transport frågor????

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare vickis-pajala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 103
Sv: transport frågor????

en reflektion:
om kusen inte är ett dugg rädd för transporten, varför fick hon panik när ni skulle stänga bommen dagen efter?

FeatherCloud skrev:
en reflektion:
om kusen inte är ett dugg rädd för transporten, varför fick hon panik när ni skulle stänga bommen dagen efter?

men vi kom ju aldrig åt att stänga bommen dagen före i och med att hon var ju in och bara plockade godiset av mig och snabbt ut igenc

Smart häst:angel:
Du får väl ha lite mer mat.
Repa gräs oxå så den tycker att det är ganska mysigt att åka.

gör så att varje gång du ska fodra så får hon maten i transporten. Till sist så kommer hästen att kasta sin IN i transporten bara för att den vet att den får mat. Detta fungerar givetvist bäst om hästen är väldigt matglad.

men då vet du ju nu att hästen faktiskt är lite skraj för transporten/klaustrofobisk etc etc, och inte var helt orädd, som du trodde första dagen. mest det jag menade, och lite att bygga vidare på.

FeatherCloud skrev:
men då vet du ju nu att hästen faktiskt är lite skraj för transporten/klaustrofobisk etc etc, och inte var helt orädd, som du trodde första dagen. mest det jag menade, och lite att bygga vidare på.

jepp så sant som du skriver svårt att förklara på ett forum hur ens häst uppför sig
och sedan har jag fått för mig att olika hästar olika räddsla :crazy: :crazy:

så nu till den stora frågan hur går man vidare:confused: :confused:

visa din häst att transporter och små utrymmen inte är farliga!

för att knyta an till tidigare tips i tråden så har jag (läs: fick hjälp av en annan person att lasta "min" häst) själv provat repgrimma + handskar + långt rep metoden, och den funkade även om den var lite våldsam för min smak. där varhästen inte heller rädd, utan en väldigt van transportåkare, bara sablans envis :devil:

jag skulle träna just på små, trånga utrymme, att kunna skicka in hästen i trånga passager, att det händer saker bakom hästen (som när man sen stänger bommen etc), och såklart, även träna med transporten under lugna förhållanden.

viktigt är att behålla lugnet, aldrig stressa, aldrig bli arg. överdriv inte godisanvändandet, men har ni fått in hästen kan ni låta den vara kvar (dvs inte stänga eller binda upp) och äta sin middag därinne, kanske lägga en saltsten etc i krubban hästen äter ur så det tar lite tid också, så att hästen inte stressar och sen kastar sig ur. var också noga med att när ni sen backar ur igen är det DU som backar hästen, inte den som bestämmer att "nej, nu går jag härifrån", förekom hästen, även om det blir lite tidigare än vad du först tänkt...

Bill gör en PUDEL !

Hej alla!
Upptäckte idag att jag fått ett PM från en "IngelaH" med skarpa bannor om mitt urusla beteende och dessutom hotelser om utvisning, så nu kryper jag in i ett mörkt hörn och skäms en stund ( inte så länge, men nån minut i alla fall) och dessutom tar jag tillbaka alla goda råd om lastning , gör absolut INTE som jag sagt! Det var aldrig meningen att det skulle bli så här! Jag uppmanar nu trådskrivaren att köpa hem ett jätteparti äpplen och med den metoden fortsätta lastträningen som är garanterat motståndsfri, men passopp så att hästen inte sätter ett äpple i halsen och dör! Risken för att det sker ÄR PRECIS LIKA STOR som om du använder repgrimman, hemska tanke!
Tillönskar alla, även IngelaH, en riktigt glad midsommar! och ett jättestort FÖRLÅT till er alla ! Bill blev faktiskt tvungen att göra denna PUDEL inför hotet att bli nesligen utsparkad från forumet, Och hur skulle det bli? ! :D
/ Bill :cool:

vickis-pajala skrev:
jepp så sant som du skriver svårt att förklara på ett forum hur ens häst uppför sig
och sedan har jag fått för mig att olika hästar olika räddsla :crazy: :crazy:

så nu till den stora frågan hur går man vidare:confused: :confused:

Jag skulle önska att jag kunde hjälpa dig, själv har jag en häst som är snudd på paranoid varje gång en transport kommer fram på gårdsplanen. Faktum är att denna häst är så livrädd att han börjar skaka när transportskydden kommer fram, sen stapplar han på vingliga ben in i lådan utan protester. Han brukar sprutlackera baklemmen under varje transport, när han väl stå inne så skakar transporten för att hästen skakar av rädsla. Denna häst har aldrig nobbat att gå på utan alltid gjort som jag har bett om, men det är fruktansvärt jobbigt för honom varje gång och numera försöker vi inskränka på dessa turer till de som är nödvändiga för honom.

Det är när jag läser såna här trådar jag blir glad över att min häst är lättlastad. Jag ställer mig på sidan om transporten, slänger grimskaftet över halsen och säger "Gå in". Han väntar tills han blir beordrad om att gå in, och kommer heller inte ut förrän jag ber honom. Jag vill inte ha en häst som kastar sig ut, så jag har helt enkelt gjort så med honom att när jag öpnnat lämmen, öppnar jag inte bommen förrän han står lugnt och väntar tills jag ber honom komma ut.

Fråga inte hur jag tränat-första gången jag lastade honom var vi 4 st, linor och lite tvång fick honom att gå in. Men är man tjurig halvfinne så är man!

felet i detta falla är väll att har man INTE tillgång till transport året runt eller är en tävlingsmänniska så lasttränar man ju inte såå himmla ofta.:crazy:

som trådskapre kan jag tala om att oavsett tips/råd så är allt värt att försöka.:idea:

och det bästa är ju att träna på att LASTA OFTA och det blir det härdanefter :devil:

Ja, den fördelen hade ju jag att jag har tillgång till transport dagligen (om jag så vil) 10 månader om året.

Jag har för mig att jag hade hjälp de 2-3 första gångerna, sen började jag envisas själv, och efter andra gången själv så funkade det. :love: Jag har dock inte lasttränat mer än de gångerna jag verkligen ska iväg nånstans.

Lycka till med framtida lastträningar!

Mina hästar går oxå in själva, men vi har tränat på det utan tvång, bara en självklarhet att de följer med mig överallt.

Idag sa min kompis ngt som hon tyckte var smart.- jag har börjat säga _gå in ,när de ska in i boxen.
Och?
-Ja för att kunna säga det vid lastning:idea:

Jösses:crazy: efter 25 år börjar hon att förstå värdet av att ha en " fjärrstyrd" häst, som hon har anklagat mig för i en negativ mening.

Var på en klinik idag o det var ingen shettis- isisägare osv som kunde lasta sina hästar.

tänk om jag skulle hålla på så med min jättehäst:crazy:
Det tog lika lång tid för dessa inne på praktiken som att lasta.

Hur kan man vilja ha det så:confused:

Var på en klinik idag o det var ingen shettis- isisägare osv som kunde lasta sina hästar.

Fast var inte det och generalisera? Omvändt kan jag säga samma sak, var inne på klinik för ett par veckor sedan med en bekants häst. Där var flera halvblodsägare som hade uppenbara problem att lasta, två blev tvungna att be om lugnande innan ilastning och avfärd, vet du jag tror att problemet finns oavsett ras och hästägare.

Man kan inte säga att en metod är mer rätt än en annan, ALLT beror på hästen om den är mer eller mindre envis, mer eller mindre nervig. Alla har väl en metod till allt som funkar till sin häst! Mer råd mindre kritik!

Gliss skrev:
Man kan inte säga att en metod är mer rätt än en annan, ALLT beror på hästen om den är mer eller mindre envis, mer eller mindre nervig. Alla har väl en metod till allt som funkar till sin häst! Mer råd mindre kritik!

:bow: :bow: :bow: Så sant! EN metod är inte universalmetod för ALLA hästar. Utan man måste i många fall var idérik.:idea:
---
Jag skötte en ridtravare ett tag för 18 år sedan. Hon gick snällt på transporten hemma på gården. Men sedan samma eftermiddag, när vi skulle åka hem från ridhus, bara BLÅVÄGRADE hon att gå på transporten.
Vi fick hjälp av varenda tillgänglig människa på gårdsplanen, vi provade havre, longerlina på ENA sidan och longerlinor på BÄGGE sidor, vi backade transporten mot en stalldörr och vi försökte LYFTA på henne. En travgubbe, som faktiskt kört henne sådär en 8 år tidigare, hade ett kvastskaft i stället för ett spö bakom henne, när vi provat med spö också.
Det hela slutade med att jag fick sadla henne och börja rida den 1.5 mil långa vägen hem, efter att hon jobbat stenhårt i ridhuset, så pass att hon LADE sig mitt i ridhuset med mig på :rofl: till allmän munterhet från omgivningen :o .
När jag hade ridit 2 km, visade det sig att kompisarna stannat med hästtransporten för att rasta sina hundar. Då tänkte vi för skoj skull testa att lasta henne där, mitt ute i skogen och då klev hon på som hon aldrig hade gjort något annat, utan godis, utan linor, utan spö. Helt frivilligt.

Min Fatima har en egen liten ritual för sig. Hon måste gå ett voltvarv framför rampen innan hon kliver in BAKOM mig. Jag måste gå före in i transporten och visa vägen, men hon tvekar inte för fem öre utan kliver på med löst hängande grimskaft. Jag hoppas att en gång kunna skicka in henne i transporten, för det kan de andra i stallet med sina hästar. Min dam, står helt stilla, lös inne i transporten under tiden jag går ut, runt transporten, stänger bommen och stänger lämmen. Sedan går jag tillbaka och binder henne innan jag stänger övre luckan och framdörren. Hon står lika snällt stilla, när jag vid urlastning öppnar framdörr, släpper lös henne, öppnar övre luckan, fäller ner lämmen och tar bort bommen. Då klappar jag henne lite snällt på rumpan, tar ett steg åt sidan och ber henne backa ut.

När jag skulle sälja min fölunge, Cavatina, lasttränade jag och min bästa kompis henne tre dagar innan hon skulle hämtas. Och Cavatina var och är, alltid så nyfiken på nya saker, att hon klev på direkt. Den dagen hon skulle lastas för att åka däremot, var det ju mkt folk i rörelse och lite oroligt på stallplan, så då fick vi ta med Fatima till transporten och ha henne utanför. Men Cavatina klev på så snällt. Nya ägaren, stod i transporten första km tillsammans med henne och sen gick den 17 mil långa resan utan problem med några stopp för att titta till henne. Hon har aldrig haft några problem att lasta henne senare heller av vad jag har hört.

Senast ändrad:

Jag menade inte att generalisera rasvis utan att ingen där oavsett ras kunde lasta sina.

Nu var det så att de raser jag nämnde var de enda som var där vid det tillfället.

Har själv hjälpt till att lasta stora hästar på kliniker i bara tofflor:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hallå alla hästvänner! Har problem med lastning och hittar inte lösning på mitt problem här eller på andra sidor. Om någon vet en tråd... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 263
Senast: Shudde
·
Hästhantering Har haft någon tidigare lastnings-tråd men har lite andra funderingar nu. Har haft min kuse i snart 4år, lasttränat flitigt men mest... 2
Svar
24
· Visningar
2 876
Senast: Snubbelfot
·
Träning Har ett lite avigt problem med min häst, han har åkt transport endast fram & tillbaka till en tävling där vi märkte problemet, han har...
Svar
3
· Visningar
897
Senast: urkella
·
I
Träning Har ett sto som dottern rider, en islandshäst. Vi har haft henne i drygt ett år, hon är 13 år. Har väl alltid varit svårlastad. Annars...
Svar
15
· Visningar
1 795
Senast: kurtsmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka