Transport shettis.

Sv: Transport shettis.

jag har inte ponnybommar i mitt släp så när jag hade min b-ponny som numer är såld så fick han åka bak-och-fram. :)

Jag har faktiskt aldrig sett ett släp med bommar som gått att anpassa efter ponnyer under en meter i manke. Men det finns säkert såna släp, om än det förmodligen inte är så vanligt.

I mitt släp så sänkte jag bommarna själv, har anpassat höjden efter storleken på mina ponnysar: 66cm för minsta och 78cm för sen största. Jag är mkt nöjd med min lösning :)

Jaha, här märker vi ord? Min shetlandsponny åker alldeles utomordentligt, står still, sparkar inte och varken hoppar över eller kryper under bommen. Trådstartaren ville ha förslag på typ av hästtransport som även kunde passa shetlandsponny och det var det jag gav. Jag syftade på att min ponny är 108 cm hög och därför kanske en minishettis på 70-80 skulle åka sämre.

Var bara högst tveksam till att bommen är placerad i lagom höjd framför bogen, men jag kan ju ha fel!

Men att sätta ponnyn baklänges hjälper väl inte så mycket om det saknas en lagom hög frambom? Poängen med frambom är väl delvis att hästen inte ska flyga framåt vid häftig inbromsning? Om ponny står bak och fram och är fastbunden i bak kommer den ju få ett jätteryck i nacken av grimman istället :( Alt, om den är lös, dunsa in i framväggen med baken före.

Bara tanken som slår mig.

Jag har också shettis, ska bygga en dörr att sätta dit ist för frambom när hon åker. Hittills har jag kört henne lös, det har inte känts så bra i magen. Man vill ju minimera skaderisken om något skulle hända.

enda bästa e å köpa en föl vägg å sätta i stället för bom fram...
jag har en mini tjej på 80 cm. å sätter jag bommen längst ner i vårt släp kan hon fortfarande gå under bommen.. när hon åkt hittills har hon faktiskt fått åka lös..

kl

När "vår" shettis åkt ensam i släpet har han fått stå alldeles lös utan inredning. När han åker med en stor har stallägaren byggt upp med höbalar framför hans bås. Har inte provat med att binda upp bakåfram men jag tror han skulle vilja snacka med polarn och försöka vända sig. Och den stora lastar man inte baklänges :crazy: Två st bakåfram vända skulle säkert gå bra om de inte kastar sig ut när man öppnar.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 628
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Trigger varning om psykisk ohälsa. Kort fattat historia, så har jag sen redan som barn mått dåligt till och från. Problem med skolgång...
Svar
18
· Visningar
1 223
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 525
Senast: Ceta
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som... 2
Svar
34
· Visningar
4 530
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V