Träning, hälsa och kost II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tänkte att jag skulle ta och ge mig in i den här tråden, kan tänka mig att den kan ge en del motivation. Kan ju ta och presentera mig lite kort, jag är 32 år, går/joggar i makligt tempo kanske sex gånger i veckan, rider två till tre gånger utöver det. Jag har en historik av ätstörningar, och har mest rört på mig i förhoppnings att bli så smal som mögligt innan, men det fokuset har kommit att ändras sedan jag blev diagnosticerad med MS i slutet av 2016. Jag är hyfsat rörlig, men känner som många andra av "skovrester" vid värme och ansträngning (eller när man är sänkt på annat sätt). Motionen har blivit ganska lidande på grund av hjärntrötthet, och så mycket fläng hit och dit till sjukhus, röntgen och behandlingar osv osv. Nu står jag dock äntligen på en medicin som tycks hjälpa mig något mot tröttheten, och jag har energi att ta tag att försöka ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.

Vid ett en undersökning hos neurologen så blev det påtagligt hur mycket min kropp kompenserar de svagheter som finns. Skulle stå med benen "i höftbredd" rätt upp och ner, och ha balansen i underkroppen. Men hela kroppen var på helspänn och arbetade för något så enkelt, och jag är tydligen jätteöm vid många muskelfästen. Så en remiss till en sjukgymnast skickades, eftersom att jag insåg att jag måste mota olle i grind. Tanken är att försöka stärka bålen och öka balansen. Varit där en gång hittills och fått tre, ganska basic, övningar med en pilatesboll. Något så enkelt som "sittande knästräck på boll" blottade hur jävla svag min vänstersida är, och det var jättesvårt! Bäckenlyft med benen på bollen var enklare, så även bäckenlyft med lårcurl på densamma var också lite mer lagom. Idag ska jag dit igen, och jag är ganska taggad faktiskt. För tanken är ju att det ska bli längre pass, och längre tid på crosstrainer innan (nu var det bara fem minuter ungefär). Är dock rädd för att jag ska misslyckas med kontinuiteten hemma, därav tanken på att vara med i den här tråden.

Hoppas någon orkade läsa, men jag klandrar ingen om tyckte det lät för trist ;) Jag är ju verkligen ny på det här med att träna, och sjukgymnastik känns liksom inte så sexigt, haha.

Välkommen! :)

Perfekt att dyka in i den här tråden för att få pepp! Den är en stor anledning till att jag fann motivation och fick en bra rutin när jag började träna för snart 2 år sen :)

Välkommen! :)

Perfekt att dyka in i den här tråden för att få pepp! Den är en stor anledning till att jag fann motivation och fick en bra rutin när jag började träna för snart 2 år sen :)

Tack tack! Och jag tänker att det är större chans att jag håller en rutin om jag skriver om den också. Hoppas jag iaf :nailbiting:

Jag glömde säga att det ösregnar ute också. :p

Men jag tog mig iväg till gymmet. Lite kettlebellsvingar och rörlighet som uppvärmning, sen knäböj där topseten var fyra stycken treor på 70 kg. Kändes ändå rätt okej. :)

Låter som du fick ett bra pass ändå! :)

Jag vet inte riktigt vad jag ska köra på gymmet ikväll. Men ska nog nöta lite bänk i alla fall.

Har ont i en benhinna efter helgens joggingrundor. Känns inget när jag cyklar(cyklade 26.6 km på gymmet i morse) men när jag går. Hoppas och tror att det försvinner.

Så spännande! :)
Ja alltså jag är så peppad! Lääängtar till ikväll :bump:

Brukar vara lättare att genomföra sina planer om man skrivit om det någonstans där många ser det, så kan jag känna sig duktig när man berättar sen att det genomfördes enligt plan :D
Ja jösses ja, jag skulle säga att åtminstone en tredjedel av alla mina träningspass blir av enbart för att jag skrivit om dem i min träningsplan här och inte vill "svika tråden" :laugh:

Välkommen hit @EmmaBovary, det ska bli spännande att följa dig! Jag hoppas att vi lyckas peppa och motivera dig :)

Har varit i världens svacka hela påskhelgen. Kombination snöstorm, vinterväglag och depp över livet i allmänhet. Idag har det äntligen varit sol och vårvärme ute (:love:) och det firades med varsin promenad med hästarna. Lite mer än en timme med stora och kanske en halvtimme med lilleman. Jag har helt kommit ur gängorna efter att ha varit förkyld från och till hela sista halvan av mars, och tappat allt vad träning heter. Men nu börjar det bli dags att komma igång igen.

Imorgon kommer jag inte ha möjlighet att ta ut hästarna någonting, bilen på verkstad och jag har lånat mammas för att åka på ett möte på förmiddagen. Sen måste jag lämna den hos henne redan vid lunch och blir sen strandad där tills min bror kommer hem med sin bil och kan köra mig till verkstaden. Men efter det hoppas jag vi kan komma igång på riktigt igen.

Hej svejs lingonfejs, jag har inte slutat träna men har inte orkat skriva i tråden bara :p Jag har tränat kanske 2-4 gånger i veckan den senaste tiden, lite diverse typer av träning. Roligast just nu är att springa och att stå på händer :D Har ett litet sug efter skivstången men den har trillat ner på priolistan måste jag erkänna.

Övrigt värt att rapportera:
  • Jag har anmält mig till Eco Trail igen (som jag sprang förra året), 16 km i mitten på juni
  • Igår fick jag spontant sug att springa efter jobbet och sprang 30 min i sträck för första gången på jättelänge, kände mig stark och bra liksom :)
  • Ska gå på prova på-pass med nån slags militärträning med syrran nästa helg :nailbiting: Kul hoppas jag!

Hej svejs lingonfejs, jag har inte slutat träna men har inte orkat skriva i tråden bara :p Jag har tränat kanske 2-4 gånger i veckan den senaste tiden, lite diverse typer av träning. Roligast just nu är att springa och att stå på händer :D Har ett litet sug efter skivstången men den har trillat ner på priolistan måste jag erkänna.

Övrigt värt att rapportera:
  • Jag har anmält mig till Eco Trail igen (som jag sprang förra året), 16 km i mitten på juni
  • Igår fick jag spontant sug att springa efter jobbet och sprang 30 min i sträck för första gången på jättelänge, kände mig stark och bra liksom :)
  • Ska gå på prova på-pass med nån slags militärträning med syrran nästa helg :nailbiting: Kul hoppas jag!
Alltså jag är så imponerad över hur du har lyckats vända situationen (verkar det som i alla fall, men jag vet ju bara det som syns på Instagram) den här vintern! Du känns så himla harmonisk och avslappnad nuförtiden och jag älskar alla dina vettiga Instagram-uppdateringar! Det är nyttigt för en annan prestationsprinsessa att se hur man också kan (bör) tänka.

Ok, nu blev det visst en lite random kärleksförklaring här, hoppas att jag inte låter för creepy :oJag är bara lite imponerad och inspirerad!

Jag var ju då på mitt första riktiga crossfit-pass idag, och det kändes som att jag hade valt helt rätt dag att börja på! Passet var precis lagom svårt och jobbigt, och jag fick massor av hjälp med både det ena och det andra.

Vi började med lite löpning och stretchning som uppvärmning och sedan var det fokus knäböj den första halvtimmen. Jag blev tillsagd att jobba mig upp till en vikt där 3x5 kändes lagom, vilket idag blev 40 kg. Sedan kommer det att vara fortsatt fokus på knäböj varje tisdag i 12 veckor framöver, och jag ser verkligen fram emot att kunna utvecklas och utmanas lite mer med det!

Efter detta blev det en 9 minuters AMRAP med 50 wall balls och 50 dumbbell snatches. Mina lår ville säga upp sig efter typ 2 minuter, men jag kämpade på och kom upp i drygt 2 rundor i alla fall. Det kändes som att jag pressade mig själv lite lagom mycket och blev lite lagom trött, så jag är väldigt nöjd!

Imorgon blir det vila, men på fredag tänkte jag försöka köra ett pass igen! :)

Jag tänkte att jag skulle ta och ge mig in i den här tråden, kan tänka mig att den kan ge en del motivation. Kan ju ta och presentera mig lite kort, jag är 32 år, går/joggar i makligt tempo kanske sex gånger i veckan, rider två till tre gånger utöver det. Jag har en historik av ätstörningar, och har mest rört på mig i förhoppnings att bli så smal som mögligt innan, men det fokuset har kommit att ändras sedan jag blev diagnosticerad med MS i slutet av 2016. Jag är hyfsat rörlig, men känner som många andra av "skovrester" vid värme och ansträngning (eller när man är sänkt på annat sätt). Motionen har blivit ganska lidande på grund av hjärntrötthet, och så mycket fläng hit och dit till sjukhus, röntgen och behandlingar osv osv. Nu står jag dock äntligen på en medicin som tycks hjälpa mig något mot tröttheten, och jag har energi att ta tag att försöka ge kroppen bästa möjliga förutsättningar.

Vid ett en undersökning hos neurologen så blev det påtagligt hur mycket min kropp kompenserar de svagheter som finns. Skulle stå med benen "i höftbredd" rätt upp och ner, och ha balansen i underkroppen. Men hela kroppen var på helspänn och arbetade för något så enkelt, och jag är tydligen jätteöm vid många muskelfästen. Så en remiss till en sjukgymnast skickades, eftersom att jag insåg att jag måste mota olle i grind. Tanken är att försöka stärka bålen och öka balansen. Varit där en gång hittills och fått tre, ganska basic, övningar med en pilatesboll. Något så enkelt som "sittande knästräck på boll" blottade hur jävla svag min vänstersida är, och det var jättesvårt! Bäckenlyft med benen på bollen var enklare, så även bäckenlyft med lårcurl på densamma var också lite mer lagom. Idag ska jag dit igen, och jag är ganska taggad faktiskt. För tanken är ju att det ska bli längre pass, och längre tid på crosstrainer innan (nu var det bara fem minuter ungefär). Är dock rädd för att jag ska misslyckas med kontinuiteten hemma, därav tanken på att vara med i den här tråden.

Hoppas någon orkade läsa, men jag klandrar ingen om tyckte det lät för trist ;) Jag är ju verkligen ny på det här med att träna, och sjukgymnastik känns liksom inte så sexigt, haha.
Välkommen! Jag är också ganska ny och har nog aldrig känt mig så välkommen i en tråd :love: skriver ungefär lika sporadiskt som jag tränar :angel: men tycker absolut det är motiverande att vilja/kunna rapportera här!

Jag snubblade över #100daysproject på instagram och speciellt en person som hade som ”pledge” att göra tio solhälsningar varje dag, i hundra dagar då. Så jag blev lite inspirerad och bestämde mig för att köra 100 dagar yoga, sen om det är ett helt pass eller 30 sekunder i child’s pose, spelar mindre roll. Idag är dag tre, igår var jag på yinyoga på gymmet och i förrgår körde jag med youtube hemma. :)

Jag letade upp ett träningsprogram på styrkelabbets sida som jag maken började prova igår :) Dock blandade vi lite (läste dåligt :angel:) så det blev marklyft och bänkpress istället för marklyft och militärpress :p Men det var skit samma för det var både roligt och jobbigt så vi ska testa det här ett tag mest för att ha något att följa så får vi se hur utvecklingen blir och hur länge det känns roligt. Behöver lite struktur i passen för rätt ofta går man ner i gymmet och så kommer man på där vad man ska göra och det är lättare att ha en plan när man vill se resultat :D

Annars ingen aktiv dag igår, gick knappt 9000 steg och det är lite för att vara mig. Men idag tänkte jag ta med hästarna och hunden på en promenad på lunchen och sen blir det promenad till svärföräldrarna i em.

Alltså jag är så imponerad över hur du har lyckats vända situationen (verkar det som i alla fall, men jag vet ju bara det som syns på Instagram) den här vintern! Du känns så himla harmonisk och avslappnad nuförtiden och jag älskar alla dina vettiga Instagram-uppdateringar! Det är nyttigt för en annan prestationsprinsessa att se hur man också kan (bör) tänka.

Ok, nu blev det visst en lite random kärleksförklaring här, hoppas att jag inte låter för creepy :oJag är bara lite imponerad och inspirerad!

:love:

Vad glad jag blir! :) Jag gör mitt bästa för att odla min harmoniska och avslappnade sida, det kommer inte hundra procent naturligt direkt :angel: Har börjat meditera, det är till stor hjälp. Och slutat väga mig. Och börjat gilla min kropp för vad den är och inte för vad den skulle kunna vara OM... ja du fattar. Avföljer alla som pratar om kalorier.

Prestationsmonstret ligger och lurar hela tiden så jag får passa mig :D Men jag blir jätteglad om jag kan inspirera någon! Känner mig ofta töntig på instagram men där är återigen något jag försöker släppa. De som tycker jag är töntig får väl avfölja liksom :laugh:

Vad glad jag blir! :) Jag gör mitt bästa för att odla min harmoniska och avslappnade sida, det kommer inte hundra procent naturligt direkt :angel: Har börjat meditera, det är till stor hjälp. Och slutat väga mig. Och börjat gilla min kropp för vad den är och inte för vad den skulle kunna vara OM... ja du fattar. Avföljer alla som pratar om kalorier.

Prestationsmonstret ligger och lurar hela tiden så jag får passa mig :D Men jag blir jätteglad om jag kan inspirera någon! Känner mig ofta töntig på instagram men där är återigen något jag försöker släppa. De som tycker jag är töntig får väl avfölja liksom :laugh:

Jag gillar din instagram :love:

Jag har typ slutat väga mig jag också. Får något infall och "kollar läget" en gång i månaden eller nåt sånt men siffrorna är inget jag hakar upp mig på och dom är faktiskt helt normala. Jag tränar på och försöker äta hyfsat vettigt men äter sånt som är gott och onyttigt också fast försöker att inte frossa tre dagar varje helg :p Känner mig väldigt harmonisk just nu!

Det låter helt fantastiskt!

Alltså jag måste bara visa det bästa med mitt nya gym:

dd.webp

De här små krabaterna tillhör gymmets ägare och får komma ut i lokalen vid slutet av varje pass, så det händer att man får sig en blöt puss när man sitter och stretchar :love:

För övrigt har jag ont precis över allt idag och är mycket nöjd med mitt beslut att ta en vilodag. Dagens pass ser dock väldigt roligt ut, men de varnade igår för att det skulle vara lite extra tufft så jag känner att jag nog gör rätt i att hålla mig borta :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att... 99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
76 781
Senast: Mineur
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
  • Låst
Kropp & Själ I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och promenader till löpning och styrketräning - och allt... 99 100 101
Svar
2 009
· Visningar
113 029
Senast: Tassetass
·
  • Låst
Kropp & Själ Ny tråd! Tjoho! :banana: I Bukes mest peppande tråd fortsätter vi att prata om allt från yoga och power walks till löpning och... 99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
96 706
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka