Bukefalos 28 år!

Transportering av häst...

M

miss_willow

Har hört att hästar inte får ha hö när de åker transport.. fast jag kommer inte ihåg anledningen.
Varför? De va nån sjukdom de kunde få..
 
Transportsjuka är det du tänker på. Drabbar hästar efter långa transporter, och anledningen är att de drar i dig ganska mycket dålig luft, ofta med damm & sporer från strö och HÖ. Dessutom står de bundna med huvudet högt, de kan inte sänka det och på den vägen få ut slem och damm.

Risken för transportsjuka vid en kort transport är minimal.

JAG ger dock inte hö under färd i transporten just för att höet innehåller dammpartiklar som virvlar runt i släpet under färd, och luften är sämre än i ett stall/i hagen.

SÅ fodrar jag med hö stannar jag och öppnar upp så de får äta, tar bort höet, stänger igen och åker vidare.

HÖSILAGE däremot får de äta bäst de vill i släpet.

Av samma anledning har jag SPÅN och inte halm som strö.
 
Hörde också det förut... Men det var nån som sa att dom kunde sätta i halsen. Hmm? Jag ger i alla fall hösilage när jag åker med småponnyerna.
 
Transportsjuka orsakas knappast av hö i transporten,utan virus i familjen paramyxovirus,som enl experter,får en chans att infektera lungor, när imunförsvaret blir försvagat, i samband med stess ,under längre transporter.
Däremot är det knappas risk att hästen skulle svälta ihjäl under en kortare transport,som kan komma ifråga,om man följer rastningsbestämmelserna,viktigare att hästen får dricka ofta.
Ju mer grejor i en transport,förutom hästen, är alltid en ökad olycksrisk .
 
Det har väl också lite att göra med, just som Pelle P skrev, att det är svårt att se till att de får i sig vatten. Äter de hö måste de ju ha tillgång till vatten med och det kan ju vara svårt i en transport...
 
Jag tävlar ju med mina hästar, på väg TILL tävlingarna får dom hö/silage, men inte på hemvägen då dom oftast tagit ut sig mycket
på våra transportbussar görs det likadant.....
största orsaken är foderstrupsförstoppning, vid långa transporter så är det just stressen och nedsatt immunförsvar som är boven
 
Jag ger inte mina hästar hö under transportering pga risken för foderstrupsförtoppning.
Det är väldigt lätt hänt att hästar får det om de äter under färden.
Innan fick mina hästar alltid hö i transporten, men efter att en av mina hästa fick just foderstrupsförstoppning under en 10 minuter lång resa så får de inte äta i transporten längre.
De svälter knappast ihjäl av att åka utan mat, även om resan skulle ta några timmar.
Bättre isåfall och stanna och låta dem äta en stund.

// Anna
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 201
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 031
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 039
Senast: mily
·
Tjatter Ska ju en tur till USA och sällskapet jag åker med har en massa mediciner och verkar inte ta på allvar riktigt de här med att fixa rätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 376
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp