Transportera med brodd?

Det är i och för sig en sanning med modifikation. En häst som trampar sig själv i en transport kan skada senor och stora blodkärl väldigt allvarligt. Vår häst skadade sig rejält UTAN brodd när han trampade sig under transport.

Jovisst. Men då ska man ha sådan extrem otur att vi lika gärna kan utgå från att transportgolvet kommer ge vika och hela ekipaget kläms mellan två lastbilar. Det är liksom inget som händer dagligen, men det gör halkningar.

Håller med resten av dina inlägg dock. Klart man får se till hästen och vilka skydd man tänker använda.
 
Jovisst. Men då ska man ha sådan extrem otur att vi lika gärna kan utgå från att transportgolvet kommer ge vika och hela ekipaget kläms mellan två lastbilar. Det är liksom inget som händer dagligen, men det gör halkningar.

Håller med resten av dina inlägg dock. Klart man får se till hästen och vilka skydd man tänker använda.
Vissa hästar är defintivt mer benägna att få sårskador än halkskador. Talar av erfarenhet ;)
 
Jovisst. Men då ska man ha sådan extrem otur att vi lika gärna kan utgå från att transportgolvet kommer ge vika och hela ekipaget kläms mellan två lastbilar. Det är liksom inget som händer dagligen, men det gör halkningar.

Håller med resten av dina inlägg dock. Klart man får se till hästen och vilka skydd man tänker använda.
Nej? Att de kan trampa sig illa med brodd är ingenting jag ser som väldigt osannolikt.
 
Alltid brodd, skulle aldrig våga leda ut en häst på isig gårdsplan för att lasta sen lasta av på samma underlag.
Så länge min har brodd så sitter brodden kvar!
 
Strö i transporten så inte all belastning hamnar på brodden.
Transportskydd och boots runt om för att minska risken för skador.

Skulle inte våga åka utan ifall det är halt när man lastar av.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 135
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp