Oroliga hästar i transporter på tävling

Alexandra_W

Trådstartare
Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig eller orolig i transporten - lämnar ni andra den ändå i förhoppning (eller tro pga tidigare erfarenhet av hur den brukar bete sig) eller passar ni den? Alt inte lastar alls.

Jag är lite nojig och lämnar helst inte alls utan tillsyn ens om lugn. En stökig eller orolig lämnar jag inte - och har helst inte i transporten stillaståendes alls.

Men idag så det var flera hästar som stökade och var oroliga, men utan att något gjordes. Ofta var inte ens ägaren/medhjälpare i närheten. En försökte riva släpet i en halvtimme och var över bommen flera gånger (men tog sig tillbaka). Den var motvillig ens gå på släpet mellan klasserna och de fick bråka massor med den. Sen när den var på var den väldigt stökig. I över en halvtimme. Tyvärr tror jag det gick illa tillslut då de frågade i högtalarna om det fanns någon veterinär på plats, och det var aktivitet kring släpet.

Men även andra var oroliga, när jag lastat och skulle åka hem var det inte mindre än tre hästar i de närmaste transporterna som stökade rejält. Ingen där. En ägare kom, och precis när jag åkte hade de lastat av hästen som blödde ymnigt från vad jag hoppas "bara" var ett balltramp, och flera personer försökte stoppa blodflödet. Oavsett balltramp eller värre så var ju den starten över.

Var det bara en oturlig dag eller hur brukar det se ut i släpen? Och hur gör ni?

(Jag är som sagt en fegis och törs inte lämna min i släpet eftersom hon står och trampar lite. Ställer inte in henne mellan klasser heller. Däremot får hon alltid stå en liten stund innan vi åker hem, men med mig bredvid)
 
Var på lokal hoppning idag. Och blev både förvånad och förfärad över det här med hästar i transporten utan tillsyn. Om en häst är stökig eller orolig i transporten - lämnar ni andra den ändå i förhoppning (eller tro pga tidigare erfarenhet av hur den brukar bete sig) eller passar ni den? Alt inte lastar alls.

Jag är lite nojig och lämnar helst inte alls utan tillsyn ens om lugn. En stökig eller orolig lämnar jag inte - och har helst inte i transporten stillaståendes alls.

Men idag så det var flera hästar som stökade och var oroliga, men utan att något gjordes. Ofta var inte ens ägaren/medhjälpare i närheten. En försökte riva släpet i en halvtimme och var över bommen flera gånger (men tog sig tillbaka). Den var motvillig ens gå på släpet mellan klasserna och de fick bråka massor med den. Sen när den var på var den väldigt stökig. I över en halvtimme. Tyvärr tror jag det gick illa tillslut då de frågade i högtalarna om det fanns någon veterinär på plats, och det var aktivitet kring släpet.

Men även andra var oroliga, när jag lastat och skulle åka hem var det inte mindre än tre hästar i de närmaste transporterna som stökade rejält. Ingen där. En ägare kom, och precis när jag åkte hade de lastat av hästen som blödde ymnigt från vad jag hoppas "bara" var ett balltramp, och flera personer försökte stoppa blodflödet. Oavsett balltramp eller värre så var ju den starten över.

Var det bara en oturlig dag eller hur brukar det se ut i släpen? Och hur gör ni?

(Jag är som sagt en fegis och törs inte lämna min i släpet eftersom hon står och trampar lite. Ställer inte in henne mellan klasser heller. Däremot får hon alltid stå en liten stund innan vi åker hem, men med mig bredvid)

Det där låter ju helt horribelt! :eek: :nailbiting:
Nu tävlar jag ju visserligen dressyr (P&R - Regional nivå) men jag har iaf inte sett några oroliga hästar på tävling. Någon har kanske trampat lite, någon gnäggar en gång eller så, men inte mer. Herren brukar inte göra så mycket väsen av sig - om öht något annat än att bara mumsa hö i godan ro, så är det att försöka stirra ihjäl förbipasserande :p (Vi har överluckan öppen, så att om han vänder lite på huvudet ser han ju ut) Så jag lämnar honom med gott samvete.
 
nuvarande häst lämnar jag inte, ponnyn lastade sig själv och står snällt och lugnt så den kan jag lämna men gör helst inte.

Härikring har jag inte sett så många hästar som varit oroliga i transporterna, har träffat på en som hoppade över bommen och det blev tumultigt kring med många som skulle hjälpa till. Just den tävlingen var lite stökig överlag med en häst som fick sadeltvång just brevid min på parkeringen och for runt tills den tappade ryttaren och dubbelt sålänge till lös efter det.
 
Jag har ju inte tävlat (förutom klubbnivå) på många många år. Men varit på klubbarr, P&J och träningar och absolut att nån häst kan stå och banka eller stå och gunga släpet. Men inte heller jag har sett så markant stökiga hästar utan att det sas görs något. (Nog kan nån börja stöka, men då har ägaren varit där och sagt till den - och om det fortsatta har det lastats ut eller åkt. Aldrig varit med om att det stökats och ingen kring hästen kommer och "tar hand om det" så att säga. )

Så jag blev förvånad - och beklämd.
Naturligtvis så de allra allra flesta hästarna stod endera lugnt i släpen eller var utanför. Inte så att varannan levde rövare utan tillsyn. Men förvånad just att i flera fall fanns ingen ansvarig i närheten och i två fall skadades hästar i släpet. Det kanske de gjorde första minuten och det hade inte hjälpt om nån stått bredvid, men...
 
Jag tycker att det tyvärr hör till mer regel än undantag att det smäller och låter hej vilt runt transportparkeringar. Jag har aldrig varit på varken tävling eller träning där det inte är så. Jag fattar inte att någon vågar lämna hästen utan tillsyn överhuvudtaget. Skulle hästen flippa så går det på en millisekund även för den lugnaste hästen och då är det bråttom.
 
Det var länge sedan jag såg oroliga hästar i transport, faktiskt. Väldigt länge sedan. Förr var det ju alltid minst 50% som var svårlastade också. Det måste jag säga också väldigt länge sedan jag såg.

Själv tävlar jag mest körning och för de flesta är det normalt att lasta mellan klasserna eftersom det ofta är många timmar mellan dem.
Vi som gör så har hästar som äter och sedan sover utan att bli störda av omgivningen.

Åker man båt till Gotland t.e.x så måste man veta att de klarar det då man inte får passa dem och bara gå ner två gånger under resan med passning av en steward.

Den äldre jag har låter jag stå utan passning ganska länge, ibland någon timme eller två men så har jag också passar honom de första åren och inte lämnat honom.
Den nyare skulle jag antagligen också kunna göra det och kanske gör jag det snart men jag vill gärna testa lite mer. Kortare stunder har jag lämnat såklart. Man måste ju kissa och äta och jag åker ofta ensam på träningar.

Sedan kan ju olyckor ändå hända.
 
Kanske ska förtydliga. Lämna för att kissa/köpa nåt att äta/ta ut pengar/betala bränslet osv gör jag med utan problem (men viss noja, men det är jag som är fånig, hästen är lugn). Skulle bli helt ogörligt annars då jag nästan alltid är själv.

Men känns stor skillnad på det och lämna på tävlingsplats/annan plats med mkt hästar omkring (det brukar vara det som triggar många). Så där törs jag inte ens lämna för att gå och visa vaccintyget. Kan "lämna" i meningen jag är en bit från släpet - men inom syn och hörhåll och springer dit på under minuten.

Men jag ser inga större problem med de som lämnar en lugn häst, utan de tydligt oroade. Sen tycker jag inte man ska lämna en lugn i timmar heller i meningen vara utom syn/hörhåll i 1-2 h. Olyckor kan alltid hända och snabbt.
Men inte så jag är "ajabaja alls lämna hästen". Men banne mig aja baja lämna en orolig, ens för att tanka/kissa/etc.
 
En orolig häst känns inte ok att lämna, det håller jag med om. Om man måste får man kanske be någon snäll människa i ekipaget bredvid ha lite koll men bara om den KAN bli orolig. Om den redan är så får man nog vackert ha med sig någon.
 
Jag lämnar inte min ensam i transporten då jag inte vet hur hon beter sig. Vissa dagar kan hon vara lugnet själv, medans andra kan det vara fanatiskt krig där inne. Vill inte riskera att hon skadar sig när det går att undvika enkelt. Däremot kan jag lämna henne bunden utanför transporten med hö. Dock bara korta stunder och oftast sitter jag själv i bilen.

Att många vågar lämna sina oroliga hästar låter väldigt oroväckande kan jag tycka. Att man inte är rädd om sin häst, eller väljer att utsätta den för något den uppenbarligen inte är trygg med kan jag inte heller förstå.. :(
 
Jag lämnar inte min ensam i transporten då jag inte vet hur hon beter sig. Vissa dagar kan hon vara lugnet själv, medans andra kan det vara fanatiskt krig där inne. Vill inte riskera att hon skadar sig när det går att undvika enkelt. Däremot kan jag lämna henne bunden utanför transporten med hö. Dock bara korta stunder och oftast sitter jag själv i bilen.

Att många vågar lämna sina oroliga hästar låter väldigt oroväckande kan jag tycka. Att man inte är rädd om sin häst, eller väljer att utsätta den för något den uppenbarligen inte är trygg med kan jag inte heller förstå.. :(

Utan att veta så kan ju hästägarna i alla fall utom det först nämnda varit ovetande sas. Hästen kan varit lugn annars eller ägaren sprungit på toa det fortaste hen kunde. Och under tiden har hästen ur det blå fått spunk fast den aldrig haft det. Så behöver ju inte vara att de skiter i vilket. (Den första däremot så den gick inte missa, den hördes och sågs både från framridning, framhoppning och banan och det letades efter ägarna. Som fö ngn sa hade suttit i bilen åtminstone under en del av tumultet, sant eller ej vet jag inte).

Men även den tryggaste häst kan ju flippa, så jag vill inte klandra ägarna till de hästar jag såg på slutet. Det var så kort stund (10 min) och de kanske aldrig hade varit oroliga. Men just det att de kan bli det hux flux är ju varför jag är nojig och inte törs..
 
Det var väldigt längesen jag såg oroliga hästar i transport på tävlingsplats faktiskt. Något gnäggande här och där hörs (vi är på dressyrtävling, lok och reg) men ingen som brötar runt och lever om. Tror knappt jag sett det på dressyrtävling alls utan det var nog mer förr när vi åkte på hopptävling också. Men det kan vara en slump att det skiljt mellan dressyr- och hopptävlingar.
 
Jag lämnade min första "längre" stunder. Min andra var bomhoppare, nu lämnar jag dem aldrig. Det ska vara för att tanka då, annars vill jag inte ha dem i släpet längre än nödvändigt. Ser och hör hästar som lever rövare i släpen helt oövervakade på de flesta tävlingar jag åker på. Blir extra livrädd när skötardörren står på vid gavel.
 
Lämnar inte min. Hon blir väldigt orolig och skärrad utav att inte kunna ha koll på allt som sker runt omkring och kan bli väldigt stressad utav ljud hon inte kan se vad dom kommer ifrån.
 
Jag tycker det är rätt blandat, mest röra på lokala tävlingar där det är mest orutinerade hästar/ryttare och mindre på högre nivå (och på fälttävlan är de flesta lugna).

Jag måste kunna lämna mina - jag åker nästan alltid ensam och de som inte varit vana från början har lärt sig på att åka på träning varje vecka och vänta i trailern under banbygge och liknande.

Jag har iofs haft en som ALDRIG lärde sig, hon var hopplös men på den tiden hade jag lastbil och ingenting hon kunde skada sig på om jag var tvungen att springa ifrån men oftast hade jag med mig någon när hon var med.
 
Tycker det brukar vara hyfsat lugnt i transporterna ändå. Nån enstaka kanske som trampar lite men inget extremt.
Jag tävlar inte med mina men kör en hel del och den ena hästen kan jag absolut inte lämna utan måste lasta ut direkt för hon blir komplett odräglig och sparkar för att hon är uttråkad, jag ser henne i kameran under färd och vet att hon absolut inte är orolig utan tycker "bara" att det är pyton att stå still.
Den andra står som ett ljus så henne kan jag lämna för att gå på toa eller så men tycker synd om henne när hon ska stå i transporten helt själv så brukar ändå lasta ur henne relativt omgående och slänga in i en box om möjlighet finns, eller promenera med henne.
 
Jag har sällan upplevt att det är rörigt i transporterna.
Enstaka som trampar runt, men inget alarmerande.Kanske några som gnäggar men står still. Men väldigt sällan såna som lever rövare så transporten studsar.

Den som är pensionär nu är inga problem att lämna, han är trygg i sig själv och blir inte rädd eller stressad. Åkte ofta själv med honom när vi tävlade men kunde ju göra det just för att han gillar att stå och glysa på det utanför och käka hö :)

Unghästen lämnar jag inte då honär ovan och lättstressad, hamnar den brevid en brötig häst kan nog hon också börja vifta om sej. Alt att hon fryser, men man vet aldrig vilket..
 
Vissa är otroligt oansvariga och ibland undrar jag om de bryr sig om sina hästar öht.

Jag skulle aldrig lämna en häst ensam i transporten utan uppsikt, oavsett hur snäll den var! Hästar är djur, allt kan hända. Fattar inte hur folk kan sitta lugnt och titta på en annan klass medan deras häst är helt hysterisk i transporten.
 
Verkar vara varierande erfarenheter hur det ser ut. Kanske var "extra illa" den här dagen då det dels blåste hårt och de kanske påverkade varandra. (Märkte ju på min att hon blev lite varse när det började dunka och dundra i släpet näst-intill).

Hoppas verkligen det inte är normen, för jag mår sjukt dåligt själv av att se/höra en orolig häst härja i släpet utan att någon kommer. (Och den som härjade massor och var över bommen var både jobbig och otäck att se hålla på, redan från när man - tidigt - insåg att "den kommer gå över bommen snart". Dessutom blir jag rädd, å hästens vägnar. Fick för övrigt höra att den skadat sig rejält mellan frambenen och opererades samma eftermiddag. Så det gick ju tyvärr illa som jag befarade. Hoppas den blir återställd.)
 
Jag känner igen detta till viss del. Tävlar dressyr på lokal nivå och det är alltid några som lämnar hästen helt själv och typ tar sig en timmes lunchrast. Vissa brötar runt så man tror vagnen ska välta, men hittills har jag inte sett någon incident. Vi är oftast minst två som åker, enda gångerna jag åkt helt själv med häst har varit till kliniken, och då brukar jag parkera hästen i en Box innan jag går på toa/hämtar kaffe. Men den får ju stå själv i transporten den halvminuten det tar att gå in och anmäla sig i receptionen bara, det vågar jag eftersom mina hästar brukar stå lugnt.

På tävling kan vi ju turas om att passa dom. Jag skulle inte lämna hästen oövervakad, men kan sitta och sova i bilen om det är långt mellan klasserna, med öppen dörr/fönster så jag vaknar om de brötar. Jag begriper mig heller inte på de som bara sliter upp sliter dörren och vrålar åt hästen när den stökar, vad ska det hjälpa liksom :confused: Plus att det stör alla andra.

Jag har också lärt mig vikten av att ta med egen förbandslåda. På en tävling förra året åkte vi med två hästar och en del av mellanväggen hade gått sönder under färden. Den ena hästen blödde från ett sår på hasen när vi kom fram till tävlingsplatsen, och när vi bad om förbandslåda i sekretariatet letade de runt en stund innan vi fick en dammig liten plastback med en plåsterask, en flaska jodopax och några rullar gasbinda, typ. :meh: Nu är det säkert inte tävlingsplatsens ansvar, men man trodde ju att en större ridskola skulle ha ett riktigt förbandslåda. Som tur var har vi alltid "första-hjälpen-kudde" i bilen så vi fick lagt om det hjälpligt ändå, men sen dess har vi alltid stora förbandslådan med när vi kör häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 263
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 827
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp