Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på gymmet nu på förmiddagen. Joggade lite på löpband och sen blev det ett bra pass med bänk och mark. Provade ”touch and go” i marklyft i 3*8 på 80 kg. Märkligt när man är van vid ”döda lyft”, men fan vilken pump man får. :D

Kom runt joggingrundan på ett rätt bra sätt i dag också trots träningsvärk. Känner dock att den kommer bli värre.

Sammanfattar mars med nio träningspass där sju är i appen och två core. Utöver det två vanliga promenader, fem promenader med ponny, två med lilleman och så har medryttarna promenerat honom en gång och ridit två. Inget att hänga i granen direkt, men dels har ju den förbannade snön aldrig släppt taget (och faller retfullt i detta nu) och dels så har jag varit förkyld i stort sett halva månaden.

Plus att jag är allmänt nere och under isen efter påhoppet från handledaren på åtgärdsprogrammet jag går på, som i tisdags gick på mitt privatliv och anklagade mig för att inte ha några vänner, och menade att jag fick skylla mig själv för att jag inte får något jobb för att jag inte prioriterar att springa på after work varje helg. Som vi inte ens hade på någon av mina tidigare arbetsplatser ska tilläggas.

Gick ner i gymmet och körde några teknikträningsset på 30 kg i bänkpress, marklyfte lite och tog 90 kg som mest och avslutade med lite knäböj på max 50 kg. Det var så roligt men fick ge mig där för jag är ju faktiskt förkyld :o

För övrigt idag har vi lyft en jäkla massa tunga vedstubbar och slängt upp på traktorkärran, klyvt och slängt in ved, promenerat när barnen red och så har jag själv ridit 1 h i vårsolen :love: Nu blir det en öl i soffan :up:

Har kört #fivedaysoffitness för mig själv, fjärde dagen i dag. Behöver komma igång, och samtidigt använda huvudet och inte träna slut mig bara för att jag är på G.

Nu fjärde dagen i rad har jag kommit in rätt bra, varvar promenader (ute eller på bandet) som uppvärmning och lite löpning på bandet för att få upp puls. Sedan har det varit varannan dag överkropp och varannan underkropp i ett enklare program med vikter och maskiner.

Känns bra att vara igång, även om jag sprungit i genomsnitt 2-3/ggr per vecka sedan nyår. Misstänker att det inte blir lika mycket träningstid framöver, men nu är det kickstartat i alla fall.

Jag har varit bortrest över helgen och det i kombination med påsk innebär att det har blivit en hel del mindre nyttiga (men desto mer goda :angel:) matval. Helt katastrofalt har det inte varit, men tillräckligt för att jag känner att jag skulle vilja dra ner rätt rejält på sockret framöver. Det känns som att jag är i rätt dålig form, och som att jag har hittat alldeles för många anledningar att festa till det på senaste. Och så har vi ju det här med att jag har varit ute och rest totalt 19 dagar i mars, svårt att upprätthålla någon slags nyttiga vanor då!

Jag tänkte börja med att få ordning på träningen ordentligt nu när jag faktiskt ska vara på samma ställe i mer än en månad framöver. Planen är som följer:

Måndag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Tisdag: 3 km transportpromenad, crossfit-PT-pass.
Onsdag: 6 km transportpromenad, crossfit.
Torsdag: 6 km transportpromenad, eventuellt crossfit.
Fredag: 6 km transportpromenad, annars vila.
Lördag: Här hoppas vi kunna komma iväg och åka skidor (utförsåkning) över dagen. Så för en gångs skull hoppas jag att kylan håller i sig!
Söndag: Eventuellt ridning, annars vila.

Det blir min första vecka med crossfit det här, och jag har fortfarande inte 100% koll på hur det funkar, men förhoppningsvis ska jag kunna komma igång ordentligt direkt efter att jag haft min omgång med PT:n imorgon! :)

Vilken underbar påskhelg :love: Fint väder varje dag och vi har varit ute mest hela tiden! Nu är vi på G ut igen efter sovmorgon och frukost :) Dyka ner i vedhögen igen och så ska hästarna motioneras. Maken ville ta en av hästarna så vi får ta en varsinn tur i em :)

Eventuellt går jag ner i gymmet igen ikväll :banana:

Träningsvärk från H. Tog en promenad på 6.8 km. Det blåste isvindar, låren var styva och jag lyckades få en blåsa under ena foten.

Ville inte lämna sängen. Trött och ångestig. Men det är bara att bita ihop. Träningsvärken är kvar men jag hoppas att det går ok att cykla på gymmet.

Gick ner till gymmet igår efter baren lagt sig. Körde axlar och rumpa/lår. Kändes rejält och det känns även idag :p

Idag blir det bara en promenad annars vilodag för både mig och hästar.

Sammanfattar förra veckan med två styrkepass, fem ridpass och några promenader + några styrkepass i vedhögen :p

Sammanfattar hela mars med 10 träningspass (styrka och löpning) och 22 ridpass. Helt okej med tanke på sjuka barn och egen sjukdom.

Imorse stämplade jag ut för att ta min friskvårdstimme, men väl på gymmet upptäckte att en del av träningskläderna låg kvar hemma. :meh: :arghh: Inte för att jag är så knusslig om vad jag tränar i, men att träna i jeans (och sedan ha jeansen i fråga resten av arbetsdagen) funkar inte riktigt.

Aja, bara på't igen imorgon. :p Ska få in lite snäll träning ikväll också för att lätta på mensvärken. Tänkte något yogarelaterat, var längesen. :)

Var iväg på ett privat pass med en av coacherna på crossfitboxen ikväll. Det är sista steget innan man kan bli medlem, och är mest till för att de ska kunna stämma av hur pass mycket man kan/hur mycket mer guidning man behöver innan man börjar på riktigt. Eftersom att jag är bekant med skivstänger, kettlebells och grejer sedan innan fokuserade vi mest på att grundligt gå igenom de "klassiska crossfit-övningarna" som återkommer rätt ofta (cleans, jerks, snatches och en del gymnastikövningar). Det mesta kändes rätt lätt (men gud vad mycket att tänka på!) och coachen tyckte att jag hade en jättebra grund, så jag fick godkänt att hoppa in och vara med på vanliga pass redan imorgon! :bump:

Så nu är det vanliga gymkortet uppsagt, och imorgon ska jag vara med på mitt livs första riktiga WOD :banana:

Var iväg på ett privat pass med en av coacherna på crossfitboxen ikväll. Det är sista steget innan man kan bli medlem, och är mest till för att de ska kunna stämma av hur pass mycket man kan/hur mycket mer guidning man behöver innan man börjar på riktigt. Eftersom att jag är bekant med skivstänger, kettlebells och grejer sedan innan fokuserade vi mest på att grundligt gå igenom de "klassiska crossfit-övningarna" som återkommer rätt ofta (cleans, jerks, snatches och en del gymnastikövningar). Det mesta kändes rätt lätt (men gud vad mycket att tänka på!) och coachen tyckte att jag hade en jättebra grund, så jag fick godkänt att hoppa in och vara med på vanliga pass redan imorgon! :bump:

Så nu är det vanliga gymkortet uppsagt, och imorgon ska jag vara med på mitt livs första riktiga WOD :banana:

Så spännande! :)

Idag ösregnar det här. Känns som det var evigheter sen det kom regn hos oss. All nederbörd senaste tre månaderna har varit snö så det är lite ovant :p Men hoppas all resterande snö regnar bort nu och att det blir fint, varmt och lite blåsigt sen så det torkar upp bra.

Idag är det gym som gäller igen :) Hästarna har vilodag men hunden borde väl få sig en liten promenad ikväll i alla fall.

Jag har mens, känner av pollen och ligger sen ett gäng dagar tillbaka på energiunderskott. Vill jag träna? Nääääää... Snark.

Jag tänkte att jag skulle ta och ge mig in i den här tråden, kan tänka mig att den kan ge en del motivation. Kan ju ta och presentera mig lite kort, jag är 32 år, går/joggar i makligt tempo kanske sex gånger i veckan, rider två till tre gånger utöver det. Jag har en historik av ätstörningar, och har mest rört på mig i förhoppnings att bli så smal som mögligt innan, men det fokuset har kommit att ändras sedan jag blev diagnosticerad med MS i slutet av 2016. Jag är hyfsat rörlig, men känner som många andra av "skovrester" vid värme och ansträngning (eller när man är sänkt på annat sätt). Motionen har blivit ganska lidande på grund av hjärntrötthet, och så mycket fläng hit och dit till sjukhus, röntgen och behandlingar osv osv. Nu står jag dock äntligen på en medicin som tycks hjälpa mig något mot tröttheten, och jag har energi att ta tag att försöka ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.

Vid ett en undersökning hos neurologen så blev det påtagligt hur mycket min kropp kompenserar de svagheter som finns. Skulle stå med benen "i höftbredd" rätt upp och ner, och ha balansen i underkroppen. Men hela kroppen var på helspänn och arbetade för något så enkelt, och jag är tydligen jätteöm vid många muskelfästen. Så en remiss till en sjukgymnast skickades, eftersom att jag insåg att jag måste mota olle i grind. Tanken är att försöka stärka bålen och öka balansen. Varit där en gång hittills och fått tre, ganska basic, övningar med en pilatesboll. Något så enkelt som "sittande knästräck på boll" blottade hur jävla svag min vänstersida är, och det var jättesvårt! Bäckenlyft med benen på bollen var enklare, så även bäckenlyft med lårcurl på densamma var också lite mer lagom. Idag ska jag dit igen, och jag är ganska taggad faktiskt. För tanken är ju att det ska bli längre pass, och längre tid på crosstrainer innan (nu var det bara fem minuter ungefär). Är dock rädd för att jag ska misslyckas med kontinuiteten hemma, därav tanken på att vara med i den här tråden.

Hoppas någon orkade läsa, men jag klandrar ingen om tyckte det lät för trist ;) Jag är ju verkligen ny på det här med att träna, och sjukgymnastik känns liksom inte så sexigt, haha.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 781
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka