Oroliga hästar i transporter på tävling

Min äldre kan stå hela dan i släpet om så vore, dvs han är inga problem att lämna och jag gör det med gott samvete. Har skötardören och lilla luckan öppen. Han åker även med lilla luckan nere.

De flesta jag känner kan lämna sina hästar i släpet och hästarna klarar det.
Någon funkar bättre om det är helstängt, någon har luckan öppen och bakluckan stängd eller tvärtom.
De som är oroliga lämnas inte, dock.
 
Har frontutlastning på släpet så har alltid den övre luckan fram och bak öppen på tävlingsplatsen. Är jag vid släpet och det är väldigt varmt är skötardörren också öppen. Annars är den stängd.
Men är värt mycket att kunna ha frontutlastningens övre lucka öppen så det kommer in luft och kan dra lite igenom hela släpet. Samt att hästarna tycker om att kunna titta ut och hålla lite koll :).
 
Vår ponny gillar inte att stå på släpet, vi har bara testat en gång, då hade vi öppet lilla luckan bak och lilla luckan över fronturlastningen samt skötardörr då han står på andra sidan. Han var orolig så jag satt där med honom nästan hela tiden, skulle aldrig lämna! När jag inte satt med honom var jag på toa och då passade dottern honom. Vid nästa tillfälle ska jag testa ha hela baklämmen nere, som någon skrev. Har frågat andra med nervösa hästar, och mest bara fått svar att "de får lära sig"... Vet inte om det är de som bara lämnar och låter hästarna leva runt....
 
Vår ponny gillar inte att stå på släpet, vi har bara testat en gång, då hade vi öppet lilla luckan bak och lilla luckan över fronturlastningen samt skötardörr då han står på andra sidan. Han var orolig så jag satt där med honom nästan hela tiden, skulle aldrig lämna! När jag inte satt med honom var jag på toa och då passade dottern honom. Vid nästa tillfälle ska jag testa ha hela baklämmen nere, som någon skrev. Har frågat andra med nervösa hästar, och mest bara fått svar att "de får lära sig"... Vet inte om det är de som bara lämnar och låter hästarna leva runt....
Ska lägga till att vi åker ganska mycket, snitt 2 ggr/veckan. Han går på snällt och står lugnt när vi kör.
 
Med risk för påhopp...
Jag är av den åsikten att det hör till allmän "uppfostran" att kunna bli lämnad i släpet. Det är en sådan sak som man "bara ska kunna göra". Sen måste man självklart lära hästen det på ett vettigt sätt, i en lugn situation och med ett släp hästen känner sig trygg i. Tyvärr verkar det brista här för många på tävling, det är ju en mer stressad situation och för min del anser jag att hästen skall känna sig såpass trygg i släpet att den kan stå där själv under den tid som behövs på ex en tävling (sen tar jag självklart ut på promenader om det blir en lång väntan). Det är lika självklart som att jag ska kunna lasta, åka och lasta ut själv utan medhjälpare. Har haft hästar som har haft svårt för detta, men de brukar lära sig snabbt.
Har även haft en som tyckte det var extremt tråkigt att så i släpet, och roade sig med att gunga / bita /dra. Ofta kunde hela ekipage gunga och det såg väldigt mycket värre ut än var det var. Gick man in till honom var han cool lugn och supernöjd över uppmärksamheten. Honom lämnade jag också på släpet - men såg till att aldrig lämna längre stunder utan att ha ekipaget under uppsikt (även om jag inte stod brevid och vaktade).
 
Med risk för påhopp...
Jag är av den åsikten att det hör till allmän "uppfostran" att kunna bli lämnad i släpet. Det är en sådan sak som man "bara ska kunna göra". Sen måste man självklart lära hästen det på ett vettigt sätt, i en lugn situation och med ett släp hästen känner sig trygg i. Tyvärr verkar det brista här för många på tävling, det är ju en mer stressad situation och för min del anser jag att hästen skall känna sig såpass trygg i släpet att den kan stå där själv under den tid som behövs på ex en tävling (sen tar jag självklart ut på promenader om det blir en lång väntan). Det är lika självklart som att jag ska kunna lasta, åka och lasta ut själv utan medhjälpare. Har haft hästar som har haft svårt för detta, men de brukar lära sig snabbt.
Har även haft en som tyckte det var extremt tråkigt att så i släpet, och roade sig med att gunga / bita /dra. Ofta kunde hela ekipage gunga och det såg väldigt mycket värre ut än var det var. Gick man in till honom var han cool lugn och supernöjd över uppmärksamheten. Honom lämnade jag också på släpet - men såg till att aldrig lämna längre stunder utan att ha ekipaget under uppsikt (även om jag inte stod brevid och vaktade).

Fast det där påverkar ju inte frågan alls eg? Jag håller med om att det är något de ska lära sig men att alla kanske inte kan nå dit. Däremot så någon gång blir den första på tävling/skarpt läge. Och om man då märker att det blev för mkt så kvarstår ju frågan i tråden hur man hanterar det då. (Vilket du svarade på dock, ha under uppsikt)
 
De flesta (nästan alla vid närmare eftertanke) av våra tävlingsponnyer och tävlingshästar har vi lämnat i trp. De som tävlats i dressyr har kunnat få stå många timmar, då det oftast varit många timmar mellan klasserna. Självklart mat och vatten och små promenader emellanåt. Men vi har lämnat utan uppsyn under rätt lång tid och vi har inte haft en enda incident under alla år. De incidenter med transporter har alla varit antingen i samband med lastning eller under färd.

Jag försöker lära mina hästar att dels lasta sig själv så man kan åka själv och dels att stå på trp utan att stöka runt. Tycker det är lite av en säkerhetsgrej - spec. att de kan lasta sig själva.

Vid varmt väder har jag alltid skötardörren öppen och gärna överlucka på lämmen också. Däremot lämnar jag inte hela lämmen öppen - det känns inte säkert.
 
Det med att ta med förvandslåda var bra tips. De kan ju trampa sig eller skada sig utan att vara särskilt stökiga. Jag har en välfylld första hjälpen i bilen men ska nog göra en transportförbandslåda åt hästen och ha med också, är ju himla lätt bara ha en plastlåda med lock och vetrap, bomull/polsterlinda samt kompresser i den. Sen kan den ju ligga i bilen/släpet hela tiden. Tack!
Utmärkt förslag! Skall genast fixa det - vi är ute och åker rätt mycket med våra!
 
Intressant läsning, den här tråden... Jag har ju de senaste 20+ åren hållit på med islandshästar, och där tillhör det ovanligheterna att hästar lämnas i transporten på tävling. Oftast finns det en anvisad gräsyta där man, om man har med sig eget hagmaterial, kan sätta upp en rasthage, alternativt så finns det färdiga rasthagar att använda. Och det känns rätt mycket lugnare och skönare att ha sin häst i hage än stående på transporten, tycker jag... De som har lastbilar eller bussar brukar dock kunna lämna sina hästar där - det är ju oftast lite bättre utrymme och bättre "titta-ut-möjligheter".

Själv lämnar jag bara hästarna på transporten vid incheckning och liknande - max 15 minuter. Och oftast är det dottern och jag som åker tillsammans, och då stannar ju en hos hästarna medan den andra checkar in. Stoet skulle säkert kunna stå ett par timmar själv i transporten om det behövdes - valacken lite mer tveksamt. Han trampar och stökar och bökar men inte mer än så (dvs sparkar inte och hoppar inte över bommen). Gör dock att jag aldrig skulle lämna honom utan tillsyn.

Generellt på islandshästtävlingar är atmosfären lugn - väldigt lite stök och bråk. Dock är det en häst som "alltid" lämnas på lastbilen och "alltid" lever rövare, och det ger mig ont i magen. SÅ rädd att han skall fastna och/eller skada sig... Ägarna verkar ju dock ta det med ro, eftersom det sker tävling efter tävling...
 
Olika från häst till häst för mig.
De tre som med någon slags regelbundenhet är iväg och åker är alla olika.

Den första åker väldigt lugnt och bra, men vill inte vara ensam när man står stilla. Så länge någon sitter i eller utanför transporten (ja, jag brukar sitta framför pålle inlindad i ett täcke och t.ex. läsa när det är kallt :angel: ) är det däremot helt lugnt att stå ett par timmar.

Den andra lämnar jag inte själv en minut ens. Jag VET inte om något skulle hända, men då det är mer stök och bök med den vill jag inte riskera något.

Trean kan jag lämna själv ett tag om jag t.ex. vill gå och ta en fika, gå på toa, gå banan, kolla på en klass eller så. Skötardörren och lilla dörren öppen och ett hönät, så är den lugn och glad. Brukar försöka fixa en lapp att lägga fram i bilen med telefonnummer på, typ "Om Pålle i transporten verkar orolig, ring Matte på tel 123-456789. Nog för att risken att det ska bli stökigt är minimal, men 100% säker är man ju aldrig.

På de lokala ponnytävlingar jag åker på upplever jag det som lugnt i transporterna för det mesta. Är det någon som är lite stökig har den människa med sig, och är någon mer stökig brukar den hållas i och ledas runt (oftast av en måttligt road mamma eller pappa :D )
 
Intressant läsning, den här tråden... Jag har ju de senaste 20+ åren hållit på med islandshästar, och där tillhör det ovanligheterna att hästar lämnas i transporten på tävling. Oftast finns det en anvisad gräsyta där man, om man har med sig eget hagmaterial, kan sätta upp en rasthage, alternativt så finns det färdiga rasthagar att använda. Och det känns rätt mycket lugnare och skönare att ha sin häst i hage än stående på transporten, tycker jag... De som har lastbilar eller bussar brukar dock kunna lämna sina hästar där - det är ju oftast lite bättre utrymme och bättre "titta-ut-möjligheter".

Själv lämnar jag bara hästarna på transporten vid incheckning och liknande - max 15 minuter. Och oftast är det dottern och jag som åker tillsammans, och då stannar ju en hos hästarna medan den andra checkar in. Stoet skulle säkert kunna stå ett par timmar själv i transporten om det behövdes - valacken lite mer tveksamt. Han trampar och stökar och bökar men inte mer än så (dvs sparkar inte och hoppar inte över bommen). Gör dock att jag aldrig skulle lämna honom utan tillsyn.

Generellt på islandshästtävlingar är atmosfären lugn - väldigt lite stök och bråk. Dock är det en häst som "alltid" lämnas på lastbilen och "alltid" lever rövare, och det ger mig ont i magen. SÅ rädd att han skall fastna och/eller skada sig... Ägarna verkar ju dock ta det med ro, eftersom det sker tävling efter tävling...

Jag hade gärna haft hage om jag trodde man fick. Jag har för mig, men det kan ju vara gammalt nu, att man inte fick ha häst i hage på tävlingsplats.
 
Jag hade gärna haft hage om jag trodde man fick. Jag har för mig, men det kan ju vara gammalt nu, att man inte fick ha häst i hage på tävlingsplats.
Vi som tävlar islandshästar lyder inte under TR, utan har ett eget tävlingsreglemente, FIPO. Och vi får ha hagar, och har det också - ända upp på elitnivå. På större tävlingar brukar det finnas boxar också (och där brukar man vara tvungen att ha hästen nattetid), men det är verkligen jätteskönt att kunna ha hästen i hage mellan klasserna (och under tävlingsfria dagar vid större tävlingar)!

Vi får för övrigt lov att leda våra hästar i grimma också! :D
 
Vi som tävlar islandshästar lyder inte under TR, utan har ett eget tävlingsreglemente, FIPO. Och vi får ha hagar, och har det också - ända upp på elitnivå. På större tävlingar brukar det finnas boxar också (och där brukar man vara tvungen att ha hästen nattetid), men det är verkligen jätteskönt att kunna ha hästen i hage mellan klasserna (och under tävlingsfria dagar vid större tävlingar)!

Vi får för övrigt lov att leda våra hästar i grimma också! :D

Det visste jag men jag tänkte för oss andra.......det går ju tyvärr inte.

Vi som tävlar körning får faktiskt leda i grimma också med kedja. Jag tycker det är jätteskönt.
Hingsten leder vi dock i träns oavsett.
 
Det visste jag men jag tänkte för oss andra.......det går ju tyvärr inte.

Vi som tävlar körning får faktiskt leda i grimma också med kedja. Jag tycker det är jätteskönt.
Hingsten leder vi dock i träns oavsett.

Synd - tycker att det är behagligt både att kunna ha hage och att leda i grimma. Känns lugnt och fridfullt när hästarna står och betar istället för att böka runt i transporterna...:)
 
Länge sen jag var aktiv inom ridsport.
Inom travet, förutom på nån enstaka liten bygdetravbana, så har man ju alltid box.
Men de flesta av mina kunde stå en bra stund.
Dock inte den sista jag hade.
Hon rev släpet även under färd.
Bästa var den lille travare som pappa och jag började fundera på om vi glömt halvvägs till Gävle.
Jag skulle nog vilja ingripa om jag hör att det blir panik i ett släp.
Men det är en ytterst farlig situation med så inte helt lätt att ta beslut att ingripa.
Där borde tävlingsplatsen bli hårdare
 
Länge sen jag var aktiv inom ridsport.
Inom travet, förutom på nån enstaka liten bygdetravbana, så har man ju alltid box.
Men de flesta av mina kunde stå en bra stund.
Dock inte den sista jag hade.
Hon rev släpet även under färd.
Bästa var den lille travare som pappa och jag började fundera på om vi glömt halvvägs till Gävle.
Jag skulle nog vilja ingripa om jag hör att det blir panik i ett släp.
Men det är en ytterst farlig situation med så inte helt lätt att ta beslut att ingripa.
Där borde tävlingsplatsen bli hårdare

Frågan är ju vad tävlingsarrangören egentligen kan göra?
 
Svar till Islands och körfolket som svarat i tråden :
Mina stallägare har som lite ovanligt kombinerat dressyr och westernstall :D

Det är otroligt givande på många sätt .
Det är westernträningar, clinics och tävlingar här regelbundet under året och det som signalerar tydligt är det totala lugnet :D
Westernhästarna står sällan i släpet och väntar öht . Men däremot står de knutna till släpet ganska ofta/länge medans de tex käkar lunchhö ur en Ikeakasse :cool:

Leda runt i xx utrustning varesig grimma/träns osv sker typ aldrig.. däremot står alla olika hästar som inte känner varandra ofta i timtal i klungor tillsammans med ryttare/ägare sadlade betslade och klara .

Det märks typ aldrig för oss övriga dressyrfolk att det är westerntävlingar /clinic osv . Det är som om inget pågår alls ;)
 
Svar till Islands och körfolket som svarat i tråden :
Mina stallägare har som lite ovanligt kombinerat dressyr och westernstall :D

Det är otroligt givande på många sätt .
Det är westernträningar, clinics och tävlingar här regelbundet under året och det som signalerar tydligt är det totala lugnet :D
Westernhästarna står sällan i släpet och väntar öht . Men däremot står de knutna till släpet ganska ofta/länge medans de tex käkar lunchhö ur en Ikeakasse :cool:

Leda runt i xx utrustning varesig grimma/träns osv sker typ aldrig.. däremot står alla olika hästar som inte känner varandra ofta i timtal i klungor tillsammans med ryttare/ägare sadlade betslade och klara .

Det märks typ aldrig för oss övriga dressyrfolk att det är westerntävlingar /clinic osv . Det är som om inget pågår alls ;)

Låter mycket givande! Kanske kan man lära av varandra? Tycker att det väldigt mycket känns som om hästar blir bra på det vi tränar dem på och det vi tar för givet att de skall kunna. I islandshästarnas fall kunna ledas i enbart grimma (även hingstar) och stå i småhagar i närheten av varandra utan att bry sig, och i westernhästarnas fall stå "där de blir ställda" :D Jag vill ju tro att vi kan lära alla olika sorters hästar allt det där, inklusive att stå snällt och lugnt i en transport.
 
Låter mycket givande! Kanske kan man lära av varandra? Tycker att det väldigt mycket känns som om hästar blir bra på det vi tränar dem på och det vi tar för givet att de skall kunna. I islandshästarnas fall kunna ledas i enbart grimma (även hingstar) och stå i småhagar i närheten av varandra utan att bry sig, och i westernhästarnas fall stå "där de blir ställda" :D Jag vill ju tro att vi kan lära alla olika sorters hästar allt det där, inklusive att stå snällt och lugnt i en transport.

Jag tror inte man kan lära alla hästar iofs. Men den absoluta majoriteten.

Ang grimma etc. Kolla distansen - där får de ha grimma, det är blandat hingstar och ston, massa rörelse, tätt mellan hästarna i grindar osv. Och hästar i enorm kondition. Men lugna gatan.

Men så länge TR förbjuder grimma för de flesta ridgrenarna och generellt anser att säkerhet sitter i utrustning snarare än exponering, träning och tillvänjning så....
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 263
Senast: Sirap
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 150
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet...
Svar
13
· Visningar
2 004
Senast: Masse
·
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
4 827
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp