Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha. Inspirerad av att läsa om riksdagspartiernas strategier - eller brist på strategier - inför en zombieapokalyps, så kunde jag bara inte längre hejda mig. Utan drog iväg en anmälan till Run for your lives i början på november. (3/11 detta år) :eek::nailbiting:

(alltså jag kommer så att skrika mig genom fem kilometer)


Men fy vad hemskt :p Gråten hade nog varit nära för mig om man börjar bli riktigt trött men sen kommer det såna där läskiga zombies och skrämmer en :rofl:

Ruggig träningsvärk idag O_o Märks att jag inte tränat i sommar... Anledningen till att jag inte har tränat hade jag först tänkt hålla för mig själv, men jag pallar fan inte vara så hemlig och det är inget att skämmas för. Jag var gravid, men fick missfall i vecka 12. Så hela juli orkade jag inte träna, var yr och trött hela tiden. Och ja, sen gick det åt helvete förra veckan och förutom att jag blev sjukt jävla ledsen (och hade jävligt ont osv osv) så kändes det också lite ovärt att ha mått dåligt och inte kunnat träna i onödan. Så, resultatet av sommaren är tappade gains, tappad kondition och ingen bebis, typ :meh:

Ursäkta TMI eller nåt men ja... Ni får stå ut :D Jag har av förklarliga skäl tagit det extra lugnt den senaste veckan men är taggad på att komma igång nu. Siktar på 3 pass i veckan som grund.

Idag blev det lågintensivt med 1,5 timme fotbollsgolf (oväntat kul!) och typ 40 minuter kvällspromenad.

Usch vad tråkigt att höra Zassoo :cry: Förstår helt att du inte orkat träna och jag beklagar verkligen missfallet! :(

Som du säger är det verkligen inget att skämmas för och jag tycker det är fint att du ville/orkade berätta vad som hänt. Tror inte det är någon här som känner att vi får "stå ut" med att du berättar :heart

Härligt med träningspepp iaf :love:

Kram!
 
Ja just det vi sprang ju igår också. Blev 9 tunga km. Kanske inte helt smart att springa så pass långt med den extrema träningsvärken jag har i låren :angel: Men det gick även fast det inte gick fort, benen var som betong.
 
Men fy vad hemskt :p Gråten hade nog varit nära för mig om man börjar bli riktigt trött men sen kommer det såna där läskiga zombies och skrämmer en :rofl:

Man kan anmäla sig att vara zombie också.... :idea: Och i mål kommer man alltid (hoppas jag) bara att har man blivit av med sina tre liv i form av band som hänger fästa på en, så får man en infected-medalj och inte en survivor-medalj. :D
 
Jaha. Inspirerad av att läsa om riksdagspartiernas strategier - eller brist på strategier - inför en zombieapokalyps, så kunde jag bara inte längre hejda mig. Utan drog iväg en anmälan till Run for your lives i början på november. (3/11 detta år) :eek::nailbiting:

(alltså jag kommer så att skrika mig genom fem kilometer)


Imponerande! Jag hade aldrig klarat av känslan av att vara jagad på det sättet :nailbiting::nailbiting::nailbiting:

Ska bli väldigt roligt att höra om din upplevelse sen :D
 
När man vaknar och inser att man under natten utvecklat ett crossfit-blåmärke som ser ut som en helt annan sorts märke :o:angel:

8520186.jpeg

(eller så är det bara jag som har jobbig fantasi)

För övrigt har jag både friktionssår på tummen och en sjuhelsikes träningsvärk efter gårdagens äventyr, men jag tänkte nog ändå försöka masa mig iväg på kvällens pass eftersom det vankas teknikjobb i ringar. Och jag gillar att hänga och slänga i de där ringarna, av någon anledning!
 
Senast ändrad:
Men kära du :cry::heart Förstår om du mått dåligt! Har själv fått missfall i vecka 12 och det var hemskt. Ta hand om er och gör det som du har lust till bara tills allt känns lite lättare. Utebliven träning är skitsamma!

Usch, ja då förstår du hur det känns :( :heart Det är ju vanligt men klart som fan man blir ledsen ändå. Tack, ska försöka :) Ändå väldigt tacksam att jag har semester nu och kan ta dagarna som de kommer.
 
Usch, ja då förstår du hur det känns :(:heart Det är ju vanligt men klart som fan man blir ledsen ändå. Tack, ska försöka :) Ändå väldigt tacksam att jag har semester nu och kan ta dagarna som de kommer.

Ja det kvittar hur normalt eller vanligt det än är för det är lika jäkla jobbigt ändå. Aldrig varit så knäckt som den gången och jag var extra glad för hästarna då så jag bara kunde ut och rida i skogen och släppa ut allt. Har svårt att gråta inför folk, även maken. Men vi hade ju äldsta dottern att tänka på också så jag kunde ju inte gräva ner mig och det var väl bra på sitt sätt.
Förstår att du är tacksam för semester :) Jag vet vad jobbigt det var att träffa folk och jag bad min chef säga till alla andra att inte prata om det med mig, för det ville jag inte.
Hoppas du återhämtar dig snart så allt känns bättre igen :):heart
 
Tog min mensvärkande och trötta kropp och släpade mig till gymmet imorse tillsammans med svägerskan. Värmde upp med höftlyft och sidosteg med miniband samt utfallssteg. Sen körde vi några set knäböj med miniband nedanför knäna och i arbetsseten var det pausböj/stoppböj på (för mig) 60 kg, 4*3 med tre sekunder stopp i botten. Avslutade med marklyft, först några uppvärmningsset och sedan 4*3 pausmark/stoppmark på (för mig) 70 kg.

Alltså ett ganska lätt pass, vilket var enligt plan, för på lördag blir det styrkelyft från morgon till kväll! :bump:
 
Jag har aldrig styrketränat. Men läser ofta att det är gynnande för löpningen att just styrketräna. Någon som har någon bra övning att tipsa om? Och gärna, om möjligt, även övningar som inte inbegriper redskap.
 
Jag har aldrig styrketränat. Men läser ofta att det är gynnande för löpningen att just styrketräna. Någon som har någon bra övning att tipsa om? Och gärna, om möjligt, även övningar som inte inbegriper redskap.
Nu är ju jag ingen löpare, men är det för att gynna löpningen hade jag nog satsat mest på ben och core - det förstnämnda för att stärka områdena kring knäna och det sistnämnda mest för hållningens skull. Kanske kan du köra några omgångar utfallssteg (typ 3x10 per ben), några knäböj (typ 3x20), några tåhävningar (typ 3x15 per ben) och lite plankan + sidoplankan (typ 3x30 sekunder) en eller ett par dagar i veckan? Antingen i anslutning till ett kortare löppass, eller som den dagens enda träning. Gör du det i samband med löpning hade jag kört styrka först och löpning efter, så att du inte är trött och tappar tekniken när du kör styrkebiten.

Sedan kan du ju öka repetitioner/tid efter hand när det börjar kännas lätt, samt försöka hitta något med lite tyngd (dottern? :D) att hålla i när du gör t.ex. knäböj.
 
Hade hoppats på ett lite tekniskt lättare (=mentalt lättare) pass idag och blev bönhörd. Skönt, eftersom jag inte riktigt var "där" varken mentalt eller fysiskt.

Bring Sally Up, lite allmäna rörlighetsövningar samt teknikträning handstående följdes av:

2,5 min burpee box jump overs
2,5 min rodd, så många kalorier man kunde

Detta gjorde vi 5 rundor av, i grupper om 3. Jag körde tillsammans med två jättehärliga tjejer som var så peppande och goa att de verkligen förhöjde hela upplevelsen! Det behövde jag idag :love:

Nu tar jag en välförtjänt vilodag imorgon, och på lördag blir det ridning + stallfix! :bump:
 
Tog min mensvärkande och trötta kropp och släpade mig till gymmet imorse tillsammans med svägerskan. Värmde upp med höftlyft och sidosteg med miniband samt utfallssteg. Sen körde vi några set knäböj med miniband nedanför knäna och i arbetsseten var det pausböj/stoppböj på (för mig) 60 kg, 4*3 med tre sekunder stopp i botten. Avslutade med marklyft, först några uppvärmningsset och sedan 4*3 pausmark/stoppmark på (för mig) 70 kg.

Alltså ett ganska lätt pass, vilket var enligt plan, för på lördag blir det styrkelyft från morgon till kväll! :bump:
Åh, du måste ju berätta (läs: påminna mig) mer om din lördag! Vad? Var? Hur?
 
Nu är ju jag ingen löpare, men är det för att gynna löpningen hade jag nog satsat mest på ben och core - det förstnämnda för att stärka områdena kring knäna och det sistnämnda mest för hållningens skull. Kanske kan du köra några omgångar utfallssteg (typ 3x10 per ben), några knäböj (typ 3x20), några tåhävningar (typ 3x15 per ben) och lite plankan + sidoplankan (typ 3x30 sekunder) en eller ett par dagar i veckan? Antingen i anslutning till ett kortare löppass, eller som den dagens enda träning. Gör du det i samband med löpning hade jag kört styrka först och löpning efter, så att du inte är trött och tappar tekniken när du kör styrkebiten.

Sedan kan du ju öka repetitioner/tid efter hand när det börjar kännas lätt, samt försöka hitta något med lite tyngd (dottern? :D) att hålla i när du gör t.ex. knäböj.
Tack! Ja, det låter riktigt bra! Ska def prövas! :up:
 
Jag körde en halvtimme med kettlebells och gummiband på altanen igår kväll :up:

Typ såhär:
10 svingar med 10 kg kb
10 knäböj med 10 kg kb
x 5

10 svingar med 16 kg kb
10 knäböj med gummiband ovanför knäna
x5

Lite rörlighet/stretching

10x3 isärdrag med gummiband

Just att blanda lite styrka och lite stretch har jag aldrig gjort innan direkt men tycker det är så gött nu! Blir liksom lite lagom intensitet och omväxling :D
 
Jag hade vilodag igår. Men jag var rätt sugen på att sticka ut en runda för att testa mina nyinköpta lurar. Jag har nämligen hittills sprungit utan musik och trivts bra med att lyssna på fågelkvitter och andra sommarljud. Men nu börjar jag behöva lite musik för att uppleva variation. Sen tänkte jag pröva också att springa till låtar i 180 bpm eftersom det tydligen ska ge den där perfekta löptakten. Så jag var bra sugen på att sticka ut igår. Men det slutade med att jag istället gick och la mig extra tidigt. Det var skönt!

Idag blir det först en lugn 4 km. Sen skritt av hästen för hand. Därefter en ny 4 km, med förhoppningsvis lite fartövningar. Happy Friday!
 
Tack hörrni, alla gulliga människor :love::love::love: Lite smådeppig idag eftersom jag fått reda på att en nära släkting väntar barn och de ska basunera ut det imorgon när de gifter sig. Hej salt i såren :up:

Så lite deppigt men jag kämpar på. Tänkte faktiskt ge mig ut och springa lite försiktigt idag för det brukar funka skitbra för att jaga bort hjärnspöken. Hoppas det funkar idag också :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 353
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 769
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp