Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Flexikoppel = hundplågande ??

Eller hur - det här måste du förklara Swat! Att rycka och slita tills pälsen lossnar är ok. Men flexikoppel är djurplågeri?

För övrigt, en person som har behov av att slita tills hunden inte har någon päls kvar för att få den att lyda...Herregud vilken dålig hundförare det måste vara. :crazy:

Senast ändrad:

KL

Överlag förvånar det mig hur många som tycks glömma att man väljer att träna hundar av eget intresse, och det är inget man är tvingad till. Varför man då ska ta till "alla medel" för att få hundarna lydiga är över mitt förstånd.

Det ska till ryck, slit, stackel, kräksnaror, slag och sparkar för att hunden ska bli lydig. Men hunden "överlever", den ser ju glad ut! Hunden viftar på svansen och är jättelydig.

För helvete, man ska inte ha hund om man är så jävla tävlingsinriktad att man måste slå och rycka sin hund halvt fördärvad för att nå toppen. Och nej, vissa hundar behöver inte "mer spö" än andra av naturen. En dvärgpudel tål bara inte lika mycket som en rottweiler.

Jag skulle personligen aldrig använda mej av sådant "hundplågande" redskap som antidrag-selar eller flexi-koppel!

Jag håller helt med om att flexi är något som måste tillverkats i helvetet, men plågande?!

De personer som varit på detta läger var de nöjda? Ansåg de att träningen genomförts på ett bra vis? Hur mådde hundarna - utöver den slitna pälsen på halsen?

Och kanske framförallt, VILKA är dessa personer? Vad har dom för värderingar?

Det ska till ryck, slit, stackel, kräksnaror, slag och sparkar för att hunden ska bli lydig. Men hunden "överlever", den ser ju glad ut! Hunden viftar på svansen och är jättelydig.

Dessa personer verkar även ha klara svårigheter med att läsa hund. En hund som springer kring ens ben, lydig som få, och viftar på svansen är INTE nödvändigtvis glad. Verkligen inte.
Utan försöker i många fall desperat lugna sin hotfulla förare.
Svansviftningar och att springa i cirklar runt den hotfulla föraren, är mycket starka lugnande signaler.

KL

Överlag förvånar det mig hur många som tycks glömma att man väljer att träna hundar av eget intresse, och det är inget man är tvingad till. Varför man då ska ta till "alla medel" för att få hundarna lydiga är över mitt förstånd.

För helvete, man ska inte ha hund om man är så jävla tävlingsinriktad att man måste slå och rycka sin hund halvt fördärvad för att nå toppen. Och nej, vissa hundar behöver inte "mer spö" än andra av naturen. En dvärgpudel tål bara inte lika mycket som en rottweiler.

:bow:

tioooooooooooo

Dessa personer verkar även ha klara svårigheter med att läsa hund. En hund som springer kring ens ben, lydig som få, och viftar på svansen är INTE nödvändigtvis glad. Verkligen inte.
Utan försöker i många fall desperat lugna sin hotfulla förare.
Svansviftningar och att springa i cirklar runt den hotfulla föraren, är mycket starka lugnande signaler.

Fast där håller jag inte med alla gånger. Det är väldigt vanligt med nämnda metoder utomlands, man har en helt annan syn på hund där. Hundarna ÄR glada (iaf vad som syns på plan). Man får inte glömma att även om vissa är jäkligt hårda med sina hundar utesluter man inte automatiskt belöning. Stackel OCH klickerträning är skitvanligt i kombo, även glad röst och en massa smek och annat lustfyllt. Ofta vet även dessa hundförare också hur man ska träna en hund utan pigg (tex) på ett exemplariskt vis, så det är riktigt duktigas förare. De använder helt enkelt bara "extraredskapen" för att det ger resultat snabbast.

Om det är rätt för det? Jag tycker inte det! Dels för att jag vet att det inte är nödvändigt, men även för att jag tycker att det är oerhört osportsligt.

Senast ändrad:

KL

Påminner mig lite om en Valpkurs (!!!) jag gick för en tid sedan hos en icke namngiven Brukshundsklubb, där en av deltagarna frågade för en väns räkning. Vännen hade en Rottweiler som börjat morra åt husse då denne "ryckte hårt i stryplänken". Svaret han fick av BHK:instruktören var: -"Ja, men då ryckte han inte hårt nog!" Vännen såg ut som om han just fått höra en verkligt stor Sanning av en Vis Man och skulle genast förklara för Rottisägaren vari problemet låg! Tack tack!
Samma BHK förklarade på samma Valpkurs bl.a. att "Vissa hundar får man slå halvt ihjäl för att dom ska begripa!" samt -"När hunden får ett "nej" ska den liksom krypa ihop av rädsla, oroligt undrande vad den gjort!"
Great!

Fast där håller jag inte med alla gånger. Det är väldigt vanligt med nämnda metoder utomlands, man har en helt annan syn på hund där. Hundarna ÄR glada (iaf vad som syns på plan). Man får inte glömma att även om vissa är jäkligt hårda med sina hundar utesluter man inte automatiskt belöning. Stackel OCH klickerträning är skitvanligt i kombo, även glad röst och en massa smek och annat lustfyllt. Ofta vet även dessa hundförare också hur man ska träna en hund utan pigg (tex) på ett exemplariskt vis, så det är riktigt duktigas förare. De använder helt enkelt bara "extraredskapen" för att det ger resultat snabbast.

Om det är rätt för det? Jag tycker inte det! Dels för att jag vet att det inte är nödvändigt, men även för att jag tycker att det är oerhört osportsligt.

Det spelar ingen roll hur mycket man belönar sin hund, det är åt helvete fel att använda stackel i vilket fall.

Använder man stackel och klickerträning i kombination så har man inte en jävla aning om vad klickerträning handlar om.

Bara för att man belönar sin hund när den gör rätt så betyder inte det att man får använda vilka medel som helst för att bestraffa den.

Jag tycker hela den är diskussionen är sjuk, och det som verkligen gör ont i mig är att alla som gärna bestraffar sina hundar, är såna som har nån slags galen inställning att hundar är födda för att tjäna oss människor. Det är så många som ständigt upprepar mantran som "ja men DET FÅR HAN ACCEPTERA" om sina hundar.
Allting ska de stackars hundarna acceptera. Trots att det är vi människor som valt att ta dem in i det mänskliga samhället, utan hänsyn till deras naturliga behov.
En person som har inställningen att "det får hunden helt enkelt tolerera", skulle aldrig få lägga så mycket som ett finger på min hund.
Jag jobbar MED min hund. Inte emot honom. Det tycker jag att jag är skyldig honom.

KL
Här kommer ett riktigt bra citat från boken "The Culture clash" av Jean Donaldson:

"Punishment is like carpet bombing. The behavior you wanted to target gets hit but so does a huge portion of the dog's whole repertoire. Dogs who are punished a lot behave a lot less in general. What's particularly scary is that this is what a lot of dog owners actually want. Then want a general toning down of the dog. It is a sad comment on human-dog relations when we claim to love dogs and then attempt to behaviorally lobotomize them with thousands of leash jerks in the name of obedience. The band, behavior less animal many people bond to so strongly can scarcely be called a dog. It is the ghost of what once might have been a dog."

("Carpet Bombing" är alltså inte att bomba en matta, utan att vräka ut en "matta" av bomber som täcker hela landskapet)

Senast ändrad:

Åk och titta på en träning själv innan du dömer ut mannen ifråga. Nu vet jag inte vem det är, men saker och ting låter ofta hemskare än vad de är. På avstånd kan den träning min grupp bedriver se både elak och hemsk ut, men det är långt ifrån sant.

Jag kan säga med total ärlighet, att jag inte alls är intresserad av att följa mannens kurser. Dessa sönderskavda halsar räckte för mig. Jag förstår dock din poäng.

I yngre år hade jag och familjen "hundar på gården". De fungerade utmärkt där, men rent krasst, i stort sett bara där. Idag handlar hundägandet att mina hundar ska fungera i alla miljöer och situationer. Träning av hund och metoder fnös jag tidigare åt, "hundar skulle vara hundar". Jag förenklade det en del. Av brist på kunskap, behovet och kraven på hundarna.

Så, det jag försöker förklara är, att jag förstår detta med att inte döma. Har lärt mig den läxan. Men, detta som jag fick berättat och dessa arma halsar, räckte för att tacka blankt nej.

Är detta verkligen vanligt? Kalla mig dum, men jag trodde att detta var en mer förlegad syn av hundträning? Varför är detta så utbrett inom "fågelhundsvärlden" t ex?

Och för mig ringer varningsklockorna, nja snarare rött ljus! Sönderskavda halsar under/efter en kurs, är inget jag skulle tillåta i träning på mina hundar. Ja, det finns olika sätt att träna en hund - och det jag nämnde i mitt inlägg, är enligt mig inte ett utav det. Varför liksom?

Kollegan och hennes man var nöjda. Deras hundar fungerar som de vill. Vad andra tycker, vet jag inte. Många verkar ju dock nöjda med honom eftersom han anses som en av Norges bästa, men jag kan faktiskt inte förstå varför. Jag blir upprörd att man blir så upptagen av snabbt resultat, att man inte tänker något längre. Det finns andra metoder som fungerar mycket bra, som inte innebär sönderskavda halsar. Jag mötte som sagt var hundarna en tid efter - det var ingen vacker syn!

Välkommen att titta ska man väl alltid vara, så länge man inte helt självklart räknar med att få delta.

Men jag vet också ortsgrupper som i princip jagar bort folk som inte är medlemmar och hänvisar till privat område. Mycket otrevligt beteende.

Det finns en ganska stor grupp icke hundmänniskor och hundmänniskor i Sverige som anser att det är fel att alls bedriva skyddsträning (förutom i tjänstesyfte). Jag vet inte om du missat det, men skulle en sådan dyka upp så skulle de anse er träning vara felaktig oavsett hur mycket bollar ni än använde.

Det finns en ganska stor grupp icke hundmänniskor och hundmänniskor i Sverige som anser att det är fel att alls bedriva skyddsträning (förutom i tjänstesyfte). Jag vet inte om du missat det, men skulle en sådan dyka upp så skulle de anse er träning vara felaktig oavsett hur mycket bollar ni än använde.

Ja, då kan dom tycka att vanliga dödliga inte ska träna skydd. Men tycker dom att träningen ser illa ut för det?

Nu vet inte jag hur ni kör i din grupp, men i vår grupp är det inget som kan uppfattas hotfullt eller elakt mot hundarna.

Så lite som möjligt, men så mycket som behövs är en bra regel som uttalats av en gammal tjänstehundsräv.

Jag förstår i alla fall din tankegång.

Här i Norge är det t ex lagligt med elhalsband, på fårhundar. Diskussionen gällande elhalsband på fårhund här i Telemark, handlar inte om det borde förbjudas eller inte, utan hur vida man brukar det. Det är fullt accepterat och ses som ett redskap. Totalt olikt Sverige.

Lite OT, men men .....

Barn är inte hundar. Du är helt ute och cyklar om du jämför dem.

Du har dragit den mjuka metoden så långt att det i sig börjar bli oschysst mot hunden. Hellre löser jag en konflikt på två röda än kämpar med det i månader och har en hund med stresspåslag under den tiden. Och självklart hotar jag hunden om den hänfaller åt ett skadligt beteende, exempelvis jaga katt med mål att klippa den. Då är det ge fan i katten eller dö som gäller för min katt skadar man inte.

*Delvis KL*

Kan ingen uppdatera mig vad det är som kan ses som hemskt gällande skyddsträning? Jag har absolut ingen egen kunskap och har tyvärr aldrig sett det live.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka