Transportera hästen långt

ufot

Trådstartare
Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt jag behöver tänka på?

Det handlar om 150 mil. Hästen kommer att åka "naken." Hon är skodd fram, men jag vill inte ha transportskydd i och med att det är så lång resa. Tänker jag fel här, eller...?

Vilken grimma ska hon ha, läder eller "vanlig"?

Hästen är ett envist Islandssto som kan vara svårlastad i vanlig transport. Hon gillar inte att vara själv. Hon är egentligen världens snällaste, men hon har lätt att resa sig i protest.

Alla tips mottages tacksamt, jag har aldrig transporterat häst så här långt innan...
 
När mina hästar har rest långt så har de fått vara helt nakna. Inga lindor/transportskydd som blir varma eller hasar ner. Täcken kan bli för varmt inne i lastbilen även vintertid. De åker bäst helt nakna. Vet att många transportörer också avråder från att klä på hästarna.
Vilken sorts grimma spelar inte så stor roll, bara den är mjuk och inte skaver.
Låt hästen vara utvilad innan transport för det är jobbigt att åka långt.
Transportörerna brukar få på de mest tjuriga hästar utan krussiduller. De åker ju alltid i sällskap också, men kan vara bra att meddela transportören att hon inte vill vara själv så hon inte lastas av sist (om de stannar för vila)
 
Tack för svar! Det blir en övernattning. Bra tips att meddela transportören att hon inte vill vara själv.

Hon åker relativt tidigt på morgonen. Har lite funderingar på hur jag ska göra på morgonen. Ska jag släppa ut henne i hagen en stund eller inte?

Hur gör jag med maten? Hon är en kräsen dam som är relativt svårfödd. Hon äter lusenhack bra. Hö är det lite sidådär med. Har hittat en hösort hon gillar. Ska jag skicka med hö och lusen, eller...?
 
Tack för svar! Det blir en övernattning. Bra tips att meddela transportören att hon inte vill vara själv.

Hon åker relativt tidigt på morgonen. Har lite funderingar på hur jag ska göra på morgonen. Ska jag släppa ut henne i hagen en stund eller inte?

Hur gör jag med maten? Hon är en kräsen dam som är relativt svårfödd. Hon äter lusenhack bra. Hö är det lite sidådär med. Har hittat en hösort hon gillar. Ska jag skicka med hö och lusen, eller...?
Jag hade absolut rört på henne på morgonen, promenad, linat en liten stund. Allt för att hålla igång mage och cirkulation. Jag har inte gett kraftfoder innan så långa resor, möjligtvis lite blask.

Vid långa resor har vi stannat och fodrat för att minimera risken för transportsjuka. Om de inte gör det så behöver hästen hönät med sig som går att fodra den ur. Och matpåse till natten.

När vi kört själva eller åkt med har jag lindat, men inte de gånger transportören kört själv. Då har de bara grimma och grimskaft med (ibland inte ens grimskaft).

Min uppfattning är att de brukar trivas mycket bättre på stor bil med ventilation och kamrater än ensamma i en skakig trailer. Det går nog bra!
 
Ge massa massa massa vatten innan resan. Blanda gärna i lite betfor. Då dricker hästen mer.
 
Jag och hästen kommer att flytta hem om två månader. Husse kör bil och hästen åker lastbil. Lastbil är bokad, men är det något särskilt jag behöver tänka på?

Det handlar om 150 mil. Hästen kommer att åka "naken." Hon är skodd fram, men jag vill inte ha transportskydd i och med att det är så lång resa. Tänker jag fel här, eller...?

Vilken grimma ska hon ha, läder eller "vanlig"?

Hästen är ett envist Islandssto som kan vara svårlastad i vanlig transport. Hon gillar inte att vara själv. Hon är egentligen världens snällaste, men hon har lätt att resa sig i protest.

Alla tips mottages tacksamt, jag har aldrig transporterat häst så här långt innan...

ALLTID lädergrimma vid transport! En lädergrimma är lättare att ha sönder än en nylongrimma om hästen fastnar och grips av panik. Aldrig nylongrimma vid transport. Och personligen skulle jag aldrig våga transportera utan att skydda benen på hästen.
 
Jag skulle köra hästen naken med lädergrimma.

Jag använder aldrig transportskydd. Sen jag slutade försöka få hästen att acceptera det så har jag inte haft några skador. Innan dess fick hon skador varje gång eftersom hon tyckte det var så obehagligt med skydden.
 
Jag skulle aldrig låta hästen åka med bara ben. Använder bucas transportskydd. Upplever att dom sitter bättre än HW vid långa sträckor.

Nylon eller läder spelar ingen större roll om du transporterar i buss, men ta en lädergrimma om du vill känna dig helt lugn. Hästarna sitter förmodligen fast i kedja som lätt går av vid panik, ibland går dom av bara hästen leker med kedjan är min erfarenhet.
Min unghäst åkte från södra Tyskland till Sverige, oerfaren av transporter, med skydd och nylongrimma. Allt gick bra.
 
Inga transportskydd (få transportföretag tillåter skydd ö h t), naken och med en bra grimma som inte ger skav. Ibland ber de att man packar ett hönät och skickar med hästen.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
1 844
Senast: kamomillo
·
Hästvård Hämtade hem en häst i början på hösten (2022), då gick han på bete och var ganska rund om magen. Första gången han skoddes om hos mig...
2
Svar
34
· Visningar
3 051
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 315
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 859
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp