Träning, hälsa och kost III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Red unghästen igår kväll och nu på morgonen har jag gått en halvtimme med hunden. Ska rida äldsta hästen på lunchen och ikväll promenad när dottern rider och så löpning med maken :D
 
Fy, för sådana dagar/perioder. :down: Men duktiga ni som gick och tränade! @lizan @Mineur . Hoppas det blir bättre snart @lizan

Så jobbigt @MarieJ ! Har du varit iväg och kollat det?

@Mineur jag springer med ”vanlig” barnvagn (Emmaljunga o Crescent). Hade förut en speciell löparvagn men den sålde vi igen. Jag gillade den inte alls. Det blir lite extra träningseffekt med vagnen och roligt med sällskapet. När vi springer i tätort sitter hon oftast upp i vagnen och ropar till förbipasserande -”Här kommer A (sitt namn)!”. Det leder till en del munterhet! Likaså är hon en grym pt för går det inte tillräckligt fort så ropar hon med hög röst ”Spring mamma, spring!!”.

Nej jag har inte kollat det. Man får höra att man ska äta värktabletter och avvakta.
 
Red unghästen igår kväll och nu på morgonen har jag gått en halvtimme med hunden. Ska rida äldsta hästen på lunchen och ikväll promenad när dottern rider och så löpning med maken :D
Hur mga miljoner steg kommer du egentligen upp till på en dag? Det måste vara oändliga! :eek: :bow:
 
Nej jag har inte kollat det. Man får höra att man ska äta värktabletter och avvakta.
Fast kan det inte vara värt att kolla det ändå? Just att det inte finns ngn uppenbar anledning gör att jag hade velat få en koll för att se om de kan avgöra vad som hänt. Vetskapen om vad som felar och varför kan minska risken för att det händer igen. Fast risken är väl stor att de inte kan avgöra.

Oavsett så förstår jag din frustration.
 
Hur mga miljoner steg kommer du egentligen upp till på en dag? Det måste vara oändliga! :eek::bow:

Haha nej det brukar landa på nånting mellan 10 000 och 20 000 steg bara :p Jag har stillasittande jobb och stegen mellan kontoret och kaffebryggaren är inte många :p Långt ifrån varje dag alla de här sakerna hamnar samtidigt, försöker sprida ut det men ibland passar det bäst såhär.
 
Jag vet inte. Båda fötterna har varit lite känsliga efter brotten. Men då blir det mest en molande känsla som jag lätt vilar bort.
Nu fick jag rejält ont i stortån och under hela trampdynan för 2 v sen. Och helt utan förvarning. Det enda jag kommer på är att jag stod på crosstrainern med tung belastning och på den står jag felaktigt pga olika långa ben. Lite bättre har det blivit för det är inte ont så fort jag nuddar som det var i början men fortfarande ont och inte träningsbart.

Jag har ju också olika långa ben och hade mycket problem med mina fotleder innan jag fick reda på detta. Började använda hälkilar i vänsterskon för att räta upp mig och det gjorde STOR skillnad! Det kanske vore något att prova? De kilar jag använder är 1-1,5 cm tjocka.
 
Idag är det en månad kvar till halvmaran :nailbiting: Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen sista veckorna. Men det är väl bäst att bara fortsätta som jag gör kanske? Det verkar ju ha gett resultat. Jag och maken ska försöka få barnvakt nån dag till veckan och springa det sista långpasset i alla fall, satsar på att springa 1 mil och sen vända och springa samma väg hem så vi landar på 20 km, vi har sprungit 18 km två ggr som längst.

Idag ska vi springa en mil asfalt tänkte vi och försöka hålla tempot uppe. Jag har äcklig träningsvärk i mina lår efter utfallsgången måndags så vi får väl hur det går :p Sen är min plan intervaller efter överkropp på fredag och en tur på 5-8 km på söndag i lite högre tempo. Nästa vecka något liknande fast med hänsyn till långpasset och vilken dag det blir hänger på barnvaktstillgången.
 
Idag är det en månad kvar till halvmaran :nailbiting: Jag vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen sista veckorna. Men det är väl bäst att bara fortsätta som jag gör kanske? Det verkar ju ha gett resultat. Jag och maken ska försöka få barnvakt nån dag till veckan och springa det sista långpasset i alla fall, satsar på att springa 1 mil och sen vända och springa samma väg hem så vi landar på 20 km, vi har sprungit 18 km två ggr som längst.

Idag ska vi springa en mil asfalt tänkte vi och försöka hålla tempot uppe. Jag har äcklig träningsvärk i mina lår efter utfallsgången måndags så vi får väl hur det går :p Sen är min plan intervaller efter överkropp på fredag och en tur på 5-8 km på söndag i lite högre tempo. Nästa vecka något liknande fast med hänsyn till långpasset och vilken dag det blir hänger på barnvaktstillgången.
Jag läste i ett forum att en teknik är att fortsätta med sitt vanliga träningsupplägg fram till sista veckan. Sista veckan ska man halvera längden på alla pass. Då ska man tydligen få en formtopp. Om det stämmer har jag inte en aning om men tycker det låter logiskt att hålla igång men ändå vila i jämförelse med i vanliga fall.
 
Jag läste i ett forum att en teknik är att fortsätta med sitt vanliga träningsupplägg fram till sista veckan. Sista veckan ska man halvera längden på alla pass. Då ska man tydligen få en formtopp. Om det stämmer har jag inte en aning om men tycker det låter logiskt att hålla igång men ändå vila i jämförelse med i vanliga fall.

Då är jag inne på rätt tänk verkar det som. Kommer ändå inte hinna bli jättemycket bättre än jag är nu på fyra veckor och målet jag har är att genomföra det, helst springande hela tiden. Har inget tidsmål mer än att komma in före utsatt maxtid som är 3,5 h :p Såg bild på medaljen igår och den vill jag gärna ha att skryta med sen :D Ena kollegan ska beställa tröjor åt oss alla med företagsloggan så det ska bli riktigt roligt!

Vad jag läst mig till så ska man som du säger träna sista veckan men inte så hårt. Blir nog ett par vilodagar före loppet förutom promenader och ridning och så springer jag ett par pass i början av veckan. Loppet är på en lördag.
 
Fy, för sådana dagar/perioder. :down: Men duktiga ni som gick och tränade! @lizan @Mineur . Hoppas det blir bättre snart @lizan

Så jobbigt @MarieJ ! Har du varit iväg och kollat det?

@Mineur jag springer med ”vanlig” barnvagn (Emmaljunga o Crescent). Hade förut en speciell löparvagn men den sålde vi igen. Jag gillade den inte alls. Det blir lite extra träningseffekt med vagnen och roligt med sällskapet. När vi springer i tätort sitter hon oftast upp i vagnen och ropar till förbipasserande -”Här kommer A (sitt namn)!”. Det leder till en del munterhet! Likaså är hon en grym pt för går det inte tillräckligt fort så ropar hon med hög röst ”Spring mamma, spring!!”.

Men alltså gud så gulligt. :love:

Vi har en Emmaljunga Scooter. Tror du den funkar att springa med? Den är ju lättstyrd men stor som en oceanångare... är rädd att en slår i fötterna?
 
Jag har ju också olika långa ben och hade mycket problem med mina fotleder innan jag fick reda på detta. Började använda hälkilar i vänsterskon för att räta upp mig och det gjorde STOR skillnad! Det kanske vore något att prova? De kilar jag använder är 1-1,5 cm tjocka.
Jag har men dom är bara ca 7 mm. Gubben sa att det var svårt att ha mer. Jag tror att det skiljer 1,5 cm på mina ben.
 
Fast kan det inte vara värt att kolla det ändå? Just att det inte finns ngn uppenbar anledning gör att jag hade velat få en koll för att se om de kan avgöra vad som hänt. Vetskapen om vad som felar och varför kan minska risken för att det händer igen. Fast risken är väl stor att de inte kan avgöra.

Oavsett så förstår jag din frustration.
Det kan dom garanterat inte göra. Det enda är nog röntgen så jag tänkte att jag väntar ett par veckor så kan jag säga att jag redan har ätit värktabletter och smörjt med voltaren. (Gjorde det en vecka)
 
@Mineur jag springer med ”vanlig” barnvagn (Emmaljunga o Crescent). Hade förut en speciell löparvagn men den sålde vi igen. Jag gillade den inte alls. Det blir lite extra träningseffekt med vagnen och roligt med sällskapet. När vi springer i tätort sitter hon oftast upp i vagnen och ropar till förbipasserande -”Här kommer A (sitt namn)!”. Det leder till en del munterhet! Likaså är hon en grym pt för går det inte tillräckligt fort så ropar hon med hög röst ”Spring mamma, spring!!”.
Haha! Om jag hade din dotter + @Lillgrådis pulsklocka tror jag att till och med jag skulle kunna harva mig runt en mil eller så :D
 
Jag jobbar hemifrån idag, så passade på att gå på det tidiga crossfit-passet 07.15. Har länge velat prova morgonpassen, men när jag jobbar från kontoret hinner jag inte dit i tid om jag vill duscha emellan (och det vill jag, eller rättare sagt mina kollegor...) så det har inte blivit av.

Jag kände mig lite halvskakig, förmodligen p.g.a att jag inte är van vid att träna tidigt på morgonen, men tyckte ändå att jag fick till ett rätt bra pass.

Del 1:
3 marklyft
2 frivändningar
1 push press

Det här var ett komplex, så man skulle alltså köra så tungt man kunde utan att lägga ner skivstången emellan. 40 kg för mig idag.

Del 2:
I par skulle man göra 10 rundor var av:
9 marklyft
6 frivändningar
3 push press

Maxtid: 17 minuter. Vi började med 35 kg på stången, men fick skala ner till 30 efter fyra rundor.

Alltså mitt GREPP! Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så trött i händerna/underarmarna! Fick helt otroligt mycket kramp i runda 9, jag kunde verkligen inte stänga vänsterhanden runt skivstången :eek: Så jag fick bryta och lämna över till min partner där, och sedan hann jag bara med fyra marklyft till innan tiden var slut. Oh well!

För övrigt har jag kommit fram till att frivändingar är min favoritrörelse i crossfit :)
 
Men alltså gud så gulligt. :love:

Vi har en Emmaljunga Scooter. Tror du den funkar att springa med? Den är ju lättstyrd men stor som en oceanångare... är rädd att en slår i fötterna?
Är den med fasta eller svängbara hjul? Jag springer en del på grusväg och där tror jag inte att det hade fungerat med svängbara hjul pga storleken på hjulen. I övr ser vagnen väldigt lik båda mina vagnar.

Jo, man får inte ta ut steget allt för långt. Men man vänjer sig. När jag vill få lite luft i steget, och vi springer på asfalt, brukar jag köra vagnen brevid mig och styra med en hand. Så är skönt att springa också vid upp- och nervärmning.
 
Jag jobbar hemifrån idag, så passade på att gå på det tidiga crossfit-passet 07.15. Har länge velat prova morgonpassen, men när jag jobbar från kontoret hinner jag inte dit i tid om jag vill duscha emellan (och det vill jag, eller rättare sagt mina kollegor...) så det har inte blivit av.

Jag kände mig lite halvskakig, förmodligen p.g.a att jag inte är van vid att träna tidigt på morgonen, men tyckte ändå att jag fick till ett rätt bra pass.

Del 1:
3 marklyft
2 frivändningar
1 push press

Det här var ett komplex, så man skulle alltså köra så tungt man kunde utan att lägga ner skivstången emellan. 40 kg för mig idag.

Del 2:
I par skulle man göra 10 rundor var av:
9 marklyft
6 frivändningar
3 push press

Maxtid: 17 minuter. Vi började med 35 kg på stången, men fick skala ner till 30 efter fyra rundor.

Alltså mitt GREPP! Jag har aldrig i hela mitt liv blivit så trött i händerna/underarmarna! Fick helt otroligt mycket kramp i runda 9, jag kunde verkligen inte stänga vänsterhanden runt skivstången :eek: Så jag fick bryta och lämna över till min partner där, och sedan hann jag bara med fyra marklyft till innan tiden var slut. Oh well!

För övrigt har jag kommit fram till att frivändingar är min favoritrörelse i crossfit :)
Jag har aldrig kört något sådant pass men det låter sjukt jobbigt!! Starkt jobbat! :banana::bow:
 
Jag har men dom är bara ca 7 mm. Gubben sa att det var svårt att ha mer. Jag tror att det skiljer 1,5 cm på mina ben.

Ja det är ungefär så mycket som skiljer på mina ben också och min kiropraktor sa att jag skulle prova att ha kilar som är 1,5 cm tjocka också och det kändes konstigt i början men nu känns det mer konstigt utan.
 
En timmes crosstrainer idag. Kroppen kändes oväntat pigg efter en natt med dålig sömn, men när jag kom hem fick jag lägga mig på soffan en halvtimme och vila.

@FengurLaugar Inför halvmaror brukar jag springa sista långpasset en dryg vecka innan loppet och sen vila helt sista två dagarna innan (men jag brukar - när jag inte är gravid då - springa minst två tvåmilspass i veckan, så det blir en ganska drastisk neddragning av veckodistansen sista veckan inför lopp). Har du sprungit 18 km så fixar du 21! Ska bli jättekul att få läsa om din loppupplevelse sen :).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Om det hjälper gjorde jag en snabb vetenskaplig sökning och det finns noll och inga evidens vad jag hittade på att AIP fungerar. :D...
2
Svar
35
· Visningar
3 337
Senast: hoppsann
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 735
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp