Oroliga hästar i transporter på tävling

Jag tycker samma ska gälla bettlösa alternativ. Om du kan rida med det annars, varför skulle man inte kunna göra det på tävling?

På hoppning får du även leda i hackamore nuförtiden om du rider på hackamore. Dvs rider du bettlöst får du leda i bettlöst. Förr fick du rida på bettlöst - men skulla ha bett när du ledde den. Apropå byten och den risken. Men nu kan du leda utan bett OM du tävlar utan bett. Du får dock inte leda i bettlöst men rida med bett.

Men i hoppning på storhäst är ju betslingen i princip fri. Dressyr är en annan femma...
 
Nu har jag köpt en plastlåda och kvällspysslat lite

14681913_1097673993661906_5165058487770904473_o.jpg
 
Nu avsåg jag iof de dressyrhästarna med rätt höga prislappar och blod i ådrorna jag nämde i mitt eget inlägg :p

Jo men eftersom du skrev "Sen binds det inte fast i ngn trailer Utanför på rampen med Hö i en Ikeakasse givetvis ändå" så tänkte jag att det var något du tycker att man normalt inte gör och att westernhästarna då var någon form av undantag. Sen kan man ju förstås också diskutera om den enskilda hästens pris/värde skall motivera att man hanterar den på ett annat sätt än en som eventuellt är billigare - och jag tycker inte det.
 
Jo men eftersom du skrev "Sen binds det inte fast i ngn trailer Utanför på rampen med Hö i en Ikeakasse givetvis ändå" så tänkte jag att det var något du tycker att man normalt inte gör och att westernhästarna då var någon form av undantag. Sen kan man ju förstås också diskutera om den enskilda hästens pris/värde skall motivera att man hanterar den på ett annat sätt än en som eventuellt är billigare - och jag tycker inte det.

hmm. vet inte riktigt hur du tolkade mitt inlägg, det var en kort och gott redogörelse för hur det funkar där, varken mer eller mindre. Och nej - dressyrhästarna binds inte upp nej.
 
Jag binder upp utanför släpet varje gång jag är på träning etc. Inga konstigheter. Ingen mat dock, men det skulle tacksamt tas emot ;) Har dock hästar extremt drillade i att stå still och stå uppbunden. Både hemma och borta. (Den stora står still även lös borta, men det tycker jag är onödigt, finns ingen anledning folk ska behöva oroas av att hon står lös och "tänk om...")
 
Både hemma och borta. (Den stora står still även lös borta, men det tycker jag är onödigt, finns ingen anledning folk ska behöva oroas av att hon står lös och "tänk om...")

Så tänker jag med hund (det är ju reglerat redan) och med häst. Vi hade en gubbe på någon hingstvisning som gick runt med sin hingst lös vilket han hade stenkoll på, som en lös hund. Men, det är ju inte så roligt när man inte känner gubben och inte vet om han ha så stor koll som han har.
Man vill kunna känna sig säker.
 
Hej!

Jag har djupt inprintat i mig att man aldrig lämnar en häst ensam i transporten, oavsett hur snällt den står. När jag åkte med som hästskötare som liten fick jag vackert beta/promenera med hästen tills den skulle in på banan. Ryttarna köpte ofta någon liten kakbit som jag fick att äta, själva satt de i cafeterian i vad som kändes som timmar. Men aldrig att vi lämnade hästen utan uppsyn i transporten.

Jag skulle själv aldrig våga lämna min häst i transporten. Alldeles för stor risk för olycka/skada för min smak. Dessutom vill jag inte att hon ska få en otrevlig upplevelse därinne, hon har varit nog svårlastad ändå som yngre. För henne skulle det vara en betydligt större stress att stå i en liten låda i timmar än att få vara ute och titta på omgivningarna (något hon älskar!).

/Lavinia
 
Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig eller orolig i transporten - lämnar ni andra den ändå i förhoppning (eller tro pga tidigare erfarenhet av hur den brukar bete sig) eller passar ni den? Alt inte lastar alls.

Jag är lite nojig och lämnar helst inte alls utan tillsyn ens om lugn. En stökig eller orolig lämnar jag inte - och har helst inte i transporten stillaståendes alls.

Men idag så det var flera hästar som stökade och var oroliga, men utan att något gjordes. Ofta var inte ens ägaren/medhjälpare i närheten. En försökte riva släpet i en halvtimme och var över bommen flera gånger (men tog sig tillbaka). Den var motvillig ens gå på släpet mellan klasserna och de fick bråka massor med den. Sen när den var på var den väldigt stökig. I över en halvtimme. Tyvärr tror jag det gick illa tillslut då de frågade i högtalarna om det fanns någon veterinär på plats, och det var aktivitet kring släpet.

Men även andra var oroliga, när jag lastat och skulle åka hem var det inte mindre än tre hästar i de närmaste transporterna som stökade rejält. Ingen där. En ägare kom, och precis när jag åkte hade de lastat av hästen som blödde ymnigt från vad jag hoppas "bara" var ett balltramp, och flera personer försökte stoppa blodflödet. Oavsett balltramp eller värre så var ju den starten över.

Var det bara en oturlig dag eller hur brukar det se ut i släpen? Och hur gör ni?

(Jag är som sagt en fegis och törs inte lämna min i släpet eftersom hon står och trampar lite. Ställer inte in henne mellan klasser heller. Däremot får hon alltid stå en liten stund innan vi åker hem, men med mig bredvid)


Tycker att det här är förbannat fult och ovisst gjort av dig! Sitta här och skriva på bukefalos om bara ANTA hur något har gått till utan att veta!

Den hästen och ägare och medhjälpare som pratar fullt öppet fult och jävligt och dömmer ut som dåliga människor och hästägare om i den här tråden är min stallkamrat och hennes häst!
Gaia lastades mellan 70 cm och 90 cm för att hon inte skulle starta i 80 cm klassen. JA hon var bråkig att få på! Hon kan definitivt i vanliga fall ha något att säga till om vid lastning men oftast går det helt smärtfritt.
Vill du veta anledningen? Vi hade träns och tyglar och inte grimma och kedja som hon är van vid. Varför? För att man inte får ha grimma på tävlingsplats utan MÅSTE ha träns.

Gaia lämnades vid transporten den stund som hennes ägare/ryttare skulle gå.. vad kan det varit... 60 meter? för att titta på mig när jag red min 80 runda. Annars fanns hon där antingen utanför transporten eller till och med i transporten för att lugna Gaia som absolut kan vara lite orolig. Det är så hon är. Men hon hann inte se mig, för hon hann inte dit, innan Gaia valde att hoppa över bommen EN gång! Inte flera gånger som du skriver i ditt inlägg.

Det satt då fan inte heller någon i bilen under tiden?! Varför skulle någon ha gjort det? Och nej det var inte i ÖVER en halvtimme. För i samma sekund som Gaia gick på transporten så började jag rida fram till min 80-klass och jag startade 20 minuter efter det.

Inte konstigt att ridvärlden ser ut som den gör med dömande människor vart fan man än åker.
 
Tycker att det här är förbannat fult och ovisst gjort av dig! Sitta här och skriva på bukefalos om bara ANTA hur något har gått till utan att veta!

Den hästen och ägare och medhjälpare som pratar fullt öppet fult och jävligt och dömmer ut som dåliga människor och hästägare om i den här tråden är min stallkamrat och hennes häst!
Gaia lastades mellan 70 cm och 90 cm för att hon inte skulle starta i 80 cm klassen. JA hon var bråkig att få på! Hon kan definitivt i vanliga fall ha något att säga till om vid lastning men oftast går det helt smärtfritt.
Vill du veta anledningen? Vi hade träns och tyglar och inte grimma och kedja som hon är van vid. Varför? För att man inte får ha grimma på tävlingsplats utan MÅSTE ha träns.

Gaia lämnades vid transporten den stund som hennes ägare/ryttare skulle gå.. vad kan det varit... 60 meter? för att titta på mig när jag red min 80 runda. Annars fanns hon där antingen utanför transporten eller till och med i transporten för att lugna Gaia som absolut kan vara lite orolig. Det är så hon är. Men hon hann inte se mig, för hon hann inte dit, innan Gaia valde att hoppa över bommen EN gång! Inte flera gånger som du skriver i ditt inlägg.

Det satt då fan inte heller någon i bilen under tiden?! Varför skulle någon ha gjort det? Och nej det var inte i ÖVER en halvtimme. För i samma sekund som Gaia gick på transporten så började jag rida fram till min 80-klass och jag startade 20 minuter efter det.

Inte konstigt att ridvärlden ser ut som den gör med dömande människor vart fan man än åker.
Med det vill du ha sagt vad?
Hen tog upp en allmän frågeställning i TS, inte en specifik häst.
Grattis till att du bidrar till att kunna identifiera en enskild häst!
 
Tycker att det här är förbannat fult och ovisst gjort av dig! Sitta här och skriva på bukefalos om bara ANTA hur något har gått till utan att veta!

Den hästen och ägare och medhjälpare som pratar fullt öppet fult och jävligt och dömmer ut som dåliga människor och hästägare om i den här tråden är min stallkamrat och hennes häst!
Gaia lastades mellan 70 cm och 90 cm för att hon inte skulle starta i 80 cm klassen. JA hon var bråkig att få på! Hon kan definitivt i vanliga fall ha något att säga till om vid lastning men oftast går det helt smärtfritt.
Vill du veta anledningen? Vi hade träns och tyglar och inte grimma och kedja som hon är van vid. Varför? För att man inte får ha grimma på tävlingsplats utan MÅSTE ha träns.

Gaia lämnades vid transporten den stund som hennes ägare/ryttare skulle gå.. vad kan det varit... 60 meter? för att titta på mig när jag red min 80 runda. Annars fanns hon där antingen utanför transporten eller till och med i transporten för att lugna Gaia som absolut kan vara lite orolig. Det är så hon är. Men hon hann inte se mig, för hon hann inte dit, innan Gaia valde att hoppa över bommen EN gång! Inte flera gånger som du skriver i ditt inlägg.

Det satt då fan inte heller någon i bilen under tiden?! Varför skulle någon ha gjort det? Och nej det var inte i ÖVER en halvtimme. För i samma sekund som Gaia gick på transporten så började jag rida fram till min 80-klass och jag startade 20 minuter efter det.

Inte konstigt att ridvärlden ser ut som den gör med dömande människor vart fan man än åker.

Vad är det du tycker är fult? Att jag inte själv skulle lämnat en märkbart oroad häst, och undrar hur andra gör när deras hästar blir oroliga? Eller att jag inte förstår varför man lastar en ovillig häst mellan klasserna, särskilt som den är orolig? Eller att jag inte kan förstå hur man kan lämna en så orolig häst kvar i släpet när den blir mer och mer orolig och tillslut (vilket åtminstone för sådana som inte vet hur hästen brukar bete sig inte var någon överraskning) gick över bommen.

Jag har inte uttalat mig eller värderat/dömt om varför hästen var svårlastad och orolig. Var ägare/medhjälpare var har jag heller inte uttalat mig om, mer än att hästen under lång stund var mycket oroad, flera gånger var i höjd över bommen samt att överdomaren letade efter ansvarig för hästen utan att hitta någon. Detta innan hästen var ordentligt över bommen. Ang sitta i bilen sa jag att det påstods det (till ÖD av annan tävlande), men att jag inte hade någon aning om det stämde.
Flera reagerade på hur orolig den var, och hur obehagligt det var att se samt risken den skulle gå över bommen, så det var inte bara jag som reagerade. Månne är det skillnad om du/ni är van att hästen är stökig, och att den inte var stökigare än den brukar (men det var otippat den den här gången skulle gå över bommen). Men för de flesta andra var det en väldigt orolig och stökig häst som det var obehaglig se och höra, just för oron den skulle gå över bommen. Om den var exakt över bommen eller bara i höjd över bommen är svårt säga, men flera gånger innan du red din runda var hästen över bomhöjd med hela bogen - var frambenen var kan jag inte uttala mig om.

Jag och flera andra tävlande såg hästen, och den var inte orolig enbart under din runda, även om det är möjligt att din runda sammanföll med när det var som mest oroligt? Men ÖD sökte ägaren en bra stund innan din runda, och en bra stund innan man efterfrågade veterinär. Varför inga ägare kunde lokaliseras kan jag inte svara på.

Däremot får jag konstatera att min tidsuppfattning var fel, och det då var 20 minuter och inte en dryg halvtimme. Kändes antagligen längre än det var eftersom det var obehagligt att se på och svårt att "fokusera bort".

Jag vidhåller att jag anser det var oansvarigt att låta hästen vara kvar i transporten när hon var så oroad, och under så lång tid (för oavsett 20 min eller 30+ min är det för länge, och det var inte bara lite trampa runt. Det var tydligt stor risk just för att gå över bommen). Oavsett om det fanns ägare där som ÖD inte såg, och oavsett vad anledningen var. Jag har inte nämnt det i tråden eftersom jag inte velat att det skulle gå att på något vis identifiera varken var, vilken häst eller ägare det handlade om, men jag kan ju nu när du gett mer information poängtera att jag anser ryttaren vara helt utan skuld då det är vuxna som ska ansvara för sånt. Jag har ingenstans uttalat mig om att de skulle vara dåliga människor osv, möjligen har du blandat in vad andra skrivit?

Så du får vara arg på mig, och du får försvara besluten. Jag lägger ingen värdering i det och facit talar ju lite för sig själv. Oavsett hoppat jag att hästen och alla runt den (det är otäckt vara med om alldeles oavsett) mår bra idag, och blir tryggare i släp med tiden, för det är en väldigt trevlig häst det jag såg av den i första rundan.

Tillägg: Och inte att förglömma kanske, är att ÖD inte var glad åt varken hur hästen var i transporten eller att hen inte kunde hitta någon ansvarig för hästen. Så oavsett hur man själv känner och anser det var (t ex att man inte tyckte det var så oroligt större delen av tiden osv) så kan det vara värt ta till sig att andra får en annan uppfattning. Och inte bara jag då. Vill du prata mer med mig kan du förresten skicka ett PM om du vill så kan du få kontaktuppgifter bortom anonymt nick på Buke)
 
Senast ändrad:
Jo specifik häst och händelse där hon har felaktig information!

Nogsamt utelämnande datum, tävlingsplats, kön på hästen osv. Dvs så den inte kunde identifieras. Jag skulle tro det var det som @vallhund syftade på. Att jag tog den (en specifik häst) som exempel jämte två andra specifika hästar - men där ingen av dem kunde identifieras. Förrän du gav mer information.
 
Vad är det du tycker är fult? Att jag inte själv skulle lämnat en märkbart oroad häst, och undrar hur andra gör när deras hästar blir oroliga? Eller att jag inte förstår varför man lastar en ovillig häst mellan klasserna, särskilt som den är orolig? Eller att jag inte kan förstå hur man kan lämna en så orolig häst kvar i släpet när den blir mer och mer orolig och tillslut (vilket åtminstone för sådana som inte vet hur hästen brukar bete sig inte var någon överraskning) gick över bommen.

Jag har inte uttalat mig eller värderat/dömt om varför hästen var svårlastad och orolig. Var ägare/medhjälpare var har jag heller inte uttalat mig om, mer än att hästen under lång stund var mycket oroad, flera gånger var i höjd över bommen samt att överdomaren letade efter ansvarig för hästen utan att hitta någon. Detta innan hästen var ordentligt över bommen. Ang sitta i bilen sa jag att det påstods det (till ÖD av annan tävlande), men att jag inte hade någon aning om det stämde.
Flera reagerade på hur orolig den var, och hur obehagligt det var att se samt risken den skulle gå över bommen, så det var inte bara jag som reagerade. Månne är det skillnad om du/ni är van att hästen är stökig, och att den inte var stökigare än den brukar (men det var otippat den den här gången skulle gå över bommen). Men för de flesta andra var det en väldigt orolig och stökig häst som det var obehaglig se och höra, just för oron den skulle gå över bommen. Om den var exakt över bommen eller bara i höjd över bommen är svårt säga, men flera gånger innan du red din runda var hästen över bomhöjd med hela bogen - var frambenen var kan jag inte uttala mig om.

Jag och flera andra tävlande såg hästen, och den var inte orolig enbart under din runda, även om det är möjligt att din runda sammanföll med när det var som mest oroligt? Men ÖD sökte ägaren en bra stund innan din runda, och en bra stund innan man efterfrågade veterinär. Varför inga ägare kunde lokaliseras kan jag inte svara på.

Däremot får jag konstatera att min tidsuppfattning var fel, och det då var 20 minuter och inte en dryg halvtimme. Kändes antagligen längre än det var eftersom det var obehagligt att se på och svårt att "fokusera bort".

Jag vidhåller att jag anser det var oansvarigt att låta hästen vara kvar i transporten när hon var så oroad, och under så lång tid (för oavsett 20 min eller 30+ min är det för länge, och det var inte bara lite trampa runt. Det var tydligt stor risk just för att gå över bommen). Oavsett om det fanns ägare där som ÖD inte såg, och oavsett vad anledningen var. Jag har inte nämnt det i tråden eftersom jag inte velat att det skulle gå att på något vis identifiera varken var, vilken häst eller ägare det handlade om, men jag kan ju nu när du gett mer information poängtera att jag anser ryttaren vara helt utan skuld då det är vuxna som ska ansvara för sånt. Jag har ingenstans uttalat mig om att de skulle vara dåliga människor osv, möjligen har du blandat in vad andra skrivit?

Så du får vara arg på mig, och du får försvara besluten. Jag lägger ingen värdering i det och facit talar ju lite för sig själv. Oavsett hoppat jag att hästen och alla runt den (det är otäckt vara med om alldeles oavsett) mår bra idag, och blir tryggare i släp med tiden, för det är en väldigt trevlig häst det jag såg av den i första rundan.


Jag tycker att det är fult att du uttalar dig om en händelse du inte har korrekt information om!
Att du inte tar hänsyn till hur ägare och ryttare känner efter att ha hittat din tråd efter vad de redan gått igenom. Vart eller hur ÖD letade efter tillhörande människor till hästen vet jag inte heller.
Jag vet att hästen inte lämnades själv mer än vad hon klarar av i vanliga fall, men uppenbarligen inte den dagen. Det var en ren olycka!
 
Jag tycker att det är fult att du uttalar dig om en händelse du inte har korrekt information om!
Att du inte tar hänsyn till hur ägare och ryttare känner efter att ha hittat din tråd efter vad de redan gått igenom. Vart eller hur ÖD letade efter tillhörande människor till hästen vet jag inte heller.
Jag vet att hästen inte lämnades själv mer än vad hon klarar av i vanliga fall, men uppenbarligen inte den dagen. Det var en ren olycka!

Jag uttalade mig om vad jag med egna ögon sett av händelsen, samt i viss mån vad annan person sagt och då med redan från första stund tillägget att jag inte vet om det stämde.

Jag såg själv när den skulle lastas. Det är inget jag har fel information om. Jag har inte uttalat mig om anledningen att den inte ville gå på. För det vet jag inte. Jag har berättat vad jag själv sett och vet, att den var mycket motvillig att gå på släpet mellan klasserna.

Jag såg själv hästen i transporten, och hörde den för all del. Jag såg oron, jag såg hur den rörde sig i släpet och att det inte bara var trampa/banka lite. Jag såg den själv flera gånger resa sig så dess bog var över bomhöjd. Jag såg även huruvida det var personer kring släpet. (I släpet har jag inte uttalat mig om). Jag såg själv att hästen inte lastades ut under den tid den blev mer och mer orolig. Det är inget jag har fel information om. Jag har inte uttalat mig om huruvida hästen brukar vara orolig, vad det berodde på eller liknande. Just för det vet jag inte.

Jag talade själv med ÖD när hen kom och undrade om någon visste vem som var ansvarig för hästen och att man måste ta ansvar för sin häst. Jag hörde själv vad ÖD frågade personen bredvid mig och vad de sa (jag har dock valt att inte delge det, mer än påståendet att ägarna synts sitta i bilen tidigare, med tillägget att jag inte vet om det var sant). Det är inget jag fått felaktig information om.

Jag hörde själv att de efterlyste veterinär i högtalarna, och jag talade själv om för ÖD vilken av de startande ryttarna som var veterinär. Jag konstaterade även att jag inte vet hur det gick men då det blev aktivitet runt släpet så befarade jag att det gick illa. Det var inte felaktig information.

Osv.

Så VAD är det du tycker jag fått fel information om? Jag har uttalat mig om vad jag i egen person och i första hand har sett med egna ögon och hört med egna öron. Och den gång då det var ett negativt uttalande om annan (sitta i bilen) la jag till att jag inte vet om det stämmer. Jag utelämnade en hel del annat som andra sas för övrigt, för jag inte såg någon anledning att förmedla det då det inte var något snällt eller konstruktivt.

Ja det var en olycka. En olycka som kunnat undvikas. Vilket det säkerligen gör nästa gång. Om ägarna mår sämre av att läsa vad jag såg, utan mer värderingar än att jag inte fattar varför man inte tog ut den, så må så vara. Jag har inga intentioner att få ägarna att må dåligt, och jag är helt säker på att nästa gång hästen ev blir lika orolig kommer det hanteras på ett annat vis. Ingen ägare vill dess häst ska skadas.

Samt - om du läser trådstarten ser du att målet med tråden INTE är att diskutera varken det enskilda fallet/hästen, eller uttala mig om personerna kring de TRE hästar jag hade som exempel. Utan att diskutera generellt kring hur andra gör med lämna, och om hur de gör om hästen blir orolig när de lämnar.
 
Jag tycker att det är fult att du uttalar dig om en händelse du inte har korrekt information om!
Att du inte tar hänsyn till hur ägare och ryttare känner efter att ha hittat din tråd efter vad de redan gått igenom. Vart eller hur ÖD letade efter tillhörande människor till hästen vet jag inte heller.
Jag vet att hästen inte lämnades själv mer än vad hon klarar av i vanliga fall, men uppenbarligen inte den dagen. Det var en ren olycka!
Men alltså, nu får du lugna ner dig.
@Alexandra_W tog upp en generell fråga att diskutera och använde en händelse som exempel.
Hon var noga med att utelämna detaljer som gjorde att hästen och de runt omkring den kunde identifieras.
Släpp det.
 
Apropå binda upp utanför transporten osv. Såhär gör vi när man får (dvs ej på tävling). Eller okej jag har inte knutit grimskaftet men det går ju bra det med.

Notera att hon inte flyttat en fot mellan fastbunden och ombytt till träns och står lös. Enormt trevlig så, står där man parkerat henne. Så för mig skulle grimma på tävling och/eller möjligheten att få binda upp i grimma över träns vara väldigt underlättande.

14712982_1101444266618212_4886274624007106955_o.jpg
 
Tycker att det här är förbannat fult och ovisst gjort av dig! Sitta här och skriva på bukefalos om bara ANTA hur något har gått till utan att veta!

Den hästen och ägare och medhjälpare som pratar fullt öppet fult och jävligt och dömmer ut som dåliga människor och hästägare om i den här tråden är min stallkamrat och hennes häst!
Gaia lastades mellan 70 cm och 90 cm för att hon inte skulle starta i 80 cm klassen. JA hon var bråkig att få på! Hon kan definitivt i vanliga fall ha något att säga till om vid lastning men oftast går det helt smärtfritt.
Vill du veta anledningen? Vi hade träns och tyglar och inte grimma och kedja som hon är van vid. Varför? För att man inte får ha grimma på tävlingsplats utan MÅSTE ha träns.

Gaia lämnades vid transporten den stund som hennes ägare/ryttare skulle gå.. vad kan det varit... 60 meter? för att titta på mig när jag red min 80 runda. Annars fanns hon där antingen utanför transporten eller till och med i transporten för att lugna Gaia som absolut kan vara lite orolig. Det är så hon är. Men hon hann inte se mig, för hon hann inte dit, innan Gaia valde att hoppa över bommen EN gång! Inte flera gånger som du skriver i ditt inlägg.

Det satt då fan inte heller någon i bilen under tiden?! Varför skulle någon ha gjort det? Och nej det var inte i ÖVER en halvtimme. För i samma sekund som Gaia gick på transporten så började jag rida fram till min 80-klass och jag startade 20 minuter efter det.

Inte konstigt att ridvärlden ser ut som den gör med dömande människor vart fan man än åker.
Men du vet ju inte ens om det är samma häst? Det kan väl ha hänt flera olyckor på tävlingsplatser i Sveriges avlånga land.
 
Var det bara en oturlig dag eller hur brukar det se ut i släpen? Och hur gör ni?
)

Tycker det är lite varierande. På vissa ställen är det alltid kaos känns det som. Om det är möjligt parkerar jag då en bit bort. Mina är för det mesta lugna men jag lämnar aldrig dem några längre stunder, enbart för tex gå banan eller gå på toaletten och oftast så passar min sambo dem vid dem tillfällena.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 214
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 149
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 827
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp