transportskydd vs. lindor och boots?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lord Owen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 51
  • Visningar Visningar 4 895
Sv: transportskydd vs. lindor och boots?

Nej, inte vanligtvis,men det beror också på vilken häst det är...fast då lindar jag inte utan har svanskydd i neopren!

Beror helt å hållet på ändamålet för transporteringen hur jag gör...

Till och från ridhuset : Bara de skydd jag använder vid ridning (antingen lindat om de ska va "snyggt" eller strykkappor om hästen behöver de) Mina hästar åker då helt "påklädda" med sadel, träns mm.

Till och från tävlingar: Beror på avståndet, nära se ovan, dressyrtävling KANSKE transportskydd för att inte skita ner benen.

Till och från vetbesök/bete/andra orsaker: Transportskydd.

caballus skrev:
Det är nästintill omöjligt att linda UTAN att överlappa det underliggande lagret, så jag förstår nog inte riktigt vad du menar.
Brukar lägga lindan så att den överlappar ca 50% av det underliggande lagret, då ligger det lagom stadigt. Är det extremt långa lindor så kan de överlappa ännu mer än så.

Jo, det var det jag menade, att det överlappar det undre lagret. Jag har hört att minsta rynka på padden kan orsaka punkttryck och då jag tycker att det är i princip omöjligt att linda utan att överlappa så undrar jag om denna överlappning kan göra så att det blir någon form av punkttryck eller vara skadlig på annat vis? :confused: :crazy:

Jo, jag tycker att de flesta t-skydd sitter för löst, min häst hatade de jag hade förut, gick som om han hade skitit på sig och efter tio minuter låg hasdelen vid hovarna. :smirk: Han brukar trampa runt mindre utan skydd, men om jag nu köper ett par nya så blir det kanske inte så höga, inte över hasen, då han stör sig på detta och jag inte hittat några skydd med så passa bra passform att de hålls där de ska. :D

jag har jättestora paddar under lindorna som täcker både hov och has, då blir trycket också fördelat och man sliper skav av lindan (förstår ni hur ja menar ;) )

Jeg bruker både bandasjer og skydd.... sammen og hver for seg.

Foretrekker bandasjer/lindor og store padder samt boots, men jeg har en hest som er velidg på G når vi skal ut å reise. Hun vet at hun skal på travbanen da det kommer henger til gården. Hadde bandasjer første gang, brukte 40 minutter på å få bandasjert henne og det var inte alls bra bandasjert :crazy:

Så jeg kjøpte Bucas skydd til henne, som går over hasen. Disse bruker vi nå TIL banen også har hun tynne padder, fleecebandasjer OG skyddene på tur hjem. Synes det var veldig greit å ha både bandasjer (fra hase til rett nedenfor kode) og skydd.

Min andre hest har kun vært bandasjert med store padder, lange fleecebandasjer og boots på alle 4. Nå kjører vi og uten boots for hun er numere barfothest (men hun reiser ikke så ofte som traveren) men bandasjene får hun ha for å støtte opp.

Vad är bäst om man nu ska linda; stora "transportpaddar", eller vanliga som man har vid stallbandage etc?

Fast om du lindar omlott, så att du täcker halva "förra varvet" med "nya varvet" så blir det ju lika mkt linda, dvs samma tryck, överallt. Viktigt dock att man lindar lika hårt hela vägen, så att man inte börjar hårt, sen lättar lite och sen drar åt igen.

Allmänt så föredrar jag lindor & boots i transporten, ffa om man ska åka långt. Neoprenboots tycker jag är bäst, sitter bra och det känns somm att de skyddar bättre än gummiboots. Yllelindor el akryl funkar bra, oelastiska ska de vara och gärna lååånga. Långa paddar som går upp över has & knä, Equilines är bra.
På väg till träning brukade vi åka i ridskydden+boots om det var en kortare sträcka och hästen normalt stod still.
Transportskydd bara på hästar som inte hade tålamod att stå still när man skulle hem från tävling/träning, enklare än att linda och man slipper bråka så mkt.

Hannely skrev:
Fast om du lindar omlott, så att du täcker halva "förra varvet" med "nya varvet" så blir det ju lika mkt linda, dvs samma tryck, överallt. Viktigt dock att man lindar lika hårt hela vägen, så att man inte börjar hårt, sen lättar lite och sen drar åt igen.

Allmänt så föredrar jag lindor & boots i transporten, ffa om man ska åka långt. Neoprenboots tycker jag är bäst, sitter bra och det känns somm att de skyddar bättre än gummiboots. Yllelindor el akryl funkar bra, oelastiska ska de vara och gärna lååånga. Långa paddar som går upp över has & knä, Equilines är bra.
På väg till träning brukade vi åka i ridskydden+boots om det var en kortare sträcka och hästen normalt stod still.
Transportskydd bara på hästar som inte hade tålamod att stå still när man skulle hem från tävling/träning, enklare än att linda och man slipper bråka så mkt.

Om man har en häst som normalt är lugn och står stilla så spelar det nog nigen roll på det viset :)

Men går det inte att köpa stora skumgummi "plattor" (alltså den vanligaste typen av padd) och sedan klippa till dem?

Tänk på att gummiboots kan vara farligt..

annars när jag ska träna o så..så har jag liner o boots under transpertskydden..ska jag tex till dk eller längre iväg o tävla o så har jag bara linder fast då lindar jag högre upp och längre ner än vanligt o så boots på man ALDRIG gummiboots!!

Lord Owen skrev:
Om man har en häst som normalt är lugn och står stilla så spelar det nog nigen roll på det viset :)

Men går det inte att köpa stora skumgummi "plattor" (alltså den vanligaste typen av padd) och sedan klippa till dem?

Klart du kan ha såna, jag tycker bara att det är gossigare med stoppade paddar!

Undrar också vilken typ av padd man ska ha vid lindning? Visst, höga paddar är väl bäst skyddande, men går det bra med vanliga?

Tycker paddarna ska gå från kronranden upp till åtminstone halva knät/hasen. Har man vanliga ridpaddar är det ju en rätt stor del som inte skyddas. Ridpaddar är ju oftast lite tunnare också, vid transport vill man kanske ha lite tjockare, både för att skydda mer och för att fördela trycket från lindan bättre. Eqiline har jättebra stoppade paddar som funkar super både vid transport och stallbandage.

Hannely skrev:
Eqiline har jättebra stoppade paddar som funkar super både vid transport och stallbandage.

Återförsäljare, hemsida? :)

Lancet skrev:
Tänk på att gummiboots kan vara farligt..

annars när jag ska träna o så..så har jag liner o boots under transpertskydden..ska jag tex till dk eller längre iväg o tävla o så har jag bara linder fast då lindar jag högre upp och längre ner än vanligt o så boots på man ALDRIG gummiboots!!

varför är gummiboots farliga då? vad förutom materialet skiljer dem från neopren boots? :confused:

På ett "normalstort" halvblod går de ungefär från kronranden upp till halva knät/hasen. Så de är tillräckligt stora, kan tänka mig att de är ca 50x70 cm.

Hannely skrev:
På ett "normalstort" halvblod går de ungefär från kronranden upp till halva knät/hasen. Så de är tillräckligt stora, kan tänka mig att de är ca 50x70 cm.

på hemsidan hittade jag bara måttet 30x40? :smirk:
men hallå, varför är gummiboots farliga?! stör mig att jag inte får svar! :p

och en sak till, kan man ha fleecebandage som är en bit elastisk linda på slutet som stallbandage?

Då kollade du nog på fel, de jag menar är de som är blåa på bilden (finns i fler färger), den första bilden som dyker upp på equiline-länken. Är inte säker på måttet, men de är ungefär som ett örngott i storlek, fast tjockare....

Inget personligt mot dig nu utan generellt hur gör ni egentligen när ni lindar, hälften av er verkar ju inte veta vart kotan sitter på en häst ens... Kotled och kota är två SKILDA saker.

Lindor ger alltid mer stöd än färdigköpta varianter på skydd, rejäla paddar används vid transport av häst och dessa lindar man ända ner till hoven, boots är något nytt påfund som används i huvudsak av de som är för lata att använda riktiga lindor/transportskydd och transporterar sina hästar med senskydd etc.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 199
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 328
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 056
Senast: Calmiche
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 201
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka