Centaur

Trådstartare
Vill ha ny transport, då jag tycker ventilationen i den jag har är så fruktansvärd dålig, och hästen gillar Inte att åka. Vill därför ha ett släp som är:

-Tyst!!!!

-Mkt bra ventilation

-Ljus inuti

-Stadig!

-STORT, hästen är gott över 170

-Polstrade väggar

Gärna dörrar bak och gärna fronturlastning. Vad kan ni rekommendera?? Måste kunne köras med B-kort (ska bara köra en häst). Och självklart får gärna priset vara lågt...

Hur är dom nya släpen, Maro, Cheval, Christ, Blomert etc?

Hjälp mig nu, vore bra om min stackars häst kunne resa utan att bli jättestressad och sjöblöt....

Sv: Transport

Rekommenderar Henra!
Mkt ljusa, kanonbra ventialation osv.

Boj-släpen är ju enorma, iaf dom nya "EH" med en innerhöjd på 240 cm :eek:
Kan fås med frontutlastning + dörrar bak.

Prislappen är väl kanske inte den trevligaste, men man får ju vad man betalar för ;)

Vill du ha ett tyst släp så är det nog bara dom isolerade alu-släpen som gäller, bla Ume, Boj classic, christ har ett i aluminum.

Glasfiber isolerar ljudet bättre än plyfa, men inte så bra som dom isolerade aluminiumvagnarnar.

Själv föredrar jag ume, den kan du få i totalvikt mellan 1250 - 2000 kg. Stadig och bra att köra, rymlig och bra ventaliation. De nya Ume har dessutom isolerad överlucka i bak. Tyvärr kostar ju dom därefter också. Har dock ett mkt bra 2:a handsvärde

Kan tillägga att jag bara har hört dåliga saker om Cheval Liberte, men det är ju iofs en lågbudgetvagn. Christ är det ju många här på buke som har, och är nöjda med

Har ett Christ-släp som jag är mycket nöjd med.
Ljus och rymlig invändigt (minns inte måtten men finns på hemsidan www.trailerimport.se ).
Bra ventilation mha de två öppningsbara fönstren som gör att man kan mycket precist ställa ventilationen efter häst, väder och vind.
Ligger grymt bra på vägen oavsett dragbil. Om det är tystgående kan jag inte svara på eg då jag inte åkt i det själv än. Får be sambon ta mig på en tur....
Mycket lättanvänt, dvs kontruktion på bommar och dyl. Säkerhets bommar fram. Samt att korta jag älskar rullgardinen....slipper onda handleder när jag ska ta emot en tung lucka samt att den är mycket praktist när det gäller att ställa ventilationen.

Vet att Hannibal på buke har en christ-trailer till sin stora häst. Hör med honom ang storleken.....Min "plutt" på 163 cm, om än lång i kroppen, får med råge plats både på längden och höjden.

//Alice

Kan intyga att den är mycket tyst då jag har stått i släpet från 70 km/h till 110 km/h. Hade kom.radio med mig och kunde utan bekymmer prata med dem i bilen i alla hastigheter.

Kan väl oxå tillägga att jag är mycket nöjd med min Christ!

kicki71 skrev:
Kan intyga att den är mycket tyst då jag har stått i släpet från 70 km/h till 110 km/h. Hade kom.radio med mig och kunde utan bekymmer prata med dem i bilen i alla hastigheter.

Kan väl oxå tillägga att jag är mycket nöjd med min Christ!
:bow: Du har inte av en händelse åkt en tur på grusväg också? ;) Nyfiken då jag har några km till närmaste asfaltsväg...

Edit: Det är bland de bästa trp jag kört på grusväg. Märks inte att den ligger bakom....

//Alice

alice skrev:
Vet att Hannibal på buke har en christ-trailer till sin stora häst. Hör med honom ang storleken.....Min "plutt" på 163 cm, om än lång i kroppen, får med råge plats både på längden och höjden.

//Alice

Vi har en riktig dromedar på ca 175. Klart rymligt och komfortabelt i vårt Christsläp.

Tycker att det är tyst inuti. Har inte testat på grusväg dock.

Vi är helnöjda med vårt.

Nej, har faktiskt inte provat på grusväg, det blir nästa sommarprojekt, det måste jag faktiskt prova....men annars är den helt suverän. Ligger som ett strykjärn bakom bilen. Körde nyligen hem från tävling, en resa på 25 mil, när vinterväglag överraskade oss. Det känndes så skönt, när man inte märkte på ekipaget att vägförhållandena ändrades. Som chaufför och hästägare är jag mycket nöjd!

Centaur skrev:
Hur ligger Christ i pris?
Billigaste (Carat), runt 57000 och den med inbyggd sadelkammare (Comet) runt 60000. Jag köpte med inbyggd sadelkammare och det är inget jag ångrar. Finns andra varianter till dyrare pris också. Kolla hemsidan!

//Alice

Ventilationen är dålig på nästan alla släp, så vill man ha ordentlig ventilation så får man oftast bygga det själv.
En svettig häst kan släppa ifrån sig åtskilliga kubikmeter med vattenånga och då räcker det inte med ett par små rosettventiler.
Om man bygger egen ventilation så tänk på att undvika drag, i synnerhet över ryggen.

Tacitus skrev:
Ventilationen är dålig på nästan alla släp, så vill man ha ordentlig ventilation så får man oftast bygga det själv.

Mja, håller inte med där. Bara vissa märken håller fast vid de antika ventilationslösningarna.

Finns ett seriöst test där bl.a. ventilationen testades. Westfalia var bäst i det testet, men även Star var klart godkänd om jag inte minns fel. Kan leta länken till testet om ngn är intresserad.

Tycker själv att öppningsbara fönster kombinerat med rollo bak fungerar bra. Men jag fick ta en tur för att hitta den "rätta" öppningen av fönstren. Att bara ha öppet framtill innebar ett grymt luftflöde in, så vi kör sommartid med ena hörnet uppvikt på rollon och fönstren öppna baktill. Hur det blir nu till vintern får vi se.

Det blir ju ganska mkt pengar i mellan, får försöka övertyga pappa om hur viktigt det är att Arrow får en bättre transport... :angel: Min är iofs en 2004 som vi kört med ca 10ggr, en Gaupen boggie (samma som VV tror jag?). Hur mkt tror ni jag kan få för den?

Vad är hemsidan?? :bump:

Christ kan man ju välja till taklucka på också om man vill det. På t ex Boj och Star kan man välja till en extra taklucka, så det går att göra något åt ventilationen. Jag har för mig att det finns ett exjobb också hos SLU om ventilation i hästtransporter, men jag hittar inte länken nu.

Finns en Boj-förhandlar i grannstaden, ska ringa och fråga om han kanske har nån passande begagnad inne, gör ju inget om det är ett par år gammalt, så länge det är välskött och allt funkar. Eller vad tycker ni?

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 070
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag sökte men hittade bara äldre trådar så jag provar att posta en ny. Jag tänker mig att jag ska köpa ett enhästars släp. Av flera... 2
Svar
27
· Visningar
3 047
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en... 2
Svar
27
· Visningar
3 018
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 343
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka