Träning och hälsa del 15

Bukefalos 30 år!

De senaste 36 dagarna har jag sprungit 35 dagar. (36 pass då jag en dag sprang 2 pass)
Jag har fått ihop 345 km.
Det kanske inte är något man ska göra ofta men jag känner mig upprymd över att kroppen inte känns det minsta sliten. Inte den minsta krämpan. (Kan få lite ont i fötter och knä då och då i vanliga fall) Har aldrig haft den här känslan i kroppen!
I morgon ska jag springa sista VM-utmaningsrundan. I mål är jag dock redan.
På måndag ska jag bort så då blir det vila. Även tisdag.

Idag dammade jag av konceptet ”500-pass”, det var länge sen. Man väljer 5 övningar, sen kör man 4 varv och gör 40 repetitioner av varje övning första varvet, 30 reps andra varvet, 20 reps tredje varvet och sen 10 reps fjärde varvet. Det blir alltså 100 repetitioner per övning, totalt 500 repetitioner.

Jag valde knäböj, tåhävningar, cykelcrunches, utfall bakåt och jumping jacks.

Det blev ett litet lagom pass, lite svettigt, mest uthållighet. 40 reps knäböj är ju halvkul 😅

Jag verkar ha dragit på mig hälsporre, eller åtminstone början till det :arghh: Har inte fått en officiell diagnos men alla symtom stämmer: jag har ont under hälen samt på sidan där hälen möter hålfoten, det gör som ondast precis när jag vaknat och tar dagens första steg, smärtan försvinner nästan helt om jag fortsätter gå en stund men kommer tillbaka om jag går för länge eller har suttit ner en längre period. När jag sprang i fredags kändes det även som att jag fick en elstöt från hälen och fram genom hålfoten när jag trampade på en liten ojämnhet med hälen två gånger.

Jag har läst mig till att vila är bästa botemedlet, samt lite stretchövningar som jag börjat göra och så rullar jag hålfot & häl med en triggerboll lite då och då vilket brukar kännas skönt. Men alltså, hur vilar man från att GÅ?! Det är liksom det främsta sättet jag tar mig från A till B och jag känner mig alltid lite lat om jag t.ex. inte tar en promenad på lunchrasten, om jag tar tunnelbanan till stan istället för att promenera, osv... Idag ska jag dessutom gå runt på en äventyrspark med makens familj hela dagen och det finns ju flera sådana grejer där man inte riktigt kan undvika att ta en massa steg.

Jag får såklart göra det jag kan, se till att alltid ha bra skor på mig och plocka bort gåsträckor där jag kan i vardagen, men det känns verkligen fel att ha som mål att promenera och springa mindre! Hoppas att jag i alla fall kan bli av med det hyfsat fort, och som tur är påverkar det ju inte mitt gymmande särskilt mycket i alla fall :) Funderar till och med på att damma av min gamla cykel så att jag kan cykla till och från gymmet istället för att gå - det rör sig inte om mer än 15 minuters promenad totalt, men alla bäckar små eller nått?

Jag verkar ha dragit på mig hälsporre, eller åtminstone början till det :arghh: Har inte fått en officiell diagnos men alla symtom stämmer: jag har ont ungefär där hälen möter hålfoten, det gör som ondast precis när jag vaknat och tar dagens första steg, smärtan försvinner nästan helt om jag fortsätter gå en stund men kommer tillbaka om jag går för länge eller har suttit ner en längre period. När jag sprang i fredags kändes det även som att jag fick en elstöt från hälen och fram genom hålfoten när jag trampade på en liten ojämnhet med hälen två gånger.

Jag har läst mig till att vila är bästa botemedlet, samt lite stretchövningar som jag börjat göra och så rullar jag hålfot & häl med en triggerboll lite då och då vilket brukar kännas skönt. Men alltså, hur vilar man från att GÅ?! Det är liksom det främsta sättet jag tar mig från A till B och jag känner mig alltid lite lat om jag t.ex. inte tar en promenad på lunchrasten, om jag tar tunnelbanan till stan istället för att promenera, osv... Idag ska jag dessutom gå runt på en äventyrspark med makens familj hela dagen och det finns ju flera sådana grejer där man inte riktigt kan undvika att ta en massa steg.

Jag får såklart göra det jag kan, se till att alltid ha bra skor på mig och plocka bort gåsträckor där jag kan i vardagen, men det känns verkligen fel att ha som mål att promenera och springa mindre! Hoppas att jag i alla fall kan bli av med det hyfsat fort, och som tur är påverkar det ju inte mitt gymmande särskilt mycket i alla fall :) Funderar till och med på att damma av min gamla cykel så att jag kan cykla till och från gymmet istället för att gå - det rör sig inte om mer än 15 minuters promenad totalt, men alla bäckar små eller nått?
Jag hade hälsporre för 2år sen. Tipsar om Pelotta inlägg i skon.
Byt skor ofta under dagen. Jag fick stötvågor i hälen, inte skönt men hjälpte en del. Glöm inte att stretcha foten, det finns olika stödbandage som hjälper. Sen är tyvärr vila en stor del av rehaben.

Jag hade hälsporre för 2år sen. Tipsar om Pelotta inlägg i skon.
Byt skor ofta under dagen. Jag fick stötvågor i hälen, inte skönt men hjälpte en del. Glöm inte att stretcha foten, det finns olika stödbandage som hjälper. Sen är tyvärr vila en stor del av rehaben.
Tack, jag funderade just på om någon slags inlägg kunde vara en bra idé. Ska kika på det, och tanken om att byta mellan olika skor är också bra! Har annars fastnat i att använda ett par som jag vet har bra stöd och stötdämpning, men det kan såklart vara bra att variera sig lite.

15 km med väldigt bra känsla.
IMG_1166.webp

I morse gjorde jag ett 20-minuters pass av ”The Flow” vilket är en blandning av yoga, styrketräning och pulshöjande träning, tanken är att man ska komma in i ett flow av repetitiva rörelser. Skönt! Planerar för en längre promenad senare idag.

Hej nya tråden! :D

Påbörjat omgång tre av mitt marklyftsprogram (fyra veckor med tre pass/vecka). Det går väldigt sakta framåt och jag har inte försökt att maxa på en hel evighet. Men jag har inte varit skadefri heller så det är väl lika bra det. Får iaf ha en klapp på axeln för att jag tränade efter ett dagpass på jobbet (brukar vara helt slut efter dem).

Jag har varit på semester en vecka och fått njuta av löpning i nya (men välkända) miljöer. Så underbart!! Och galet varmt har det varit varje dag vilket jag har älskat! Sprang tot 51,5 km. Denna vecka är en återhämtningsvecka med samma schema men korta distanser och en veckovolym på 35 km. Ser fram emot det!

Körde nyss ett litet mellandagspass med kettlebells via Sandra Fribergs kanal. Det blev myyyycket svingande :up: . Imorgon är jag ledig och hoppas på att få till lite cykling. Ska försöka locka med sonen till den lokala teknikbanan om jag inte får till ett ensampass på berget.

Jag har varit på semester en vecka och fått njuta av löpning i nya (men välkända) miljöer. Så underbart!! Och galet varmt har det varit varje dag vilket jag har älskat! Sprang tot 51,5 km. Denna vecka är en återhämtningsvecka med samma schema men korta distanser och en veckovolym på 35 km. Ser fram emot det!
Så impad över ditt värme-gillande! Önskar lite att jag inte varit den där "17 grader och molnigt" typen av människa :p

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar