Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Sv: Träningsmetod som jag fint ställer mig undan!

Min slet pälsen något överjävligt när vi gjorde första intagningsprovet till räddningen. I det provet ingick en sex timmar lång promenad i skogarna runt området där vi vanligtvis tränade. 65 hundar var med, och min hund såg ut som ett piggsvin runt halsen på kvällen. Helt av sig själv.

Hur såg de andra hundarnas pälsar ut? Min uppfattning är att många långhårsschäfrar lätt får skav av länkar, vill minnas att en bekants långhårsschäfer hade avskavd päls då han gick med detta hela dagarna (utan koppel). Även hundar med liknande pälsar som är lite mer silkig och mjuk.

(Bara en undran!)

Smärtpåverkan/skadeverkningarna kan bli betydligt värre med ett 800 cm flexi än med ett 200 cm koppel.

Oräkneliga är faktiskt gångerna när jag sett både små och medelstora hundar göra "saltomotaler" när de kommit rusande och kopplet tagit stopp och hunden voltat bakåt och slagit i marken.

Så - jag kanske är ensam, men - i mina ögon är flexi lika illa som många andra "hjälpmedel".

/Swat

Jo det har jag också sett, men även detsamma i vanligt koppel. Jag tror absolut att flexi kan orsaka mycket skada om det vill sig så illa ( speciellt när 2 hundar i flexi ska hälsa på varandra..jösses). I grunden är det ju ändå inte ett farligt koppel.

Hur såg de andra hundarnas pälsar ut? Min uppfattning är att många långhårsschäfrar lätt får skav av länkar, vill minnas att en bekants långhårsschäfer hade avskavd päls då han gick med detta hela dagarna (utan koppel). Även hundar med liknande pälsar som är lite mer silkig och mjuk.

(Bara en undran!)

Min Beauceron har "märken" i pälsen efter sitt halsband, ett mjukt halvstryp som han INTE stretar och drar i! Stråna är kortare och vassare. Skulle jag ställa ut honom finge jag låta honom vara utan halsband en lång tid först!
Däremot KAN man ju bli klart fundersam när, som TS skriver, en hel grupp hundar återvänder från ett träningsläger och plötsligt har avskavda pälsar kring halsarna...! Hmmmm... nåt är inte så bra där...

Påminner mig lite om en Valpkurs (!!!) jag gick för en tid sedan hos en icke namngiven Brukshundsklubb, där en av deltagarna frågade för en väns räkning. Vännen hade en Rottweiler som börjat morra åt husse då denne "ryckte hårt i stryplänken". Svaret han fick av BHK:instruktören var: -"Ja, men då ryckte han inte hårt nog!" Vännen såg ut som om han just fått höra en verkligt stor Sanning av en Vis Man och skulle genast förklara för Rottisägaren vari problemet låg! Tack tack!
Samma BHK förklarade på samma Valpkurs bl.a. att "Vissa hundar får man slå halvt ihjäl för att dom ska begripa!" samt -"När hunden får ett "nej" ska den liksom krypa ihop av rädsla, oroligt undrande vad den gjort!"
Great!

Men om du korrigerar din hund och den morrar åt dig, då har ju inte budskapet gått fram! Hunden rentav säger ju emot, du säger "gör inte sådär" och hunden säger "jo det tänker jag visst göra".

De övriga uttalandena låter inte särskilt trevliga, det håller jag med om.

Men om du korrigerar din hund och den morrar åt dig, då har ju inte budskapet gått fram! Hunden rentav säger ju emot, du säger "gör inte sådär" och hunden säger "jo det tänker jag visst göra".

De övriga uttalandena låter inte särskilt trevliga, det håller jag med om.

Men jag tror budskapet förs fram på fel sätt när man använder den typen av koppelryck-så-den-flyger, och vissa hundar, däribland Rottweiler, kan säga ifrån när den blir illa behandlad. Om nu den ägaren började rycka ÄNNU hårdare, är jag rädd att hunden också kan ta i hårdare och så har vi en maktkamp som aldrig behövt uppstå om husse motiverat sin hund/förklarat för den med andra schysstare metoder. Jag har/hade en Rottishanne i min närhet som fick avlivas vid 1 års ålder då maktkampen med husse avartade och husse blev rejält biten. Bl.a. Och det var en hundvan husse!

Jo,men jag ser ändå skillnad på märken i pälsen och på piggsvinslook alt avskavt.

Hejsan, jag tror det är rätt vanligt! Var och tittade på ett nytt halsband till min hund, jag sa att jag var ute efter ett snällt men kraftigt halsband då hon är stark och det får inte gå sönder om hon ser en katt :eek:

Då rekommenderade mig tjejen i djurbutiken att köpa ett .... MEN... namnet har försvunnit:confused: men ett sådant där långt koppel som sitter ihop med stryp i ena ändan, .. Detta skulle jag sätta på och när hunden försökte dra i kopplet tyckte hon att jag skulle rycka till det allra hårdaste jag kunde, så är problemet löst.

Troligtvis ryker ett par kotor på köpet... :cry:

Oavsett vad som går sönder eller ej, så ville jag mest få fram min tanke om att jag tycker det är fel att rekommendera folk att tokrycka i sina hundar så de flyger.

(Bara en undran!)

Ingen aning, kollade inte på dom. Dom drog å andra sidan inte i kopplet som ett ånglok i nedförsbacke som hm...vissa andra hundar jag känner gjorde.
Innan och efter har kedjan aldrig skavt.

*kl*

Intressant tråd!

Det finns så många diskussioner om just korrigeringar, att folk korrigerar sina hundar för lite/för mycket/"fel" osv. Många är överrens om att man ska satsa på att korrigera på ett sk schyst sätt. Men alla förare har ju såklart olika "smärtgränser" gällande detta, precis som allt annat.. Jag försöker att satsa på att belöna så mycket som möjligt, fokusera på det positiva liksom. Men sen är det ju så att där kunskapen tar slut tar våldet vid som det ju heter. I detta fall syftar jag på våld som korrigeringar, det är ju inte (oftast) samma sak. Och detta gäller ju naturligtvis för mig också! När man inte kan lösa problem som uppstår på ett bra sätt korrigerar man. Eller hur? För inte är det roligt att göra korrigera? Säga till någon att det den gjort inte är rätt/bra nog alltså... Varken till hundar eller andra människor!

Måttet för mig på en riktigt bra tränare är hur mycket som inte bygger på korrigeringar. Med det menar jag inte att det är fult eller dåligt att lösa många saker med korrigeringar, för visst fungerar det! Men jag tror absolut att det finns mer effektiva sätt. Men det är också svårare. Skulle det vara enklare att bygga sin träning helt utan korrigeringar än med korrigeringar så skulle ju såklart alla göra det!

Har hittat en sådan oroligt bra artikel som är skriven av en person som tränar helt utan att använda sig av positiv bestraffning (=tillföra hunden obehag). Den handlar om hur hon löser tävlings- och vardagssituationer och jag tycker iaf att det är knäppt intressant:) Men jag får inte länka till privata sidor härifrån va?

Lite flum-tankar bara:)

Gilly

Något som också oftast glöms bort är att man lär inte hunden bita folk. Man lär den att bita i en ärm, ett byte. Min fattar ingenting om det inte är rätt situation. Det går liksom inte att bussa honom på en människa utanför träningsplanen. Då skulle han mest se ut som ett frågetecken.

Lite OT, men ändå.
Hur funkar det med polishundar och tjänstehundar då? Tjuvar springer ju knappast runt med vadderade ärmar och skumgummipinnar i händerna ;) Tränas de på annat sätt än "vanliga" skyddshundar?

OT svar - Precis som i all träning så tonar man ner retningarna mer och mer vid tjänsteträning.

Till en början så har man stora tydliga skyddsärmar, sedan kör man en del på bitjackor (alt. heldräkter). Ofta klär man där efter på bitjackan en "vanlig" jacka så att hunden börjar lyssna på föraren mer än leta "rätt synretning".

Dessutom finns dolda-ärmar som är tunna och kan bäras under en jacka osv.
Så att figgarna ser så normala ut som möjligt.

Vissa moment körs dessutom med munkorg och figge iklädd "vanliga" kläder - men skyddsväst under. Så hunden lär sej agera även mot en helt "naken" figge.

/Swat

Barn är inte hundar. Du är helt ute och cyklar om du jämför dem.

Du har dragit den mjuka metoden så långt att det i sig börjar bli oschysst mot hunden.

Nä. Det har jag inte. Om min hund gör fel så informerar jag om att det inte var det beteendet jag efterfrågade (håller mig neutral, typ "hoppsan, nu blev det lite fel, vi gör såhär istället!"), och guidar honom rätt.
Jag är inte alls otydlig eller flummig i mitt sätt att handskas med hundar. Men det jag INTE gör, är att bete mig hotfullt. Då jag inte anser att det behövs.
Häromdagen på jobbet, så sa min kollega (som inte har samma syn som jag har) nåt i stil med: "ryck tag i honom bara och säg åt honom på skarpen! ta i ordentligt så han lär sig! jag vet att du har svårt för det men det gör inte ont och är inte farligt", när en av frallorna stressade omkring när vi skulle koppla dem.
Varpå jag fick förklara att det handlar inte om att jag har svårt för att ta i en hund om jag skulle anse det behövas. Det som skiljer sig är vid vilka tillfällen vi anser det behövs. Jag har hittills aldrig upplevt ett tillfälle då jag känt det nödvändigt eller funktionellt att rya ut en hund. Men skulle jag någon gång känna att det var bästa alternativet så hade jag väl gjort det då.
I fallet med frallan så var jag fullt medveten om vad han gjorde, och hade min egen plan, och i den ingick inte att försöka skrämma honom till att lugna ner sig. Utan jag brukar helt enkelt sätta honom ner mellan mina ben, koppla i lugn och ro, sitta kvar tills han tar kontakt, och sen be om bibehållen kontakt hela vägen ut från dagiset.
Kan tillägga att jag är den enda som kan gå med honom utan att han stresskastar sig emot de andra hundarna varannan sekund, under HELA promenaderna på cirka en timme.
Detta beror på att jag hela tiden gör diskreta och enkla kontaktövningar med honom när vi är ute (aldrig med godis då jag alltid har händerna fulla av en hög andra hundar, utan med röst och kroppsspråk). Han tycker jag är intressant.

Det ser inte de andra på jobbet, och tycker "du måste vara strängare mot honom, sätt upp halsbandet högst upp på halsen" osv.
Att jag är den som nått överlägset bäst resultat med honom har de inte ens reflekterat över, utan tycker att jag är en idiot när jag låter honom gå först ut genom dörren och såna larviga grejer som har noll betydelse.
Men de får gärna tycka jag är en idiot, jag är fortfarande den enda som kan promenera med honom utan att han stressar ihjäl sig, och utan att behöva rycka och slita, sätta upp halsbandet till där det gör mest ont, säga till på skarpen osv.
Skulle han börja flänga omkring med mig så räcker det med att jag säger "Buster, nu går vi Här." med neutral och saklig ton. Han vet ju att det brukar vara lattjo att ha kontakt med mig, så han skärper sig direkt. Inte för att han vet att han får spö annars, utan för att han minns att det brukar vara himla kul att umgås med mig. Mycket roligare än att stressa mot de andra hundarna.

Jag tramsar inte runt med min hund som du verkar tro. Men jag lirkar med honom. Det funkar både för honom och mig. Och på alla hundar jag jobbat med hittills.
Stress är min största fiende när det gäller hundar, finns inte en textrad jag inte läst om det. Så det du säger om att jag skapar stresspåslag stämmer helt enkelt inte.
Det är exakt det jag vägrar låta ske.

Hellre löser jag en konflikt på två röda än kämpar med det i månader och har en hund med stresspåslag under den tiden. Och självklart hotar jag hunden om den hänfaller åt ett skadligt beteende, exempelvis jaga katt med mål att klippa den. Då är det ge fan i katten eller dö som gäller för min katt skadar man inte.

Om min hund skulle springa mot ett tåg i rörelse, skulle jag börja med att kalla in honom vanligt, sen med snäll ton men högre volym. Funkade inte det så skulle jag i total panik skrika vafan som krävdes för att bryta honom, i vilket tonläge som helst. Det anser jag, precis som din kattsituation där, vara ett extremfall som inte har att göra med min vardagliga hantering av hunden.

Blev lite långt, sorry...:D

Du och jag har som du vet helt olika metoder att träna hund på. Detta innebär inte att din hund är lyckligare än mina eller vice versa. Jag tror många sätt är bra om dom känns bra för den personen som använder sätten! Dvs en person som är mjuk i sig själv och saknar pondus skulle förmodligen inte kunna använda en "hårdare" metod heller. För att det hela blir falskt och tillgjort.

Däremot vet jag att du kämpar väldigt mycket med din hund och hans stress samt vara lös. Och jag tycker att när man kämpat så länge med ett visst sätt och problemet fortfarande inte är löst, så kanske det är fel sätt för hunden?

Sen är jag faktiskt ett fan av quickfix, för att JAG anser det är schysstare mot hunden. Istället för långdraget ignorerande, som i mångt och mycket innebär mer stress för en hund. Hellre lösa problemet snabbt och enkelt (och schysst!) än att dra ut på eländet och låta problet rota sig mer.

Många hundar självbelönar sig dessutom. Bråka som älskar att hänga i kläder. Där kan man försöka säga "Hoppsan" och ignorera när hon sitter fast i jackärmen hur länge man vill utan att hunden självmant släpper. Är det någon annan kan hon hänga i en evighet och dom kan säga "Loss" hundra gånger utan att hon reagerar. Att hänga i jackan är större än någon belöning du ens kan erbjuda hunden. Varför skulle hon släppa det bästa hon har för något sämre?

Det spelar ingen roll hur mycket man belönar sin hund, det är åt helvete fel att använda stackel i vilket fall.

Använder man stackel och klickerträning i kombination så har man inte en jävla aning om vad klickerträning handlar om.

Bara för att man belönar sin hund när den gör rätt så betyder inte det att man får använda vilka medel som helst för att bestraffa den.

Jag tycker hela den är diskussionen är sjuk, och det som verkligen gör ont i mig är att alla som gärna bestraffar sina hundar, är såna som har nån slags galen inställning att hundar är födda för att tjäna oss människor. Det är så många som ständigt upprepar mantran som "ja men DET FÅR HAN ACCEPTERA" om sina hundar.
Allting ska de stackars hundarna acceptera. Trots att det är vi människor som valt att ta dem in i det mänskliga samhället, utan hänsyn till deras naturliga behov.
En person som har inställningen att "det får hunden helt enkelt tolerera", skulle aldrig få lägga så mycket som ett finger på min hund.
Jag jobbar MED min hund. Inte emot honom. Det tycker jag att jag är skyldig honom.

(min fetstil) Jag kan bara hålla med! Om detta och dina andra inlägg i debatten.
Folk använder argumentet att tjänstehundar "måste fungera i skarpt läge" och tycker att det berättigar våldsamma metoder. Om det är något som sitter i alla lägen så är det beteenden formade med positiv förstärkning!

/Migo
klickertränare

Det finns flera alldeles utmärkta sätt att släcka ut beteenden utan att för den skull tillfoga obehag eller hota hunden. Jag kan tänka ut iaf fem- sex olika tekniker att få en hund att sluta hänga i jackan, alla helt våld/stress/hotfria- genom ändrad motivation, inlärning av oförenliga beteenden osv...

Hur mycket inlärningspsykologi har du läst? Eftersom du tvärsäkert uttalar dig om att det inte är effektivt att träna djur med positiv förstärkning.

/Migo

Det finns flera alldeles utmärkta sätt att släcka ut beteenden utan att för den skull tillfoga obehag eller hota hunden. Jag kan tänka ut iaf fem- sex olika tekniker att få en hund att sluta hänga i jackan, alla helt våld/stress/hotfria- genom ändrad motivation, inlärning av oförenliga beteenden osv...

Hur mycket inlärningspsykologi har du läst? Eftersom du tvärsäkert uttalar dig om att det inte är effektivt att träna djur med positiv förstärkning.

/Migo

Och vart har jag skrivit att det inte går att träna med positiv förstärkning? Det är väl självklart att vissa hundar är perfekt lämpade för denna metod.

Saken är den att man inte alltid har tiden att få hunden att inte hänga i en jackärm. Alla gånger man har bråttom ut och mallenutten bestämmer sig för att jackan minsann visst gjorde en lekinvit. Att ens försöka vänta ut henne tills hon är färdig med jackan kan man fetglömma. Då är jackan i tusen bitar och hon har släpat mig över hela huset.

Att träna bort det beteendet skulle säkerligen gå med LÅNG tid och att man inte får några bakslag. Men en jacka ska tas på varje dag, flera gånger om dagen.

Men du får gärna tipsa om hur man får en kampgalen malle att sluta hänga i saker som fladdrar.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka