Jag tänkte att jag skulle ta och ge mig in i den här tråden, kan tänka mig att den kan ge en del motivation. Kan ju ta och presentera mig lite kort, jag är 32 år, går/joggar i makligt tempo kanske sex gånger i veckan, rider två till tre gånger utöver det. Jag har en historik av ätstörningar, och har mest rört på mig i förhoppnings att bli så smal som mögligt innan, men det fokuset har kommit att ändras sedan jag blev diagnosticerad med MS i slutet av 2016. Jag är hyfsat rörlig, men känner som många andra av "skovrester" vid värme och ansträngning (eller när man är sänkt på annat sätt). Motionen har blivit ganska lidande på grund av hjärntrötthet, och så mycket fläng hit och dit till sjukhus, röntgen och behandlingar osv osv. Nu står jag dock äntligen på en medicin som tycks hjälpa mig något mot tröttheten, och jag har energi att ta tag att försöka ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.
Vid ett en undersökning hos neurologen så blev det påtagligt hur mycket min kropp kompenserar de svagheter som finns. Skulle stå med benen "i höftbredd" rätt upp och ner, och ha balansen i underkroppen. Men hela kroppen var på helspänn och arbetade för något så enkelt, och jag är tydligen jätteöm vid många muskelfästen. Så en remiss till en sjukgymnast skickades, eftersom att jag insåg att jag måste mota olle i grind. Tanken är att försöka stärka bålen och öka balansen. Varit där en gång hittills och fått tre, ganska basic, övningar med en pilatesboll. Något så enkelt som "sittande knästräck på boll" blottade hur jävla svag min vänstersida är, och det var jättesvårt! Bäckenlyft med benen på bollen var enklare, så även bäckenlyft med lårcurl på densamma var också lite mer lagom. Idag ska jag dit igen, och jag är ganska taggad faktiskt. För tanken är ju att det ska bli längre pass, och längre tid på crosstrainer innan (nu var det bara fem minuter ungefär). Är dock rädd för att jag ska misslyckas med kontinuiteten hemma, därav tanken på att vara med i den här tråden.
Hoppas någon orkade läsa, men jag klandrar ingen om tyckte det lät för tristJag är ju verkligen ny på det här med att träna, och sjukgymnastik känns liksom inte så sexigt, haha.
Välkommen!
Perfekt att dyka in i den här tråden för att få pepp! Den är en stor anledning till att jag fann motivation och fick en bra rutin när jag började träna för snart 2 år sen