Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Äsch, jag vet ett par människor som varit med på deras vänners hundträning och INTE gillat det. Där det används kräksnaror, gap och skrik. Skyddsgruppen jag håller mig till sysslar inte med några fulmetoder eller gastande och alla är välkomna att titta.

Det är tråkigt att en del grupper idag sysslar med lite "skyddad verkstad". Är det för att dom har något att dölja, eller för att folk missuppfattar?

Det är tråkigt att en del grupper idag sysslar med lite "skyddad verkstad". Är det för att dom har något att dölja, eller för att folk missuppfattar?

jag tror definitivt att gömmer man sig, då har man något att dölja. min uppfattning är att skyddsmänniskor oftare än andra bruksmänniskor använder sig av metoder och redskap som strider mot SBK's dressyrpolicy. de är inte i majoritet, men de hörs och syns tyvärr ganska mycket. se bara på de diskussioner vi har haft här.

Inte på något sätt alls. Har jag påstått det?

Du skrev:

På avstånd kan den träning min grupp bedriver se både elak och hemsk ut, men det är långt ifrån sant.

Det är ett ganska märkligt uttalande.

Jag menar för att någon enstaka människa tycker att en sådan sak är djuplågeri säger jag ju inte att "all skyddshundsträning kan se hemsk ut om man inte är insatt". Jag håller verkligen inte med, ja förutom exemplet med softstocken. Jag undrade vad mer det var som kunde se hemskt ut för en utomstående okunnig, eftersom att du skrev "all"?

Senast ändrad:

Äsch, jag vet ett par människor som varit med på deras vänners hundträning och INTE gillat det. Där det används kräksnaror, gap och skrik. Skyddsgruppen jag håller mig till sysslar inte med några fulmetoder eller gastande och alla är välkomna att titta.

Jag skulle definitivt vilja påstå att man har isåfall har något att dölja. Jag blir genast misstänksam när jag hör om någon ortsgrupp som inte har öppen träning, dvs att man är välkommen som åskådare när man vill.

jag tror definitivt att gömmer man sig, då har man något att dölja. min uppfattning är att skyddsmänniskor oftare än andra bruksmänniskor använder sig av metoder och redskap som strider mot SBK's dressyrpolicy. de är inte i majoritet, men de hörs och syns tyvärr ganska mycket. se bara på de diskussioner vi har haft här.

Tyvärr håller jag med. Jag har redan sett min beskärda del. Det går inte att förneka att det är en "machosport" för många.

ja precis så är det tyvärr. och man kan nog vara säker på att om pälsen skavts av efter en kurs, då har det inte gått rätt till.

Ja, Det har hänt att jag slitit till i mina hundar, ibland är ett snabbt koppelnyp effektivare än att joxa. Jag har även tränat med folk som tränar med betydligt mer koppelryck än vad jag skulle göra med mina hundar. Men inte ens när det gäller de sistnämda så har hundarna varit "sönderskavda":crazy:.
Det får mig verkligen att undra hur träningen gått till.

Jag niper till mina hundar relativt ofta, knäar till dem lätt osv, de dör inte av det och inte skriker dem eller blir rädda för mig.
Men jag har som sagt bekanta som tränar med öronvridningar, regelrätta prylningar osv osv... Jag själv tar avstånd från att lära in baserat på rädslor och tränar mina hundar med positiva förstärkningar (hur mår man som människa om man bara tränar med bannor?), men det är så himla vanligt att jag spyr på det. Det finns en stor anledning till att jag aldrig har gått prov med mina hundar, jag har aldrig hittat någon tränare som inte kör med slag och skrik....

Inte ett dugg märkligt. Kliver det förbi fel snubbe kan även er träning se gräslig ut, i dennes ögon. Bara att hunden biter i en ärm upprör en del.

För mej är avskavd päls eller "opåverkad" päls varken ett tecken på att en kurs/en träning är bra eller dålig!!

Det finns lika många sätt att träna hund på som det finns människor som tränar hund!!

INGEN metod passar alla hundar och förare!!

De viktigaste frågorna efter en träningshelg/ett träningsläger är väl:
Gjorde hund och förare framsteg?
Är föraren nöjd med träningen?

Jag har sett träningar med "ryck och slit" som varit proffsig och skapat hundar som varit pigga, glada och väl motiverade att lyssna på sina förare!
Jag har sett träningar med mutor, avledande och bara "lock och pock" som skapat det samma!

Men jag har även sett dåliga träningar inom båda dessa kategorier!!

Huvudsaken är väl att ägare/förare och hund utvecklats och är nöjda!?

/Swat

Inte ett dugg märkligt. Kliver det förbi fel snubbe kan även er träning se gräslig ut, i dennes ögon. Bara att hunden biter i en ärm upprör en del.

En gång när jag tränade lydnad med Harley och Grima fick de sitta uppbundna i väntan på sin tur (jag tränade en och en). Fick senare hör av en granne att en annan granna hatade mig för detta och tyckte att jag var en djurplågare för att den andra hunden fick vänta.

Summa sumarium= Vissa tycker att min träning ser både elak och hemsk ut. All lydnadsträning kan ur en okunnigs ögon se hemsk ut.

Jag tycker att det är ett väldigt långsökt argument att dra liknelser vid TS historia och rena (förlåt mig) idioters påståenden om att vanlig träning utan våld ser "elak" ut. Man kan inte låta bli att undra vad du menar egentligen.

Nu tycker jag det låter lite drama-aktigt. En gubbe? Som ser att hunden biter i en ärm? Den gubben måste vara väldigt unik.

Om folk tittar på vår träning så hör och ser man hur hundarna får belöning. Klappar, bollar, gosande och vi skrattar och har kul. Hur kan det se illa ut "bara sådär"?

Citat:
Ursprungligen postat av Jadzia

Nu tycker jag det låter lite drama-aktigt. En gubbe? Som ser att hunden biter i en ärm? Den gubben måste vara väldigt unik.

Om folk tittar på vår träning så hör och ser man hur hundarna får belöning. Klappar, bollar, gosande och vi skrattar och har kul. Hur kan det se illa ut "bara sådär"?

Ja så ser det väl ut utifrån vår träning också, och det är ofta folk står och tittar gillande. Det skulle vara en jäkligt skum snubbe som kom förbi då och gormade för att hunden bet i en ärm.

Att det sedan finns många människor som är emot skydd som "sport" är en annan diskussion, men det tycker jag man hör mest från hundfolk.

Naturligtvis finns det olika träningssätt, och en massa olika åsikter därikring.

Däremot tycker jag inte att man kan acceptera vad som helst för att det funkar. El (för att hårddra det) funkar säkert för en massa hundar och framförallt är det en bra genväg att ta för förarna. Men är det rätt? Vart går gränsen?

.

Min personliga gräns - om hunden är pigg och glad - går dock låååågt vidare än avskavd päls!!

El-halsband är dock - trots att det alltid tas upp i ALLA diskussioner om träningsmetoder - förbjudet i Sverige!

/Swat

Min personliga gräns - om hunden är pigg och glad - går dock låååågt vidare än avskavd päls!!

El-halsband är dock - trots att det alltid tas upp i ALLA diskussioner om träningsmetoder - förbjudet i Sverige!

/Swat

Javisst, frågeställningen är dock lite som sådan att det har förbjudits av en anledning trots att det bevisligen finns hundar som är pigga och glada trots att de konstant är utsatta för metoden. Anledningen är i grövre drag att man beslutat att det är att gå ett steg för långt. Stackel kom strax därefter.

Det finns förare som använder stackel och använder det med mångårig kunskap, och som har skitglada hundar. MEN det är förbjudet.

Det finns förare som har enbart fleecehalsband på sina hundar som de rycker som vettvillingar i , halsbandet är lagligt. Hunden är glad.

Poängen är, ska det verkligen vara fritt fram att träna hur man vill bara för att det inte står som "förbjudet" i lagboken? Och bara för att hunden ser glad ut?

Hunden är ju aldrig glad under själva "prygligen" sas, det är efteråt när man (förhoppningsvis) drar upp den igen som stämningen lättar upp.

Många som är riktigt hårda med sin/a hund/ar får bra resultat på banan. Men hade antagligen inte behövt prygla hälften så mycket som de gör, är det fortfarande okej med lite extra prygel då för att hunden inte blir låg?

(Och ja, jag tar i mina hundar också och har alltid gjort. Men jag ser inte så lätt på det som att "fritt fram bara hunden viftar på svansen i slutändan".)

Förstår du min tankegång?

Jag har sett träningar med "ryck och slit" som varit proffsig och skapat hundar som varit pigga, glada och väl motiverade att lyssna på sina förare!

Jag har sett barn som blivit superlydiga på grund av att de fått spö när de gjort fel!
Då måste det vara en bra uppfostringsmetod? Det "fungerar" ju.
Klart som fan man blir motiverad att lyssna på sin ägare om man blir pryglad varje gång man inte lyssnar.

Fy fan vad arg jag blir, du måste vara en riktig idiot.
Det som får hunden att lyda direkt är självklart inte alltid den bästa metoden.
Om jag vill få en hund att sluta skälla så "fungerar" det att slå den i huvudet med ett basebollträ varje gång den skäller. Den slutar garanterat skälla.
Men det är ändå ingen bra metod.

Det förvånar mig verkligen hur många som är oförmögna att se saker och ting ur hundens perspektiv.
Och hur många som är villiga att rycka, slita, skrika och hota sina hundar.
Ni kanske skulle skaffat nåt mer lätthållet djur. Akvariefiskar?
Hundar ska ni garanterat inte ha.

Dessutom, om dessa hundar har varit "helt sönderskavda" så kan metoden knappast vara så himla effektiv eftersom det uppenbarligen har krävts en sjuhelvetes massa ryckande i hundarna för att få pälsen så sönderskavd.

Dessutom, om dessa hundar har varit "helt sönderskavda" så kan metoden knappast vara så himla effektiv eftersom det uppenbarligen har krävts en sjuhelvetes massa ryckande i hundarna för att få pälsen så sönderskavd.

Ja, eller så har hundarna skitkass päls :p , å andra sidan är jag mer inne på ryck och slit spåret...:cool:

Jag är väldigt vidsynt när det gäller hundträning. Eller jag försöker vara i alla fall!

Allt som inte är förbjudet enligt lag är för den skull inte bra/vettig hundträning, självklart inte!

Jag skulle personligen aldrig använda mej av sådant "hundplågande" redskap som antidrag-selar eller flexi-koppel!

Däremot skulle jag inte förkasta en välrenomerad dressör/instruktör för att någon sett att hundar som tränats av honom/henne har sliten päls på halsen!!

De personer som varit på detta läger var de nöjda? Ansåg de att träningen genomförts på ett bra vis? Hur mådde hundarna - utöver den slitna pälsen på halsen?

/Swat

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka