Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu vet jag inte hur sliten päls de diskuterade hundarna i tråden hade, men jag vet att den numera avlidne fjant blev ganska så sträv och sliten runt halsen bara av att bära kedja. Är det så att hundarna är i princip kala så är det en annan sak.
Inte ens när min doberman var unghund och drog som värst kom vi hem med "sönderskavada halsar" där man ser hur håren börjar växa ut IGEN.Den första dagen på planen bestod av, i mina öron, enbart av slit och drag i hundarna. Alla band på hundarna byttes ut mot helt kedjestryp. Korrigeringarna var rejäla slit med ena handen och sedan beröm med den andra. Resultat; hennes hundar hade vid hemkomsten sönderskavda halsar. Jag mötte dem för några dagar sedan, då hade håret börjat att växa ut igen. Det sågfasansfullt ut!
Är detta verkligen vanligt? Kalla mig dum, men jag trodde att detta var en mer förlegad syn av hundträning? Varför är detta så utbrett inom "fågelhundsvärlden" t ex?
Det spelar ingen roll hur mycket man belönar sin hund, det är åt helvete fel att använda stackel i vilket fall.
Använder man stackel och klickerträning i kombination så har man inte en jävla aning om vad klickerträning handlar om.
Bara för att man belönar sin hund när den gör rätt så betyder inte det att man får använda vilka medel som helst för att bestraffa den.
Jag tycker hela den är diskussionen är sjuk, och det som verkligen gör ont i mig är att alla som gärna bestraffar sina hundar, är såna som har nån slags galen inställning att hundar är födda för att tjäna oss människor. Det är så många som ständigt upprepar mantran som "ja men DET FÅR HAN ACCEPTERA" om sina hundar.
Allting ska de stackars hundarna acceptera. Trots att det är vi människor som valt att ta dem in i det mänskliga samhället, utan hänsyn till deras naturliga behov.
En person som har inställningen att "det får hunden helt enkelt tolerera", skulle aldrig få lägga så mycket som ett finger på min hund.
Jag jobbar MED min hund. Inte emot honom. Det tycker jag att jag är skyldig honom.
Jag menar precis vad jag skriver, inget annat.
Ehhhh?Ja, för mej är flexikoppel i mångt och mycket hundplågande!!
Hundar i fasta halsband hänger längst fram och drar och flåsar. Som belastar sina halsar och nackar på ett vis som en person som koppelkorrigerar aldrig kan göra...
Jag har faktiskt varit med och obducerat inte bara en utan två hundar som dött pga att strupen (eller egentligen både luft- och matstrupen) pga yttre belastning krossats (under en längre tid ej genom en engångs incident!)
/Swat
Fast seriöst. Jag har stryp på min rottis och en del promenader, när man gick med andra och inte orkade få honom att gå fint så var han mer vild än tam i koppel segdrog, gjorde tigersprång osv inte tusen blev pälsen avsliten? Lite mjällig möjligen men inte mer sliten än den blir av att gå med stryp i vanliga fall.
Men med det resonemanget så hade vi ju inte behövt förbjuda stackel heller!!
Ett stackel gör ju inte någon skada/skapar ju ingen smärta om inte föraren använder det/använder det fel!
/Swat