Träning, råd

Bukefalos 30 år!

Idefix

Trådstartare
Det känns faktiskt lite skämmigt att skriva detta, men jag behöver råd från er som kanske varit i liknande sits.

Jag har haft min valack i ungefär 8 månader och tycker väldigt mycket om honom, men han är inte helt lätt. En annan person som hjälper mig ibland är betydligt mer rutinerad och får saker att fungera mycket lättare än jag. Hon tycker att han behöver mer regelbunden motion, gärna runt 5-6 dagar i veckan, och hon vill gärna rida någon fast dag men också att jag aktiverar honom ordentligt de andra dagarna.

Problemet är att jag fortfarande kämpar med ganska grundläggande saker, som att få honom att gå till paddocken utan att stanna. Vi har precis börjat få in och ut ur stallet att fungera bättre. Därför känns det väldigt långt bort att själv kunna ge flera “riktiga” motionspass i veckan.

Jag köpte honom som sällskap/skogsmulle och inte som någon häst som skulle behöva mycket avancerad träning. Nu har jag börjat fundera på om jag helt enkelt är för oerfaren eller om jag ställer för höga krav på mig själv.

Har någon varit i en liknande situation där hästen behövde mer än man själv kände att man kunde ge just då? Hur löste ni det? Går det att bygga upp successivt utan att känna att man måste prestera varje dag?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka