Oroliga hästar i transporter på tävling

@Roheryn ja det är otroligt givande på många sätt :)
Dressyrhästarna är inga saker som från stallägarnas sida klassas som ngn speciell sort i daglig hantering och det är verkligen guld kan nog alla intyga :)

De hanteras som hästar i fråga om hur sådana fungerar av stallägarna varken mer eller mindre och alla är otroligt lugna och väl hanterade .

Sen binds det inte fast i ngn trailer Utanför på rampen med Hö i en Ikeakasse givetvis ändå som jämförelse men precis som du tolkat var budskapet i mitt inlägg precis det du kommenterat : det är otroligt lärorikt att ta nyttja av olika skolor .:)

Jag och övriga uppstallade tycker det är fantastiskt med blandningen och hur otroligt gynnande det är i kombo . Dressyrhästar här säljs för millen om än i liten skala och har som sagt fått utstå samma miljöer gällande att stå på en filosofimässigt kombinerad anläggning :)
 
Senast ändrad:
Jag tror inte man kan lära alla hästar iofs. Men den absoluta majoriteten.

Ang grimma etc. Kolla distansen - där får de ha grimma, det är blandat hingstar och ston, massa rörelse, tätt mellan hästarna i grindar osv. Och hästar i enorm kondition. Men lugna gatan.

Men så länge TR förbjuder grimma för de flesta ridgrenarna och generellt anser att säkerhet sitter i utrustning snarare än exponering, träning och tillvänjning så....

Nej, man kanske inte kan lära alla individer allting, men man kan lära alla SORTERS hästar allting, det var mer det som var min poäng... Kan distanshästar, körhästar och islandshästar ledas och hanteras i grimma på tävlingsplatser utan att katastrofer inträffar så tror jag ju att hopphästar, dressyrhästar och fälttävlanshästar också skulle kunna klara det. På det generella planet alltså - sen finns det ju kanske alltid individer som inte klarar det.

Och vi verkar vara eniga om att säkerheten normalt sett inte sitter i utrustningen, utan i hanteringen av och uppfostran av hästen... :)
 
Sen binds det inte fast i ngn trailer Utanför på rampen med Hö i en Ikeakasse givetvis ändå som jämförelse men precis som du tolkat var budskapet i mitt inlägg precis det du kommenterat : det är otroligt lärorikt att ta nyttja av olika skolor .:)

Hehe - mina islandshästar har mer än en gång stått uppbundna utanför transporten och käkat hö ur ikeakassar! :D
 
Mitt ena avelssto som förrut var dotterns tävlingsponny "parkerade" vi på lämpligt ställe utanför trp och där stod hon tills vi sa annat :D Nu gick vi ju inte därifrån men vi behövde absolut inte hålla i henne.
Vi har också ägt och varit iväg på tävling med hingst och han var så väluppfostrad att vi aldrig någonsin använde kedja. Självklart ledde vi honom med träns på tävlingsplats men vi hade lika gärna kunnat ha vanlig grimma. Det absolut mesta sitter ju deras uppfostran.
 
Jag är ju en rookie när det gäller att lämna i transporten (här betalar man uppstallning). Vad anser ni är de bästa tipsen för att få en häst trygg med att bli lämnad i transporten?
 
Vår ena tävlingsponny lämnade vi aldrig i transporten - det kunde bli dryga dagar att gå runt med henne om det inte fanns uppstallning. Oftast så kunde vi få låna box eller spilta och då var det inga problem alls, men transporten - det hade jag aldrig riskerat med henne. Hennes dotter däremot är lugnet själv och henne kommer man kunna lämna (nu är hon i avelsboxen en säsong till, men nästa år så)
 
Jag är ju en rookie när det gäller att lämna i transporten (här betalar man uppstallning). Vad anser ni är de bästa tipsen för att få en häst trygg med att bli lämnad i transporten?
Mat och träning :) Äter hästen är den ju avslappnad. Lämna 30 sek första ggr och sedan utöka. Se till att du ser trp eller använd en kamera så du ser vad den gör när du lämnar. Ha en trp med panik-bommar.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Men har det inte stötts och blötts hur många gånger som helst på buke det här med regeln om träns på tävlingsplatsen? Att det inte handlar om kontroll med träns vs grimma utan att undvika momentet när det ska bytas mellan dessa?
 
Men har det inte stötts och blötts hur många gånger som helst på buke det här med regeln om träns på tävlingsplatsen? Att det inte handlar om kontroll med träns vs grimma utan att undvika momentet när det ska bytas mellan dessa?

Det vet jag inte men det kan ju å andra sidan regleras. Vi åker på meating ganska ofta och att vid minsta ledande av hästen kränga på ett träns är onödigt.
 
Nej, man kanske inte kan lära alla individer allting, men man kan lära alla SORTERS hästar allting, det var mer det som var min poäng... Kan distanshästar, körhästar och islandshästar ledas och hanteras i grimma på tävlingsplatser utan att katastrofer inträffar så tror jag ju att hopphästar, dressyrhästar och fälttävlanshästar också skulle kunna klara det. På det generella planet alltså - sen finns det ju kanske alltid individer som inte klarar det.

Och vi verkar vara eniga om att säkerheten normalt sett inte sitter i utrustningen, utan i hanteringen av och uppfostran av hästen... :)

Ah. Ja. De är ju häst oavsett vad vi människor valt för disciplin åt dem. Så där är vi helt eniga!
 
Men har det inte stötts och blötts hur många gånger som helst på buke det här med regeln om träns på tävlingsplatsen? Att det inte handlar om kontroll med träns vs grimma utan att undvika momentet när det ska bytas mellan dessa?

Jo, det är anledningen. Men kolla SvRFs råd om hur man lastar säkert. Alltså inte för att tävla utan i allmänhet. Träns på... De sätter stor tilltro till utrustning ang säkerhet och mindre till lär hästen att...

Men det är bytet som man vill undvika på tävlingsplats. Men distanshästar osv klarar byter. Mina gör det på träning, klubbtävling, veterinär etc. Så varför man inre kan lära hästen på tävling eller ha grimman runt halsen då övergår mitt förstånd.

Tappar jag aldrig hästen annars när jag byter, varför skulle jag det på en TR-styrd tävling?
 
Dessutom går många runt regeln genom att ha ett ledträns. Sen byter de till tävlingsträns. Fortfarande ett byte...

Och känner jag mellan två klasser att jag vill byta träns så får jag det. Trots bytet. Men jag får inte leda hästen i grimma eller lasta ur i grimma.
 
Jo, det är anledningen. Men kolla SvRFs råd om hur man lastar säkert. Alltså inte för att tävla utan i allmänhet. Träns på... De sätter stor tilltro till utrustning ang säkerhet och mindre till lär hästen att...

Men det är bytet som man vill undvika på tävlingsplats. Men distanshästar osv klarar byter. Mina gör det på träning, klubbtävling, veterinär etc. Så varför man inre kan lära hästen på tävling eller ha grimman runt halsen då övergår mitt förstånd.

Tappar jag aldrig hästen annars när jag byter, varför skulle jag det på en TR-styrd tävling?

Jag tycker samma ska gälla bettlösa alternativ. Om du kan rida med det annars, varför skulle man inte kunna göra det på tävling?
 
Men har det inte stötts och blötts hur många gånger som helst på buke det här med regeln om träns på tävlingsplatsen? Att det inte handlar om kontroll med träns vs grimma utan att undvika momentet när det ska bytas mellan dessa?
Det kanske det har - men vi som är nya här - vi kan ju knappats veta det.
 
Jag är ju en rookie när det gäller att lämna i transporten (här betalar man uppstallning). Vad anser ni är de bästa tipsen för att få en häst trygg med att bli lämnad i transporten?

Jag serverar hö i transporten, åker periodvis ofta så att den blir van, lastar inte i eller ur förrän släpet och dess innehåll står lugnt, kör ingenstans förrän det är lugnt i släpet och i början med en ny häst gör jag småsaker efter att jag lastat men innan jag åker så att tiden där emellan sedan blir längre och längre (typ hämtar de sista grejerna, går på toa eller liknande) och så likadant när vi kommer fram.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jo, det är anledningen. Men kolla SvRFs råd om hur man lastar säkert. Alltså inte för att tävla utan i allmänhet. Träns på... De sätter stor tilltro till utrustning ang säkerhet och mindre till lär hästen att...
Det tycker jag är jättesynd! För då blir budskapet att bara du har hjälm och handskar på dig och träns på hästen och håller hårt i hästen hela tiden så kommer allt att gå bra... Medan jag snarare tycker att se till att lära hästen att stå still utan uppbindning, gå på släpet själv utan tvång, uppföra sig även med löst grimskaft osv är av yttersta vikt. Sedan kan man givetvis ta på diverse utrustning ändå, i lägen där det är extra viktigt att inte tappa hästen eller för att man vill undvika brännmärken i händerna OM hästen skulle kasta sig, men det är ju inte där säkerheten sitter, utan i förtroendet mellan häst och ryttare/hanterare och att hästen lärt sig göra rätt även när den inte sitter fast... Tycker jag.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 316
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 154
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 827
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp