Träns på unghäst - hur gör ni?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Anemonia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 2 118
A

Anemonia

Har ni nosgrimma på unghästar när de ska ridas in? Och i så fall, hur hårt spänner ni den? Och varför?

Jag har genom åren fått höra lite olika varianter, vilket är ganska naturligt iofs. En del anser att den ska spännas så hårt som möjligt (för att bettet ska ligga stilla i hästens mun), andra anser att den ska spännas som "vanligt" och några att man inte bör ha någon nosgrimma alls. Jag skulle därför vilja ha lite fler synpunkter på detta. Vad anser ni här på buke?

Sv: Träns på unghäst - hur gör ni?

Jag har gjort på olika sätt, men det vanligaste för mig är att köra utan. Om jag använder nosgrimma så är det en engelsk nosgrimma spänd som vanligt. Tycker det är helt fel att spänna den hårdare bara för att bettet "ska ligga still". När det är dags för inridning så är ju hästen såpass van vid träns och bett att det inte spelar någon roll om bettet rör på sig. Jag har alltid kört enligt mottot "så avdramatiserat som möjligt", dvs inte göra något annorlunda bara för att det handlar om unga hästar (förutom mer tålamod då... ;) )
Har även ridit in med pullarnosgrimma, funkade lika bra det. Ärligt talat så tror jag inte att det spelar någon större roll om man använder nosgrimma eller inte, och isf vilken sort som används. Det viktigaste är att hästen accepterar det man väljer att använda och att man inte ändrar något bara för att det är inridningsdags (använd det som hästen är van vid från tränsvänjning/longering/tömkörning).

Jag har också hört/fått lära mej att man ska spänna och gärna knipa ihop hästens mun när den är ung. Varför kommer jag inte ihåg men jag gör inte det själv. När vi red in min häst så gick hon med pullar eller engelsk och sen när jag och mamma var ute och skrittade henne i skogen hade vi bara grimman under så mamma kunde fästa grimskaftet. Gick hur bra som helst!

Tycker det är viktigt att hitta ett bett som hästen trivs med och vänja den vid det innan man börjar rida in. Den vet ju redan då vad det är för något och så kan man gå vidare i nästa steg...

Håller med om att man måste hitta ett bett som hästen trivs med innan man börjar rida in, för mig är det en förutsättning för att öht ta nästa steg. Man kan inte lära sig springa innan man kan gå...

Jag rider in utan nosgrimma. Det har i enstaka fall hänt att jag satt på nosgrimma, men jag börjar alltid utan, oc målet är att kunna fortsätta utan, och sen bara behöva ha en engelsk som ren 'dekor'. Jag vill att de SKA kunna ha full frihet att placera bettet där de vill, gapa och joxa om de behöver det. Helt enkelt för att kunna se om de inte trivs med bettet utan vill ha ett annat.

Sen har vissa (av någon anledning har samtliga varit små ponnyer :devil:) använt metoden 'gapa och spring' för att undandra sig bettets verkan och slippa göra som piloten däruppe vill. Om det ENBART är 'fasoner' (dvs det finns ingen anledning att de inte skulle kunna eller vilja utföra det jag ber om) så har jag dock använt mig av nosgrimma, så löst spänd som möjligt (dvs gärna så de KAN gapa, men inte så mycket att de helt undandrar sig bettets verkan). Varit olika nosgrimma på olika häst, men alltid engelsk med aachenrem eller remontnosgrimma. Dock aldrig pullar, det vill jag inte ha på en unghäst.

Jag har använt mestadels en löst spänd engelsk nosgrimma. Men även provat pullargrimma, remont och utan.

jag anser att man ska ha ett lagom åtspänt träns iaf då man börjat rida på hästen, annars är det lätt at de lär sig lägga tungan över bettet.

Jag har alltid hört att remont ska vara bra till unghästar ?
vet någon varför?

Jag har alltid hört att remont ska vara bra till unghästar ?
vet någon varför?

Rätt anpassad trycker den mindre på tänderna än andra nosgrimmor. Och unghästar som växlar tänder etc kan ofta vara känsliga för tryck.

Dessutom så hindrar remontnosgrimman dem från att föra käkarna i sidled, och att gapa, men utan att man behöver dra åt den för kung och fosterland.

Remontnosgrimman är med andra ord en tämligen 'snäll' nosgrimma sålänge den spänns rätt.

okej .
tack så mycket :)

då borde den även vara bra till äldre hästar som gapar mycket oxå ?

Beror ju på varför de gapar, det är ju aldrig bra att bara ta bort symptomet genom att stänga munnen. Men i de fall där det är rent 'ofog' från hästens sida att gapa, så ja den är ju lika 'snäll' mot en vuxen häst med.

Synd bara det är så fuuuuuult :devil: För det är som sagt den mest humana nosgrimman egentligen..

Ja, de förstod jag ;) hehe ...

Ja, jag tycker de ser ut som om hästarna får jääättelånga huvud av dom :crazy:

Jag har ingen nosgrimma och det är för att den inte behövs på en icke inriden häst=)

Vi använder remont när vi rider in, som ovanstående sa så trycker det mindre på tänderna och hästen får svårare att lägga tungan över/greja så mkt med den.

Sen brukar vi fästa longerlinan i ringen på remonten vid longering för att bettet inte ska "gå igenom".

Efter att först ha tagit reda på varför en häst "gapar" sätter jag sen som första val, på en remontnosgrimma.

Oavsett ålder på hästen.

Likaså om det är en äldre häst som gärna lägger käkarna snett i förhållande till varandra och sen drar iväg...
Första gångerna kan hästarna bli lite "putta", men dom brukar skärpa till sej rätt snart och sen jobba lugnt och sansat.

Självklart ska den sitta på rätt höjd och spännas på rätt sätt... alltid minst 2 fingrar mellan nosgrimma och nosrygg...
OAVSETT vilken sort det är...

Numera går våran 24 åriga "unghäst" med remont då hon gärna återfaller i gamla vanor, skjuta underkäken i sidled...

Tack allihop för era intressanta svar!
:)

Beror ju på varför de gapar, det är ju aldrig bra att bara ta bort symptomet genom att stänga munnen. Men i de fall där det är rent 'ofog' från hästens sida att gapa, så ja den är ju lika 'snäll' mot en vuxen häst med.

Synd bara det är så fuuuuuult :devil: För det är som sagt den mest humana nosgrimman egentligen..

Henna hos oss (på klubben) rider nästan alla med remont, även på dressyrtävling, det är mer en regel än ett undantag. Alla älskar remonten och man vänjer sig vid hur dom ser ut, tycker det är rätt snyggt faktiskt. Nästan alla ridskolehästarna har det oxå.

KL

Har fått lära mig att dra upp bettet så högt som möjligt och spänna nosgrimman (engelsk med snokrem) så hårt det går för att hästen inte ska lägga tungan över bettet. (iofs kan den ju inte slappna av i käken och spänner gärna resten av kroppen med då).

Själv rider jag in i repgrimma eller enbart en remontnosgrimma som då sitter lite högre upp och används som sidepull (tyglarna i ringarna på sidan). Detta eftersom jag lärt mig att bett är till för en finare kommunikation med hästen, men en häst som knappt vet vad en ryttare är har väl inte någon nytta av ''finare'', subtilare kommunikation? Men det är ju jag.

Remont är toppen, synd att det är så "omodernt" och att utbudet är så hopplöst dåligt när man vill ha ett lite roligare träns.

Trycker inte på tänderna och är dessutom en rem mindre att spänna! ;)

ja varierar.

Har jag med är jag en löst spänd vanligt engelsk nosgrimma.

Jag kommer mest rida henne utan, men vill att hon ska vänja sig vid att ha en ifall jag skulle vilja ha det någon dag.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 510
Senast: Sasse
·
Utrustning Hej allihopa! Jag köpte en svart dressyrsadel i förra veckan och letar efter ett snyggt dressyrträns. Det finns en hoppsadel med...
Svar
10
· Visningar
1 365
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara... 94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
45 366
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 724
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka