Transport...

Kaffeekopp

Trådstartare
Hejdär!

Har börjat och titta lite på transporter...

Har några hållpunkter:
Det ska få plats två stora pållar, ca 170 och 165 (ca 5-600 kg)
Den ska vara ljus och luftig
Sadelkammare med plats för två sadlar

Bilen som ska dra är en BMW X3 som kommer i höst och varken jag eller mamma har någon koll på hur mycket den får dra...

Någon som vet någon transport som skulle kunna funka? Har kollat en del på Böckmann, är de bra?

Sv: Transport...

Det är rätt svårt att veta vad som skulle funka när det inte finns ngn aning alls om vad bilen får dra. Börja med att kolla upp den biten så är det genast mkt enklare :)

Finns det BE-kort eller är det B som gäller? Också ngt som är bra att veta.

De BMW x3 jag har tittat på får dra 1200-1300kg på B-kort och 1800kg på BE-kort.

Så ska ni köra med en sådan bil och med så pass tunga hästar så får ni nästan ta BE-kort.
Att hitta en transport (boggie) som bara väger max 600kg är nästintill omöjligt.

Menar ni att ni ska köra båda hästarna? Då hade nog jag valt en annan bil!
2 hästar + utrustning så kanske det blir 1300kg och en transport på kanske 900kg= 2200kg

Senast ändrad av en moderator:

Kollade på en 2011 som fick dra 1135kg på B och 2000kg på BE. Men det kan ju skilja en del med olika utförande.

Det blir ganska tajt med vikten även om ni har BE och får dra 2000kg med att lasta 2st stora hästar med utrustning i en större transport.
// Linda

Inte ens med BE-kort kommer den bilen att funka till två så stora hästar. Vi har totalvikt 2100 kg varav 840 kg är tjänstevikt. Det släpet tar då alltså 1160 kg lastvikt, och det är nätt och jämt fullblodet och halvblodsmärren gick i det viktmässigt (för vi vill köra lagligt).

Och då går ju det ju inte med den bilen. Tittade faktiskt på X3:an när vi kollade Landrover, men med tanke på de låga dragvikterna var det inte ens ett alternativ att fundera på. Det är inte en dragbil, det är en bil med dragkrok.

Men faktiskt så är det stor skilland. Vi har bägge kategorierna på gårdsplanen. Min Volvo XC70 tycker jag är hyfsat kompetent, men det är för mig absolut ingen dragbil. Den klarar 1280 kg på B-kort och 1800 kg på BE, sedan HUR den klarar det, är en annan femma.

Visst är jag bortskämd, nu när jag kör vad jag själv känner är riktiga dragbilar. Att dra tungt på rejält med lös singel är ett avgörande prov, klarar den det utan att spinna utan tuffa på - då känns det bra.

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 312
Senast: iNHALE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 542
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka