Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Om vi bortser från just den här kursen ifråga så kan sliten päls många gånger vara något hundarna själv orsakat genom eget slitande och dragande.

Fast seriöst. Jag har stryp på min rottis och en del promenader, när man gick med andra och inte orkade få honom att gå fint så var han mer vild än tam i koppel segdrog, gjorde tigersprång osv inte tusen blev pälsen avsliten? Lite mjällig möjligen men inte mer sliten än den blir av att gå med stryp i vanliga fall.

Varför har du hund?

Är det för att göra den en tjänst eller?

Jag har hund för mitt eget höga nöjes skull och valde därför en ras som är avlad för att vilja vara människan till lags. Min hund är både uppskattad och älskad, men kommer aldrig att få medbestämmanderätt eller uppnå samma status som en människa. Han finns hos mig för min skull och för att jag vill ha honom här. Vill jag sitta i soffan där han ligger så får han allt flytta på sig.

Jag vill heller inte ha en hund som inte pallar med dagens samhälle. Det har jag haft och det var varken schysst mot hunden eller mig. Dagens hundar ska avlas för att passa vårt samhälle. Vi ska inte anpassa det efter dem. Vi måste alla göra saker vi inte vill ibland och det gäller även hundar. Jag måste säga att jag finner dina resonemang något skruvade.

Gammal vana skulle jag tro. Det är inte så länge sedan el och stackel förbjöds så det lär dröja någon generation innan det tankesättet helt dött ut.

Jag skulle gärna förklara vidare varför jag anser folk överkänsliga när det gäller skyddsträning, men då jag inte är helt anonym så riskerar jag att hänga ut folk, vilka omskrivningar jag än gör, och det vill jag inte. Det har dock inget med min träningsgrupp att göra.

Nu vet jag inte hur sliten päls de diskuterade hundarna i tråden hade, men jag vet att den numera avlidne fjant blev ganska så sträv och sliten runt halsen bara av att bära kedja. Är det så att hundarna är i princip kala så är det en annan sak.

Nu vet jag inte hur sliten päls de diskuterade hundarna i tråden hade, men jag vet att den numera avlidne fjant blev ganska så sträv och sliten runt halsen bara av att bära kedja. Är det så att hundarna är i princip kala så är det en annan sak.

Den första dagen på planen bestod av, i mina öron, enbart av slit och drag i hundarna. Alla band på hundarna byttes ut mot helt kedjestryp. Korrigeringarna var rejäla slit med ena handen och sedan beröm med den andra. Resultat; hennes hundar hade vid hemkomsten sönderskavda halsar. Jag mötte dem för några dagar sedan, då hade håret börjat att växa ut igen. Det sågfasansfullt ut!
Inte ens när min doberman var unghund och drog som värst kom vi hem med "sönderskavada halsar" där man ser hur håren börjar växa ut IGEN.
För mig låter det faktiskt vidrigt. Inte ens på hundstallet fick vi in speciellt många hundar som var helt sönderskavada runt halsen, trots att de får runt som skållade råttor eller uppfostrats enlig ryck och slitmetoden. En och annan som stått bunden i strypkedja dag in och dag ut ungefär, men inte av en enstaka träningshelg.:crazy:

Oups, den meningen missade jag. Skavd päls är en sak. Skavd hals en annan.

Är detta verkligen vanligt? Kalla mig dum, men jag trodde att detta var en mer förlegad syn av hundträning? Varför är detta så utbrett inom "fågelhundsvärlden" t ex?

Vet egentligen inte... Skulle tro att det är en kombo av hundar med mycket motor och starkt psyke och folk som inte vet vad de ska ta sig till. Så står där ngn gammal gubbe vars hunduppfostringsmetoder härstammar från 1700-talet som kan tänkas hjälpa till. Det är relativt vanligt med elhalsband också... Och jag har hört ganska många gånger "att man måste knäcka hunden".

Många hundplågare har fågelhund av någon anledning, hur många har inte hört att vorsteh är fullständigt omöjliga att lära någonting..?

Senast ändrad:

Det spelar ingen roll hur mycket man belönar sin hund, det är åt helvete fel att använda stackel i vilket fall.

Vem påstår något annat?

Använder man stackel och klickerträning i kombination så har man inte en jävla aning om vad klickerträning handlar om.

Du verkar helt ha missat att det finns fler än ett sätt att klickerträna?

Bara för att man belönar sin hund när den gör rätt så betyder inte det att man får använda vilka medel som helst för att bestraffa den.

Nej, men vem påstod det?

Jag tycker hela den är diskussionen är sjuk, och det som verkligen gör ont i mig är att alla som gärna bestraffar sina hundar, är såna som har nån slags galen inställning att hundar är födda för att tjäna oss människor. Det är så många som ständigt upprepar mantran som "ja men DET FÅR HAN ACCEPTERA" om sina hundar.
Allting ska de stackars hundarna acceptera. Trots att det är vi människor som valt att ta dem in i det mänskliga samhället, utan hänsyn till deras naturliga behov.
En person som har inställningen att "det får hunden helt enkelt tolerera", skulle aldrig få lägga så mycket som ett finger på min hund.
Jag jobbar MED min hund. Inte emot honom. Det tycker jag att jag är skyldig honom.

Jag måste få fråga vart gränsen går för dig? Jag jobbar också med mina hundar och är stark motståndare till diverse hjälpmedel så som kräksnara,stackel och el. Gör dom fel får dom dock veta det, vad gör du när din hund gör fel?

Ja, för mej är flexikoppel i mångt och mycket hundplågande!!

Hundar i fasta halsband hänger längst fram och drar och flåsar. Som belastar sina halsar och nackar på ett vis som en person som koppelkorrigerar aldrig kan göra...

Jag har faktiskt varit med och obducerat inte bara en utan två hundar som dött pga att strupen (eller egentligen både luft- och matstrupen) pga yttre belastning krossats (under en längre tid ej genom en engångs incident!)

/Swat

jag hymlar inte med att jag tycker det är lite fel att skyddet räknas som en sport. varför, behöver vi inte ta upp för det kan jag skriva en uppsats om. men jag har sett skyddsträning som ser HELT okej ut, med glada hundar och förare. hade det inte varit för att syftet var att lära hunden bita, så hade jag också velat haka på träningen ;).

Jag tycker att det är ett ypperligt sätt för seriösa brukshundsuppfödare att få chansen att få se vad hundarna de föder upp får för resultat även i dessa grenar (IPO/Svenskskydd) då det ändå krävs en del av hunden för att kunna bli skyddshund. Alla hundar kan ju inte bli väktar eller polishundar ur en kull.

(Sedan kan det givetvis vara så att en hund som tävlas nödvändigtvis inte kan bli en bra tjänstehund)

Jag har aldrig förstått varför folk har problem med skyddshundar och utövandet av detta som fritidssysselsättning. Jag har iaf aldrig hört om en olycka där en tränad skyddshund varit inblandad. Hade man hört om det då och då, så hade jag förstått att folk drog öronen åt sig.

En utbildad skyddshund ska veta när den ska gå in för sin uppgift, och när den bara ska vara familjehund, precis som vilken hund som helst.

Oftast kan de flesta hundarna redan bita, så det är ju inte största fokusen i träningen. Det är oftast allt runtomkring som man lägger ner tid på.

Hundarna som tävlas tränas ju inte bara i skydd heller. Man ska ta sig igenom lydnadsprogram och spår, i svenskprogrammet ska hunden även göra ett sök och ett upplet. Det krävs en del av hunden mao!

Jag tror att dessa grenar är jätteviktiga för brukshundsavelns skull, och tycker det är fantastiskt kul att folk vill engagera sig i dem ! :)

Senast ändrad:

Ja, för mej är flexikoppel i mångt och mycket hundplågande!!

Hundar i fasta halsband hänger längst fram och drar och flåsar. Som belastar sina halsar och nackar på ett vis som en person som koppelkorrigerar aldrig kan göra...

Jag har faktiskt varit med och obducerat inte bara en utan två hundar som dött pga att strupen (eller egentligen både luft- och matstrupen) pga yttre belastning krossats (under en längre tid ej genom en engångs incident!)

/Swat
Ehhhh?
Du svarar inte på varför flexikoppel är djurplågeri.
Vad har det med hundar som drar i koppel att göra?

Fast seriöst. Jag har stryp på min rottis och en del promenader, när man gick med andra och inte orkade få honom att gå fint så var han mer vild än tam i koppel segdrog, gjorde tigersprång osv inte tusen blev pälsen avsliten? Lite mjällig möjligen men inte mer sliten än den blir av att gå med stryp i vanliga fall.

Min slet pälsen något överjävligt när vi gjorde första intagningsprovet till räddningen. I det provet ingick en sex timmar lång promenad i skogarna runt området där vi vanligtvis tränade. 65 hundar var med, och min hund såg ut som ett piggsvin runt halsen på kvällen. Helt av sig själv.

Förlåt! Glömde skriva: Den magnifika whiplash-effekt man får när hunden rusar 5-8 meter för att sedan stoppas tvärt när linan tar slut.

/Swat

O det är kopplets fel att en del hundägare är totalt puckade?
Använder mig ofta av flexikoppel, o skulle aldrig drömma om att sätta det på en hund som jag inte skulle kunna ha lös om inte lagarna o hänsyn till andra människor satte stopp för det.

mvh

Men med det resonemanget så hade vi ju inte behövt förbjuda stackel heller!!

Ett stackel gör ju inte någon skada/skapar ju ingen smärta om inte föraren använder det/använder det fel!

/Swat

Men med det resonemanget så hade vi ju inte behövt förbjuda stackel heller!!

Ett stackel gör ju inte någon skada/skapar ju ingen smärta om inte föraren använder det/använder det fel!

/Swat

Öh? Stackel är till för att tillföra en viss smärtpåverkan. Men ditt resonemang bör man ju inte få använda något redskap till hund alls, inte ens vanligt koppel.

Missförstå mig rätt, jag är allergisk mot flexi. Men djurplågeri är det inte mer än ett vanligt koppel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka