Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på gymmet imorse och känslan var ungefär SNARK. :meh: Så för att komma därifrån så fort som möjligt körde jag mina marklyft och mina militärpressar i någon sorts superset, men inte utan vila förstås. Hade ungefär fyra minuters vila mellan marklyftsseten, och därmed ungefär två minuter mellan varje övning. Jag vet att rent krasst kanske jag tjänade tio minuter på det upplägget, men det kändes mentalt mycket lättare. :p

Marklyften gick enligt följande:

40*5
60*5
75*5
90*5
100*3
100*3

Militärpressen:

20*5
25*5
30*5
35*5
37,5*3
37,5*3

Tanken bakom upplägget är att jag dragit en femma på 100 kg förr, men jag ville få in liiite mer volym utan att riskera tekniken för mycket och på det här sättet fick jag sex reps istället för fem. Liknande tanke med militärpressen, förutom att jag där aldrig tryckt upp en femma på 37,5 kg så jag ville känna på det lite och då kändes 2*3 rätt lämpligt.

Nu har jag precis kollat klart på längdskidor (ska inte säga hur det gick ifall det är någon som kollar ännu mer i efterhand än vad jag gör) och väntar på att en tvättmaskin ska bli klar. Sen ska jag åka ut till svärföräldrarna där avkomman befinner sig. I eftermiddag blir det hockey och ikväll blir det lugnt häng med avkomman.

Ingen dålig lördag alls, faktiskt. :D

Maken har åkt på någon slags influensa och har feber sen ett par dagar tillbaka. Idag känner jag av halsen så jag verkar inte slippa skiten heller :meh: Jag har ju precis varit förkyld ju!!! :arghh:

Jaja, sov i soffan i natt då maken snarkade som en hel gammal skogsmaskin och jag har inte sovit speciellt bra :p Gick upp i morse och red unghästen och samtidigt motionerade hunden. Ska snart iväg och hoppträna med andra hästen och ikväll ska jag och bästisen ut och äta och sen på bio.

Maken har åkt på någon slags influensa och har feber sen ett par dagar tillbaka. Idag känner jag av halsen så jag verkar inte slippa skiten heller :meh: Jag har ju precis varit förkyld ju!!! :arghh:

Jaja, sov i soffan i natt då maken snarkade som en hel gammal skogsmaskin och jag har inte sovit speciellt bra :p Gick upp i morse och red unghästen och samtidigt motionerade hunden. Ska snart iväg och hoppträna med andra hästen och ikväll ska jag och bästisen ut och äta och sen på bio.

Håller tummarna för att känslan i halsen beror på den dåliga sömnen och inte på grund av flunsan.

Och du verkar ju också ha en fin lördag framför dig. :love:

Håller tummarna för att känslan i halsen beror på den dåliga sömnen och inte på grund av flunsan.

Och du verkar ju också ha en fin lördag framför dig. :love:

Tyvärr tror jag inte det men man kan alltid hoppas!

Ja jag tror jag kommer vara väldigt nöjd med den här dagen ikväll när jag lägget mig trots halsont :love:

Är igång med 7-minutersappen igen efter att jag hade en influensa med kvarhängande envis hosta några veckor efter det. Startade upp 30-dagarsutmaningen igår med dag 12 som jag var på innan jag blev sjuk det var tufft som sjutton. Men bara att kämpa sig igenom första dagen efter ett längre uppehåll är ju alltid tufft.

Åh vad kul att det gick bra! :bump: Låter som ett kul pass! :up: :up:
Det var det! Jättekul att lära sig nya rörelser/övningar, men det var lite svårt att komma ihåg tekniken sedan när det blev lite "tidspress". Måste fokusera på att ta det i min egen takt och inte känna mig stressad av klockan, utan satsa på att göra övningarna ordentligt istället så att jag inte skadar mig. Men det är svårt när tävlingsinstinkten kickar in...

Var på gymmet imorse och känslan var ungefär SNARK. :meh: Så för att komma därifrån så fort som möjligt körde jag mina marklyft och mina militärpressar i någon sorts superset, men inte utan vila förstås. Hade ungefär fyra minuters vila mellan marklyftsseten, och därmed ungefär två minuter mellan varje övning. Jag vet att rent krasst kanske jag tjänade tio minuter på det upplägget, men det kändes mentalt mycket lättare. :p

Marklyften gick enligt följande:

40*5
60*5
75*5
90*5
100*3
100*3

Militärpressen:

20*5
25*5
30*5
35*5
37,5*3
37,5*3

Tanken bakom upplägget är att jag dragit en femma på 100 kg förr, men jag ville få in liiite mer volym utan att riskera tekniken för mycket och på det här sättet fick jag sex reps istället för fem. Liknande tanke med militärpressen, förutom att jag där aldrig tryckt upp en femma på 37,5 kg så jag ville känna på det lite och då kändes 2*3 rätt lämpligt.

Nu har jag precis kollat klart på längdskidor (ska inte säga hur det gick ifall det är någon som kollar ännu mer i efterhand än vad jag gör) och väntar på att en tvättmaskin ska bli klar. Sen ska jag åka ut till svärföräldrarna där avkomman befinner sig. I eftermiddag blir det hockey och ikväll blir det lugnt häng med avkomman.

Ingen dålig lördag alls, faktiskt. :D
Både passet och dagen låter väldigt rolig och lagom! :)

Usch då :( Hoppas verkligen att du klarar dig undan, eller åtminstone får en lite lindrigare variant! Låter kul med hoppträning! :)

Är igång med 7-minutersappen igen efter att jag hade en influensa med kvarhängande envis hosta några veckor efter det. Startade upp 30-dagarsutmaningen igår med dag 12 som jag var på innan jag blev sjuk det var tufft som sjutton. Men bara att kämpa sig igenom första dagen efter ett längre uppehåll är ju alltid tufft.
Alltid segt att dra igång efter sjukdom, men skynda långsamt bara så ska du se att du snart är tillbaka där du började! Starkt jobbat att komma igång igen överhuvudtaget tycker jag :)

Jag hade bokat spinning 9.30, men när klockan ringde plockade jag upp telefonen och bokade om till passet som börjar 12.00 istället :D Kroppen gör ont efter gårdagen, men det är mest axlar, rygg och baksida lår som tur är så det lär inte påverka min spinningförmåga alltför mycket! Efter träning & dusch ska jag iväg till en street food festival med två kompisar och äta en massa spännande mat, och ikväll kommer två andra vänner över för middag & spelkväll :)

Genomfört dagens pass med appen. Märker att jag inte fixar sidoplankan alls just nu det är rätt muskler som saknas. Någon som har tips på hur man kan göra den mindre belastande för kroppen och ändå komma åt samma muskler?

Tack det ska jag testa! Är ingen idé att göra den fullt ut just nu eftersom det bara blir pannkaka där jag ligger i en hög till slut

Får mig osökt att tänka på gårdagens pass med just sidoplankan där katterna bestämde sig för att det var en jättebra idé att klättra upp på mig. Nu är mina katter ganska små, men höll på att ramla ihop i en hög här också. (och tur att det inte var mammas och pappas 10-kilos klump som attackerade mig...) :rofl:

Alltså den här förbannade låten Flower... Den har förföljt mig denna helgen! Det började på crossfit i fredags, då en del av uppvärmningen var det här:

En sådan där utmaning som känns helt okej den första minuten, och "hej kom och hjälp mig" den sista minuten. Jäääklar i min lilla låda vad den svider i låren!

Ni kan ju då tänka er ungefär hur lycklig jag blev när jag vandrade in på spinning-passet igår och upptäckte att instruktören hade fått samma genialiska idé som crossfit-folket och tvingade oss att köra samma utmaning på cykel! Varje gång det var "bring Sally down" skulle vi huka ner så lågt vi kunde med rumpan nedanför sadeln och trampa på, och när det var "bring Sally up" fick vi ställa oss och cykla som vanligt igen. Mina lår var sådär nöjda med detta upplägg.

Idag har jag träningsvärk precis överallt och tänker röra mig så lite som möjligt.

Jag och äldsta dottern ligger i feber :meh: Yngsta dottern har strax under 38 i temp och är hängig. Maken har varit feberfri ett par dagar men är sliten... Rolig söndag här hos oss :down: Men jag hade otroligt roligt med bästis igårkväll iallafall :love:

Håller på med mina 10 situps, 10 crunches och 10 benlyft på raken utan pauser emellan, går lite lättare för varje dag, känns i magen dock.

Haft ett litet problem dock och det är att korsryggen inte verkar gilla det.... :( haft problem med den innan, kommer och går lite. Försöker träna den också, men kommer inte på några bra övningar mer än "sälen".

Håller på med mina 10 situps, 10 crunches och 10 benlyft på raken utan pauser emellan, går lite lättare för varje dag, känns i magen dock.

Haft ett litet problem dock och det är att korsryggen inte verkar gilla det.... :( haft problem med den innan, kommer och går lite. Försöker träna den också, men kommer inte på några bra övningar mer än "sälen".

Prova att köra benlyften med ett ben i taget. Det är lätt hänt att man inte orkar hålla emot ordentligt om man kör med båda benen samtidigt och då är det ländryggen som tar smällen.

Prova att köra benlyften med ett ben i taget. Det är lätt hänt att man inte orkar hålla emot ordentligt om man kör med båda benen samtidigt och då är det ländryggen som tar smällen.
Fast jag känner av ländryggen med situpsen och cruncherna också... därför jag behöver hitta fler övningar som kan stärka ländryggen också. Har alltid haft problem med ryggen då jag har lång rygg.

Min träningsvecka gick inte riktigt som planerat. Ingen gymträning, dåligt med promenader pga. halka, och glömde av mina styrkeövningar. Har simmat mer än vad jag tänkte göra dock, så något positivt i alla fall.

Jag tänkte byta gym nu också. Mitt nuvarande erbjuder knappt några gruppträningar jag gillar längre. Tabata/hiit en gång i veckan, och de andra ännu mer sällan :arghh: Jag är inte så förtjust i att bara styrketräna, speciellt inte ensam, utan det är gruppassen som är motiverande. Så jag byter, får hoppas det andra gymmet ger mer motivation.

Nästa vecka ser i alla fall ut som följande:
Måndag: Simning
Tisdag: Styrkeövningar
Onsdag: Simning
Torsdag: Styrkeövningar
Fredag: Simning
Lördag: Styrkeövningar
Söndag: Simning

Promenader utöver det, och förhoppningsvis något gympass.

Fast jag känner av ländryggen med situpsen och cruncherna också... därför jag behöver hitta fler övningar som kan stärka ländryggen också. Har alltid haft problem med ryggen då jag har lång rygg.

Känner du av ryggen under övningarna så skulle jag inte göra dem utan hitta andra coreövningar som inte gör ont.

Angående att stärka ryggen så är det ju övningar som marklyft, rodd (sittande, stångrodd, kettlebellrodd), ryggresningar (övningar som sälen går in där) som behövs. Tråkigt men sant...

Känner du av ryggen under övningarna så skulle jag inte göra dem utan hitta andra coreövningar som inte gör ont.

Angående att stärka ryggen så är det ju övningar som marklyft, rodd (sittande, stångrodd, kettlebellrodd), ryggresningar (övningar som sälen går in där) som behövs. Tråkigt men sant...
Känner bara av ryggen ibland inte hela tiden.

Har ingen möjlighet till marklyft eller rodd. Ryggresningar? Hänger inte riktigt med nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 809
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 175
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka