Transport för 2 hästar

Bukefalos 30 år!

Kjerulfia

Trådstartare
Nu är det min tur att grotta ner mig i transportdjungeln och komma ut med något bra som funkar för oss.
Max totalvikt för släpet får vara 2000 kg. Lastvikt någonstans 1100-1200. Jag ska dra båda ponnyhästarna och har BE.

Vad säger ni om Humbaur? Det är första gången jag stött på detta märke.

Jag har ett Böckmann Champion R i aluminium som jag haft i 10 år och är väldigt nöjd med.
Det har totalvikt på 1950 kg och jag får lasta 1050 kg.

Humbaur har jag aldrig sett live vad jag kan komma på.

Nu är det min tur att grotta ner mig i transportdjungeln och komma ut med något bra som funkar för oss.
Max totalvikt för släpet får vara 2000 kg. Lastvikt någonstans 1100-1200. Jag ska dra båda ponnyhästarna och har BE.

Vad säger ni om Humbaur? Det är första gången jag stött på detta märke.
Min hästs uppfödare har ett Humaur och de är nöjda så vitt jag vet. Jag har varit med några gånger och inte tänkt så mkt varken till eller från på det släpet.

Har du övervägt Ifor Williams?
Om jag uppfattat rätt behöver du ha ett släp med egenvikt kring 800-900 kg? HB506 har en egenvikt på 885 kr och den nyare modellen HBX506 har en egenvikt på 865 kg. Jag tycker Ifor gör toppenbra släp. Ligger stabilt på vägen, hästarna åker bra. Bra ventilation, håller svalt även i värme. Fronturlastning är standard.

Vi har samma viktkrav och är supernöjda med Fautras, skulle aldrig överväga något annat. Men Humbaur är ett helt ok släp,i en lite trevligare prisklass.

Tack för alla tipsen.

Har kollat på Fautras och Ifor Williams, och tyvärr så är det svårt att få till önskad lastvikt och den maximala släpvagnsvikt. De släpen väger för mycket för vår bil helt enkelt.

Jag upplever att det tyvärr är svårt att hitta bättre begagnade släp (inom rimligt avstånd) som uppfyller våra krav på lastvikt och totalvikt, så det blir till att kolla på nya för att få rätt kombo. Men visst, dyker det upp något begagnat som är i fint skick tackar jag inte nej till det :) .
Där ligger både Fautras och Ifor lite utanför vår nuvarande budget.

Jag körde hem ett Humbaursläp åt min tränare från Skåne, det var väldigt trevligt och låg bra på vägen. Kändes rejält och bra med tanke på prisklassen.

Jag har Böckmann Big Portax, det är nästan lite för stort men väldigt lyxigt. Ser inte ett dugg slitet ut fastän det är från 2015.

Min hästs uppfödare har ett Humaur och de är nöjda så vitt jag vet. Jag har varit med några gånger och inte tänkt så mkt varken till eller från på det släpet.

Har du övervägt Ifor Williams?
Om jag uppfattat rätt behöver du ha ett släp med egenvikt kring 800-900 kg? HB506 har en egenvikt på 885 kr och den nyare modellen HBX506 har en egenvikt på 865 kg. Jag tycker Ifor gör toppenbra släp. Ligger stabilt på vägen, hästarna åker bra. Bra ventilation, håller svalt även i värme. Fronturlastning är standard.
Nu har jag kikat runt lite mer, och den Ifor modellen verkar funka, om man kan få till 2000 kg maxvikt.

Vad säger ni spontant om ett Ifor som är 10 år? Ser fint ut på bild, men tyvärr inga insidebilder på nätet.

Tack för alla tipsen.

Har kollat på Fautras och Ifor Williams, och tyvärr så är det svårt att få till önskad lastvikt och den maximala släpvagnsvikt. De släpen väger för mycket för vår bil helt enkelt.

Jag upplever att det tyvärr är svårt att hitta bättre begagnade släp (inom rimligt avstånd) som uppfyller våra krav på lastvikt och totalvikt, så det blir till att kolla på nya för att få rätt kombo. Men visst, dyker det upp något begagnat som är i fint skick tackar jag inte nej till det :) .
Där ligger både Fautras och Ifor lite utanför vår nuvarande budget.
Är det 1100 eller 1200 du vill ha i lastvikt? Provan väger 880 så med en totalvikt på 2000 så får du ju 1120 i lastvikt, men är det 1200 du vill så räcker det ju såklart inte ☺️

Är det 1100 eller 1200 du vill ha i lastvikt? Provan väger 880 så med en totalvikt på 2000 så får du ju 1120 i lastvikt, men är det 1200 du vill så räcker det ju såklart inte ☺️
Något mellan 1100 och 1200. Ponnyhästarna borde väga drygt 1000 kg tillsammans, och om både skulle vara smällfeta närmare 1100, men man vill ju kunna lasta någon sadel och lite grejer också :) . Så under 1100 vågar jag inte gå.

Något mellan 1100 och 1200. Ponnyhästarna borde väga drygt 1000 kg tillsammans, och om både skulle vara smällfeta närmare 1100, men man vill ju kunna lasta någon sadel och lite grejer också :) . Så under 1100 vågar jag inte gå.
Så om 1120 är för lite i lastvikt, är det minst 1150 du tänker egentligen? Eller vilken siffra liksom? Enklare att tipsa då 🙂

Nu har jag kikat runt lite mer, och den Ifor modellen verkar funka, om man kan få till 2000 kg maxvikt.

Vad säger ni spontant om ett Ifor som är 10 år? Ser fint ut på bild, men tyvärr inga insidebilder på nätet.
Tror du kan få totalvikt upp till 2500 så det bör ju inte vara några problem😊
10 år gammalt Ifor bör vara fräscht. Mitt är 12 år och väldigt fint. Har dock fått byta rampen då den blev fultskadad av att stå i högt gräs..
HBX är helt i alu, HB har alugolv😊

1150 kanske är det jag tänker på i praktiken :), men 1120 skulle nog räcka.
Ska kolla på Provan också :)
Du har ju ca 75 kg i kultryck, som hamnar på bilens lastvikt också så 1120 är i praktiken i det närmaste 1200 kg. Vi kör lätt två lusitanos på över 160 (väger 450 och 500 kg ca så lite förvånad om ponnyerna ligger långt över 550 kg styck? ) och fullt med utrustning.

Humbaur är ganska vanligt I Danmark, jag har haft ett äldre trä i ca 10 år, nu har botten börjat bli mjuk så ska hitta något annat, men har varit väldigt nöjd med släpet till trots för att det är gammalt ligger det stabilt på vägen.
Dock är det visst väldigt svårt att hitta reservdelar till deras transporter i trä. Men glasfiber skulle inte vara något problem.

Vad är det för Fautras du kollat på? Mitt Provan är nog bland de lättaste släpen som finns med sina kring 750 kg... Totalvikt 2000.

Har en kompis som haft Humbaur och varit mycket nöjd, men det var vad jag minns ett rätt så tungt och maffigt släp... Kanske finns mindre modellar dock.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka