Transport med dörrar bak...

ylvalill

Trådstartare
Testade att lasta min i vanliga fall hyffsat svårlastade häst i ett Fautras-släp här om dagen. Han tittade på den annorlunda konstruktionen i ca 1 minut sedan klev han rakt in. :D Detta fick ju snabbt matte att inse att det är dags att köpa hästtransport, med dörrar istället för ramp! Tyvärr är ju Fautras-släpen ganska rejält dyra. Jag är därför nyfiken på vad det finns för andra transportmärken som har dörrar istället för ramp bak? Har det funnits släp med denna konstruktion länge nog för att det skall vara värt att leta efter ett någorlunda billigt begagnat (är inte rik nog att köpa släp för 70 000...)?

Tacksam för tips!
 
Boj har något fiffigt som kallas kombiläm - den kan delas och bli två dörrar eller också fällas ner som vanligt.
Kolla på Boj hemsida . Jag funderar också på att skaffa ett sådant.
/nocke
 
Tyckte det var svårt att hitta nån info om vilken modell man kunde få sån kombiläm på. Det såg väldigt bra ut på bilden men Boj-släpen är väl också rätt dyra...?
 
Man kan sätta in såna dörrar på "vanliga" släp trots man har en vanlig lem.(ramp) Ring och prata med personalen på boj, så kan du ju köpa vilket släp som du och din plånbok vill och sen montera på dessa dörrar. Det gör dem på boj. Lycka till. mvh malin
 
Vet någon hur det blir om man sätter dit dörrar istället för en ramp på ett vanligt släp när hästen ska gå ut?

Måste bli ett jäkla dropp och då kan det väl inte vara så smart att backa ut? :confused:
 
alltså, det finns bara fördelar med dörrar. Det är ju rampen som är problemet i jenkarlandet usa ser man sällan släp av modell "svenne" utan där har dom bara riktiga grejjer med dörrar o lågt insteg.

(ville bara säga detta)

apropå det du skrev spider:

Menar du om man bygger om ett vanligt släp till o ha dörrar? För då kan jag tänka mig att det blir lite värre eftersom dom nomalt är högre upp, alltså själva golvet.

T.ex. Fautras har ju redan ett lägre insteg,dom har ju tänkt på allt, så där är det nog inga problem o backa ut.

Men bygger man om sitt gamla tranesläp t.ex. blir det ju nga extra centimeter o hoppa ner ;)
 
Minns inte märket, men på pingsttävlingarna i strömsholm fanns det en utställare som sålde transporter med dörrar bak för ~40000 nya. Kommer tvyärr inte ihåg namnet på firman, bara att det var förhållandevis "nya" i branschen.

//Alice
 
Men du backar alltså ut hästen som vanligt?

Själv har jag inget eget släpt, men det hade definitivt varit intressant att skaffa eller bygga om ett så att det har dörrar istället. Tycker att det är värdelöst med rampen. Det är ju det de flesta hästar tycker är obehagligt och dessutom är skiten tung och klumpig.
 
Cheval liberté har släp som du kan välja att använda rampen som ramp eller som dörr

dörr

ramp

hemsida

kollat i en sån och den verkade helt ok. Men har inget utlåtande funktionsmässigt eller vägegenskaper
 

Liknande trådar

Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 445
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 356
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
1 017
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Jag ska, förhoppningsvis, någon gång inom rimlig framtid köpa ett nytt (begagnat) släp. Behöver hjälp med tips! Jag kör nu en enaxlad...
Svar
4
· Visningar
738
Senast: Magnum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp