Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Va nog trött när jag svarade, hjärnan verkar inte helt ha varit med.. :o

Så kan det vara ibland. :)

Och förresten, angående diagonallyft och koordination så LOVAR jag dig att det är MÅNGA som inte får till det hela tiden. Det blir samma sida istället för diagonalt, det blir samma arm och ben två repetitioner på raken osv osv. Jag måste aktivt tänka, eller rent av säga högt, "Höger ben, vänster hand" när jag gör såna där övningar och det är inte bara för att jag har lite kass koordination men också för att jag inte övat såna saker särskilt mycket.

Så kan det vara ibland. :)

Och förresten, angående diagonallyft och koordination så LOVAR jag dig att det är MÅNGA som inte får till det hela tiden. Det blir samma sida istället för diagonalt, det blir samma arm och ben två repetitioner på raken osv osv. Jag måste aktivt tänka, eller rent av säga högt, "Höger ben, vänster hand" när jag gör såna där övningar och det är inte bara för att jag har lite kass koordination men också för att jag inte övat såna saker särskilt mycket.
Tycker sådana övningar är jobbiga, troligen för att det är svårt att få till det rätt hela tiden.

Tycker sådana övningar är jobbiga, troligen för att det är svårt att få till det rätt hela tiden.

Det mesta är jobbigt innan man fått kläm på det, och innan kroppen fattat vilka muskler den ska använda. :) Och det är jobbigt att känna sig dålig, så jävla jobbigt. Efter min graviditet kunde jag på fullaste allvar inte göra ett utfall för det fanns fan INGEN koppling mellan muskler och hjärna, plus extremt dåliga muskler i bäckenbotten. Jag kämpade i månader för att kunna kliva fram i ett utfall och kliva tillbaka igen.

Men om vi tar diagonallyft som exempel så ge det, säg 300 repetitioner (3 set, 10 repetitioner, upprepa varannan dag i 20 dagar eller var tredje dag i 30 dagar), och jag skulle bli ytterst förvånad om det inte känns betydligt lättare.

Idag började jag köra lite rejäl träning igen. Har varit något av en slacker på just den ordentliga träningsfronten på senare tid, har inga särskilda mål förutom att få tillbaka min styrka och uthållighet, kanske gå ner några kg (fast det spelar mindre roll just nu). Var faktiskt skönt att känna blodsmak igen, hur sjukt det nu kan låta. Men kanske hjälper det om man vants in vid det genom hela uppväxten.. :rofl:

Börjar bli sjukt träningssugen efter att inte ha tränat sen förra lördagen! Hade som sagt hög feber i söndags men sen feberfri från natt till igår och igår em kände jag mig mer och mer som människa igen och idag är jag lite rosslig bara men har inte haft ont i halsen på hela tiden.

Idag blir det ännu en lugn dag då jag jobbar lite grann och så tar jag med barnen ut i solen sen efter lunch och luftar oss lite och fodrar hästar. Funderar på om jag orkar ta med dom till stan och köpa semlor eller inte :d

I morgonkväll åker barnen till sin farmor och farfar så jag funderar faktiskt på att åka till gymmet och ta ett lätt pass och känns hur det känns. Hästarna får ett par vilodagar till så rider jag på torsdag, fredag och under helgen :)

Är smällförkyld och tittar ut på den finaste dagen på länge! Blir nog ingen träning alls denna veckan. I helgen var jag söderut, det blev en del promenader men inget mer. Hyfsad mathållning trots två långa tågresor dock.

Halsen känns fortfarande inte helt hundra, men har peppar peppar i alla fall inte blivit värre sen igår. Dagens pass i utmaningen var väldigt lätt (bara fyra övningar) och inget mer pulshöjande än att fixa stallet = sånt som jag måste göra även om jag är sjuk, så jag körde faktiskt igenom det. Morgondagens pass däremot ser på pappret rejält grisigt ut, men sen är det vilodag på torsdag så jag tänkte att om halsen fortfarande känns imorgon byter jag bara plats på de dagarna och håller tummarna för att det känns bättre på torsdag sen.

Snön håller sakta men säkert på att försvinna. Igår var det riktigt läskigt att släppa ut hästarna eftersom själva grinden ligger i en sänka så där samlas vatten, som nu då hade frusit på ordentligt. Hoppas att det ska gå att ta ut dem till helgen i alla fall. Det är sportlov här nästa vecka, så det vore kul för lilltjejen om hon hade kunnat rida lite under veckan.

Idag började jag köra lite rejäl träning igen. Har varit något av en slacker på just den ordentliga träningsfronten på senare tid, har inga särskilda mål förutom att få tillbaka min styrka och uthållighet, kanske gå ner några kg (fast det spelar mindre roll just nu). Var faktiskt skönt att känna blodsmak igen, hur sjukt det nu kan låta. Men kanske hjälper det om man vants in vid det genom hela uppväxten.. :rofl:
Välkommen till tråden! Och jag tror att vi är flera som kan relatera lite till den där (förmodligen inte helt hälsosamma) längtan efter blodsmak i munnen :D Vad/hur tränar du?

Börjar bli sjukt träningssugen efter att inte ha tränat sen förra lördagen! Hade som sagt hög feber i söndags men sen feberfri från natt till igår och igår em kände jag mig mer och mer som människa igen och idag är jag lite rosslig bara men har inte haft ont i halsen på hela tiden.

Idag blir det ännu en lugn dag då jag jobbar lite grann och så tar jag med barnen ut i solen sen efter lunch och luftar oss lite och fodrar hästar. Funderar på om jag orkar ta med dom till stan och köpa semlor eller inte :d

I morgonkväll åker barnen till sin farmor och farfar så jag funderar faktiskt på att åka till gymmet och ta ett lätt pass och känns hur det känns. Hästarna får ett par vilodagar till så rider jag på torsdag, fredag och under helgen :)
Åh vad skönt att du känner dig bättre redan! Men skynda långsamt nu hörru, så att du inte går ut för hårt och får bakslag. En semla eller två gör säkert susen tror jag!

MVH Mamman
Är smällförkyld och tittar ut på den finaste dagen på länge! Blir nog ingen träning alls denna veckan. I helgen var jag söderut, det blev en del promenader men inget mer. Hyfsad mathållning trots två långa tågresor dock.
Uuusch vad drygt! Hoppas att du kryar på dig snart! :heart

Jag hade som sagt en hysterisk vecka förra veckan, gjorde dåliga matval (ska man orka måste man äta ordentligt) och tränade ingenting. Igår gjorde jag en nystart, valde bra mat och sprang lite på löpbandet på kvällen. Sen vaknade jag i natt med jätteont i halsen, och imorse kom även febern... :( SUCK! Orkar knappt något, blir andfådd av att gå till köket från soffan :up:

Välkommen till tråden! Och jag tror att vi är flera som kan relatera lite till den där (förmodligen inte helt hälsosamma) längtan efter blodsmak i munnen :D Vad/hur tränar du?

Tackdu!

Äh, jag tycker nog den är hälsosam. Skönt att få kvitto på att man har tagit i!:D

Senaste året har det blivit extremt lite styrketräning, före det var jag rätt aktiv, har brukat köra ganska mycket ren spänstträning, intervaller, kroppsviktsträning ungefär. För att komma in i det hela nu igen planerar jag att köra ett cirkeltränings-schema 3-4ggr / veckan (dvs 45sek arbete /15 sek vila, x20 till att börja med - har en 2min vila efter 10 stationer). Så det är ett <25min-pass. Så lägger jag in några extra övningar som komplement efteråt/vid andra tillfällen (typ chins som är en favorit som jag vill få upp styrkan i igen..och lite annat). I passet kör jag olika övningar som typ burpees, hantelpressar, upphopp, mountainclimbers, etc etc.

Jag är ute ganska ofta i skog/terräng annars med hund, så det får bli min övriga vardags-cardio om man får kalla det så, brukar välja så krångliga vägar som möjligt så vi båda får jobba lite (även om hunden inte blir så trött av det iofs..:P)

Så så kommer jag köra nu först framöver kanske ett par månader, sen tänkte jag utvärdera och se om jag vill börja variera mer. Cirkelträningspasset är bra på det sättet att man kan byta ut övningar allt eftersom o variera i det! Och det är en jäkla förbrännings-höjare..!

Avrundade dagen med en promenad på fem kilometer nu ikväll. Halsen än så länge okej/inte sämre så hoppas jag kan sova bort det helt inatt.

Har nu kört appprogrammet igen efter två dagars uppehåll efter jag körde igång efter sjukdom. Fick helt enkelt sån fruktansvärd träningsvärk efter jag hade uppehållet så länge att jag fick nöja mig med promenader några dagar. Skyndar långsamt så jag inte pressar kroppen för hårt.

Här var nästan all snö borta igår. Tro inte utan att allt har kommit tillbaka inatt. :arghh: Det är inte meningen att jag ska få rida nånting just nu.

Här var nästan all snö borta igår. Tro inte utan att allt har kommit tillbaka inatt. :arghh: Det är inte meningen att jag ska få rida nånting just nu.

I feel ya... Vill bara att snöeländet ska försvinna nu, fick fan värsta träningspasset igår när jag skulle köra barnvagnen hela en och en halv kilometer. :meh: Det var som att köra i socker, helt jäkla hopplöst.

Ja jävla mögväder! Här snöar det ena dagen för att töa och frysa på nästa.. :meh: men idag skiner faktiskt solen, måste jag sova då? :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 809
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 177
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka