och sen börjar vi om med jobb inatt igen..

Jag håller med @Sleepan i det hon skriver :)

Visst finns det ett tävlingsmoment i crossfit, men helt ärligt, jag känner att det framför allt handlar om att tävla mot sig själv. Att själv bli starkare/snabbare/effektivare eller kunna "skala" mindre. "Att skala" är att göra övningarna lättare än originalet, och det är en av grejerna som gör att man kan träna tillsammans trots att man är på olika nivåer. Det är till exempel väldigt få tjejer i min box som kan göra pull-ups utan hjälp. Då kan man alltså skala detta till att vara pullups med gummiband, eller hoppa från en låda. Liknande förenklingar finns för de flesta övningar och ja, folk skalar allt möjligt hela tiden och det är liksom inga konstigheter.
Stämningen även i "min" box är helt fantastisk, de allra flesta är helt normala människor som kör på sin nivå och man peppar varandra och det är så jäkla kul!! Och jag har aldrig känt mig så vältränad och stark som jag har gjort det senaste året, vad jag kan minnas. Jag har definitivt aldrig pressat mig själv så hårt vid träning som jag har gjort det senaste året :D Och återigen, det är så himla kul!! :love: :love:

Testa! :bump: :banana: :bump: :banana:

Den heter 7 minuter. Håller på med en 30-dagarsutmaning nu det finns olika träningspass på olika nivåer. Dessutom mer riktade träningspass för olika delar av kroppen och stretchprogram. Den är gratis. Funkar bra att göra övningarna hemma i vardagsrummet med kroppen som motstånd.

Det låter ju perfekt! Ska kolla upp den.

Jag är så himla, himla stolt över min lillfis idag. Medryttarens mamma kom upp utan barn och vi har tömkört honom på den rundan de brukar rida och som jag brukar gå med honom. Hon som är mer van och har kört mycket gick bak, och jag framme vid huvudet, och han tyckte det var roligt! :bump: Han har aldrig pinnat på så bra som han gjorde idag, och det känns jättekul. Dels för att det blir ett bra komplement till flickans ridning och dels för att om han fortsätter att tycka att det är kul kan han och jag slå två flugor i en smäll och gå lite längre rundor på det här sättet. Och så är tanken givetvis längre fram att köra honom på riktigt. :love:

Stora ponny och jag har ridit en timme också innan, så nu har jag bara mockningen kvar.

Det låter ju perfekt! Ska kolla upp den.

Ja jag tror man utöver den appen får lägga till nån konditionsträning beroende på vilket mål man har med träningen. Själv har jag lagt till promenader med snabbare och långsammare intervaller, vår, sommar och höst cyklar jag mycket men vågar inte det ens med dubbdäck på vintern längre sen jag gick omkull med cykeln på blankis som inte var synligt för blotta ögat en vinter. Ibland kan man behöva en stol till övningarna men det har man ju ändå hemma. Någon form av matta att ha på golvet kan vara skönt också typ yogamatta märker att det blir lite för hårt för mina knän i vissa stretchövningar.

Jag är tveksam av precis samma anledning som du, samtidigt som jag blir lite smått avundsjuk när jag läser @Trollunge s lyriska inlägg efter sina pass :p Men så har även jag (likt @Sleepan) lätt att klanka ner på mig själv, så det här med att tävla är inte alltid en bra idé för mig - även om det bara är med mig själv. Jag måste till exempel vara på rätt sorts humör för att gå på gruppträning, för att det inte ska bli en enda lång timme då jag bara tittar på alla andra och känner mig dålig när jag inte är snabbast/starkast.

Jag vet att det inte är någon annan som tänker på vad jag gör, och jag vet det inte alls är en sådan stämning i t.ex. en crossfit-box, men jag har helt enkelt inte den mentala styrkan att hantera mina egna negativa tankar när jag är på det humöret. Tror jag. Det + hur mycket dyrare det är än "vanlig" träning + hur pass långt bort min närmsta crossfit-box ligger utgör rätt stora hinder för att jag faktiskt ska ta mig för att testa på riktigt.

Men en dag ska jag prova! Ska bara jobba lite mer på min självkänsla och mitt självförtroende först...

Idag har jag fått den bästa sortens motion, nämligen den man får av att hänga i stallet i flera timmar! :love: Vi kom ut lagom till soluppgången (det låter ju inte klokt egentligen, men det är ju januari...) och mockade ett gäng boxar/hagar samt lite annat fix innan vi gav oss ut på en liten tur. Älskar älskar älskar livet som hästtjej!

Nu är kroppen sådär skönt trött som den bara är dels efter en aktiv dag med mycket frisk luft, och dels dagen efter ett bra träningspass. Ikväll blir det bio och jag ska mest fokusera på att låta bli att somna :angel: Imorgon blir det ingen träning men desto mer hushållsarbete...

Jag hade ett långt samtal med #Carl idag efter två uppvärmningsset marklyft. Vi kom överens om att jag inte kommer att träna på ett tag eftersom jag var dum nog att tro att jag kunde köra den övningen utan att smälla av ryggen. Det kunde jag inte, och kan nu inte ens stå eller gå utan får ligga i soffan.

Så himla dumt, för jag vet ju att det är en usel övning för mig med mina fysiska problem. Men jag skulle bara testa ett par reps... :banghead::banghead::banghead:

Har haft uppehåll i styrketräningen för att jag födde barn och så vidare, så det här var bara mitt andra pass sen jag kom tillbaka :turd:

Brukar cykla minst två mil om dan hemma i vardagsrummet också men inte ens det kan jag göra nu :wtf:

Imorgon ska allt kvarvarande godis slängas och jag ska i 12 v klara mig med att äta godis/chips/fika en gång per vecka :nailbiting: Jag och kollegorna har gjort den dealen och ska samtidigt börja gymma ihop så risken för att fuska har minimerats :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 112
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 154
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
112 661
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 629
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈