Transportera 2 hästar

Sv: Transportera 2 hästar

Det krävs ett släp med en lastvikt på 900 kg och en bil som får dra släpets totalvikt (vad släpet väger + maxlasten). På bilens registreringsbevis står hur mycket man får dra på de olika behörigheterna.

Som exemepl: ett vanligt enaxlat Trane-släp har en totalvikt på 1300 kg oftast. Det väger utan last 650 kg. Det betyder att du får lasta 650 kg som mest. Det krävs då en bil som får dra 1300 kg på B-körkort om du inte har någon som har BE-kort.

Gissningsvis behöver du mer än en 1500 kg´s tvåaxlad kärra för att lasta 900 kg häst, och det är svårt att hitta bil till så tungt släp utan att behöva BE-behörighet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! ni som något nyligen kört hem häst genom att låta en hästtransportör köra hem den åt er, vad har ni betalat? jag har kontaktat...
Svar
16
· Visningar
2 456
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
441
Senast: misswilma
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
722
Gnägg Tycker det känns som att priserna droppar och många ligger ute på annons läääänge, stämmer min iakttagelse? Framför allt många unga...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 049
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp