Transportrenovering

Taefill

Trådstartare
Jag har en gammal transport (tidigt nittiotal) som är enkelaxlad, vilket kanske inte är någon höjdare men den duger gott och väl åt mina små islandshästar. Jag kan lasta och köra två på b-körkort, så även om förhoppningen är att skaffa större behörighet så vill jag gärna ha kvar den här transporten så länge.
Underredet är i bra skick, bromssystem är bytt för ett par-tre år sedan, elen några år tidigare. Så den har ju blivit skött och är ganska påkostad, men det senaste året har den i princip bara stått hemma på gården. Det som är i sämre skick nu är väl att golvet börjar bli sämre och vissa av ytterväggarna likaså. Ytterväggarna borde väl inte vara något större problem att byta, men det är golvet jag är tveksam till... Är det ett omöjligt/onödigt projekt att fixa? Ventilationen är också något jag vill uppdatera om jag ska behålla den. Den är inte katastrofal, men med två hästar på en lite längre åktur blir det en del kondens där inne. Funderar på om man kan lösa det relativt enkelt med såna små ventilationsluckor högt upp i fram (för att undvika drag rakt på hästarna) och kanske långt bak i transporten också, för utsläpp av luft...
Tänker om det blir snordyrt till exempel och kanske ändå inte blir bra, då kanske det är bättre ändå att köpa en ny (begagnad) transport?

Samtidigt gillar jag den jag har, då den är lätt, ligger bra bakom bilen och är ganska rymlig även för två islandshästar. Jag skulle helst få ordning på den igen så den duger ett tag till, och sedan skaffa en bättre boggi när jag får köra tyngre ekipage.

Sv: Transportrenovering

vad för transport är det? jag har en gammal kylinge som vi renoverade och bytte golv, väggar, stänkskärmar, bak lucka och gjorde i ordning elen m,m. var väldigt mycket slit och kostade ju såklart en del, men fortfarande billigare än att köpa en bättre beg boogie. sen ökar ju värdet på släpet om man ska sälja den ju mer moderniteter man stoppar i släpet(så som bättre ventilation, ny el, snabb bommar, öppningsbara fönster osv).

enkelaxlade är inte så populära, men de har fördelen att de är lätta att köra och har högre max lastvikt. :p

nja de 1300kg släpen jag sett har enkelaxlade haft ca 700kg i max last och boggie släpen haft ca 500kg.

kollade runt en hel del när jag skulle köpa mitt släp då jag ville ha så hög max last som möjligt för att kunna köra stor häst och ha bra marginal i vikterna.

Det är för att folk väljer låg lastvikt för att kunna dra det med B-kort.

Mitt boggie lastar 870kg och kommer om möjligt höjas till 1070. Mitt förra fick lasta 1200.

Att ett boggie med samma totalvikt som ett enkelaxlat får lasta mindre beror på att två axlar väger mer än en. Tjänstevikten på boggiesläpet blir alltså högre.

Senast ändrad:

Golvet är enkelt att byta på en äldre transport. Vi hade en gammal Dalavagn som vi bytte golv i och det var en ganska enkel procedur.

Fick tag i en 24 mm skiva hos en lastbilsreperatör, skruvade ur det gamla golvet och använde det som mall till det nya. In med det nya golvet och sen bara att skruva fast igen.
Väggarna känns som om det skulle vara knepigare eftersom jag antar att man måste lyfta av hela taket. Säkert inga problem för den händige.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 097
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan... 2
Svar
33
· Visningar
4 208
Senast: tott
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 999
Senast: Ajda
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 298
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka