• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saga_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 263
  • Visningar Visningar 29 652
Sv: Träns...

Hur hårt du än spänner så kan det bli fel tryck, speciellt när de ser ut sådär. Om hästen gapar lite så spänner det ju emot, och gapar hästen 20 gånger under en ridtur så har du ju fått tryck där.

Då har jag ju tur som har en häst som inte gapar då. :)

Här kommer en riktigt dålig bild på tränset.

15635377.jpg

*kl*

Jag är en av dom som inte gillar blingbling.
Stilfullt, enkelt och gärna rundsytt eller -skuret.

Det här tränset köpte jag för 10 år sedan och det är använt i stort sätt dagligen sen dess. Fortfarande ser det nästan nytt ut om man putsar det.
Det är handgjort av Ann-Marie Östbye och kostade ca 1200 kr (inkl. nosgrimma och tyglar).

tindra3.jpg

tomkorn27.jpg

(på denna bild är det tömmar som inte hör till tränset på).

/Malin

Alltså, enkla träns är snyggt men ibland är lite blingbling bara för fint på en söt häst.

Jag är en sucker för silverpannband och nosluddar (och annat ludd) :love:

Alltså, enkla träns är snyggt men ibland är lite blingbling bara för fint på en söt häst.

Det är väl därför man helt enkelt skaffar sig träns av båda sorterna, så man kan välja mellan att blinga till det eller bara köra på sofistikerat och stilrent;)

*kl*

Det här tränset köpte jag för 10 år sedan och det är använt i stort sätt dagligen sen dess. Fortfarande ser det nästan nytt ut om man putsar det.
Det är handgjort av Ann-Marie Östbye och kostade ca 1200 kr (inkl. nosgrimma och tyglar).

tindra3.jpg

tomkorn27.jpg

(på denna bild är det tömmar som inte hör till tränset på).

/Malin

Väldigt snyggt träns! Har hon någon hemsida eller hur kommer man i kontakt med henne? Tyckte det var väldigt billigt för att vara handgjort + att nosgrimma och tyglar ingår.

ingen hemsida, men googla eller sök på Eniro på Ann-Marie Östbye och så är det bara att ringa och beställa! Rekommenderas varmt!
Hon gör även sadlar och olika sorters nosgrimmor på beställning.

/Malin

*kl*

tindra3.jpg

/Malin

Jaaa, det där är också ett av de finaste tränset. Har sett det förut också! Jag gillar också stilrent, lite speciella, som du visade. :love: Men tränset Josephine visade, som jag vill ha, kallar inte jag för bling-bling heller. :rofl: Lite svårt att förklara men jag gillar de båda väldigt mycket. Väldigt söt häst var det också!

kl

när det ändå pratas nosgrimmor... vad säger ni om bygelnosgrimmor?

Jag ska snart köpa ett träns till Thytur och har spanat runt lite. Jag gillar inte den klassiska isländska nosgrimman, tycker att den ofta sitter i vägen för både andning och bett. Bygelnosgrimma har jag själv aldrig provat, så jag är nyfiken på era erfarenheter. Sitter de bra, eller klämmer/skaver de mot hästen?

//Julia

För hästar med tandproblem kan det ju vara bra att variera nosgrimma och då kan bygelnosgrimman vara väldigt bra.

Själv gillar jag bling-bling så jag tycker faktiskt Freyrs träns är dödligt tråkiga, men det tränset med tennband är fint förutom nosgrimman.

Det viktigaste för mig är dock att hela tränssetet + stigbyglar är matchade.

Silverfärgade spännen på tränset + mässingsbett + mässingsspännen på tyglarna + lila stigbyglar + ljusbruna tyglar + mörkbrun sadel är typ min mardröm!

Silverfärgade spännen på tränset + silverfärgat bett + silverfärgade spännen på tyglar + svarta stigbyglar och helsvart läder på både träns, tyglar och sadel är snyggt!

Bara allt är helmatchat är det OK! Man bör också tänka på hästens färg och ryttarens kläder. Men oftast tycker jag det är snyggast med så mycket som möjligt i svart och resten i silver.

Håller med! :bow:
Svart med silverdetaljer är snyggast!
(Därför är jag jöttejobbig när jag letar prylar,
är det mässingsspännen eller ngt sånt så ratar jag det direkt :p)

Silverfärgade spännen på tränset + mässingsbett + mässingsspännen på tyglarna + lila stigbyglar + ljusbruna tyglar + mörkbrun sadel är typ min mardröm!

Silverfärgade spännen på tränset + silverfärgat bett + silverfärgade spännen på tyglar + svarta stigbyglar och helsvart läder på både träns, tyglar och sadel är snyggt!

ohoo, en själsfrände :angel:

fast jag tycker faktiskt att svarta saker med mässingdetaljer kan vara snyggt också (har det på ena hästen och silver på den andra)

Har spraymålat mina stigbyglar, nu är dom svarta. Såååååå vackra. :love:

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter en grimma likt denna på bilden. (Obs! Prisklass lägre/slit och släng) Dvs vanlig nylon + ändarna som fäster i ringarna...
Svar
16
· Visningar
903
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Hej! Hittade detta forum av ren slump så ber om ursäkt i förväg om jag inte riktigt hajar hur inlägg och sånt funkar... bear with me...
Svar
11
· Visningar
931
Övr. Katt Klösträdet i vardagsrummet är snart tio år gammalt och börjar bli ganska slitet. Nu kikar jag på ett nytt klösträd, men känner att jag...
Svar
10
· Visningar
413
Senast: LadySara
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 222
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka